Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandpusher

#31
Jeg har egentlig ingenting imot at kommunen har innført halv pris for parkering, en forsiktig nedtrapping av insentivene er akseptabel. Men jeg er usikker på om Stavanger parkering har hjemmel for sin praksis om at dette kun gjelder for timesparkering! Jeg kjøpte nylig et årsabbonement i Parkeringshallen ved konserthuset, og stor var min forundring da de krevde full pris, over 10 000 kroner. De sa da at 50% kun gjelder for korttidsparkering, sonekort og langtidsleie er vanlig pris. Har Rogaland Elbilforening vært i dialog med kommunen/Stavanger parkering om dette?
#32
Høres ut som kortslutning i ladekladden. Prøv å plugge inn noe annet i samme stikk, dersom det samme skjer bør du kontakte elektriker, dersom ikke bør du få sjekket kladden. Antar pluggen ikke er koblet til bilen når du kobler til strømuttaket?
#33
Sitat fra: teralv på søndag 12. mars 2017, klokken 10:00
Takk for tilbud, jeg fikk her på forum et litt annet tilbud:

Vi sørger for at du får påmontert ny kabel, og den blir som ny.
Du trenger altså ikke bekoste ny kabel.


2000,- for reparasjon tror jeg at det begynner å koste mer enn det smaker for denne kabelen her.
:)  Får bare se om jeg får bytta kabelen selv og de om da problemet er løst.
Kan ikke se at du har blitt villedet her?
#34
Elbilen i Samfunnet / Thank you!
mandag 13. februar 2017, klokken 20:06
Hei Forum,

Just wanted to sing a happy song. Someone (ny Nordmann?) left a note & phone number on my car after probably having been too busy during parking/charging, causing the cover on the charge lid on my i3 to fall off. Shit happens, and I was able to click it back in place. There were no marks or dents whatsoever, but I got so mad before seeing the note, and so grateful afterwards, made my day, awesome!

I would for sure have done the same, but I am also sure a lot of people would have walked away, Thank You for doing the right thing!
#35
e-up! / Sv: Feilmelding ved hurtiglading
søndag 12. februar 2017, klokken 19:22
Gratulerer med ny bil! ikke noe å miste nattesøvnen over, du har gode forutsetninger :)
Du har kjøpt en ny bil av en stor leverandør, du lader på en av Norges mest profilerte ladestajoner. Enten er det noe galt med bilen eller stasjonen, eller så er det noe feil med din metode (uæh, pinlig). Worst case, du har gjort noe feil, de finner ut av det og forklarer hva du har gjort (det er god lærdom for leverandøren), eller så er det noe galt med teknologien, og de fikser det pløtslich. Happy driving!
#36
Sitat fra: janrov på søndag 12. februar 2017, klokken 13:13
Sitat fra: Rapid på tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:13
Har Tesla Stavanger erkjent og lært noe? Eller bør eksisterende og kommende Teslaeiere i Rogaland belage seg på service og vedlikehold annet sted?

Jeg kjenner kun til min sak, og jeg har ikke noen formening om hvordan Tesla Stavanger vanligvis opptrer og hvilket kompetansenivå dette servicesenteret har. I min sak var det imidlertid en "kollektiv meltdown" hvor flere teknikere, service advisors, service manager og verksmesteren var involvert uten at saken løste seg.

Etter at Ålesund fant og utbedret feilen med spissestagene, har Tesla Stavanger fullstendig endret tilnærming og har vel gjort det man gjerne kaller å legge seg flate. Jeg tror denne saken har skapt eller vil skape vibrasjoner oppover i Teslas system.

Forhåpentligvis vil ikke unormal dekkslitasje mv uten videre bli forsøkt bortforklart for fremtiden med at det er en stor og tung bil, at veiene i Norge er dårlige og så videre. 
Interessant, kanskje noen Teslaeiere her i byen kan tipse verkstedet om denne tråden? Er sikker på at de vil sette pris på muligheten til å legge seg flate her på forumet også, slik at potensielle kunder (meg inkludert, sikler på en M3/E) kan være trygge på at de har lært av sine feil.
#37
Sitat fra: Sele på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:49
Hadde elektrikere hatt en standard som de fulgte hadde dette vært lett.

Hentet fra en annen tråd:

For øvrig syntes elektrikeren det var tull å gjøre noe i garasjen når jeg likevel skal lade på 10A og det var 16A kurs. Han ladet selv en e-golf på vanlig stikk i garasjen. Ble positivt overrasket :D

For øvrig kan jeg ikke forstå at denne skulle være ulovlig:  http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/28-adapter-32a-cee-til-schuko

Ikke ulovlig, men den koster 900kr
#38
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:26
Sitat fra: zbk på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:13
Noen som kan henvise til hva som egentlig er lovlig her? Hvorfor skal dette være verre enn feks. å koble en 10A panelovn til en 16A strømkurs, eller enda "verre", min 0.5A mobillader?

Godt spørsmål, spesielt angående mobilladeren, men en skal altså sikre seg mot at en senere bruker f.eks 32A til Schuko overgangen på en skjøteledning med 3 uttak i andre enden tilkoblet hver sin 2kW vifte ovn.

Da blir det plutselig 6 kW strømtrekk gjennom en usikret overgang. Med Kirkebo sin overgang vil ikke dette kunne skje.
Det var det jeg tenkte måtte være forklaringen når jeg ble korrigert. Regler er regler. Et annet kompenserende tiltak kunne da vært å lage en rød etikett på overgangen som beskriver nøyaktig hva den kan brukes til. Når det er sagt forstår jeg selvsagt at en elektriker ikke kan anbefale en slik løsning, og at det er greit å opplyse om dette på et offentlig forum, og at man vil kunne få problemer med forsikringsselskapet dersom noe skulle skje.
#39
Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:11
Sitat fra: Sandpusher på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:06
Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Tror du misforstår hva en 32A kurs er for noe. Det er ikke slik at den "kaster" ut 32A uansett hva du kobler på. Det er apparatet som bestemmer hvor mye strøm som trekkes, ikke størrelsen på sikringen.

Tror du ikke vet hva begreper som kortsluttningsstrømmer og godkjeninger er.

Hilsen Elektroingeniør med 10 års erfaring som elektriker
Ok, da er det nok jeg som misforstår noe, beklager. Jeg respekterer fagfolk.
#40
Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Tror du misforstår hva en 32A kurs er for noe. Det er ikke slik at den "kaster" ut 32A uansett hva du kobler på. Det er apparatet som bestemmer hvor mye strøm som trekkes, ikke størrelsen på sikringen.
#41
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kontrollavgift, EL Bil ladeplass
fredag 27. januar 2017, klokken 11:49
Hadde vært interessant å se hva som hadde skjedd om man hadde tatt med en liten generator hit og ladet med den.  :police:
#42
Elbiler i media / Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
søndag 01. januar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 11:39
Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet.
Det var en sterk påstand, kunne du utdype?
#43
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. desember 2016, klokken 10:39
Sitat fra: Sandpusher på søndag 25. desember 2016, klokken 04:00
Hepp vel overstått. Fikk satt den til lading uten problemer, lettelse :)

Du må vel på verksted for å få satt på snora igjen - krøkkete spør du meg, her burde de valgt en annen løsning.
Ser ikke ut som den var ute av funksjon, la merke til at videoinstruksjonen presiserte at den måtte dyttes inn igjen, ganske stiv og kjentes ut til å gli fint på plass, og når den i tillegg låste og utløste kladden dagen etter, sover jeg godt i natt
#44
Hepp vel overstått. Fikk satt den til lading uten problemer, lettelse :)
#45
God jul til alle! Fikk for første gang problemer i går kveld etter endt hurtiglading på Lierskogen/Fortum. Ikke tjangs å få ut ladekabel, rødt blinkende lys. Herjet på i ti minutter, åpne dører/lås opp og igjen/ringe Fortum/etc. Klokken var nesten midnatt og midt i julestria, så da ble det å trekke i snora... Litt spent på hvordan det blir med neste lading, oppdaterer senere. Var mye regn, virker som det er en felles faktor fra lignende tilfeller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA