Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#991
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla model s battery degradation data
søndag 25. januar 2015, klokken 01:16
Gjorde en tilsvarende analyse basert på data fra en amerikansk side. Plottet rated range mot både alder og km. Om metoden er så som så da rated avhenger av veldig mange individuelle faktorer ink. Versjonsnummer på software så er datamaterialet stort nok til å gi en veldig god indikasjon . Min konklusjon var samme som i linken over, at både km og alder ser ut å ha klar negativ innvirkning, men at den er for liten til å bry seg nevneverdig om. Om jeg finner pllttene skal jeg få lagt dem ut..
#992
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilpris på Tesla
torsdag 22. januar 2015, klokken 19:58
SitatJeg har bestilt en godt, men ikke fullutstyrt S85D - den kom på 694'. Det er jo forøvrig bare tull å sammenligne med priser som ikke finnes lenger. Alternativkosten gikk opp 9,5%, og det må man jo faktisk forholde seg til.
I utgangspunktet et gyldig argument, men kjøperne dukker ikke opp over natta, de fleste følger med en stund og det blir litt psykologi i slikt. De som satt på gjerde da prisen var lav vil nok fortsatt ha dette som en referanseramme. De kan da bite i det sure eplet eller se an hva som skjer når første båten kommer til Drammen. Dette er høyest subjektiv synsing rundt prissettingsmekanismen.

At omsettningstakten på finn er lav er vel et faktum alle er enige om, dette er per definisjon et tegn på at kjøper og selger har forskjellige forventninger om pris. I kveld ligger det 131 biler ute, hvorav det ser ut som om P85 utgjør 88 av dem, det er 2/3. De fleste av disse har bestilt ny bil (påstand). Blir spennene å se hvor mye prisene faller eller om folk kanselerer... Tipper det siste og krysser fingrene for myk landing på normal prising i bruktmarkedet


#993
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilpris på Tesla
torsdag 22. januar 2015, klokken 17:04
SitatKanskje ikke helt. Helt ny S85D 574' + AWD 34' + TECH  26' + Luft 15' + Vinterpakke 5' + Ultra HIFI 17' + Bakovervendte seter 17' + Sikkerhetspakke 3 + Panoramatak i helglass 17' + 21' Turbin 31' + Dobbeltlader 10' + Skinnseter 10' + Alkantara tak 10' = Tror det blir litt mer enn 600 000? (ca 180.000 mer?) 8)
Er du på jakt etter billig bil "Sandvika"?
Hehe.. Nei, er en S85D Late March`er   ;) klokket inn på 630`, da uten 21`turbin, dobbeltlader, skinnseter og alkantra, men har en kollega som skal ha P85 når han får den for 500-550`, og jeg tror han kjører Tesla til Sommeren.

Mange av disse tingene er nok på mange av nevnte P85`er på finn.no så mulig jeg var litt optimistisk, men synes også du tar veeldig godt i. Kombien med både alkantra og pano er noe uvanlig forstår jeg? Hører jo ikke utelukkende flotte ting om 21`dekkene heller, men smak og betalingsvillighet er jo i aller høyeste grad individuelt.

Faktum er at de fleste av P85 på finn.no ligger over 660, det er mer enn de fleste 85D kjøpere har betalt.
Performance  (sammen med 21`, spoilere++)er for entusiaster, disse vil nå ha P85D, vi andre tar 85/85D.
#994
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilpris på Tesla
torsdag 22. januar 2015, klokken 15:44
Med fare for å tråkke på endel tær...
Har inntrykk av at de fleste som selger P85 har P85D i bestilling og ønsker det råeste uansett. Satt på spissen så tror jeg P85 kommer til å nærme seg S85 i pris da det uansett ikke er det råeste på markedet lengre.

P85 selgerne må erkjenne at de rett over 600` konkurrerer med ny S85D, les 1sek mer på 0-100 vs. helt ny bil med AWD og autopilot. Tror den blir tøff...

#995
Bestilling og levering / Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D
fredag 16. januar 2015, klokken 00:14
VIN693xxx Late March
Ble bedt om å bekrefte at alle endringer var lagt inn riktig fredag. Fikk beskjed om at den var planlagt produsert i februar. Det gir jo en viss trygghet for at de er på schedule...   :)
#996
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 11. desember 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:42
Sannheten er at køen oppstår pga fossilbiler som skal over kollektivfeltet, eller kollektivfeltet fletter inn i hovedfeltet.

Jeg har kjørt strekningen forbi Sandvika daglig i 12 år og kan ikke huske at kollektivfeltet hadde tilnærmet så mye kø før ... Påstår du virkelig at bussen ville måtte kjøre sakte i kø 1km før den kom til flettingen hvis det ikke var elbiler der?

Kjører på Blommenholm hver dag (fossilt noen mnd til dessverre). For meg så kan det se ut som om at kollektivfeltskiltet kommer alt for sent? De fleste fosilbilister fletter først med kollektivfeltet så mer eller mindre rett inn i køen ved første naturlige anledning. Her er det to felter så kollektivbrukerne har aneldning til å kjøre forbi på høyre side. Da flyter det greit. Dessverre så er det endel bilister som ikke begynner å flette før de kommer til start av kollektivsonen igjen. Her er det ikke er plass til å kjøre forbi på høyre side. Senest i dag var det en som ble stående å vente på plass i køen mens det bygget seg opp en stadig lengre kø av busser og elbiler bak.. Hadde skiltet blitt flyttet 30m bak så hadde disse kommet forbi på høyre side?
#997
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilpriser og dollarkurs
søndag 07. desember 2014, klokken 10:42
Sitat fra: KrW på søndag 07. desember 2014, klokken 02:29
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Teslaguten på onsdag 03. desember 2014, klokken 00:08
Sitat fra: KrW på tirsdag 02. desember 2014, klokken 23:35
Ja du sier ikke det. Dollaren er på 7,03NOK nå  :( Reserverte TMX i januar. Veldig synd å ikke kunne fullføre bestillingen allerede.

Enig der. Fryktar TMX blir så sein at vi kan risikera høg pris grunna både $ og innføring av moms... ???
Dere har imidlertid fortsatt mulighet til å bestille S85D elller P85D til verdens laveste priser idag.
Om TMX blir så dyr som man har grunn til å frykte vil bruktbilprisene trekkes opp når TMX kommer på markedet.
Ikke verst ventebiler heller :D

Skiftet ut fossilbilen med en Leaf i april og bruker den som sparebil frem til X. Nå begynner jeg seriøst å bli redd for prisen på X. Særlig pga. dollaren. Kanskje også at X kan bli dyrere enn S og eventuell moms. Begynner seriøst å tenke på forslaget ditt om S. Jeg ser 4 muligheter.

1. Bestille S85D og selge den før den kjøres ut av lokalet og kanskje tjene nesten 100k om valutajustering kommer. Kjøper vil også slippe venting.

2. Bruke S som ventebil til X. Deretter selge S (etter ca et halvt år) til samme pris eller over nypris?

3. X blir for dyr (type en mill.) og beholde S (ønsker egentlig SUV og bruker henger ofte)

4. Fortsette å vente på X og krysse fingre for ok pris.

Har rundt 150k i Tesla aksjer som vi tenker å selge før X. Muligens er kursen høyere om ett år enn et halvt.

Uten å gå for mye off-topic, men jeg tror alternativ 1 og 2 nok vil introdusere ytterligere risiko i regnestykket ditt. Basert på stemningen på forumet er det veldig veldig mange TMS eiere  som har D i bestilling. Vi ser P85 eiere som skal ha det råeste uansett og som "må"ha P85D, og enda flere fornøyde TMS eiere med forventningen om at dagens situasjon med i stor grad overprisede bruktbiler vil videreføres og dermed har sett for seg et veldig billig bytte til D model. Når det i perioden feb-april ruller inn x ant tusen/hundre D så vil mange av disse gå til eksisterende eiere som vil selge gamlebilen (evt. Selge den nye om differansen blir for stor). Selv om økt nybilpris grunnet valutaendring skulle hjelpe så tviler jeg på at vi klarer å unngå en korreksjon i bruktmarkedet.

Det eneste jeg tror du kan gjøre for å sikre deg er å kjøpe 100.000 dollar for å sikre deg mot ytterligere svekkelse av krona..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA