Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#916
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 6.2
tirsdag 28. april 2015, klokken 12:50
Fikk akkurat update available på app`en. Har allerede fått to versjoner av 6.2 tidligere.
(85d)
#917
Min erfaring med gammel vs ny er at lyddempingen er bedre, men man må sammenligne med samme dekkene.
Når det gjelder bremsene så har biler med autopilot elektrisk aktuator istede for vakum. Dette er en voldsom oppgradering. Kjørte en P85 lånebil som var gått 35000 for et par uker siden, mulig den var spesielt dårlig, men der føltes bremsene som ei gammel sykkelpumpe. I min egen 85d så er det omtrent ikke dødgang før de begynner å ta veldig jevnt å fint.
#918
Bestilling og levering / Sv: betale tesla regningen....
søndag 26. april 2015, klokken 22:46
Det er et vanlig DnB nummer (ihvertfall for 1mnd side da jeg betalte). Du kan ignorere iban og swift
#919
Sitat fra: Amoss på søndag 26. april 2015, klokken 02:50
Det er vist "bare" en DNS hack - altså, websidene er uberørte, men sidevisninger blir redirigert til en server i russland som viser den hackede siden. Så ingen ting tyder på at de har kommet fysisk inn på Teslas servere. Verre er det da med tweeter kontoen(e)?
Tja. Ganske enkelt da å kopiere siden for å fiske brukernavn og passord til mytesla. Med dette kan man "bare" finne, åpne og starte biler... Selv om det ser ut som om man har en stor rød knapp som kutter app tilgangen så er dette overhodet ikke bra!
#920
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
lørdag 25. april 2015, klokken 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.
#921
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?
mandag 20. april 2015, klokken 12:26
Mao. mange nyere biler har mye (om ikke alt) DAB hardware HIFI pakke. Om så er tilfellet så hadde jeg glatt betalt litt for å få enablet dette. Tipper i så fall at Tesla tripper veldig på at få noen HIFI pakke kjøpere til å føle seg lurt vs. redusere egne roaming kostnader.
#922
Tror de spretter ut når "alt går galt", men det det står i nødmanualen "if the door handles does not function, open the door manualy by reaching inside the window using the interior handle"

Å knuse ruta er nok en smal sak for en trent redningsdykker.

Står også "treat a submerged Model S like any other veichle"
http://www.evsafetytraining.org/~/media/Electric%20Vehicle/Files/PDFs/Tesla_ModelS_ERG.PDF
#923
Sitat fra: felix på fredag 17. april 2015, klokken 09:20
Er Bosch leverandør til Tesla?
De leverer ihvertfall de elektromekaniske bremsene som ble innført ifm. autopiloten.
#924
Lading av Tesla / Sv: Ladepunkt til Tesla S85D i fellesgarasje
fredag 17. april 2015, klokken 06:42
Sitat fra: GOS på mandag 13. april 2015, klokken 21:50
Sitat fra: Ipadjove på mandag 13. april 2015, klokken 21:43
Kan man kjøpe en ekstra "laddekladd" (1300,-) fra Tesla og ha den stående tiloblet fast til den blå kontakten? Slik at en kan ha den andre liggende i bilen til vanlig?
Har parallell diskusjon på dette i en annen tråd. Ekstra UMC koster 4000,- evt. +600,- for ekstra blått adapter. Kjempeløsning, men i en fellesgarasj

Nei, den "ladekladden" du referere til for 1300 kroner er en Type 2 kabel som krever at det er en "boks på veggen". UMC kabelen eller en Mennekes kabel har denne "boksen" innebygget i de klumpen som er på kabelen.

Tror en ekstra UMC koster 4-5000, tror Mennekes kabelen er litt billigere men den kan ikke kobles til adaptere på den måten UMC kabelen
4000,- + 600,- pr adapter. Veldig god løsning, men  i en fellesgarasje må man være litt kreativ for å unngå tyveri da den ikke er skrudd fast til veggen.
#925
Sitat fra: fanatic på fredag 17. april 2015, klokken 00:12
med siste oppdatering er 0-100 slik i følge Tesla.

P85D = 3.2  (0.1 raskere med siste SW)
P85+ = 4.1  (endret til 4.2 i høst, fikk nå ca 0.1 raskere etter SW)
85D =   4.6
Har du ikke fått solgt den P85'en din ennå?
#926
DSB veiledningen (evt. villedningen) beskriver tre løsninger for lading elbil. Mode 1, Mode 2 og Mode 3.
Mode 1 er ikke aktuelt i denne sammenhengen.

Mode 2 er Schuko ladekladdbasert. Ladekladd er OK, men bruk egen kurs med jordfeilbryter og se til at kladdens vekt er avlastet og dermed ikke skader kontakten.

Mode 3 Beskrives som en ladeenhet og en type 2 kabel som kommuniserer over en pilot.  Videre skriver man at "Mode 3 lading består av en egen ladeboks som er montert fast på veggen". Dette er ikke utformet som et  "krav" eller "anbefaling", men fremstår som en litt utdatert og for snever beskrivelse av Mode 3 som ikke tar høyde for at det finnes Mode 3 ladekladder.   

Under installasjon står det videre at:
-Egen kurs med jordfeilbryter
-Ladeenheten skal fastmonteres på veggen.

Mener derfor at DSB veilednigngen skal forstås som følger.
-Bruk jordfeilbryter og egen kurs
-Ladekladd skal ikke henge i schuko.

Satt på spissen så sier veiledningen ingenting om at UMC/ladekladd ikke skal henge i kontakten så lenge man ikke benytter schuko adapteret. Intensjonen bak fastmontering kan kanskje sees i sammenheng med beskrivelsen av fastmonterte løsninger.

Konklusjonen er at ved å montere UMC (egen kurs/jordfeilbryter) til veggen så er man veldig godt innafor uansett hvilken av installasjonsveiledningene man ser på.

Mulig at det er noen elektrikkere med god margin på Mode 3 bokser som vil prøve å si noe annet, men de vil finne lite støtte i veiledningen.
#927
Sitat fra: Johnny på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:16
Jeg leser det ikke slik, så her trenger vi en tredje oppfatning for å avgjøre dette :)

Like greit,
Veiledning fra DSB. http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
#928
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:24
Denne siden inneholder noe av den minst gjennomtenkte quotingen jeg har sett. Det er lov å fjerne deler av innlegget man ikke svarer på  ;)
Legger meg langflat, utbedret...
:-[
#929
Sitat fra: Johnny på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:44


"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode
3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering
eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det
etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers
hjem)"

Formynderene våre deler åpenbart ikke almuens begeistring for ladekladder!

Du legger ikke mer i denne uttalelsen enn det som er meningen? Så vidt jeg kan se så sier bare uttalelsen fra NEK at Type 2 er det som bør installeres. Dette har med standardisering å gjøre og ikke sikkerhet.

DSB som vel er riktig virksomhett skriver
"INSTALLASJON
I en mode 3 ladeinstallasjon er
det viktig å ha en egen kurs med
30mA jordfeilbryter. Ladeenheten
monteres fast på veggen, og det
må tas hensyn til ytre påvirkning
ved plassering. Hvis kabelen er
en del av boksen burde oppheng
for kabelen monteres, slik at den
ikke blir kjørt over. Boksen må
også plasseres slik at den matcher
bilens ladekontakt, tenk også på
at andre biler har kontakten på
et annet sted. Å rygge inn for å
få kontakten på riktig side er en
dårlig løsning. Ha lang nok kabel til å kunne lade alle typer biler men forbered mulig oppheng
av kabel over bilen. Ladekontakt kan være i front, venstre bak, høyre bak og venstre foran, høyre
foran."

Slik jeg leser det så er en godt sikret ladekladd godt innafor?
#930
Sitat fra: Johnny på mandag 13. april 2015, klokken 12:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. april 2015, klokken 11:43
Sitat fra: Johnny på mandag 13. april 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. april 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Johnny på søndag 12. april 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Car-El på søndag 12. april 2015, klokken 16:34
Og ferdig med den!  :D

Ja, for "de" som ikke deler dette synet begynner nå å innse at at folk flest ikke ser det lett ulogiske momentet med å ha en mobil ladeenhet hengende permanent i garasjen ;)

Ser helt klart problemet med å drive å koble den fra hele tiden hvis man bare har en. Med 2 stk Tesla ladekladder funker det jo veldig fint å henge opp den ene? Da har man en fin løsning som åpner ladeport, lett å oppgradere hvis man feks får kraftigere kurs, tar liten plass, lett å bytte ut selv skulle det skje noe feil og billigere enn ladestasjoner.

Men er kanskje noen ulemper også?

En åpenbar ulempe! I likhet med andre ambisiøse konstruksjoner er ikke pålitligheten helt på topp, og når den slutter å virke, må hele saken byttes ut. Har du en fast stasjon, er muligheten for at den kan repareres på stedet litt større.

Så det at laderen er fastmontert og krever bestilling av service om den går i stykker er en fordel over det å kunne få tilsendt en ny med budbil (ved hast), eller svippe innom og bytte i ny ved nærmeste service-senter?

Må si jeg er uenig i det.

Min løsning er en UMC som henger fast hjemme, og en som ligger fast i bilen. Jeg ville aldri dratt på langtur med kun en ladekabel. Skulle jeg hatt en fastmontert boks måtte jeg kjøpt en tredje ladeløsning.

Jeg synes det er helt genialt at min hjemmelader kan plugges ut og tas med på langtur. Da har jeg to svært fleksible kabler. Har sett nok "hjelp, jeg har strandet uten kabel" meldinger både på forum og FB (for Tesla og andre merker) til at jeg drar på ferie med kun en ladekabel.

Det siste taler for seg selv egentlig ;)

Når jeg kan velge hva som skal frakte strømmen inn bilen min i tusener av timer i årene som kommer, så blir valget enkelt...
Nei, det gjør det igrunnen ikke. Er nok solgt ganske mange flere UMC`er. Disse blir behandlet ganske tøft og sikkert stått ute både en vinternatt og en regnværsdag.Om man leser på forumet så har det skjedd at noen UMC har sluttet å fungere, men vet ikke om feilprosenten er noe høyere enn for ladestasjoner mtp. hvor mange UMC`er som har gått ut. 

Selv har jeg festet ekstra UMC til veggen (redskapsholder på kabel over og under) samt dummy type 2 plug til pistolen. Når den henger slik så tror jeg ikke jeg kan forvente noe lavere stabilitet enn en hvilken som helst annen fastmontert lader. Siden den er designet for å stå ute så vil jeg nok heller si tvert imot...

Ekstra UMC 4000,-
IEC adapter til UMC 600,-
Holder 34,-
dummyholder Type 2 120,-
Kabelordner 60,-
Totalt 4814,-

Det er vel knapt halve prisen av veggmonterte løsninger. I tillegg får man som nevnt over ladeportknappen og mulighet for å ta med ekstra for redundans på langtur.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA