meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#2761
Dekk / Felger / Sv: TPMS varsling
fredag 28. november 2014, klokken 21:10
Den eneste måten jeg kjenner til for å lese av lufttrykket på, er ved bruk av android-appen Leaf Spy pro, sammen med en blåtann ODB2-plugg. Det er mulig det fungerer med andre versjoner av Leaf Spy også.

Det er et par fenomener som kan nevnes:
-Lufttrykket varierer med temperaturen, og det kan gå opp en del mens du kjører, som du kan følge med på i Leaf Spy pro.  Gamle mennesker kan kjenne værforandringer på tpmsen.
-Har bilen stått lenge, må du gjerne opp i fart, for å trigge avlesing av tpms.

#2762
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har byttet fra 1. til 2. generasjons Leaf?
torsdag 27. november 2014, klokken 21:31
Hvor stor batterikapasitet har dere igjen, når det forsvinner barer?

Jeg har erfaring med en 2011- og en 2012-modell, som begge har 12 barer. De har kapasitet på i overkant av 16 og 18 kWt. Av og til klarer de å lade litt mer.

Vi prøvde en 2013-modell, som vi lada opp til 20kWt,  men den hadde så grusomme pipelyder og mye mas, at vi bare solgte den igjen med en gang. Det er ille nok med piping i de gamle bilene, bare du åpner ei dør, men i den nye var det virkelig uling. Det er  håpløst når du stadig skal bære ut barn som sover etc.
Det er mulig det går ann å klippe vekk noen høytalere i bilen.

Ellers er AC/DC-adapteren på Leaf, kun på 1 fase: J1772-pluggen støtter ikke mer enn en fase, hvor du bruker enten ei pinne for 110V og ei for 240V. Du kan ha en kabel som har 3-fases Mennekes-plugg i den andre enden, men du får vel fortsatt bare en fase inn i  bilen.  Om du vil kalle det type 1 eller type 2-lading, er en annen sak.

#2763
Nissan / Hvilke utstyr til å klone tpms?
torsdag 27. november 2014, klokken 16:56
TPMS er et studium for den som vil kjøpe seg vinterhjul. Er det noen som har funnet ut av dette?

Dersom man har 2 sett hjul, med ulike tpms, må bilen da programmeres hver gang man bytter hulsett, eller klarer bilen å huske ID fra 8 ulike hjul?
Trenger man avansert utstyr for å programmere om bilen, eller kan man bruke Leaf Spy Pro til den jobben?

Eller bør man ha klonbare tpms, så vinterhjula får samme nummer som sommerhjula.
Det er tpms av ulike fabrikkanter på markedet, og ulike scannere og vertkøy til å programmere tpms. Er det noe spesiellt man må kjøpe, og går de ulike varemerkene om hverandre?
Det er 2 verktøy jeg har funnet som kan programmere tpms ID, men de krever at du kjenner til IDene fra da gamle hjula som du skal klone.
-Det er ei pakke med 4 tpms og programmeringsverktøy fra Dorman for 276 USD: http://www.amazon.com/Dorman-974-515-MULTi-FIT-Programmable-Monitoring/dp/B00CST9ZJS/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1416923606&sr=8-6&keywords=nissan+leaf+tpms#productDetails
-Standard Ignition T55000 TechSmart TPMS Clone Tool:
http://www.amazon.com/Standard-Ignition-T55000-TechSmart-Clone/dp/B008479YYY/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1417097439&sr=8-1&keywords=tpms+cloning+tool
Det ser ut som at verktøyet kan programmere tpms, men det kan ikke lese av gamle sensorer.  Kan man bruke Leaf Spy pro til  å lese av IDene på de gamle sensorene?
Må tpms programmeres før dekket settes på, eller kan man gjøre det etterpå?

Kan denne være noe å ha, til en 2011 eller 2012 Leaf SL? http://www.amazon.com/Premium-DPAccessories-DP-TPMS-4-Aluminum-Pressure/dp/B00HFX1Z8G/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1416923606&sr=8-1&keywords=nissan+leaf+tpms#productDetails

Trenger man å ha servicesett liggende, som for å bytte ved dekkskift, punkteringer etc?
http://www.amazon.com/Standard-Motor-Products-TPM1100K-Pressure/dp/B001DCEWHQ/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1416923606&sr=8-4&keywords=nissan+leaf+tpms
#2764
Lading / Sv: 6.6 Kw lader - kun type 2?
lørdag 22. november 2014, klokken 14:45
Leafen har en AC-kontakt  av typen J1772, så du ternger kabel for det.
-Skal du lade fra Mennekes-kontakt, så trenger du kabel som har Mennekes-plugg i ene enden, og J1772-plugg i den andre enden.  Tversnitt på 6mm2 burde holde for 32A.
-Skal du ha stasjonær EVSE i garasjen, så er et alternativ å få trikkeren til å kable den fast til en 32A kurs.
-Skal du ha mobil EVSE, så må den ha plugg for en eller annen industrikontakt for 32A. Evnt 3-faseplugg hvor du tar ut strøm fra den ene fasen.
#2765
Nissan / Sv: Bruk av Timer for varmeapparat
lørdag 22. november 2014, klokken 14:29
Antakelig kan du sette tidspunktet for når klimanlegget skal slå seg av, og jeg kjenner ikke til noen mulighet for å sette startstidspunktet. Skal du kjøre klokka 7, kan du stille timeren inn på kl 7, for å få rett kupetemperatur til da.
Jeg har kun prøvd det til oppvarming på eldre Leaf, med strømkabel tilkopla.  Erfaringen min da  er at kupeen blir fuktig, så det kan se ut som at kun varmeappratet og A/C har stått på.  Det er greit nok, da A/C vil tørke opp fort, når du begynner å kjøre, og A/C bruker ikke så mye strøm. Det er oppvarming på gamle Leafer som suger strøm, og som man vil gjøre mens bilen er tilkopla strømkabel.
#2766
USAleaf / Sv: SW updates ikke mulig på US Leaf?
lørdag 22. november 2014, klokken 14:19
Hør med Nesbukta trading, eller andre forhandlere av US Leaf.
#2767
Venstre ønsker i sitt alternative statsbudsjett, at det skal bli lågere engangsavift på plugin-hybrider som skal gjøre bilene 62500 kroner billigere i snitt.
Jeg klarer ikke å se hva de vil oppnå, og hvilke biler det er som skal bli rimeligere.

Plugin-hybrider kan være så mangt:
I den ene enden har man Ampera som i utgangspunktet er en elbil med 16kwt batteri, men som mangler intensivene man har på andre elbiler, fordi den har bensingenerator som kan brukes under kjøring.  Til vanlig dagspendling kan man kjøre på batteri. Bilen har engangsavgift på ca 6000kr.
Neste bil er Outlander phev, som har 12 kWt batteri, som etter min mening er litt lite for en stor bil, så det ikke er naturlig å kalle den for en elbil, men den kan gå korte turer på batteri.  Engangsavgifta er på 40 000kr.
Ellers har vi V60 plugin hybrid med batteri på 11-12 kwt. Den har en liten el-motor, og en dieselmotor på 200hk. Det er litt underlig at den har så stor dieselmotor, men det er vel greit nok å kalle dette en hybrid.
Eller har vi Prius med batteri på 4,4kWt.  Det høres ut som en tullehybrid med så lite batteri, og at plugin er en gimick uten særlig verdi.

Ellers er det venta nye modeller etterhvert, som jeg ikke har funnet detaljer om.

Venstre ønsker å fjerne effektavgift på hybridbiler, og å øke vektfradraget i engangsavgiften med 25%, og man beregner et salt på 17500 biler i 2015,  hvor man samla vil gjøre bilene 62500 kroner billigere i snitt.

Er det i hovedsak tullehybrider man vil gjøre billigere?

#2768
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skiltforsåelse blant elbileiere
torsdag 20. november 2014, klokken 03:54
Uansett så finnes det ikke tilstrekkelig skilting for bruk av kollektivfelt, så skiltinga må man ta med en klype salt.
Det finnes lover som forteller hvem som kan bruke kollektivfelt, som busser, drosjer, elbiler, motorsykler, syklister, utrykkningskjøretøy.
Det finnes 2 typer skilt for kokkektivfelt: Kollektivfelt for buss, eller kollektivfelt for buss og drosje.
Om skiltet "Forbud mot motorvogn" brukes med underskilt som tyder på at at trafikk til et kollektivfeltet er tillat, ville jeg ikke ha vært kverulant her heller. 
#2769
Alt det andre / Sv: Veitrafikkloven, vikeplikt og "først i krysset"
torsdag 20. november 2014, klokken 03:21
Det som er skummelt i veitrafikken, er at alle trafikkanter har har hver sine lover som de kjenner til og som de bruker. Ofte er det uskrevne lover stikk i strid med lovverket.
Vikepliktsreglene er egentlig noen få og enkle regler som det er enkelt å lære seg. Problemet er at mange lager seg enkle tommelfingerregler, og enkelte som får høre disse tommelfingerreglene, tar dem helt ut av sin sammenheng,  og de lager seg sine egne fortolkinger og sitt eget regelverk som rett og slett kan være så sinnsykt som tankene til denne volvosjåføren.

Folk har laga seg svært mange vikepliktsregler for rundkjøringer.  Sjåførlærerene har også sine private regler. Vikepliktsregelene derimot nevner ikke rundkjøringer i det hele tatt, og det er kun generelle vikepliktsregler som gjelder der: Som at  man skal følge vikepliktskilt, og man skal vike ved feltskifte. Når man svinger i et kryss, så har man også vikeplikt for gående og syklende i gata man svinger inn i.
Vikepliktskiltene foran rundkjøringa betyr at den som skal kjøre inn i rundkjøringa, skal vike for den som er inne i rundkjøringa.  Dermed lager mange seg den tolkninga at den som er først inne, har forkjørsrett: Det gjelder for rundkjøringa som en vei, når det er vikepliktskilt for alle som skal inn på veien, så må de som skal inn på veien vike for den som allerede er inne på veien.  Her er det snakk om vei, og ikke om kryss.  Det finnes vel ingen logikk i at den som er først inne i et kryss, har forkjørsrett fordi han er først. Bortsett fra muligens i USA, hvor du har kryss med stoppskillt fra alle 4 kanter.

Det bør sendes bekymringsmelding om at denne volvosjåføren ikke er i stand til å håndtere vikepliktsregler eller grunnlegelen for all trafikk,  da det er grovt uansvarlig å kjøre på denne måten, og sjåføren er en fare i trafikken.
#2770
Du må lese vedtektene.
Prisene, eller kostnadsfordeling, for parkering, bruk av fellesvaskeri, etc, må stå i vedtektene, hvis jeg tolker loven rett.
Jeg trur ikke styret kan finne på priser og sende regning uten hjemmel.
#2771
Alternativ energi / Sv: Brenselcellebiler? Neppe
lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:17
Hvorfor ikke bruke brensellceller som går på Metan?

Det er vel den mest vanlige naturgassen, og som mange boliger rundt i verden allerede har installert rørforbindelser med, og det sies at det koster 5 US cent pr kWt, å produsere strøm fra brensellceller. Google begynnte å la sine datasentre gå på brensellceller for noen år sida.

I enkelte land har det vært utbredt med gasstanker i personbiler i flere tiår, så det er nok testa, uten at jeg har hørt om noen problemer med det.

Gassen koster en brøkdel av hva olje og diesel koster, og brensellcellene skal ha en utnyttelse på 60% som er det mangedobbelte av hva du får med en forbrenningsmotor.

Nå har vi fått volumproduksjon av el-biler og bilbatterier, så da burde vel brikkene falle på plass for å kunne bruke brensellceller.  Hvorfor ikke utstyre elbilene med ei lita brenselcelle på størrelse med en isboks, og en gasstank på 20 liter, og vips har elbilen rekkevidde som en dieselbil.
Da kunne man bruke plugin-lading for vanlig småkjøring, og man kan bruke energi til å fyre opp brensellcella, når man skal på langtur, eller man trenger nødlading.

Jeg begriper ikke hvorfor ikke elbiler lages som hybrider på denne måten.
#2772
Er det ikke bare å kjøpe en passende plugg, for å feste den på en portabel EVSE?

Evse-upgrade har vel noen bokser hvor du kan velge fra 6 til 24 Ampere, dersom det er J1772 du bruker. Ofte er det amerikanske plugger på dem, så  pluggen må byttes ut a likevel.
#2773
Dekk / Felger / Sv: Dekktrykksensorer
mandag 29. september 2014, klokken 15:16
Det eneste jeg har erfaring med, er 2011 SL og 2012 SL:

Med Leaf Spy Pro kan man lese av luftrykket, og den piper når trykket passerer terskelverdier, hvis jeg husker rett.
Når jeg pumper opp et dekk, så starter varsellyset på bilen.
Ellers er det ei gul lampe i instrumentpanelet ved galt lufttrykk, som lett kan lyse i kalt vær.
Jeg synes huske at det kommer et signal når jeg pumper opp over 40 psi.

Skal man ha vinterhjul på bilen, så kan det være et poeng å ha klonbare tpms.
#2774
Leaf 2010-2017 / Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt
mandag 29. september 2014, klokken 15:08
I USA er et drøssevis med skada Leaf til salgs, og det er registre hvor man kan se om politiet har har rapport om bilen din har vært i ulykke, og det er et utall av ulike salvage titles, og andre titles.

I Europa finnes det omtrent ikke skada Leafer til salgs, og europeiske biler har ikke salvage title, eller dårlig historie. Da må vel de europeiske bilene være mye tryggere?
#2775
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvilke krav bør Transnova stille?
lørdag 27. september 2014, klokken 10:34
Bilistene må ha mulighet til å sjekke status på en ladestasjon, for å se om den er operativ, før man legger ut på tur, og under turen.
Det er svært viktig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA