Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - stefse

#41
e-Golf / Ha varmen på under lading(AC), mens man sitter i bilen
lørdag 26. september 2015, klokken 18:16
Har undersøkt i menyene og konsultert manualen, men ikke funnet noen måte å la varmepumpa gå, mens man sitter inne i bilen og lader. Man får klimavifta til å gå hvis tenningen er på, men varmepumpa går ikke, og det blir kaldt etterhvert.

Etter endel om og men, fikk jeg startet varmen med appen. Det burde være unødvendig å ty til remote løsninger når man faktisk sitter i bilen.
Tror det vil bli mer relevant når kulda setter inn, og ikke får startet varmen selv når man kobler til strøm. Det kan endog bli kritisk :/ Kanskje jeg må sette inn en schuko inni bilen som på de gamle Defa systemene  ;)
#42
Ladeplasser og ladekabler / Holder for kladd
onsdag 08. juli 2015, klokken 15:24
Observerte at på elektrobygget i NTNU Trondheim er det satt opp holdere for ladekladdene. I ladeboksen er det også en enkel type energimåler. Men det skulle vel bare mangle ved elektrofagets høyborg i Norge at det har dette på stell ;)
#43
Elbilen i Samfunnet / Rekordlave strømpriser
søndag 07. juni 2015, klokken 14:27
Det meldes om rekordlave strømpriser, med laveste variabel strømpris dette tusenåret.
http://www.europower.com/incoming/article256081.ece

Lastet ned appen fra elskling hvor man ser timesprisen på strøm på nordpool, og jeg la merke til at den i natt var nede i under  0,04 svenske kr pr kWh mellom kl 01 og 05.
Strøm til 3 øre kWh blir vel aldri noe jeg som forbruker får se noe til etter at alskens kreative avgifter og påslag kommer på, men likevel, Elbil eiere kan se lyst på fremtiden. Ser i en annen topic at bensinprisene er rekordhøye  ;D
#44
Elbilen i Samfunnet / Ladeplasser på arbeidsplassen
lørdag 15. november 2014, klokken 12:33
Ved bygget der jeg har kontor er det ca 130 parkeringsplasser totalt hvorav 5 stk har uttak for 16A (i praksis 13A) lading.
Det er ingen planer om å bygge flere uttak, selv om behovet forlengst er oversteget kapasiteten. Utbyggeransvarlig uttalte forleden i fullt alvor at man må komme fulladet på jobb og at man helst så at folk ikke benyttet uttakene untatt i nødsfall. Det kan virke som fokuset ligger på at folk nærmest 'stjeler' strøm. Har de virkelig ikke bedre ting å beskjeftige seg med. Tror de brukere av elbiler tapper deres personlige konto når de står og lader? Hvis folk finner ut at de må dra hjem tidligere for å lade elbilen til kveldens aktiviterer er bedriftens 'fortjeneste' på å ikke tilby strøm fullstendig irrelevant.
Dette finner jeg ganske provoserende, og lite visjonært.
Greit å kunne betale for ladingen, men det bør være reelle kostnader, ikke  "alle kabler og plugger skal være nedbetalt på 3 år og deretter ha et årlig dekningsbidrag på XX%"
Jeg sa at dette blir bare tullete, hvis vi skal ha nok kapasitet i grid'en er vi uansett avhengig av at folk lader i off-peak hours. Hvis en slik praksis blir utbredt blir det til at folk må sprenglade når de kommer hjem fra jobb, når kapasiteten allerede er nær fullt utnyttet.
Og når plug in hybrider blir mer utbredt, vil det føre til at mange må kjøre fossilt hjem igjen.


#45
Volkswagen VW / 7,2 kW onboard ladetrafo standard på USA E-Golf
torsdag 04. september 2014, klokken 19:52
Leste litt på linken som ble postet i en annen tråd:

"Drivetrain consists of 24.2 kWh lithium-ion battery and an electric motor with 199 pound-feet of torque; 7.2 kW onboard charger is standard"

"The e-Golf has a 7.2 kW onboard charger as standard equipment, enabling the EV's battery to be recharged in any of three ways. While the standard charging cable can plug into any 110/120-volt electrical socket and fully charge the battery in roughly 20 hours, a more optimal solution exists in the 240-volt wallbox that utilizes the full 7.2 kW to charge a battery in less than four hours"

http://volkswagenutah.wordpress.com/2014/08/26/update-on-the-e-golf-release-2014/

Jassågitt. Hvorfor får vi ikke dette i Norge??
Uansett kommer jeg til å trekke kabel og vern for 32A til ladekursen jeg legger opp
#46
e-Golf / 2 år frem i tid. Bruktbilpris på E-Golf med/uten V.P.
torsdag 04. september 2014, klokken 12:42
Hvis man forsøker å se litt inn i krystallkula, hva vil antatt bruktverdi ved normal kjørelengde være på denne om 2-3 år? 
Vil uansett tippe at rekkevidde (som også sier noe om status på batteriet) vil være en viktig parameter for kjøpere.
Intro biler uten V.P. vil således oppnå kortere kjørelengder og dermed kunne gå for en lavere pris. Jeg mistenker iallefall at dette ekstrautstyret blir viktig for annenhåndsverdi. Kanskje 10 000 lavere bruktbilpris uten V.P?
#47
Kjøpe elbil? / Kia Soul EV - Prøvekjørt
mandag 01. september 2014, klokken 21:05
Prøvekjørte Kia Soul idag. I forhold til E-golfen scorer den bedre på:

Inn/utstigning grunnet høyden.
Bedre garanti
Større batteripakke, men gjettometeret viste ikke mer enn ekvivalent til ca 160 km med fullladet bil, (jeg prøvde den med 51% igjen på batteriet, viste da 77 km rekkevidde, snittforbruket var 13 komma noe kWh/100 km. GOM'en var forresten bedre på gjetning enn andre jeg har opplevd, virket som det tar bedre hensyn til opp og nedoverbakker og endrer seg ikke utfra dette.
Bedre på støy (grunnet andre dekk?)
Mer utstyr som standard på Exclusive utgaven.
Bedre også på at den har 32A lademulighet.
Forhandlerapparatet har jeg ingen erfaring med, men utfra det jeg hører er det hakket bedre enn Møller.
Bilen var et mye større blikkfang enn Golf, tolk det som du vil.

Dårligere på
Kjøreegneskaper og komfort.
Brukervennlighet
Bagasjeromsplass, dårlig utnyttet
Opplevd kvalitet er bra, men mangelfull på enkelte punkter, f.eks vinduene.
Ryggekamera er alltid på utsiden, vil bli skitnet til imotsetning til VW sitt.
Koreanerne er blitt bedre på kopi-kvaliteten sin, men siden egen innovasjon er begrenset, vil de alltid ligge et steg bak de andre på endel ting. De forsøker å kompensere det på andre måter, greit nok.

Økonomisk sett er det sikkert et like greit og kanskje bedre kjøp enn E-golf, men som sjåfør vil jeg sannsynlig vis foretrukket VW.

(Startet et nytt KIA emne siden det forrige gikk mer over til å dreie seg om veggbokser)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA