Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - E_S

#41
Kom over denne artikkelen:

http://www.t-online.de/auto/alternative-antriebe/id_80742448/elektroautos-daimler-laeutet-das-ende-der-brennstoffzelle-ein.html

"Daimler verabschiedet sich vom Wasserstoff"

For den som ikke leser tysk: Kort fortalt uttaler konsernsjefen at i de neste ti årene vil de satse på batterielektriske kjøretøy, ikke brenselcelle. Brenselcelle sies å muligens kunne være et interessant konsept en gang i fremtiden, men utfordringer knyttet til produksjon, lagring og virkningsgrad gjør at det per i dag ikke vil være et satsningsområde.
#42
Før el-politiet kommer og snakker om hva man har lov til og ikke ha lov til - dette er et spørsmål stilt fordi jeg vil vite hva som er mulig å få til lovlig uten kjempeoperasjoner, ikke fordi jeg skal gjøre ting jeg ikke har lov til.

Saken er som følger: En leilighet i et leilighetsbygg fra 2004. TN-nett. OV (32A) og måler plassert i felles tavlerom. OV før måler. Fra måler går det direkte 4G10 PFSP til leiligheten. Leilighetens parkeringsplass er plassert slik at tavlerommet er ganske enkelt tilgjengelig, mens leilighetens eget skap er for alle praktiske formål ikke tilgjengelig.

Planen er å legge opp 3-fas 16A til parkeringsplassen. Tanken var å legge inn en forgrening på 4G10-kabelen etter måleren for å kunne ta ut en ny kurs til parkeringsplassen. Er det noe som helst hinder i NEK for å gjøre det på denne måten?
#43
Model S 2013 - 2022 / Alarm med "hikke" iblant..
fredag 01. juli 2016, klokken 14:06
Har merket et par ganger at når jeg låser opp bilen (auto-present door handles er skrudd av) og åpner en dør går alarmen, så må jeg sette meg inn, kan skru på bilen mens alarmen piper, så trykker jeg de to øverste knappene på rattet for å resette skjermen, da kutter alarmen før skjermen restarter, og alt er i orden igjen.

Noen som har opplevd noe lignende?
#44
SOLGT! :)

Selger en takspoiler til Kia Soul. Originaldel fra Kia, lakkert rød (samme rød som på sort/rød Soul) og med festedetaljer i original Kia-eske. Aldri vært brukt/montert.

Selges kr. 1200,- og jeg befinner meg i Oslo. Evt. frakt kommer på ca. 250,- med Posten.




#45
Noen som har oppskrift på hvordan man tar av nedre del av bakfanger (den ulakkerte) og diffuser?
#46
SOLGT :)

Selger min pent brukte justerbare, kladdløse 32A type 1-ladekabel. Muliggjør lading med opp til 32A på biler med type 1-kontakt som støtter dette. Enkelt justerbar ved hjelp av trykknappen og en diode på håndtaket.

Per i dag sitter det 32A 1-fas-støpsel på den, men jeg kan levere den med støpsel etter ønske uten tillegg i pris:
* 32A 1-fas CEE
* 32A 3-fas CEE (blått)
* 32A 3-fas CEE (rødt)

Pris: 3500,- eller vettugt bud.

Holder til i Oslo, så kan hentes her, alternativt sendes mot forskudd (overføring/Paypal/Vipps) samt at kjøper dekker fraktkostnaden på 160,-.

Ring/SMS 90638719 eller send melding her! :)


#47
Lading av Tesla / Ettermontering av dobbeltlader
mandag 06. juni 2016, klokken 13:57
Etter å ha forsøkt å maile Tesla uten å få noe svar (de har alltid svart raskt på andre henvendelser) prøver jeg her:

Er det fremdeles mulig å få ettermontert dobbeltlader slik at man kan nyttiggjøre seg 22kW? Jeg snakker ikke om den "oppgraderte" laderen man får på nye biler, men den gamle dobbeltladeren - i en bil levert januar 2016.
#48
Ok, jeg gir opp - har trålet nettet etter en oversikt over hva de forskjellige pakkene har inneholdt på forskjellige tidspunkter, men finner ingenting som er brukandes.

En bil produsert mai 2015. Alcantara på dashbord tilsier premium interiør (om det fantes på det tidspunktet), men ikke kurvelys (som tilsier ingen tech-pakke).

Noen som kan si meg, eller har en link til en oversikt over hva som lå i disse forskjellige pakkene? Det eneste jeg har klart å finne ut så langt er at uten tech-pakke har man ikke kurve/tåkelys eller elektrisk bakluke og at alcantara på dashen kun kommer med premium interiør, men ikke hva disse pakkene inneholdt på dette tidspunktet.

Min forrige hadde alt mulig utstyr, så har ikke helt oversikten over hva som fulgte med hva.. :P
#49
Har sett at de fleste elektroniske parkeringsur stiller ankomsttid 15 eller 30 minutter frem når man parkerer.

Hvordan blir dette i forhold til bot? Om man kommer til et sted kl. 15.05 og uret derfor viser 15.30, så kommer parkeringsvakten 15.15 og skriver ut bot? Det er vel ikke akkurat helt gunstig..

Et alternativ er jo å stille klokken på uret 15/30 minutter tidligere enn faktisk tid, men likevel..
#50
Kia Soul EV / Tilhengerfeste på Soul EV
tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:55
Har lest litt på amerikanske forum om tilhengerfeste på Soul EV.

Jada, jeg vet alt det der om at det ikke er lov å trekke tilhenger og så videre, men et tilhengerfeste kan brukes til sykkelstativ og lignende også.. ;)

Det er i hvert fall bekreftet av flere på amerikanske fora at tilhengerfeste for "fossil-Soul" passer på Soul EV. Samme med ledningsnett for belysning.

Det finnes tilhengerfester som ikke er synlig når kroken ikke er montert. Plastdekselet på undersiden bak bakakselen må modifiseres noe.

Jeg lover ingenting, men det høres bra ut.. :)
#51
Er det noen måte å stille inn/trikse med ladetimeren for å få bilen til å begynne å lade når man kobler den til og så lade til 80%? Jeg vet man kunne trikse til det med eldre Leaf, mens nyere har et eget valg for å bare lade til 80% uten ladetimer, men det er det jo ikke på Soul.

Lader bilen to ganger om dagen til litt uregelmessige tider og ønsker ikke å lade til mer enn 80% i daglig bruk. :)
#52
Kia Soul EV / Temperatursensor i Schuko på original ladekabel?
fredag 18. desember 2015, klokken 13:59
Noen som vet om det er temperatursensor i Schuko-støpselet på original ladekabel med kladd? Vurderer å bytte til CEE-støpsel siden det er slik kontakt jeg har lagt opp på parkeringsplassen og jeg tenkte å semi-fastmontere originalkabelen, men vil ikke tukle med det om det er sensor i støpselet..
#53
Noen som har lest noe mer konkret om adaptere mellom CCS og Chademo, begge veier? Spenningen er jo den samme, men kommunikasjonen totalt forskjellig slik at man trenger en form for aktiv adapter.. Tesla har jo adapter fra Chademo til sin egen proprietære standard, så teknisk sett skulle det jo være grei skuring, men tro om det kommer noen gang. Interessant siden EU har presset frem CCS som europeisk standard og det er mange biler som bruker Chademo..
#54
Ladeplasser og ladekabler / Bruksanvisning for 32A kladdløs kabel
tirsdag 24. november 2015, klokken 18:17
Har fått tak i en brukt (nei, ikke tyvegods!) 32A kladdløs type 1-kabel. Denne har en liten diode, og den kan justeres mellom massevis av forskjellige strømstyrker.

Noen som har en link til en forklaring på hvordan man stiller den inn og hvor mange blink som betyr hvilken strømstyrke?
#55
Kia Soul EV / Dekktrykksensorer Soul - 433 MHz?
onsdag 18. november 2015, klokken 10:11
Er det noen som har kjøpt løse dekktrykksensorer til Soul? Regner med det er standard 433 MHz som brukes på europeiske modeller, kan noen bekrefte at det er 433 på Euro-modeller og ikke 315 MHz som er vanlig i USA?

Har fått tak i et sett felger jeg skal bruke på sommeren, men må bytte til ventiler med TPMS og trenger å vite hvilke jeg skal bestille. Ikke aktuelt å kjøpe originalt eller i norsk dekksjappe når jeg kan få fire stykker for en tusenlapp på Ebay..
#56
Vurderer å få lagt på Xpel (eller tilsvarende klar folie) på fronten av bilen. Hele bilen blir alt for dyrt, så det er utelukket, men å unngå å få pepret front og rett foran bakhjulene med småstein i vinterhalvåret tror jeg kan være kjekt.

Noen i Oslo-området som gjør denne jobben bra og heller ikke nødvendigvis skriver regning med gaffel? Vurderer også å få på sort blank folie på kromdetaljer utvendig, men det kan sikkert samme sted ordne?
#57
Lading av Tesla / 3-faslading på 230V IT-nett
torsdag 03. september 2015, klokken 14:37
Nå kommer sikkert flere her til å rive seg i håret over min uvitenhet og inkompetanse, men det er en ting jeg har lurt litt på.

Når man lader på 400V 3-fas "ser" jo bilen 230V, altså mellom fasene og nøytral. Har man 400V 3-fas uten N-leder kan man (jada, jeg vet det er litt "shady") trikse til ved å lage en overgang hvor man kobler sammen PE og N.

Hva er hinderet for å trikse til 3-faslading på 230V 3-fas? At det ikke nødvendigvis er i henhold til diverse bestemmelser og regler er en annen sak - men jeg er bare interessert i hva som er det tekniske hinderet her. Spenningen og strømstyrken er jo brukandes, så.. Jeg vet at det går med trafo, men spørsmålet er som sagt hvorfor det ikke går an å "lure" til uten trafo..
#58
Lading av Tesla / Merkelig problem - lading stopper etter en stund
torsdag 13. august 2015, klokken 09:07
På jobben har vi 3 stk. 400V 32A-kontakter. Disse er naturlig nok koblet på hver sin kurs. Alle med elbil bruker disse til lading vha. passende adapter.

Mine kollegaer og meg har totalt en Leaf og tre TMS. Om det er koblet til to biler i hver sin kontakt vil ladingen av TMS stoppe etter noen minutter. Ingen feilmelding eller noe, men ladingen bare stopper opp. Ingen feilmelding på UMC, bilen viser bare "not charging".

Noen ganger virker det, men den faller ned fra 16A til 10A etter en stund. Som oftest stopper det helt opp som nevnt over.

Har noen en idé om hva som kan være problemet? Er man alene på disse tre kontaktene, evt. lader et annet sted fungerer det hver eneste gang..
#59
Model S 2013 - 2022 / Programmering av Homelink
lørdag 08. august 2015, klokken 09:26
Jeg bor i et sameie med felles P-garasje og har en åpner til denne. Når jeg holder knappen inne "sender" den bare 2-3 sekunder. Om jeg trykker om igjen og om igjen vil bilen til slutt oppfatte den ved programmering av Homelink-systemet, men det virker uansett ikke etterpå. Hva skal jeg gjøre for å få denne til å virke?
#60
Hjul, dekk og felg. / Hvilken dekkslitasje er å anse som "normal"?
søndag 02. august 2015, klokken 16:48
Hvilken dekkslitasje er å anse som "normalt"? Jeg overtok jo min bil med 18000 km her om dagen og målte mønsterdybde. Den er utstyrt med 21" felger og luftfjæring. Jeg målte på ytterkant og innerkant, helt inn mot det brede langsgående sporet i mønsteret.

Dette hadde jeg:

Forhjul: Ytterkant 7 mm, innerkant 5 mm.
Bakhjul: Ytterkant 6 mm, innerkant 4 mm.

Er det grunn til å tenne de røde lampene mtp. hjulstilling og få utført en kontroll, eller er dette sånn man må regne med selv når alt er i orden? Vet at enkelte biler uansett vil slite noe mer på innerkant, men synes jo også at et sett sommerdekk bør holde litt mer enn én sesong normal bruk og kjørelengde før de er nede på 3 mm.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA