Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#2086
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
lørdag 06. desember 2014, klokken 15:43
Sitat fra: Gnilre på lørdag 06. desember 2014, klokken 15:16
Er det slik at to biler kan lade der samtidig hvis de har forskjellig teknologi ?

Når chademoladeren bruker, kan ikke CCS laderen benyttes, og motsatt. Usikker på hvordan lader de har her, men på enkelte kan AC uttaket brukes samtidig som et DC uttak benyttes.
#2087
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: Lading på Gardermoen
fredag 05. desember 2014, klokken 23:48
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:24
Det finnes vel mange ladeplasser på de etablerte parkeringsområdene, men er plassene ledige stort sett eller opptatte? F.eks. P1-huset.

Kan man regne med å finne en ledig ladeplasser her på en fredag ettermiddag?

Er ofte på Gardermoen og parkerer i P10, det står alltid masse elbiler der, men har aldri opplevd at det er fullt. Forskjellen på Gardermoen og Rygge er så ekstrem at det må være flaut for Rygge. Det ville dog vært fint om de kunne få type2 kontakter.
#2088
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)
torsdag 04. desember 2014, klokken 14:51
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:40
Hehe, neida! Det var en periode for litt siden der Kia`ene tok knekken på alle hurtigladerene.
Tror det er blitt orden på dette nå :)

Nå gjalt jo det kun DC laderene. KIA tar neppe knekken på 22kW kontakten på Råholt, med sin 6.6kW lader. KIA kan derimot be om 100kW fra et DC punkt, og om DC punktet ikke har vært testet til max av hva den kan levere, kan det vel være det som tok knekken på det? Ikke vet jeg, er bare en teori :)
#2089
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 03. desember 2014, klokken 21:21
Sitat fra: hdh på onsdag 03. desember 2014, klokken 20:39
Er det noen som vet om det er andre dagligvarekjeder som har planer om å gjøre noe lignende?

Med det salget som er av elbiler nå, så tror jeg det ikke er lenge før relativt mange steder begynner å legge planer. Og andre aktører må få ut fingeren om de skal bli med. Fortum er jo i ferd med å parkere de andre.
#2090
Carwing / Sv: CarWings....for noe dritt!!
mandag 01. desember 2014, klokken 14:13
Sitat fra: schei1 på mandag 01. desember 2014, klokken 13:58
Hiver meg på denne! Som systemutvikler av yrke, så vil jeg gi hele Carwings stryk. Ikke mer å si om det.

Er mye mulig det finnes flinke systemutviklere som har jobbet på Carwings. Men så var det det med lenker og svakeste ledd, spiller ikke så mye rolle hvor bra mye er dersom noe sentralt ikke fungerer. Jeg vil anta det har vært noen dyktige, etterhvert mektig frustrerte utviklere involvert.
#2091
Carwing / Sv: CarWings....for noe dritt!!
mandag 01. desember 2014, klokken 13:35
Sitat fra: Powerflux på onsdag 26. november 2014, klokken 13:24
Så står jeg her med islagt bil >:( Har ikke vært mulig å logge inn i hele dag!
Totalt sjanseløst >:(

Kan vi LEAF-eiere ta et sted mot Nissan p.g.a Carwings problem? Det er faktisk en del av bilpakka, Carwings er et salgsargument som brukes for å få folk til å kjøpe LEAF. At det er nede så mye som det er, burde svi finansielt for Nissan. Vi får ikke et produkt vi har betalt for.

De prøver å vri seg unna med bortforklaringer, men det er jo ikke lett når elbileiere ofte er datanerder..
#2092
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs e-Golf
onsdag 26. november 2014, klokken 11:00
Sitat fra: Olekaa på lørdag 22. november 2014, klokken 22:05
Men noen som har en for og mot liste på disse bilene? ;)

Jeg leser jo mye om varmepumpeløse eGolf. Jeg kunne ikke kjøpt en bil uten dette, og det er vel mye venting for å få det på plass.

Det jeg liker med LEAF er at den prøver å ta ett steg vekk fra "normal bil". Ikke like mye som Tesla gjør, men iallefall noe. En elbil er en elbil, og man trenger ikke herme etter bensinbiler bare fordi ting må være slik de alltid har vært.

Hadde en VW Passat en liten periode. Min erfaring med VW og forhandleren der var så dårlig at jeg ikke kunne tenke meg å ha en VW igjen. Min erfaring med Toyota var jo fantasisk, men de har jo ingen tro på elbiler. Men nå har ikke min erfaring med BNH akuratt vært slik at jeg får lyst på LEAF igjen heller.

6.6kW lader som mulighet er et stort pluss for LEAF kontra eGolf. Det blir flere ladepunkter som gir mer enn 3.3kW, og å stå parkert ett par timer ved en slik lader med LEAF vil gi mye mer enn med en eGolf. Ikke det at det hjelper meg, BNH fortalte jo ikke om den muligheten.

Det betydde litt for meg at LEAF var en bil som har vært ute en stund, og at barnesykdommer kan ha blitt luket ut.

Fra VW er det ikke eGolf jeg synes ser mest spennende ut, men eUp. Det er jo en snerten liten bil til en god pris, og jeg forstår at den blir populær. Og en ting er sikkert, jeg ville mye heller hatt en eGolf enn en BMW i3. Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville valgt LEAF nå, eller gått for en SoulEV. EGENTLIG ville jeg gjerne ha en god, elektrisk Yaris, men jeg fostår ikke hva Toyota holder på med.

Slik jeg ser det, er hovedkonkurrenten til disse elbilene fremdeles bensinbiler, ikke hverandre. Det er i elbilens interesse at det kommer flere merker. Om folk kjøper LEAF, SoulEV, eGolf, eUp, i3, etc, så støtter man opp om elbilrevolusjonen, og det er det som betyr noe :)
#2093
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)
tirsdag 25. november 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:41
Dette er vel laderegulatorer (store "ladekladder") og ikke ladere. Laderen sitter fremdeles i bilen.

Jeg antar folk forstår hva jeg mente. Kan heller si "Det er 4 stykk type 2 kontakter der du kan plugge inn laderen som sitter i bilen din" :P
#2094
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)
tirsdag 25. november 2014, klokken 18:51
Sitat fra: C3PO på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:05
Kjempe dumt at de ikke har satt opp skilt, jeg også møtte fosilbiler. Men fikk testet på plassen mot høyre, den lyste grønt men virket ikke :(

Senterlederen sier at skilt har blitt bestilt og er på vei. Om jeg tolker svaret hans riktig, blir det 1 time på 22kW laderen og 3 timer på 7.3kW laderen som maks parkering. Intill den tid er det jo fritt frem for bensinbiler å parkere der, og noen MÅ jo ødelegge for ebilister når de kan, selv om det er flusst med parkeringsplasser.

Har du fortum sin RFID-brikke? Jeg har ikke prøvd å starte laderene med SMS, ettersom jeg har en brikke. Det var ingen problem å starte 7,3kW laderen med denne brikken. Prøvde 22kW laderen i dag, ettersom det stod bensinbiler ved 7,3kW laderen. Den startet uten at jeg brukte RFID brikken. Jeg har kun prøvd med type2->type1 kabel, ikke standard stikkontakt.

22kW laderen har to uttak med 22kW på hvert, 7.3kW laderen vil dele spenningen dersom to biler lader samtidig. Jeg håper de får opp en rekke med 3.3kW ladere etterhvert også, men det er en kjempebra start.
#2095
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny ladeapp for iPhone
tirsdag 25. november 2014, klokken 12:15
Dette var en flott app, som gir det jeg har savnet i andre app'er, en enkel liste over det som er nærmest.

Det eneste jeg kan sette fingeren på sånn med en gang, er "antall ladere: 3. antall ledige: 1" Det hjelper veldig lite når jeg ikke kan vite hvilke som er opptatt og hvilke som er ledige.

Denne appen kommer til å bli mye brukt!
#2096
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny ladeapp for iPhone
mandag 24. november 2014, klokken 15:19
Sitat fra: woody på mandag 24. november 2014, klokken 13:29
Og den er ikke oppdatert. På lørdag skulle jeg lade på McDonalds ved sandesundbrua ved Sarpsborg.

Det kan jo være treghet mellom ladestasjonen og sanntidssystemet. Hjelper ikke hvor mange ganger Appen oppdaterer seg dersom ikke riktig info ligger på serveren. Har opplevd samme lag på andre sider. Charge'n'Drive mener vi bør bruke deres app dersom vi virkelig ønsker å ha sanntid, altså virker det som om det er lag mellom deres system og det offisielle sanntidssystemet.
#2097
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 21. november 2014, klokken 18:32
i følge kartet med kommende hurtigladere skal det bli mulig å kjøre Trondheim Oslo med "vanlig" elbil om ett halvt til ett år. Det avhenger av når selskapene får ut fingern å får dem opp.

Og hvem har fått tildelt penger fra Transnova til å sette opp ladere til Trondheim? Ishavsveien. De gir blaffen i tidsfrister og har en betalingsmodell som er helt hinsides. Jeg har ingen problem med å betale for strømmen, men når Fortum og Grønn Kontakt har lagt seg på prismodell på 2.50 pr minutt, sier det seg selv at 220kr for en lading ikke har noen fremtid. Tenk hva dette ville koste på en tur Oslo -> Trondheim...

Uansett, jeg velger å tro at med det økte salget av elbiler, kommer det til å komme rimligere DC-ladere som gjør at stort sett det som er av bensinstasjoner vil ha iallefall en semihurtig, og de større vil ha flere, både hurtig og semighurtige. Om de ønsker å overleve, har de ikke noe valg.
#2098
Sitat fra: Svein Leaf på torsdag 20. november 2014, klokken 10:03
Hva med Esso? De skilter med 100% veimat, hadde passet utmerket å stoppe der om man må lade.
De må jo merke at de pumper mindre og mindre opp fra tankene sine?
I dag tidlig sto det 4 biler på Esso Nittedal, ingen ved fossilpumpene.

Esso...

"Vår vurdering er at bilister med el-bil i stor grad velger mellom de mange mulighetene en har for lading i forbindelse med parkering hjemme, på arbeidssted og parkeringsplasser med gratis lading – behovet for ladetjenester utover dette er fortsatt forbundet med stor usikkerhet.

Med vennlig hilsen
Esso Norge AS"

Ja, det er sikkert derfor jeg kontinuelig havner i ladekø på Fortum sine ladepunkt. Jeg tror nok pipa har en litt annen lyd om ikke så alt for lenge.
#2099
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 20. november 2014, klokken 10:45
Det er vel du også når du har kjøpt en elbil.

Nå vil jeg ikke være mer subjektiv enn å tenke såpass langt at min nåværende LEAF definitivt ikke er min siste elbil, og planen er å bytte den ut om ett par år, dersom biler med noe lengre rekkevidde (helst 50% mer enn LEAF) har kommet med en grei pris. Har man kun EN bil, er rekkevidden på stort sett ALT av elbiler (bortsett fra Tesla) litt vel kort.

Når den tid kommer, vil jeg ønske å kunne velge bil utifra hvilken modell som passer meg, helst uten å måtte tenke på hva slags ladekontakt den har. Derfor vil nok det beste for meg være at det er godt utbygd AC, Chademo og Combo nettverk, slik at jeg kan velge bil med det ene eller det andre. For forbrukere generelt, vil nok det være det aller beste.

Så kan man argumentere frem og tilbake om hvem som bør ta kostnaden. Jeg hadde ikke hatt noe problem om det var en "engangsavgift" på noen tusen ved kjøp av elbil, øremerket utbygging av ladenettverk. Hva Nissan, VW og BMW gjør med å pushe sin standard ut i markedet vil jo kunne være avgjørende for hva folk velger. Nå har vel Nissan og VW også avtaler med Fortum for å få på plass hurtigladere.

Disse 22kW laderene er neppe reservert Renault, det beste må vel være at det ikke står VW'er å lader på 3.3kW i lang tid og tar opp plass som Renault og Tesla eiere gjerne ville bruke. Selvfølgelig vil det beste være om VW / BMW pushet ut comboladere og Nissan, Kia etc pushed ut Chademoladere. Men med det antall elbiler som blir solgt nå, tror jeg vi ganske snart kommer til å få en voldsom økning i antall hurtig og semighurtigladere, for de fleste biler, både AC og DC. Jeg gjetter på at om ett par år, har de fleste av landets bensinstasjoner iallefall 22kW lading for de fleste biler.

Det er nesten mer irriterende at det fremdeles kommer inn mange nye "tregladestasjoner", nye ladepunkter, som kun har vanlig stikkontakt. Hvor mange ganger jeg kunne unngått å hurtiglade, dersom det var en grei 3.3kW kontakt på stedet jeg sto parkert, har jeg mistet telling over. Sist var Rygge lufthavn, som har ALT for få ladepunkter.
#2100
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
torsdag 20. november 2014, klokken 09:33
Sitat fra: sn0le på torsdag 20. november 2014, klokken 05:30
Så her blir det 2xChademo, 1xCombo og 1xType 2 (43kW).

Dette er jo flott! Spesielt for oss som bor i området. Men nå begynner det å bli ekstremt god dekning på ladere mellom Gardermoen og Oslo. Spesielt når KIWI på Frogner også får lader... E18 Oslo -> Kristiansand, E6 Oslo -> Svinesund, her er jo situasjonen en helt annen. Selv om jeg er VELDIG glad for å ha masse ladere i nærområdet mitt, håper jeg fokus kan komme på andre strekninger!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA