Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandpusher

#16
Hei Lars, må bare berømme Circle-K som den eneste av bensinstasjonskjedene som har skjønt poenget. Jammen glad Statoil solgte, tør ikke tenke på hvordan det hadde sett ut da. Når dere i tillegg skaper sårt tiltrengt konkurranse i hjemmelademarkedet er det bare å bøye seg i hatten. Go Canada!
#17
Sitat fra: Mike Priest på tirsdag 25. februar 2020, klokken 13:37
Ahh, good to know. So it seems like a 2018 model is the right way to go for my budget then. Interested in the Regen braking, have been learning in a petrol car so haven't had the opportunity to try it yet but I like the idea of it in principle.
If you've never driven one, why don't you go by Bavaria and ask for one to try out, regen takes 5 mins to get used to and after that you'll never go back!
Or if you want to avoid car salesmen, send me a pm and I'll let you test mine, no worries.


Edit: Ah, didn't realize you don't have a license, I guess that limits you until that's in place. Good luck with the test!
Cheers,
#18
Sitat fra: Mike Priest på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:02

@Sandpusher, appreciate your insight as it seems our driving habits match up. Does the 2018 model offer much more than the 2014 aside from range? They are considerably cheaper on the used market and the range worried me but you have given me a bit more confidence that it might not matter as much.

Anyone out there able to speak to about how good the i3 is as a family car? I see it has ISOfix but how about fitting a stroller in the boot?
Weirdly, the range seems to have kept up well on mine, lost much less than 10% from my calculations.The main concern buying an older one would be the expired warranty, I'll keep mine for as long as it runs and with reasonable repair costs, but wouldn't buy a "new" old one. With your driving pattern I would have gone for a 94 Ah, 3 years or younger. For your Forus commute ACC would be nice, don't have that myself, but had a loaner with it during a service, and absolutely loved it. Can't tell how it works with toddlers and strollers though. Good luck!
#19
Mike, as a daily commute and the occasional trip to Bergen you are fine, especially if you can charge at home or work. I don't drive much, 12000 km/year, but my i3 60 has been my only car since 2014, and has performed flawlessly. I have had 3-4 "long" trips per year (Oslo, Bergen, Nordfjord), and the last couple of years, there are plenty of chargers around. Got a new set of winter tyres last year, Nokian R3, believe I paid ~8000 (Bavaria/Forus), still on my first set of the regulars. Lop and Chop.
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Shorte oljeaksjer?
søndag 03. november 2019, klokken 11:03
Sitat fra: Olemann på lørdag 02. november 2019, klokken 17:12

Ellers, like forundret hver gang en politiker med glød og gnist presenterer sin løsning på å få slutt på oljebruk, nemlig at Norge skal slutte å SELGE den.  Jeg som alltid har trodd at det er KJØP av olje, altså etterspørsel som er uheldig.
Så sant som det er sagt, dette har forundret meg også i lang tid. Ellers vil jeg si at det beste vi som "oljenasjon" kan gjøre er å produsere den med lavest mulig utslipp (vindturbiner og kabler fra land er ikke løsningen på det IMHO), og forhåpentligvis vil verden en vakker dag slutte å brenne dette fantastiske råstoffet og heller lage produkter av det, da kan vi kanskje greie oss med under 50 millioner fat per dag.
#21
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 28. april 2019, klokken 10:45
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 10:28

En ny dieselbil slipper ikke ut noe i byene heller, så det argumentet finnes ikke.


#22
Imponerende stykke arbeid Caspar! Jeg smiler hver gang jeg ser en Think, håper du har satt i gang noe her!
#23
Hi there, The guy has probably not been online since you wrote.
If you click on the envelope under his profile you can send him a mail, or the "talking bubble" will send him a personal message.
Good luck!
#24
BMW i3 / Sv: i3 120Ah er offisiell !
lørdag 29. september 2018, klokken 01:08
Noen som vet om det blir mulig å bytte batteri i en god gammal 60ah?
#25
Tesla / Sv: Hva skjer om Tesla går konkurs?
torsdag 19. april 2018, klokken 02:35
Arthur på bærtur, artig liten skrue det der!
#26
Elbiler i media / Sv: Går Elbiler i Dieselbil-fella?
torsdag 14. desember 2017, klokken 15:30
Nettopp, det var noe slikt jeg prøvde å poengtere, for min del ville jeg uansett foretrukket at de solgte sertifikater istedenfor å skryte av at de ikke gjør det. Om ikke jeg får billigere strøm, så får iallefall kommunen jeg bor i (Stavanger) mer i utbytte fra Lyse.

En annen ting: Kanskje et tankekors at elbilforeningen sannsynligvis bruker ca 100 kroner per medlem på slike sertifkater? Kanskje heller redusere medlemsprisen med en hundrings, godt mulig vi får flere medlemmer?
#27
Elbiler i media / Sv: Går Elbiler i Dieselbil-fella?
torsdag 14. desember 2017, klokken 13:12
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 14. desember 2017, klokken 08:42
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 14. desember 2017, klokken 08:33
Vi i strømbransjen har jo lenge brukt avanserte homeopatiske prinsipper til å "merke" elektronene som kommer fra ren produksjon og sende de til kontakten til de som har kjøpt opprinnelsesgarantier, så det har noe for seg ja
/satire
Lyse seier:

100 % fornybar strøm

Alle våre private strømkunder får en strømavtale som inkluderer opprinnelsesgaranti fra Lyse sine kraftverk i Lysebotn – helt uten ekstra kostnader.


Det de egentlig sier er at de ikke selger grønne sertifikater for den strømmen som selges til privatkunder. Så kan man diskutere om det er lurt, kanskje kundene burde få velge selv om de ville ha billigere strøm eller opprinnelsesgaranti? Nå koster vel disse garantiene veldig lite for tiden, mener det er snakk om 2-3 øre/kWh for tiden, korriger meg gjerne om jeg tar feil, prøvde å søke det opp, men fant ikke noe oppdatert.
EDIT: Fant det på NVE.no, ca 5 øre skal det være.
#28
Sitat fra: hanche på onsdag 06. desember 2017, klokken 11:15
Det kan være kjekt å huske på at Shit Happens. Her er min anekdote: I sommer ladet jeg på Fokserød. Tok den ene laderen som var ledig, fikk startet ladingen, alt så normalt ut. Så gikk vi og spiste. Da vi kom tilbake, viste det seg at ladingen hadde stoppet etter mindre enn ett minutt. Det var nok feil på laderen, for noe lignende skjedde flere andre mens jeg sto der og ladet på en annen lader. Men poenget mitt: Jeg er veldig glad for at det ikke kom noen med klistrelapper akkurat mens bilen min sto der, tilsynelatende ferdigladet og uten tilsyn. Det var ille nok å få forlenget ladestoppen med et kvarter.
Men dette er da helt innafor, er ladekabelen plugget i får du ingen lapp på ruta.
#29
Min 2014 modell ble også vrien med lading i høst, leverte inn (Bavaria Forus), de sa dette var et kjent problem. Byttet låsemekanikk og ga meg ny reiselader, alt på garanti. Fikk like etter (et par uker) problem med døråpner på passasjersiden, denne har blitt fikset før med hard banking i siden, men dette gikk ikke denne gangen, så de byttet låsen. Nok en gang, alt på garanti og lånebil begge gangene. Siste gang fikk jeg riktignok ikke en i3, men en dieselbil, men det var egentlig bare bra, kjekt å prøve gammel teknologi av og til og merke hvor bra vi har fått det! :)
#30
Selv takk, har dere en mailadresse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA