Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilmanne

#31
Elbiler i media / Elbillading kan knele strømnettet
søndag 11. februar 2018, klokken 11:51
https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

Makan til skremselspropaganda. Jeg bruker vesentlig mer strøm når jeg kommer hjem fra jobb og skrur på induksjonstopp, stekeovn og skrur opp varmen enn når jeg lader på 25A om natten.

For en dust. Hva med forbud mot oljefyr? Hvorfor får ikke det like gjerne skylden for å knele strømnettet?
#32
Sitat fra: Ellemelle på fredag 09. februar 2018, klokken 09:52
Sitat fra: elbilmanne på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:02
Har fått en bitteliten fossilbil som nå har stått i garasjen en uke mens jeg kjører bil lånt på jobb, da jeg ikke får plass til det jeg trenger å ha med meg i lånebilen. (Denne var for øvrig "ladet" til ca 60 km rekkevidde da jeg fikk den utdelt.)
Dere må lære å stå på kravene. Hvis de bruker mer enn en uke på å rette opp en mangel, har du krav til å "få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning".

Hvis lånebilen ikke dekker det behovet du har med den opprinnelige bilen, så er det ikke en erstatningsgjenstand.

Klar over det, men jeg har funnet at det ikke er regningssvarende for meg å styre med dette. Hver gang jeg ringer så må jeg sitte minst 15 min i kø, og skal jeg reise inn til et servicecenter går fort halve dagen. Velger heller å gi dem beskjed om at de kan glemme den Model X-bestillingen.
#33
Vi har vært i markedet for en større bil og har vurdert å bytte vår Model S i en Model X til sommeren, da familien på tre plutselig blir fem til sommeren.

De siste tolv månedene har vi hatt sånn omtrent 10 besøk på servicesenter, og flere ganger har de ikke vært i stand til å løse problemet. Har vært alt fra dårlig jordingspunkt som måtte sveises opp, til lekk pano-tak, forsterker som døde, håndtak som ikke kommer ut, ulyder både i interiør og understell.

I starten fikk jeg alltid time raskt, og Model S som lånebil, men det siste halve året har det blitt dårligere og dårligere. Den ene jobben fikk jeg beskjed om at var en ventejobb, så jeg satt tre og en halv time på Show roomet før jeg ble sendt bort på verkstedet da de stengte.

Sist nå har den klaget i displayet om en feil siden slutten av desember, og mens jeg ventet på service på dette så døde bilen helt. Gikk i fullstendig limpmode og måtte taues. Har fått en bitteliten fossilbil som nå har stått i garasjen en uke mens jeg kjører bil lånt på jobb, da jeg ikke får plass til det jeg trenger å ha med meg i lånebilen. (Denne var for øvrig "ladet" til ca 60 km rekkevidde da jeg fikk den utdelt.)

Ser dette er tilsvarende erfaringer som flere av dere med nye Model Xer har hatt. Bilen ble hentet av NAF og i stedet for å kjøre direkte til servicesenter stod bilen flere dager hos dem på lager. Ikke hørt et pip fra Tesla om hva som skjer eller når jeg kan forvente å få den tilbake enda. Ringer jeg får jeg bare beskjed om at de tar kontakt.

Jeg er i utgangspunktet superfan av Tesla og elsker bilen når den funker 100 %, men etter en objektiv vurdering av bilholdet vi har hatt i det siste har vi besluttet å selge Model Sen og kjøpe en stor Audi i stedet. Vi tar rett og slett ikke sjansen på å få en Model X som flere ganger i året blir til en Golf eller Skoda Fabia. Da får vi heller betale noen bompenger.

Får heller se an igjen Tesla om/når de får stabilisert Model 3 og får til selvkjøring.
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: 11 kW lader kontra 16,5 kW lader - TMS75D
lørdag 27. januar 2018, klokken 14:19
Sitat fra: Sandvika på lørdag 27. januar 2018, klokken 13:55
Sitat fra: krister461 på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:40
Sitat fra: keepitsimple på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:34
Jeg har 16.5 og har vel hatt bruk for det 1-2 ggr. Meningsløs oppgradering spør du meg.
Det at du ikke har bruk for noe betyr ikke at det er meningsløst for andre...
Implisitt for han da vel, ikke vits å være så hårsår.  :angel:

Jeg har heller aldri sett behovet, men det er jo naturligvis personlig. La oss uansett være enig om følgende prioriteringer?

1) Lade mens man sover, da funker omtrent alt.

(når man skal videre så fort som mulig...)

2) Lade på Supercharger

(når ikke tillgjengelig...)

3) Lade med Chademo adapter

(når chademo ikke tilgjengelig)

4) Lade 22 / 16,5kWh


Personlig har jeg har aldri hatt behov forbi pkt.2.. Om jeg så hadde kommet meg ned til pkt.4 så aner jeg ikke hvor jeg skulle funnet et 22kWh uttak. Driver folk å lusker bak butikker og industribygg på let etter høytrykksvaskere og søppelkomprimatorer?
Flere og flere steder har 22kW lademulighet med type 2 tilkobling.

Søppelkomprimatorer har forresten som oftest enten 32 A 230 V eller 16 A 400 V, så de som vil satse der trenger ikke oppgradere.
#35
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?
lørdag 27. januar 2018, klokken 11:19
Hei!

På den siden vi ikke hadde barnesete på rad 2, var det ikke noe problem å få setene ut av basene.

Vi tenker å enten putte en voksen på det ledige setet på rad to, eller alternativt flytte en av de små frem til rad 2 og ha en voksen på rad 3 på langkjøring. Fra rad 2 så har man jo relativt god tilgang bakover via åpningen mellom setene. Vi har sjelden til aldri med oss alpinutstyr eller ski, så det er ikke noe problem for oss. Om det dukker opp etter hvert, så får vi heller utnytte hengerfestet.
#36
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?
fredag 26. januar 2018, klokken 19:40
Var og prøvekjørte her om dagen. Tok bilen med til Babybanden på Skøyen, der vi fikk fantastisk hjelp til å prøve forskjellige seter i bilen.

Den beste konfigurasjonen var babyseter på bakerste rad, og setet til eldstemann på rad 2. Det blir rimelig trangt for den av oss som skal sitte foran der bakovervendte setet, men det er jo ikke ofte vi er hele familien på tur.

Når eldstemann blir stor nok til å sitte fremovervendt blir det mye bedre. Da er sannsynligvis de to andre store nok for sete nummer to, som kan være av den vendbare typen.

Har tatt et par bilder for ettertiden som jeg må få lastet opp litt senere.
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: 11 kW lader kontra 16,5 kW lader - TMS75D
fredag 26. januar 2018, klokken 19:08
Jeg har også god nytte av 22kW i min. Lader med full effekt på jobb. Selv om 11 sikkert hadde gjort jobben de fleste dager, så er 22 gull de dagene jeg må på kundebesøk i løpet av dagen og bare får et par timer lading før eller etter. Drar stort sett alltid hjem med fullt batteri.

Jeg har også et sted jeg ofte drar på ferie i utlandet der de har 22 kW ladere gratis i byen, og jeg ikke har mulighet til å lade "hjemme". Synd å ikke kunne utnytte disse fullt ut med neste bil. Når man står og venter på at ladingen skal bli ferdig er plutselig relativt sett få kronene plutselig veldig verdt det for å halvere ventetiden.

Sent fra min LG-H930 via Tapatalk

#38
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?
mandag 22. januar 2018, klokken 14:33
Litt off topic, men til i3en vår har vi kjøpt et GB Vaia som også kan snus. Det funker bra, men er litt irriterende at den utløserknappen for snufunksjonen er på midten mellom bena på barnet. Vanskelig å komme til, burde vært på motsatt side.

Ble anbefalt dette setet i stedet for Sirona av lilleprinsen på bekkestua. GB er ukjent i Norge, men de har visst kjøpt Cybex og produserer setene deres parallelt med sine egne. Virker å være bra kvalitet og har fått gode kræsjtesterresultater i ADAC-test i tyskland.

#39
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?
søndag 21. januar 2018, klokken 10:32
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. januar 2018, klokken 09:57
Med Sirona er det jo bare å snu setet og kjøre frem på andre rad for tilgang til bakre rad, før man setter inn siste på rad 2.

Haha! Det er jo et kjempegodt poeng. Det har jeg ikke tenkt på! Man har fortsatt foten da, men man får nok setet mye lenger frem. Får gå over til sånne seter så tidlig som det lar seg gjøre. Helt i starten blir det uansett seter av typen man kan ta inn og ut med barnet. Da er det jo ikke noe problem å kjøre setet frem og slippe inn eldstemann før vi setter inn de to andre.

Har også vurdert et barn fremme, men det går vel for å være mindre trygt?
#40
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?
lørdag 20. januar 2018, klokken 21:14
Har sett den der jeg også, men i den andre tråden er det en som mener det skal gå greit å kjøre frem setet på rad 2 om man løfter litt på støttebenet og lar forsetet også gå frem.

Tanken var også å la eldstemann ta plass i 2. rad når vedkommende blir stor nok til å sitte fremovervendt, og bruke det setet som tilgang bakover, evt ha begge tvillingene bakerst. Noen som har prøvd sånne sirona-type seter som kan roteres helt bakerst? Vil man kunne rotere to sånne ved siden av hverandre?

Det her ser jo helt gull ut:
https://youtu.be/Kaftfh185hE?t=55
#41
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hemsedal
lørdag 20. januar 2018, klokken 20:51
Det er jo alltid mye greiere å starte med fullt batteri og slippe å stoppe på veien, enn å måtte stoppe underveis bare for å lade. Jeg har en nett liten trommel med 50 meter kabel jeg ofte har funnet frem og tatt med i slike situasjoner. Må bare passe på å dra den helt ut så den ikke blir for varm.

Man kan ikke gå rundt og bekymre seg for om hurtiglading en gang i blant er bra eller ikke for batteriene. Bilen skal brukes, det er i hvert fall min mening. Om du ikke får til saktelading, så er hurtiglading alternativet.  :)
#42
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?
lørdag 20. januar 2018, klokken 20:36
Nå er kanskje ikke jeg og kona spesielt voksne av oss, men vi kvalifiserer nok heller ikke til å være unger lenger.  :P

Det er snakk om en 2-åring og to spedbarn + to voksne i første omgang. Stort sett blir det bare en voksen og tre barn.

Jeg har ikke noen tvil om at det er mulig å få inn tre barneseter i en 7-seter på andre rad, men da mister vi muligheten til å kunne sette oss ved ved siden av ved grining. Samtidig må vi vel ut med basen på barnesetene om vi skal komme til bak (med den nye 7-seteren). Slik jeg har forstått det skal det la seg gjøre med de elektriske setene på 6-ern.

Med tre på 2. rad, så ser jeg også for meg at det både blir vanskelig å få inn den som sitter i midten. Med Model S er det jo vanskelig nok å få barnet inn i et sete som ikke er i midten uten å ha et som kan roteres.
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6 eller 7 seter med tre barneseter?m
lørdag 20. januar 2018, klokken 14:57
Takk for gode svar! bakgrunnen for denne problemstillingen er at det kan vise seg at tre skal bli til fem i løpet av sommeren.  :o

Ser for meg at det kan bli ganske vanskelig å få to inn i bakovervendte seter bakerst ja. derfor jeg tenkte typen sirona. det er ikke såå lenge til den som skal sitte der må begynne å sitte motsatt vei uansett.

De to andre kommer vi nok til å ta inn og ut med setet så lenge eldstemann fortsatt sitter bakovervendt.

Kan godt hende det vil funke med tre på rad i det daglige, men med eldstemann opplevde vi ofte at en av oss måtte sette oss ved siden av og trøste om det ble dårlig stemning på litt lengre turer.

Det med bagasjen er et viktig poeng. tanken var å prøve å få til en vogn som passer bak med begge setene på bakerste rad oppe i det daglige, og så utnytte plassen mellom setene på andre rad med et par bagger som kan stroppes fast i festene til setene, hengerfesteboks eller henger på langtur. vi har jo fylt Sen til randen allerede, så kan bli spennende når vi blir to til...




#44
Model X 2014 - 2022 / 6 eller 7 seter med tre barneseter?
fredag 19. januar 2018, klokken 21:06
Hei!

Vurderer å bytte inn Model Sen i en større og mer familievennlig modell. Har noen spørsmål til dere som kanskje har prøvd litt forskjellige løsninger. Jeg må nok ned på mitt lokale showroom og teste litt, men ønsker å stille forberedt.  :)

Hvordan er Model X med tre barneseter? To små og et litt større. Er det noen praktisk måte å få tre bakovervendte barneseter inn i en av konfigurasjonene? Vurderer 6 og 7-seter.

Kommer man til de to bakereste setene på noen praktisk måte om man har to bakovervendte seter på 2. rad? ISOFIX med støttefot foran?

En av løsningene jeg ser for meg er 6-seter med barneseter på begge setene i mellomraden, og la den eldste sitte bakerst alene i en vendbar stol (ala Cybex Sirona) så lenge det går. Om de to andre blir grinete, så kan en av oss voksne ta det andre baksetet og ha god tilgang til begge foran via "midtgangen".

Kommer barnesetene bare til å knuse opp mot forsetene om man prøver å kjøre frem rad 2 for å komme til bak?

Alternativ to er å fylle hele rad 2 med barneseter på 7-seteren, men ser for meg at det kan bli litt kronglete å få barnet som skal sitte i midten inn og ut. Synes også setene bak i den nye typen 7-seter virker litt vanskelig å vippe frem for å komme til bakerst. Er det bare "jeg vil ha alt med motor"-syken som slår inn?

Det er ikke kjempeviktig for meg å kunne slå ned rad 2 når jeg har mulighet til å trekke henger, så dette hensynet veier ikke så tungt.

Noen gode tips?

EDIT: Kom over denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37369.0 som tar for seg omtrent det samme temaet. Nothing to see here! Move along.  :-[
#45
Model S 2013 - 2022 / Død premiumforsterker?
lørdag 04. november 2017, klokken 20:07
Har noen andre hatt problemer med premiumforsterkeren? Virker som om den har kuttet helt ut. Ingen lyd fra sub eller høyttalerene i fordørene. Har prøvd alt av resetting, og tenkte å sjekke sikringen, men ser ut til at man må demontere masse greier for å komme til sikringsboks 1 (stemmer det?).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA