Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Beamer Screamer

Sider: [1] 2 3 ... 17
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Mangler vel noe her?
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 12:19 »
Nope, det ser helt riktigt ut.
Trillingar har ingen grill nederst, så man ser kondensern till ACn.
Jag tyckte inte heller om det gapande hålet, och monterade en alu-grill där:
 [ You are not allowed to view attachments ]  

P.S det ser faktiskt som om kondensern på din bil läcker lite gas/olja (mårka fläckar på båda sidorna).

Fin løsning du hadde med det gitteret der! Det ser bra ut og man reduserer faren for å skade radiator med steinsprut og lignende.

Har du lyst til å fortelle hvor du kjøpte gitteret og hvordan du monterte det?

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjøp av trilling, caniOn
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 12:10 »
Rekkevidden holder i alle fall for ditt bruk. Hvis forvarming er viktig er det MiEV som gjelder ja, alternativt ettermontert defa. Dieselvarmer lar seg vel ikke starte uavhengig av bilen. Uansett veldig få biler som har dette.

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Forventet Rekkvidde
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 12:06 »
Enig i at bruk av AC for å fjerne dugg bare gjør problemet verre. Fuktigheten som fjernes fra luften blir delvis liggende i fordamperen og blåser inn i bilen straks AC skrus av. For å unngå dugg må man holde bilen tørr og helst parkere under tak og evt ta en skikkelig opptørking av bilen innvendig med jevne mellomrom. Ut med matter og la stå varmt over tid.

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: C-zero rister ved hardt pådrag
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 11:52 »
Min 2014 iOn gjør også dette og har vært slik så lenge jeg kan huske. Lette vibrasjoner ved mye pådrag i visse hastigheter. Så jeg tror ikke det er noe å bry seg med.

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: ſøndag 05. Januar 2020, klokken 20:02 »
Jeg postet et innlegg om dette samme problemet på min I-miev 2013 modell 14.desember, siden pumpen blir skiftet kostnadsfritt i USA ville det jo vært naturlig at Mitsubishi  dekker kostnadene her også. Betalte en heftig sum for å bytte den hos Mitsubishi i Sandefjord rett før jul. Bilen min har gått kun 50000, stått i garasje siden ny.

Er det lov å spørre hva du betalte? Bare så jeg er mentalt forberedt.

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk - hva anbefales?
« på: Fredag 08. November 2019, klokken 23:29 »
Jeg var conti viking contact 6 som er veldig bra. Finnes en nyere utgave nå (7) som sikkert er enda bedre men vet ikke om den kommer i riktig dimensjon.

Gode vinterdekk er nøkkelen til en trivelig opplevelse om vinteren.

7
Model X / Beste deal på Model X?
« på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 22:28 »
Jeg sitter med en leasingbil som går ut rett over nyttår og snuser nå på en Model X.

Eneste absolutte krav er 7 seter og at den er ikke mer enn ca 1 år gammel. Helst også lyst interiør og en lys eksteriørfarge (evt blå).

Jeg trodde at første års verditap på en slik millionbil skulle være ganske brutalt, men på de få 7-seterne som ligger ute synes jeg det ser ut til å ligge på bare ca 100 lapper pr år. Inventory gir litt rabatt på i praksis nye biler men det ligger nesten ingen ting der nå. Kommer det av og til rush av inventory eller er det alltid like skralt utvalg? Hvor mye går det an å prute på Finn-prisene, og kan man prute på Inventory (evt få med FSD eller andre ting)?

"Standard range" virker det som de produserte bare en veldig kort periode. Hvor mye lenger rekkevidde har den kontra vanlig 75D? Jeg er keen på å kunne kjøre 25 mil + 1000 høydemeter vinterstid uten å lade og uten å tyne rekkevidden til siste meter.

Hva mener dere er mest bang for the buck på Model X? Nyere brukt eller inventory, eller er det bare å kjøpe nytt? Standard range, Long eller Ludi?

Og så har jeg skjønt at Tesla ofte pusher ut biler ved kvartalsslutt med lave renter etc. Gjelder dette bare nybiler eller også inventory?

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Laddhastighet chademo.
« på: Tirsdag 08. Oktober 2019, klokken 00:14 »
1 kWh per min tilsvarer 60 kWh/time = ladeeffekt på 60 kW. Det er vel mer enn en standard hurtiglader leverer (max 50 kW). Jeg vet ikke hva trillingene er dimensjonert for å hurtiglade men jeg vil tippe et teoretisk maksimum på 50 kW.

Selv har jeg ligget på ca halvparten av dette de få gangene jeg har hurtigladet.

Jeg tipper det var en eller annen bug på laderen her.

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Dugg i i-Miev
« på: ſøndag 22. ſeptember 2019, klokken 23:56 »
Dugg utvendig oppstår vel bare hvis du kjører inn i en fuktig garasje eller tunnel. Bruk vindusviskerne.

Dugg på innsiden er mer vanlig. Varme og/eller AC er løsningen samt å rette luften opp på ruten naturligvis.

En litt mer langsiktig løsning for å unngå/redusere dugg er:
- Rengjør innsiden av frontruten
- Hold bilen tørr innvendig. Dvs unngå å få med vann/snø inn. Bruk gummimatte om vinteren og tøm de jevnlig.

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Gå for denne? Mitsubishi i Miev
« på: Onsdag 18. ſeptember 2019, klokken 22:59 »
Jeg trodde egentlig at rekkevidden ikke var så mye bedre enn Trillingene på de gamle Leaf'ene. Men det finner du fort ut av ved å søke litt her inne.

Når det gjelder Trillinger så synes jeg det virker som det er prismessig et veldig lite hopp fra 2011-2012 modellene opp til 2014-2015 modeller. Det er tross alt vesentlig nyere biler det er snakk om.

11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Serice Trilling - DYI
« på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 23:24 »
Om et halvt års tid er vår iOn 5 år og utenfor garanti. Derfor tenker jeg å droppe vanlige servicer fra nå av og satse på en kombinasjon av EU kontroll og å gjøre ting selv. Tanken med denne tråden er å lage en oversikt over servicepunkter på Trilling inndelt etter hva som uansett tas på EU kontroll og hva som må gjøres selv, supplert med uoffisielle servicepunkter som ikke står i noen manualer men som eiere av disse bilene har erfart bør gjøres eller holdes øye med.

Det finnes et par tråder om temaet allerede, men tanken her er å lage en samlet oversikt over servicepunkter som kan brukes som en servicemanual. Innspill nedover i tråden føyer jeg til dette første innlegget etterhvert så er det lettere å holde samlet oversikt.

1 år / 20.000 km:
Kontroll inne i bilen (horn, belter, håndbrekk etc) - Dekkes av EU
Kontroll under bilen (bremser, styring, lekkasjer) - Dekkes av EU
Kontroll rundt bilen (dekk, lys) - Dekkes av EU
Kontroll under panser (lekkasjer, væskenivåer) - Sjekk selv
Holdbarhetsdato dekkrep. sett - Sjekk selv
Skifte kupefilter - Gjøre selv

2 år / 40.000 km:
Skifte bremsevæske - Gjøre selv
Kontroll av høyspent ledninger - Dekkes av EU
Kontroll av driftsbatteriets ladekapasitet - Gjøres selv hver gang bilen lades/kjøres
Sjekke/smøre giroverføring - Gjøre selv

Hver 100.000 km: Oljeskift reduksjonsgir - Gjøre selv
Skifte kjølevæske - intervall hvert 20 år...


I hvert fall for biler som går lite mener jeg at den årlige servicen/kontrollen fint kan dekkes gjennom EU kontrollen hvert 2. år (gitt at relevante punkter faktisk sjekkes på EU - noen som vet?). For vår del satser jeg også på å skifte bremsevæske sjeldnere enn hvert 2. år fremover.

Innspill til listen mottas med takk! Spesielt der det eventuelt er ting som sjekkes på service men som ikke tas på EU, det er greit å være obs på.

12
Dette med rustne bremserør på gammel trilling har jeg hørt om flere ganger. Tydeligvis at dette er en svakhet med disse bilene som dukker opp etterhvert. Det er utvilsomt en stor jobb dersom man må ned med batteriet for å legge rørene på den originale plasseringen, så det å bare legge nye rør langs batterikassen er jo mye enklere.

Men hvordan er det mtp EU kontroll? Er det "offisielt sett" faktisk godt nok, eller er dette bare en enkel løsning som "bakgårdsverksteder" går god for?

13
Model X / Sv: Er det virkelig så mye problemer?
« på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 09:39 »
Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.

Det er mulig du forventer det men realiteten er helt annerledes. Jo dyrere bil, jo mer feil kan du forvente. S-klassen er den Mercedesen med mest feil, for eksempel. Det er ikke så rart, da det er mye mer greier på den som kan gå galt enn på f.eks en B-klasse.

Skal man ha en feilfri bil er en av de rimeligerer Toyotaene antageligvis det sikreste kortet. Auris hybrid i basisutgave eller noe sånt.

+1 Det er lenge siden premium var synonymt med bedre kvalitet (holdbarhet). Premium i dag betyr mer, nyere og kulere teknologi. Skal du ha noe holdbart må du kjøpe en basic bil.

14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 2019 iMiev
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 22:41 »
Tusen takk for alle svar! Min er hvit. Billigst og raskest levering med hvit farge. Men dere, hva menes med seiling?

Seiling = trille i fri uten regenerering. Veldig rart ord!

Jeg tro det kommer fra tysk; "segeln" men ordet er akkurat like rart og forvirrende på det språket.

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ladehastighet Peugeot Ion
« på: Torsdag 15. November 2018, klokken 23:47 »
Jeg har pleid å få ca 20kW når jeg har hurtigladet. Da fra litt under 50% soc. Hastigheten varierer vel litt avhengig av batteritemp og kanskje hvis det er flere som lader på naboladere.

Prisen er det ingenting å si på synes jeg. Betaler gladelig litt de få gangene jeg hurtiglader. Sammenlign med bensinprisen...

Sider: [1] 2 3 ... 17