Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - wattgolf

#16
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Bare 68kW? Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW? Jeg mener jeg har lest flere ganger at Kia klarer å lade opptil 100kW og da tenker jeg det burde klare f.eks. 95kW ved 20% SOC når batteriet er ca. 25 grader og ikke nærmere 50kW.

Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)
#17
Standardene for høyere effekt er ikke klare enda, bilene er ikke på markedet enda og hurtigladere som leverer 150 kW er ikke på markedet. (Det eneste som kan ta i mot mer enn 50 kW nå er Soul som kan ta 68). Prisen på å bygge ut ville blitt høyere som resulterer i færre ladestasjoner. Derfor bygges 50 Kw ladere enda.

Personlig ser jeg ikke det store behovet for 150/300kW ladere. Når jeg en dag bytter ut e-golfen kan vi anta at den nye bilen min har 60 kWh kapasitet, da kan den kjøre ca 45 mil, det tar gjerne 6 timer å kjøre denne strekken de aller fleste områder i Norge. Etter 6 timer i bil er det på tide med toalett og mat pause, si det tar 45 min før maten er varmet og fortært, da kan jeg kjøre nye 25 mil/3,5 timer. Det vil si jeg kommer 75 mil før det tar lengre tid enn det ville gjort med fossilbil.

Jeg kan forstå de som ønsker 300 kW. Men du har like mye bruk for det som du har bruk for 1000 Nm dreiemoment. Jeg er ikke villig til å betale for høyere effekt på laderen.
#18
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva driver BKK med?
torsdag 16. februar 2017, klokken 18:48
Ja, de har jo bygget mange ladere, og det er bra. Men det er måten de bygger nå i dag jeg synes er dårlig.
Det er jo ingen andre som bygger ladestasjoner med 1 lader som virker på de fleste elbiler som selges nå i dag.
Jeg planlegger aldri å lade på en stasjon med 1 lader når det finnes alternativ med flere ladere.

Kan jo se til Fortum som setter opp 6 ladere på Ikea i Bergen, 3 på Os og 3 i Godvik. Det gir en helt annen trygghet på å finne en ledig lader.

Vi er 4 som deler på bilen min, 3 av oss har ofte problemer med appen, med 3 forskjellige mobilmerker. Uansett er det mer praktisk med RFID når for eksempel svigerfar skal lade bilen, eller når jeg låner ut bilen på nabobil, da de som leier bil hurtiglader kanskje en gang i året er det mye enklere for de å bare bruke en brikke som ligger i bilen fra før enn å lage profil med app, kredittkort og usikkerhet om de får det til.
#19
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hva driver BKK med?
torsdag 16. februar 2017, klokken 15:34
Jeg mener BKK sin hurtigladesatsing i Hordaland har flere større svakheter.

1. Ikke mulighet for RFID brikke, men en app som fungerer halvparten av gangene.
2. De setter opp ladestasjoner med enkelt standard (Chademo eller combo) siste stasjonen som kom opp på Meland hadde 2 hurtigladere med chadmo og en multistandard, kun en combolader på nye Dale sentrum, og 2 combo vs 5 chademo på Trengereid. Nå kommer Ioniq, ampera, i3, e-golf og focus med combo standard. Jeg mener de bygger hurtigladestasjoner som om det var 2015..
3. Det er svært lite info å finne om når og hvor ladere åpner, selv etter at de er åpnet.

Er det flere som synes dette er en dårlig måte å drive hurtigladebutikk på?

Inntil RFID brikke og bedre utbygging av combo ladere er på plass vil jeg gå for å lade på GK eller Fortum som begge skal bygge flere stasjoner i Bergens området i år.  :police:
#20
Samme på vinjeøra nord for Molde, langs e39. Ferdigbygget dobbellader skal åpne denne uken.
#21
Er det noen som kan lage et slikt kartlag med Combo hurtigladere også?
#22
Zoe / Sv: Lade Zoe med Zaptec hjemme
fredag 09. desember 2016, klokken 17:59
2) du trenger ikke omformer for å bruke cee kontakt, du trenger en overgang som du får for ca noen hundre kroner på biltema eller clas ohlson.  ;)
#23
Turer i Norge. / Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?
torsdag 18. februar 2016, klokken 18:54
Planen til Olee er bra, men må kanskje regne litt lengere tid i eidfjord??
Fint å ta en kaffe på hotellet i Eidfjord eller en spasertur langs fjorden ;-)
Jeg har ikke hørt om at laderen i eidfjor har vert nede noen gang, men det kan vel skje langs E134 også?
Om laderen på Geilo er nede er det ikke usansynlig at du når til Ål uten å lade, eventuelt saktelade på kontaktene ved politistasjonen på Geilo.
#24
Turer i Norge. / Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?
torsdag 18. februar 2016, klokken 07:12
Jeg kjørte Eidfjord Geilo med e-golf vinterstid, 4 personer i bilen 4par ski på taket, piggdekk og elendig vintervær. Så lenge du lader minst 95% kan du kjøre normalt med normal temp i bilen. Geilo ligger på litt undre 800moh. På tur opp fjellet må du regne med at GOM tipper at du ikke kommer fram, men det går over når du begynner å rulle ned mot geilo.
#25
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum tar over EV power.
mandag 08. februar 2016, klokken 06:39
Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2016, klokken 09:49
Sitat fra: wattgolf på torsdag 28. januar 2016, klokken 21:15
Nokk en stasjon overført fra EV til Fortum, Tusen takk.
Nå har vi 2 hurtigladere på Steinkjer, fint for oss som trenger CCS.
Kan ikke se noen av disse på ladestasjoner.no. Hvor ligger de egentlig? EDIT: Fant en ved Steinkjer Bil, riktignok ser det ut til at den er nede. Er de samlokaliserte muligens?

Hva med stasjonen på Brekstad, noen som har testet den med Fortum-brikke?

Laderene står sammen ved steinkjer bil. Begge er testet og funnet i orden.

Noen som vet når de nye ladere på Værnes operative? 
#26
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum tar over EV power.
torsdag 28. januar 2016, klokken 21:15
Nokk en stasjon overført fra EV til Fortum, Tusen takk.
Nå har vi 2 hurtigladere på Steinkjer, fint for oss som trenger CCS.
#27
Jeg er eneste med elbil på min jobb, får bruke det som er av fasiliteter, lader på 16A schuko (Lader med 10A).
ellers gratis vask og verksted. Lite interesse fra arbeidsgiver på å bruke penger på lading enda, vi er ca 40 ansatte.
#28
e-Golf / Sv: Har du kjørt lange strekninger med din e-Golf?
lørdag 20. juni 2015, klokken 15:46
Jeg har kjørt Bergen-Halden og tilbake på en langhelg, ca 120 mil. Nå har jeg kjørt Bergen - Geiranger - Molde - Steinkjer, ca 90 mil en vei.
Topp med elbil på langtur, har aldri stått i ladekø eller kommet til defekte ladere.
#29
Hentet fra samme nettside.

6. Unngå batterislitasje:

Heldigvis er slitasje på batteri grunnet varmeutvikling et lite problem med vårt klima i Norge. Du kan likevel forhindre unødvendig slitasje ettersom batteriet trives best mellom rundt 30 % tomt batteri og 80 % fulladet batteri.

http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/12-10-viktige-elbilvettregler

Ser ikke ut som VW er helt sikre på hva som er best for batteriet...
Selv lader jeg der jeg kan (Jobb og butikk) da jeg ikke har lademulighet hjemme enda.
#30
Jeg har fått time for bytte av ratt pga sømmen på innsiden av rattet løsnet på første tur.

Speilsenkingen min fungerer ikke helt optimalt, når knappen er vridd på "R" for høre speil og jeg setter bilen i revers hever speilet seg slik at jeg ser ingen ting på den siden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA