Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kammiz

#616
det høres for å være ærlig ut som litt for mye jobb dette :P hadde håpet på en enkel plug & play løsning :)
#617
Det står 63a i sikringsskapet også. På arket med kursene, tittet ikke på selve sikringen, men det skal jo matche. Det kommer nok opp lademuligheter, men jeg tenkte jeg kunne snike meg til en plass bare de med riktig overgang fikk ladet fra. :-P
#618
Avansert: Batterier og Lading / Går det an å lade fra denne kontakten?
torsdag 25. september 2014, klokken 19:13
I parkeringsanlegget på jobben har vi denne kontakten som ikke brukes til noe. Jeg har kjøpt en kia soul ev som vi får på nyåret. Er det på noe vis mulig å lade fra denne uten å måtte ha elektriker til å gjøre noe?

63A 220-250v
#619
Sitat fra: phaugneland på fredag 19. september 2014, klokken 09:19
Sitat fra: kammiz på torsdag 18. september 2014, klokken 09:25
vi signerte på bil tidlig denne uken, men jeg regner med at dette blir inkludert da siden vi ikke får den før jan/feb ?
Ja, da skal du få velkomstmappen levert sammen med bilen. Hvis du har bestilt kan du gjerne registrere deg som medlem på elbil.no med en gang og krysse av for gratis medlemskap.

hvordan gjør jeg det?
#620
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
torsdag 18. september 2014, klokken 09:27
Sitat fra: terjebc på onsdag 17. september 2014, klokken 17:20
Noen som har fått levert en Kia Soul og har prøvd med CHAdeMO lading? Hvordan gikk det?
Vet jo E-Golf har hatt problemer med kommunikasjon med dagens Combo hurtigladere...

har ikke fått bilen enda, men hadde en demobil en helg og ladet uten noe problemer med chademo på fortum stasjon (bomtur på en stasjon først fordi stolpen var ødelagt)
#621
Sitat fra: phaugneland på onsdag 17. september 2014, klokken 18:40
Vi har nettopp fått bekreftet avtale med Kia, så da får alle som kjøper Soul fra autorisert merkeforhandler velkomstmappe levert med bilen. Husk å registrere deg på elbil.no for gratis medlemskap første året.

vi signerte på bil tidlig denne uken, men jeg regner med at dette blir inkludert da siden vi ikke får den før jan/feb ?
#622
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 07:53
Teknologien som brukes er den samme, og i påvente av at kommunen selv eventuellt kommer med ladekort har de lagt opp til at alle kort med riktig RFID frekvens starter laderen. Det er ikke noen kommunikasjon videre fra Oslo-ladestolpe til Fortum/GK.
Betyr dette at de ladestolpene er gratis, man trenger bare noe som åpner dem? sikkert dumt spm.

Sitat fra: svingen på onsdag 17. september 2014, klokken 08:27
Bør skaffe deg "ladenøkkelen" er en del som er låst med det,følger med i velkomspakka fra elbilforeningen hvis det er med på kia?  Eventuelt har oslo kommune det.
vurderer å melde meg inn i elbilforeningen ja. :) ladenøkkelen har jeg ikke hørt om, men det høres ut som noe som burde ligge i bilen.
#623
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
tirsdag 16. september 2014, klokken 15:48

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:01
Men blir vel langt billigere med en 16A EV-I ladekabel hjemme (som slik jeg forstår det lader 60 % kjappere enn 10A) VS denne kirkebo løsningen hvor man vel i prinisippet også må ha en elektriker inn?

det er sant, men jeg liker tanke på å ha noe fastmontert, så jeg slipper å ta kabelen ut og inn fra bilen hele tiden. :)
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:27

Den gjør stort sett samme jobben.

Hvis du skal legge opp en ny kurs ville jeg vurdert noe større enn 16A. Det er ikke store kostnandsforskjellen opp til f.eks 20A eller 25A. 32A er det ikke alltid man har nok kapasitet til, og en del nettselskaper liker det heller ikke.

32A varianten av ladestasjonen min kan leveres begrenset til 20A eller 25A.

Stort sett samme jobben? vil ikke EV-I 8A bruke lenger enn 10t på å lade fra bunnen av enn original 10A ?

Hvis en 16A løsning lader bilen fra bunn av på 6 timer (korrekt?) så er det mer enn bra nok for meg. Det kan tenkes det blir Tesla i framtiden, men ikke der jeg bor nå. (flytter til nytt rekkehus om 1,5 år) så da kan jeg heller få lagt opp 32A eller lignende der.
#624
Tusen takk for tilbakemeldingen. T1->T2 kabel er bakt inn i prisen på bilen allerede. :)

Jeg forstår at det er RFiD brikker som gjelder, men både fortums og grønn kontakts brikker kan altså brukes på oslo kommunes ladere? hvordan kan det ha seg? evt, kunne jeg klart meg med en RFiD brikke totalt sett?
#625
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
tirsdag 16. september 2014, klokken 13:28
Sitat fra: Kianus på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:17
dekabel som er justerbar fra 8-16A da jeg ser for meg at denne blir minimalt brukt iom den originale ladekabelen allerede er 10A. Dessuten gidder jeg ikke dra med meg mer enn nødvendig av ladekabler i bilen.

Jeg forstår hva du tenker, men på tur kan det jo noen tilfeller være veldig hensiktsmessig å kunne lade 16A fra vanlig stikkontakt også?
#626
Heisann, jeg er veldig ny i gamet og får faktisk ikke bilen før i januar/februar. Har bestilt Kia Soul EV som jeg og min samboer skal bytte på, samt at vi beholder min fossile stasjonsvogn og selger hennes fossile småbil.

Jeg prøver selvsagt å lese meg opp på dette, men jeg har ikke klart å finne noen god oversikt over alle former for medlemskap man bør ha for å lade enklest mulig. Følgende har jeg bestilt:

- Fortum - RFiD brikke med avtalegiro (ingen månedsavgift)
- GrønnKontakt - RFiD brikke med avtalen "sjelden" gjeldende for både hurtig og rask eller hva det nå heter.

Hva mer finnes? Jeg ønsker å ha mulighet til å lade praktisk talt på alle mulige stasjoner, men jeg er ikke interessert i faste månedsavgifter, da jeg i all hovedsak kommer til å lade hjemme.
#627
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
tirsdag 16. september 2014, klokken 12:01
Her var det mye god informasjon. Slik jeg ser på det, så kan det være smart å ha følgende kabler i bilen:

Type 1 til Type 2 overgang
Original 10A kabel
EV-I justerbar 8A/16A kabel

er dette logisk? Eller vil en EV-I kabel på 8A gjøre samme jobben som den originale?

I tillegg, hvis jeg legger opp 16A kurs hjemme, så er det jo smart å bruke noe bedre enn den originale 10A kabelen?

HVa bør jeg da gå for? Mine to alternativer da er jkirkebo sitt sett:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Eller EV-I 8/16 kabel med industrikontakt:
http://www.ev-institute.no/product.html/kabelservice-2?category_id=5

Er mine tanker logiske? Hva synes dere jeg bør gjøre?
#628
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
mandag 15. september 2014, klokken 15:58
Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette idag, men dette med lading er joggu innviklet. Vi har bestilt en Kia Soul EV nå og jeg er i prosessen med å få installert lademulighet i garasjen. Borettslaget antyder at jeg kan få  230v 16A installert. Hadde jeg skulle kjøpe en Tesla Model S måtte jeg jo hatt noe heftigere, men jeg kan fullade fra 0% på 10 timer såvidt jeg har skjønt, med 230v 16A. Veldig veldig sjeldent vil det by på noe problemer for meg.

Men er det noe man kan montere PÅ denne 230v 16A kursen av utstyr som kan gjøre at det lader raskere? Det er jo så mye forskjellige ladebokser og ting og tang man kan kjøpe eller få montert. Eller må man få montert 32A kurs for å gjøre noe slikt?
#629
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
mandag 15. september 2014, klokken 14:35
Bestilte idag. :) Hvit med blått tak. (dama bestemte det). Vi bytter ut hennes 2008 Opel Corsa med denne. Min 2007 Opel Vectra stasjonsvogn beholder vi fordi vi har familie 20 mil unna og må kunne få med oss alt med to barn og allikevel kunne kjøre langt, selv på vinteren. Jeg jobber hos Tesla, så kanskje jeg eventuelt bytter ut Vectraen med en Tesla, men vi har bestilt nytt rekkehus også, så vi må nesten vente litt med det. Samt, jeg har Opel i genene fra langt tilbake, vanskelig å gi slipp. :P

Så Kiaen blir en bil vi skal bytte på, den som kjører lengst den gitte dagen tar Kiaen. Jeg får kjøregodtgjørelse for alle ærende jeg har til andre lokasjoner fra mitt kontor på Grorud (feks til Drammen) så dette vil lønne seg veldig for oss. :)

Kiaen er uten tvil den KULESTE elbilen. Tesla er dog den peneste. :)

Men stusser veldig på at alle skriver levering i nov/des.. vi ble fortalt tidlig februar.
#630
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
mandag 15. september 2014, klokken 14:31
Bestilte idag. Levering tidlig februar fikk jeg beskjed om. De sa også at det ikke er fordeling blant forhandlere, så det går på kontraktsdato uansett hvor du bestiller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA