Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#1261
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde og forbruk mellomklasse elbiler
søndag 19. oktober 2014, klokken 17:45
Et godt spørsmål. Svaret er enten at nettokapasitet e-golf er lavere enn nettokapasitet Nissan Leaf, eller at Software begrenser uttaket mer på e-golf enn på Leaf. Tallene for e-golf gir 24,11 kwt, mens leaf gir 24,83.
Det rare er at tallene for Soul ev gir 29,8kwt (litt rart når Kia sier 27kwt - netto ?)
#1262
Kjøpe elbil? / Rekkevidde og forbruk mellomklasse elbiler
søndag 19. oktober 2014, klokken 15:54
EPA (Environment Protection Agency, USA) tester biler realistisk gjennom normal kjøring i bytrafikk, landevei og tester forbruk. Disse testene er langt mer realistiske enn tilsvarende europeiske. Her er tallene i tabells form for en del biler på det amerikanske markedet. Det gir et meget godt sammenligningsgrunnlag og også indikasjon på bruk, lav fart mye start stopp som i by, eller mye landevei.

Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82
#1263
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 19. oktober 2014, klokken 15:45
Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82
#1264
e-Golf / Sv: Uoriginal 16A Schuko ladekabel til Golf, og dekktrykk
lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:50
Sitat fra: Sonus på lørdag 18. oktober 2014, klokken 15:55
men å redusere ned fra 120kmt til 100kmt på cruisen vil nok spare deg for mye strømforbruk. Hvor mye tid vil du tape på det? Hvilke vinterdekk har du gått for?
Det kan jeg skrive under på. Teoretisk sparer du minst 4kwt/100km ved å kjøre i 100km/t kontra 120km/t.
#1265
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:42
Det virker litt kollossalt. Man kjøper el bil også for enklere bilhold, og så skal man ha så hyppig service som Kia legger opp til ?
Alt for overdrevet spør du meg. Minst 30-40000 km mellom service er det man minst kunne forlange.
#1266
Mekanisk / Sv: Noe rart skjedde med mine nykkete bremser :)
fredag 17. oktober 2014, klokken 22:30
Nå brukes vel de mekaniske bremsene på elbiler relativt sjelden. Da får man sikkert litt rustdannelse osv. Kanskje det gir hakkete bremser ?
Ved å tråkke hardt på bremsepedalen i litt fart, så kanskje man sliper bort det meste ?
#1267
Zoe / Sv: Driftsbatteriet i Zoe
fredag 17. oktober 2014, klokken 15:37
Skal jeg gjøre en kvalifisert gjetning ut fra "research gjort på nettet", så er ZOEs batteripakke 6 moduler a 16 celler i serie * 2 = 192 celler (hver på nominell spenning 3,6 - 3,8 V.)
Spenning 360V (3,75 pr. celle)
Strøm 33 A * 2
Totalt brutto kapasitet 360 * 66 = 23,7 kwt
Netto: ca. 21 kwt
Batteripakker interesserer meg, så har noen andre opplysninger tar jeg imot med takk!
#1268
e-Golf / Sv: Har du valgt å ta bort varmepumpen i din bestilling?
fredag 17. oktober 2014, klokken 11:27
Jeg la inn link på en annen tråd om problemer ved fabrikken, særlig i produksjonen av e-golf. Etter at man i USA gjorde crashtest på en e-golf med relativt dårlig resultat, så besluttet VW a forsterke fronten. De hadde ikke plass til flere robotor ved samlebåndet, så løsningen ble at man satte inn manuell arbeidskraft sammen med robotene.
Det skaper endel krøll i produksjonen og misnøye i arbeidsstokken.
#1269
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
fredag 17. oktober 2014, klokken 11:04
http://www.bmwblog.com/2014/10/15/bmw-i3-overactive-active-cruise-control/
BMW bloggeren Tom Moloughney tar opp dette i sin blogg datert 15.10.14.
Litt rart at ikke en eventuell SW update på regen har nådd det amerikanske markedet. Særlig der er det "farlig"
med slike klare svakheter, med muligheter for søksmål i milliardklassen.
#1270
Dekk / Felger / Sv: Unormal dekkslitasje????
fredag 17. oktober 2014, klokken 01:24
Den enkleste forklaringen er at en bileier (leaf ?) kjører fornøyd rundt med gode dekk, mens du fikk hans gamle på bakhjulene ;)
#1271
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:26
Skremmende perspektiver:
New wireless technology gives auto manufacturers a frightening degree of control over vehicles and their owners. One example: The French automaker Renault can actually turn off its Zoe electric car by remote control if purchasers stop making payments, European media is reporting.

Den muligheten har vel BMW også, tror jeg, selv om man neppe sier det høyt. (i likhet med de fleste andre)
Spørsmålet er når dette dras videre. Idag undrer ingen seg over all tracking overvåking via mobiltelefon f.eks., så når skaffer myndighetene seg første hjemmel til å stoppe biler fjernstyrt, og når vil myndigheter pålegge bilfabrikanter at dette blir standard på alle nyproduserte biler?
#1272
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
torsdag 16. oktober 2014, klokken 17:06
Takk Sandpusher:
Bra og utfyllende svar. Da blir det RFID kort fra grønn kontakt og Fortum brikke !
#1273
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
torsdag 16. oktober 2014, klokken 16:39
Jeg har ikke fått bilen ennå, men lurer litt på systemet med betaling for lading. Er det fellesløsninger,
på et kort ?
betaling med app ?
eller faste abonnement ?

Personlig kunne jeg tenkt meg et system via bombrikken. Hvorfor ikke forhåndsbetale for lading via bombrikken som så tappes ved lading (etter kwt). Det burde vel greit kombineres uten så veldig store investeringer ?
#1274
Zoe / Sv: Det snør..
torsdag 16. oktober 2014, klokken 16:18
Sitat fra: ladov på torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:43
På noen verksted er man sløve når man trekker til hjulmutterne og køler på til trykkluft-trekkeren stopper. Min pers så langt er at jeg vred hjulkrysset skjevt da jeg skulle løsne boltene etter et verkstedsbesøk. Ouch.
Jeg underskriver på det. Må ofte bruke rør for bedre moment på nøkkelen. Men, engang bremset jeg foran et kryss. Da kom et hjul farende i god fart forbi bilen og gjennom krysset. Det tok litt tid før jeg skjønte det var et av mine.... (etter hjulbytte)
#1275
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:00
Når software kan styre regen, så hvorfor kan vi ikke da få en mulighet for å sette regen ?
Det ville gitt oss muligheten til mindre regen ved langkjøring/motorvei osv., og ellers muligheter til å sette regen til egen kjørestil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA