Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1261
Model 3 / Sv: Skal det aldri komme skiltgjenkjenning?
søndag 03. mai 2020, klokken 09:55
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 09:48
Ikke umulig det du skriver, men med et gyldig EU-direktiv så vil vel Tesla da ikke kunne selge biler i EU?
Et EU-direktiv vil neppe tillate at Mobile Eye har enrett på skiltgjennkjening i Europa. Dette berører alle bilprodusenter.
#1262
Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 02. mai 2020, klokken 23:34
Da er ny Chademo-standard lansert, med opptil 500kW på 600A. Så det virker ikke som standarden er død. Det kommer også overgang for å lade dagens biler med den nye pluggen.

Se https://www.chademo.com/chademo-3-0-released/
Det stod at biler med chademo 3.0 kan lade på gamle ladere, via adapter. Det stod ingen ting om at gamle biler kan lade på 3.0-ladere.

Mer interresant var det at det stod at chademo 3.0-biler kanskje får muligheten tll å lade fra CCS, via adapter. Da kan Nissan unngå å miste ansikt, ved bytte til chademo 3.0 istedet for CCS. Uten å få press på seg til å bygge ut noe chademo-nettverk i Europa. I hvilken grad det blir noe chademo-nettverk i Europa blir spennende å se. Kanskje for tyngre kjøretøy, pga bedre ladehastighet enn CCS.

Dette betyr kroken på døra for dagens chadmo-standard. Og vi kommer ikke til å se noen videre utvikling f.eks på ladehastighet. I Norge kommer nok ladeoperatører til fortsatt å sette opp 50kW chademo en stund fremover, fordi vi har så mange chademo-biler. I resten av Europa  vil utbygging stanse opp.

Får håper at det kommer et CCS-adapter til dagens chademo-biler. Slik at de kan hurtiglades også i fremtiden. Men markedet er omtrent bare lille Norge, så det spørs.
#1263
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
lørdag 02. mai 2020, klokken 11:55
Sitat fra: jorgror på lørdag 02. mai 2020, klokken 09:35

Denne er alltid vanskelig. Jeg har to råd jeg gir til nybegynnere som skal på langtur:
* Start turen med fult batteri
* Hvis turen går over flere dagen, avslutt dagsetappen med lading slik at du kan starte med mye strøm neste dag.

Og det er ikke alt man kan gardere seg mot. Er man på besøk på en hytte uten lademulighet, så skal det ikke så mye lokal småkjøring til under besøket, før man står der med kaldt batteri på hurtigladeren.
#1264
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
lørdag 02. mai 2020, klokken 11:35
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. mai 2020, klokken 10:52

Akkurat. Derav ordet "nesten" i innlegget mitt.

Forskjellen kan likevel være fundamental.

Avvik fra fyllerutinene med fossilbil får normalt små konsekvenser. (Så lenge man ikke kjører tom.)

Avvik fra laderutinene med elbil kan koste mye mye tid og frustrasjon. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at et godt elbil-liv er avhengig av gode laderutiner.

Det er ikke så veldig mange som går rundt å tenker at man bør ha ha en plan B, i tilfelle bensinstasjonen ikke virker.
#1265
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
lørdag 02. mai 2020, klokken 10:01
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. mai 2020, klokken 09:49
Akkurat der er jo huskeregelen nesten den samme som med fossilbil:
- Fyll tanken før du skal på langtur
- Fyll igjen når den begynner å bli tom
Nei. Med en fossilbil er det uprobematisk å starte turen med et bensinstasjonbesøk. Eller ta tankingen morgenen etter, hvis man er sliten etter en lang dagsetappe.
#1266
Tesla / Sv: Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
lørdag 02. mai 2020, klokken 09:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. mai 2020, klokken 08:10

Vet ikke om alder har så mye å si, eGolf er den 3dje mest solgte elbilen i Europa i år.


Det har VW fått til ved å dumpe prisene. Og viktigste grunn til at VW holder liv i eGolf er trolig at de trenger utslippskvotene de gir, når de ikke klarer å levere ut ID3.

eGolf har ikkke blitt med på generasjonsskifte som fossil-Golf har nå.
#1267
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
lørdag 02. mai 2020, klokken 09:10
Didkusjonen har i liten grad berørt problemene ved å hurtiglade med høy SUC, eller kaldt batteri (og i noen bilers tilfelle, for varmt batteri). Her kan jo selv erfarne elbilister gå på en smell.
#1268
Alt det andre / Sv: Trafikkregler versjon 2.0
fredag 01. mai 2020, klokken 13:41
Sitat fra: Vesel på fredag 01. mai 2020, klokken 12:28

Dette er helt sant veldig vanlig, men jeg tror de aller færreste gjør dette med vilje for å blokkere dem bak. Hva er overhodet poenget med det liksom? De gjør det ubevisst fordi man gjerne sitter i sin egen lille verden når man kjører på landeveien. De ser en rett strekning og en bred vei, så da er det trygt å kjøre litt raskere, uten å tenke noe særlig over at de bak kanskje vil forbi. De tenker kanskje ikke en gang over at de er iferd med å øke hastigheten.

Eller de holder helt bevisst rolig hastighet i svingene, fordi de har en unge som blir bilsjuk. Og er lei av å stå langs landeveien å vaske spy ut av bilen.
#1269
Alt det andre / Sv: Trafikkregler versjon 2.0
fredag 01. mai 2020, klokken 13:25
Det kan virke som noen ikke har fått med seg at fartsgrenser er bortimot hellige i norsk rettsvesen. Og at det skal svært mye til at andre forhold trumfer disse. Så nei, gåsemorkjøring i 110km/t er neppe ulovlig. I hvertfall så lenge høyrefeltet ikke er helt tomt.

Og nei, jeg liker ikke gåsemorkjøring.
#1270
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
fredag 01. mai 2020, klokken 11:59
Det som irriterer meg mest er alle apper og kundeforhold man må forholde seg til. Som man kanskje bare sporadisk har behov for. Der man risikerer at operatøren har lansert ny app/betalingsløsning i mellomtiden.

Fortum, Grønn Kontakt, Cirkle K, Ionity, og BKK er vel de viktigste. Så kommer operatører av destinasjonsladere i tillegg, f.eks Lad i Norge.

Og skal man til utlandet blir kaoset komplett.
#1271
Tesla / Sv: Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
fredag 01. mai 2020, klokken 11:36
Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. mai 2020, klokken 08:48
Sitat fra: automat på torsdag 09. april 2020, klokken 14:01
TM3 er tredje mest solgte modell og Tesla er niende mest solgte merke i Sverige i mars.

https://bestsellingcarsblog.com/2020/04/sweden-march-2020-kia-11-2-tesla-22-9-defy-market-down-8-6/

Norge (hiå):
Hva er det du vil frem til? At Tesla har prioritert å levere til andre markeder enn Norge?

Husk at etter midten av mars kan det ha vært helt andre ting enn salgstall som styrer hvor de leverer.
- Transportlogistikk
- Hvilke land har best permitteringsregler (sett fra Teslas side)?
- Er det steder der organisajonen bør skjermes mest mulig for nedskjæringer, slik at Tesla skal stå best mulig rustet når Korona gir seg?
- I hvilke markeder er det størst risiko for å brenne inne med biler, fordi folk ikke henter de ut?

Norge er jo allerede oversvømt med Teslaer.
#1272
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 30. april 2020, klokken 18:21
Nei, det er ikke normalen, det er bare Circle K som gjør det. De andre setter opp Chademo-kabler på alle hurtig- og lynladere. Dessverre er det få som installerer mer enn 125A kapasitet på Chademo-kabel/pistol.

Fortum gjør begge deler. Om de har endret praksis, eller hvorfor vet jeg ikke. F.eks:
Sonsveien: 2x chademo 4x ccs
Korsegården: 4x chademo 8x CCS
#1273
Sitat fra: daktari på torsdag 30. april 2020, klokken 15:33
Hvis man planlegger mye internasjonal langkjøring og kjøper  ChaDeMo-bil tar man en enorm risiko vil jeg tenke.
De neste 5-10 årene vil vel dagens ChaDeMo-ladere vedlikeholdes i Norge, men vokse i antall? - hvertfall mindre enn CCS. Så for mye langkjøring i Norge er det også en del risiko.

Normalen (i Norge) er vel fortsatt at 50kW-ladere settes opp som kombinert Chademo/CCS. Mens lynladere som regel er ren CCS. Spørsmålet er hvor lenge det vil vare. Hvis man ser hva som har skjedd av utvikling de siste fem årene, så skjer endringer raskt. Jeg er ikke veldig optimistisk på Chademo's vegne i et ti-års perspektiv.
#1274
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
torsdag 30. april 2020, klokken 14:48
Sitat fra: daktari på torsdag 30. april 2020, klokken 10:45
Sitat fra: automat på fredag 24. april 2020, klokken 10:17
Skal bli spennende å se hvor stort produksjonsvolum de klarer. Og hvor mye de klarer å selge. Man skal ikke ha altfor høye krav til plass og ladeegenskaper før denne butter som familiebil/langturbil. Og den blir jo relativt dyr som nr 2 bil.

I segmentet «barna har flyttet ut/har ikke barn, og drar sjelden på lange bilturer» vil den jo passe inn. Men jeg syns man burde vente bedre ladeegenskaper av en bil i dette segmentet.
Kan du si. Men for et par år siden betalte jo folk 380k for en e-Golf, UX300e er jo på flere områder bedre eller lik men med lignende pris. Kanskje ikke et "godt kjøp" allikevel...

Levert høsten 2018 ville Lexusen vært en vinner. Høsten 2019 ville den fortsatt vært bra. Høsten 2020 blir den ikke så interessant. Så fort går utviklingen.
#1275
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
torsdag 30. april 2020, klokken 14:00
Bilen ser ut til å være riktig utstyrt. Men den mangler servicehistorikk. Naf-rapporten melder også om feil på tåkebaklys. Noe som er litt rart.

Tidligere bruker har ikke klart å betale for den, og heller ikke sørget for service. På hvilke andre punkter kan den ha blitt dårlig behandlet? Dette kan være en sjanse å ta.

Men den ligger jo godt under andre 2018-mod på Finn da (hvis den ikke raser opp i pris rett før auksjon går ut).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA