Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Autodidact

#31
Polestar 2 / Sv: Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2
tirsdag 09. mars 2021, klokken 17:55
Ah. De har ikke en gang fått orden på mobilen som nøkkel. Det er ventegrunn.
Det er absolutt ingenting å glede seg til å måtte dra på den klumpen av en fjernkontroll. :/

Videoen var ikke til mye glede. Denne karen kan ikke tysk.
#32
Polestar 2 / Sv: Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2
tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:11
Kjekk tråd å finne på toppen av forumet (når jeg først leste den).
Flere nyttige spørsmål, svar og erfaringer.

Håpet på flere nyttige/interessante tråder i Polestar 2 underforumet, men det er vel dessverre slik at «andre» merker/modeller har mer fokus sett i forhold til mengden solgte biler.

Men, men — det er da noe godt her.

Jeg har hatt en Tesla Modell 3 i to år nå, men får mer og mer lyst på Polestar 2. Det er en av to biler jeg virkelig liker, og den andre synes jeg ikke er verdt prisen (iPace).

Nei, jeg har faktisk aldri likt utseendet på Modell 3 noe særlig.
Kanskje hekken, ja — men fronten er nesten «pug ugly».

Har sett en del videoer og lest en del om Polestar 2, så jeg er ikke helt uforberedt, men har veldig lyst å prøve en i noen dager for å øke lysten til riktig nivå. Jeg handler sjelden på impuls.

Så om noen har en hvit i nærheten av Haugesund, gjerne med det litt lysere stoffinteriøret, så byttelåner jeg mer enn gjerne en dag og to. :)

Skal ikke kapre tråden, så her er litt i relasjon til hva som allerede var her:

Jeg skjønte ikke helt dette med «fjerning av vedlikehold på bremsene under kjøring».
Er det så at bilen bremset litt «normalt» ved regenerering før, men ikke gjør det nå?

Angående lydisolering så har jeg fått med meg i flere sammenligninger om at det er mindre kupestøy i Polestar 2 enn Modell 3.

Når har Polestar lovet tilgang til app'en, og hva har de eventuelt lovet den skal håndtere i starten?

Forbruk her hjemme i småkulda skremmer meg litt. Flere av de siste videoene jeg har sett ligger den litt vel høy i forhold til ytelsen på Modell 3, som nesten begynner å nyte batterikapasitet som sukkertøy når vi er rett over frysepunktet.

Hva er typisk forbruk på landevei 70/80 km/t i normalt norsk vår/høst og vintervær og utpå sommeren (10 grader og oppover)?
#33
Model 3 / Sv: Glassbehandling - Viskere som hakker
søndag 21. februar 2021, klokken 20:09
SitatDet kan påvirke friksjonen fra viskerne og føre til en klaprende lyd.

Det skjer også uten noen form for glassbehandling!
#34
Skoda ENYAQ / Sv: Innfellbare speil?
søndag 03. januar 2021, klokken 13:53
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 09. september 2020, klokken 20:48
Det er krav for å bli typegodkjent.

Det var det med typegodkjenning på denne modellen da...
#35
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
mandag 09. november 2020, klokken 11:06
SitatVed henting var ringen rundt ratt/autopilot-symbolet nesten ¾ rundt, så jeg tok en avstikker på vei hjem — og da var kalibreringen ferdig før jeg hadde kjørt 8 km.

Etter at jeg har slått på "Traffic Light and Stop Sign Control", og kjørt en del ser det ut til at en form for kalibrering fremdeles holder på ettersom det er en tekst ved "Summon" funksjonen som leser; "Smart Summon unavailable while additional cameras are calibrating (93%)".

SitatWiFi-oppføringene var borte, så jeg la opp nye de plassene jeg vanligvis parkerer bilen og fikk fem oppdateringer i løpet av det neste døgnet. En var oppdatering av spill, og en var oppdatering av kartdata. De tre andre var vanlige oppdateringer. Den siste var til versjon 2020.44.

Som påpekt av andre tidligere, så falt mobilen også ut. Jeg oppdaget det bare ikke før i etterkant når jeg endelig trengte å ringe. Det har forøvrig også dukket opp en sjette oppdatering.

SitatEtter litt endringer i innstillinger, viser nå bilen hastighetsskilt — inkludert når fartssone avsluttes, kryssende vei, reflekspinner og feltmerkinger. Har foreløpig ikke kjørt mot trafikklys, så det har jeg ikke sett enda.

Lysskilt visningen ser også ut til å fungere greit, men p.g.a. av en treg kartoppdatering har jeg bare nylig fått aktivert funksjonen som skal handle på det, og har derfor ikke sett bilens reaksjon på lysskilt enda.

En kjedelig ting etter oppgraderingen er at medieavspillingen ikke lenger viser "album art" i MP3-filene, og de siste mappene jeg har spilt musikk fra huskes ikke i "sist spilt" listen. Hver gang jeg starter bilen, har anlegget glemt hva jeg spilte og hvilken kilde musikken kom fra.
#36
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
torsdag 05. november 2020, klokken 13:19
Mye samme opplevelse som Autowinder.

Fikk serviceavtale initiert av Tesla i app'en og en bekreftelse på e-post, 2 uker før satt dato.
Dagen før fikk jeg påminnelse på SMS.

Bilen ble levert klokken åtte, og omtrent halv ett var den ferdig og kunne hentes igjen.

Ved henting var ringen rundt ratt/autopilot-symbolet nesten ¾ rundt, så jeg tok en avstikker på vei hjem — og da var kalibreringen ferdig før jeg hadde kjørt 8 km.

WiFi-oppføringene var borte, så jeg la opp nye de plassene jeg vanligvis parkerer bilen og fikk fem oppdateringer i løpet av det neste døgnet. En var oppdatering av spill, og en var oppdatering av kartdata. De tre andre var vanlige oppdateringer. Den siste var til versjon 2020.44.

Etter litt endringer i innstillinger, viser nå bilen hastighetsskilt — inkludert når fartssone avsluttes, kryssende vei, reflekspinner og feltmerkinger. Har foreløpig ikke kjørt mot trafikklys, så det har jeg ikke sett enda.

Flere plasser hvor bilen tydelig har basert fart på (utdaterte) kartdata, justerer den nå til korrekt hastighet — også ved midlertidig fartsbegrensninger.
#38
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
fredag 10. januar 2020, klokken 21:14
Sånn ser pakken ut, på innsiden.

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]
#39
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:18
Et godt poeng nå som det ser ut til at flere restriksjoner kommer fra direktivforfatterne i Brussel.
Vi burde fått boosten som verdikompensasjon for "nedgraderingen av FSD ...
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2 (nå også for Europa)
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:14
Ikke imponert — foreløpig.

Opplever at bilen ofte tar et drag rett etter jeg har provosert det frem, og at den innimellom gjøre en grei jobb med timing i forhold til min vurdering av sikten. Da er vi i sync. Men det er egentlig ikke mer enn 1/4 - 1/3 av tiden.

Noen ganger holder den på når det absolutt ikke er nødvendig — som om den står på halvparten av steg 1, og noen ganger tar den 3-4 tett påfølgende drag når sikten allerede er god.

Det som bekymrer meg mest, er når jeg passerer vogntog og sikten umiddelbart etterpå er — "baderomsvindu", uten at noe skjer før jeg ber om det. Flere ganger har jeg bevisst holdt igjen litt p.g.a. at veien og trafikken har tillat det, men ... nei ...
#41
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:07
En symbolsk liten sum hadde nok fristet (meg), men ikke et slikt beløp.

Det er ganske mye karusellpenger, og jeg merker at jeg nå sjelden bruker hard akselerasjon om det ikke er kjøremessig "påkrevd". Show-off faktoren er liksom over ...
#42
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
fredag 22. november 2019, klokken 09:28
Det hadde vært supert.

Kjørte nylig en vei hvor det haglet med sand fra dekkene i flere mil og jeg klarte ikke ta tanken fra innlegg/artikler om enorm slitasje på lakken.
#43
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
fredag 22. november 2019, klokken 09:25
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. juni 2019, klokken 10:04
Sånn ser den vel ut til å bli



Ble vist dette I går sammen med informasjon om pris på $50K, rekkevidde på opp til 800 Km.

Da tenkte jeg — wow, fra Evoque til TM3 var en visuelt en nedtur, men det ble nå sånn.
Nå kan det bli kul "SUV på steroider", kanskje pickup likevel er noe for meg ...

Æeh..., nope!

Den første tanken når jeg så utdrag av presentasjonen i morges var at her har noen kjørt det fullt ut med en storstilt spøk. Mistet fullstendig interessen for å vite mer om den.

I'm done — I'm gone ...
#44
Sitat fra: K.M.L på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:10
Står dessuten plutselig bare 50.000 km garanti også. I Norge er det 100.000.

Kan det være at det står 50.000 miles — som det gjør på min side?
#45
Model 3 / Sv: 3 måneders ekstra gratis supercharging - hva skjedde?
fredag 25. oktober 2019, klokken 10:12
Det har du rett i Handyman, omfanget du tenkte på blir fort bare lommerusk for mange.



Angående henvendelse om for tidlig avslutning av tilgang til gratis superlading, fikk jeg svar på under halvtimen fra "delivery" i morges. Men, jeg ble i svaret bare henvist videre til "referral". Så nå venter jeg tilbakemelding fra dem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA