Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - moonbuggy

Sider: [1] 2 3 ... 87
1
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 22. November 2021, klokken 17:27 »
Enig i at de burde holdt lengre. Mine sprakk foran etter et par år. Skal de ryke kan de like gjerne sprekke tidlig, i garantitiden. Er det utenfor garantitiden ville jeg funnet andre passende mansjetter laget for motorsykkel. De er langt mer holdbare og er slett ikke kostbare.


2
BMW iX / Sv: Felger til vinter
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 13:01 »
Latterlig og uforskammet høy pris. Dette er tross alt uten mva.
Ja, men det som er enda mer latterlig, er at det er et marked for forfengeligheten som alle variantene av felgene representerer. Utrolig at så mange legger så mye energi og penger i "bare må ha" felger, istedet for å velge det som betyr mest, felgene som gir lavest forbruk....

3
BMW i3 / Sv: Bytte 12v startbatteri selv?
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 14:04 »
Dette er hinsides lite reparasjonsvennlig! Hva er det som må kodes inn? Et 12V-batteri er jo en "dum enhet".
I teorien kan man jo kunne endre lading etter hvert som batteriet eldes. Leverandør og type batteri kan skifte(Litium f.eks) , som krever helt annen styring. Registrering er en også en sikkerhetsfaktor. Man skal ikke kunne slenge inn et hvilket som helst batteri.  På nettet er det som sagt, ulike oppfatninger om SW i i3 aktivt bruker registreringen til å styre ladingen. Jeg vet ikke, men tror ikke det. Batteriet i i3 har vel vært samme type hele tiden, og som du sier "dum enhet"...

4
BMW i3 / Sv: Bytte 12v startbatteri selv?
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 13:49 »
Det er forholdsvis enkelt å bytte batteri fysisk på i3, og det finnes mange snutter på Youtube som deltaljert beskriver hvordan. Registreringen kan man gjøre med f.eks. bimmerlink appen til et par hundrelapper ( krever obd plugg). Bimmercode har ikke den muligheten enda, dessverrre...
Noen mener at registreringen kun er passiv i i3. M.a.o. styrer ingenting annet enn at de fleste rutes til en BMW forhandler for å gjøre dette.
Det er fullt mulig å bytte batteri uten registrering, men det krever litt "fikling" for å lure systemet.
Denne snutten viser hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=Bg01hMe5Bhs

5
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 23:08 »
Har stilles spørsmål om Tesla har tweeked SW for å unngå phantom braking, i en slik grad at emergency braking ikke alltid virker.
Uansett så etterforskes nå Tesla for mange "uforklarlige" påkjørsler.
https://www.latimes.com/business/story/2021-10-07/why-arent-automatic-braking-systems-stopping-deadly-tesla-crashes

6
BMW iX / Sv: Nyttig informasjon
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 15:15 »
Skrekk og gru mener nå jeg. Greit nok med sikkerhet, men hva med overvåkingsaspektet?
Før så man faren i at bompasseringer passerte en overvåkingsgrense. Nå har man millimeterregistring og kamera registrering 24/7. Greit nok GDPR setter grenser, men når mulighetene er der, kommer det til å (mis)brukes.
Stadig mer overvåking i offentlige rom, nå skal vi jamen overvåkes 24/7 også i private sfærer....

7
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 14:50 »
Så BMW hadde sagt at en bybil ikke trenger lengre rekkevidde, mens langtursbilene skal stoppe på 600km.
Gir mening for meg, er ikke miljøvennlig å dra på et større batteri enn en trenger. Men alle er nok ikke enig.
Joda, men 180ah batteri har nå vekt som dagens 120ah, så en oppdatering ville gitt mening for alle oss som slett ikke trenger en stor bil for lang tur heller....

8
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 14:37 »
Flotte fargekombinasjoner på exit utgaven. Synd at man ikke oppdaterer med versjon 8 av infotainmentsystemet og 180ah batteri (i samme kasse). Ville gitt bilen et liv som nisjeprodukt i lang tid fremover. Mange trenger en snerten liten bil. Nå står BMW igjen med en utrolig slapp el adaptering av fossil mini i dette segmentet. Trist...

9
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 13:24 »
Leipzig har startet større produksjon av batterimoduler. Produkjsonsområdet for I8 er bygget om for dette.  I løpet av 2022, skal en ny større produksjonslinje for batterimoduler være klar. I alt investerer BMW 100 mill. EURO i dette. Så kanskje i3s produksjonsområde er avsatt til den ny større produksjonslinjen?

10
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 13:21 »
Blandet drops her. Infotainement systemet med buede skjermer og i drive 8 ser ut til å bli bra, men liker ikke at bilen får FWD. En lest, flere drivlinjer appelerer heller ikke. Uansett hva BMW selv måtte mene, betyr det kompromisser i fleng. Bilen blir sikkert grei nok, på samme måte som ix3 er grei nok. En traust og uspennede bil.
Det er nesten en fornærmelse å kalle den avløser for i3...

11
BMW i3 / Sv: Fully charged er ikke lenger hva det var
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 23:34 »
Takluke veier vel 40kg mer enn uten, og kan skape lekkasjer. Bråker mer, forurenser, og "ødelegger" for A/C. Så hvorfor takluke?
Jeg har ihvertfall aldri forstått det...

12
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 13:14 »
Bare mer begeistret for bilen.
Beste effektivetet tur/retur Stavanger-Kristiansand i helgen.
Snittfart 71.2km ned. 236km med 11.3 kwt/100km forbruk. 33% på batteriet ved ankomst. (14-17C)
Retur:
Snittfart 70.1km (litt lavere p.g.a. kø ved Ålgård). 236km med 11.0 kwt/100km forbruk. 37% rest på batteriet. (18C i snitt).
Ingen luse kjøring, fulgte trafikken. Slett ikke ille, med en god del høydeforskjell underveis...

13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Tirsdag 03. August 2021, klokken 23:46 »
Teslas merkelige tut og kjør i takt med rapporteringsplikten, gir fornøyelig utslag. Rekordutlervering siste måned i kvartalet. Måneden etter fullstendig stilstand. 3000+ model3 registrert i juni i Norge. I juli 4 (les FIRE).
Gagner neppe selskapet over tid, og pådrar sikkert store kostnader med manglende kvalitetssikring en måned, alt for lite å gjøre neste....

14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 13:45 »
Uansett litt kult, og egentlig god reklame for Tesla. Han sover i 100km/t. Uten AP ville ferden endt med et alvorlig uhell, kanskje med andre trafikanter involvert. Her stopper bilen av seg selv tilslutt.

15
Tesla / Sv: Pris på aktivering av Autopilot1
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 00:39 »
https://www.vgtv.no/video/222494/kjoerer-i-soevne-paa-e6?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos2
Pris her: Minst tap av førerkort for en periode.
Ellers er det på sin måte en svært så god reklame for selvkjørende Tesla dette her.
Bilen stoppet sogar også. Det eneste som manglet var at bilen fant en lomme i veien når den stoppet. Ikke midt i tunnelen...

Sider: [1] 2 3 ... 87