Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beckern

#31
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.
#32
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 15. oktober 2018, klokken 07:51
Sitat fra: Pneg på søndag 14. oktober 2018, klokken 14:59
Sitat fra: hemi på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:44
"følger trafikken"

det er 110 sone mye av veien, sist jeg kjørte der fløt trafikken i ca 130 tidvis mer i venstre fil, ledet ann av en hiace?! av alle ting

høyre fil var 80-85 ledet av lastebiler.

leaf i 130 vs 80 er ganske stor forskjell på forbruk

Det og følge trafikken er i mine øyne og ligge i høyre felt. Der ligger stort sett trafikken i rundt 90. Ingen problem og ligge i 130 i venstre om man ønsker det.. men det må være for og gjøre en test på hvor kort denne bilen kan gå :)

For meg er "følge trafikken" å følge storparten av personbilene. Å ligge i 85 - 90 i høyrefelt er å følge tungtrafikken og det er det kun elbiler og noen få pensjonister som gjør. Helt greit det, jeg må også det iblant for å nå dit jeg vil, men å følge trafikken.... nei. Og det synes ikke min faste passasjer heller som ellers mener jeg kjører for fort. Da er jeg en sinke ifølge passasjer.
#33
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
mandag 15. oktober 2018, klokken 07:12
Sitat fra: Elmonster på mandag 15. oktober 2018, klokken 05:51
Sitat fra: Øystein K på søndag 14. oktober 2018, klokken 23:51
Det som er utfordrende , er på ny at det varierer så veldig på svarene. Nå er det mange meninger om strekket mellom Stavanger og Kristiansand. Noen mener det går som en drøm, andre at det er på hengende håret.

Enten varierer det veldig fra bil til bil, eller så står det på sjåføren.
Eller siste mulighet, noen er ikke helt ærlige.

Når min 30 kWh holder med hjertet i halsen til Mandal, men uten problem til Lyngdal, må jeg innrømme at jeg hadde blitt særdeles skuffet om nye Leaf ikke holdt til Kristiansand.

Det har mye med kjørestil å gjøre, kjører man pent og følger trafikken går det fint lillesand - stavanger men da er det 90kmt på motorveien og følging av fartsgrenser resten og så mye trilling som mulig i nedoverbakke. kjører jeg som man gjør med fosil bil kommer jeg ca 34km fra stavanger sentrum.
jeg har 17tom sommer felger og bruker aircon.

Hvor mye har det med  kjørestilen å gjøre på en strekknig som Kr.sand - Stavanger. Aldri kjørt strekket men er det så svingete at det betyr mye brems og gass? Jeg ville jo tippet at selv om det fortsatt er en del dårlige veistrekker så handler det stort sett om å sett bilen på ACC og la den gjøre jobben.
Forskjellen ligger da i snittfart/motorveifart, dekktrykk og vær.
#34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinterhjul
fredag 12. oktober 2018, klokken 12:38
Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 12. oktober 2018, klokken 10:49
Sitat fra: Beckern på fredag 12. oktober 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Sense på torsdag 11. oktober 2018, klokken 09:12komme

Synes det er vanskeligere å forstå hvorfor lavere profil gir lavere rekkevidde.  Men det er visst sånn.

Gjør det? Trodde lavere profil og dertil større felg ville gi høyere forbruk.

Les igjen: Lavere rekkvidde  ;D

Opps!
#35
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
fredag 12. oktober 2018, klokken 09:40
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 17:44. Men du klarer ikke å overbevise meg at nye Leaf klarer 25 - 27 mil med klima og AC på , og jevnt hastighet på mellom 90 og 95 km/t.
Om det var medvind er bare å spekulere i, for det kan jeg ikke huske.


En kvalifisert gjetning. Vær og vindretning er fra sydvest 90% av sommeren.
I medvind vil nok nye lese klare 250 til 270 km i den hastigheten jo.
#36
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinterhjul
fredag 12. oktober 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Sense på torsdag 11. oktober 2018, klokken 09:12

Synes det er vanskeligere å forstå hvorfor lavere profil gir lavere rekkevidde.  Men det er visst sånn.

Gjør det? Trodde lavere profil og dertil større felg ville gi høyere forbruk.
#37
Sitat fra: MrOtto på torsdag 11. oktober 2018, klokken 11:39
SoH faller fort til 97,x% fra den er ny. Samtidig skal man ta vurderingen til LeafSpy med en klype salt på alle verdier.

En viss skepsis er nok sundt, men leafspy bruker for det meste kjente funksjonalitet fra Nissan. Er ls feil se er det mer sannsynlig at årsak til feil ligger hos Nissan.
#38
Sitat fra: Dudi på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:50
Disse kurvene i Leafspy har stått bom stille siden jeg installerte appen. Hva bestyr dette?
At du ikke har hurtigladet siden du installerte? Mulig det også er en default verdi som ligger ved.
#39
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:21
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 00:39
Sitat fra: steffeo på lørdag 06. oktober 2018, klokken 15:13
Første lengre tur på torsdag... til jobb i Oslo litt rundtomkring også opp til Gardermoen og tilbake. Totalt 145 km, startet med 100%, hjemme på 5%.

Lå i maks 110 på vei opp og ned Gardermoen, dog oftest rundt 100. Litt vått på veien men regnet ikke. I det daglige lader jeg ca hver 5 dag og da har den som regel kjørt 180 km eller deromkring. Kjører i Oslo omegn. Mistenker igrunn problem jeg og selv om leafspy ikke har rapportert noe spesielt...

Hmm.
I sommer kjørte jeg langtur med min 30 kWh. Kjørte blant annet da fra Larvik til McDonald's Berger, litt sør for Gardermoen. Kjørte med AC og klima på, men tør vei og fint varmt vær. Startet med 100 prosent og ankom MCdonalds med 12 prosent igjen, i følge bil.
Og fra Larvik til Berger er det da motorvei hele tiden, og jeg lå med cruise på 100, i følge bil. Det vil si realistisk 90.
Jeg kjørte da et strekk på ca 16 mil.

Jeg hadde forventet at Leaf 40 skulle klart vesentlig lengre enn ser, hadde vært skuffet om ikke!
Andre forutsettninger.
Du hadde høyst sannsynlig medvind og som du sier 90 km/t. Nye leaf har veldig lite feilvisning med 17" hjul (3-5 km/t)
Med slike forutsettninger bør 2018 klare 250 - 270 km
#40
Jeg har sluttet å lade bilen til SOC 100% hvis jeg ikke må, og får et trappefall hver gang jeg lader til 100%
Er på soh 98,94% nå etter 8000 km Siden 4000km  (soh 99,12%) detter den 0,04 pr 1000km omtrent inkludert noen få 100% ladinger. Tror den optimalt detter omtrent 0,03% soh uten hurtigladinger.
Det gjenstår dog å se om det egentlig er falske tall og at den bare venter på en fullading for å korrigere max soh.
Satser på å kjøre noen uker og noen tusen før den skal til 100% igjen. Detter den 0,01 - 0,02 med en gang så er det bare å ligge på 80 - 90% max lading. Detter den 0,1 ish så korrigerer den ved fullading.
#41
Usikker men det er vel en "prioriter fulladet batteri" check boks der?
#42
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
fredag 05. oktober 2018, klokken 09:05
Sitat fra: sylwester på søndag 30. september 2018, klokken 00:43

Det er ikke sikkert at 40kWh får kjøling selv om 60kWh får det. Det ville kreve at de "gamle" batteriene får ny design lik den nye større. Vi vet er kjøling på eNV-200, men pakka er større og ikke kompatibelt med Leaf.

Det er vel heller nesten sikkert at den ikke får kjøling tenker jeg.
60 og 40 batteriene kommer vel fra forskjellige produsenter og har derfor ingen ting felles utenom formfaktor.
#43
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinterhjul
fredag 05. oktober 2018, klokken 09:02
Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 18:44
205/55R16 er standard dim i vognkort
Likevel er 205/60R16 riktigere mtp rulleomkrets og speedo.

Og 205/55R16 ser knøttsmå ut under hjulbuene på leaf 2018. Selv jeg som egentlig ikke bryr meg reagerte på hvor rart det så ut.
#44
Sitat fra: Husky på onsdag 03. oktober 2018, klokken 07:05
Sitat fra: Elmonster på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:59
Litt flere rykter.
https://pushevs.com/2017/09/08/lg-chem-will-introduce-ncm-811-battery-cells-evs-next-year/
Her nevnes både batteri kjøling, og Chem og hvilke batterier den mest sannsynlig får.

Dette er «rykter» som er et drøyt år gamle, så de er nok ikke de så mye å feste lit til hva gjelder lansering av 60 kw.

I mellomtiden har jo Nissan solgt og ikke solgt likevel en batteriprodusent, og lg sliter med å levere til eksisterende kunder som hvordan dette blir til slutt blir spennende å se.

#45
DS 3 Crossback E-Tense / Sv: DS 3 Crossback
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:38
Sitat fra: gr på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:36
Jeg lukket success-siden som ikke virket, og i mailen står det "Klikk her", men det er ingen link. Noen som har link til registreringssiden?

Kanskje noen kan sjekke om linken i mailen bruker reservasjonsid eller transaksjonsid til å vise køplass?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA