Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#2761
Dekk / Felger / Sv: Dekktrykksensorer
mandag 29. september 2014, klokken 15:16
Det eneste jeg har erfaring med, er 2011 SL og 2012 SL:

Med Leaf Spy Pro kan man lese av luftrykket, og den piper når trykket passerer terskelverdier, hvis jeg husker rett.
Når jeg pumper opp et dekk, så starter varsellyset på bilen.
Ellers er det ei gul lampe i instrumentpanelet ved galt lufttrykk, som lett kan lyse i kalt vær.
Jeg synes huske at det kommer et signal når jeg pumper opp over 40 psi.

Skal man ha vinterhjul på bilen, så kan det være et poeng å ha klonbare tpms.
#2762
Leaf 2010-2017 / Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt
mandag 29. september 2014, klokken 15:08
I USA er et drøssevis med skada Leaf til salgs, og det er registre hvor man kan se om politiet har har rapport om bilen din har vært i ulykke, og det er et utall av ulike salvage titles, og andre titles.

I Europa finnes det omtrent ikke skada Leafer til salgs, og europeiske biler har ikke salvage title, eller dårlig historie. Da må vel de europeiske bilene være mye tryggere?
#2763
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvilke krav bør Transnova stille?
lørdag 27. september 2014, klokken 10:34
Bilistene må ha mulighet til å sjekke status på en ladestasjon, for å se om den er operativ, før man legger ut på tur, og under turen.
Det er svært viktig.
#2764
Sildetomta ser ut til å være under kontroll av et parkeringsselskap med betalingsautomat. Skiltinga er litt uklar, så det spørs om det gjelder hele området eller om elbilparkeringen er utenfor.
#2765
Den strekningen kan være en fin og opplevelsrik tur, om man beregner nok tid.

Vær  forberedt på at du ikke kan vite hvilke hurtigladere som fungerer før du står der:
  Jeg var en tur til Vestfold for noen uker sida, og den eneste ChaDeMo-laderen der er i Tønsberg.  Der fant jeg et tomt skur, der laderen skulle ha stått, hvor det stakk noen  kabelender opp av en betongsokkel.
Det tok meg over 1 time å leite etter laderen, og å klattlade litt på 16A for å komme til Torp, og der tok det 3-4 timer å lade for at jeg skulle komme til hurtiglader i Drammen. Og jeg kom fram til Drammen etter lusekjøring gjennom Holmestrand.

Skal du ta avstikkere for å finne ladere, som kanskje ikke fungerer, og du må  kjøre rundt for å leite etter 16A-stikk, så går det mye tid og batteribruk til tull.

Studer derfor kartet nøye på forhånd, for å kartlegge alternative ladepunkter og veier. Appen LadeNå kan være grei.

Dersom du ikke er kjent med bilen, så kan det være vanskelig å forutse rekkevidde og forbruk. Kjører du litt hardt i regnvær og du bruker varmeapparat etc, så kommer du gjerne ikke så langt.  Med hurtiglader er det ikke vanlig å lade opp til mer enn 80% av kapasiteten, og du tømmer heller ikke batteriet helt ut, så lading med 3-5 mils mellomrom hadde vært greit.

Nullstiller du stadig måleren på skjermen, så kan du følge med på hvor mange km du kjører for hver kWt.  Bruker du appen Leaf Spy Pro, som krever bluetooth ODB2-plugg, så kan du følge med på hvor mye lading du har. Med GPS kan du se hvor mange km du har til neste ladepunkt.
Så kan du sitte i bilen og hele tida regne på rekkevidda og legge opp passelig kjørestil, og vurdere ulike veitrasseer.
Med 16A  får du 3kW lading som avtar når batteriet blir fullt opp. Kjører du 7 km/kWt, så lader du 20 km pr time.
Planlegg hva du vil bruke tida til, om du må lade på den måten.  Mange steder er det fint å gå seg en tur.

Det kan også være lurt å ha RFID-brikke fra Fortum, som det tar tid å bestille. Med den kan du betale i Sandvika, på Liertoppen, ved Buskerud bilsenter osv, og til neste år på Kiwi. På Slependen støtter ikke Fortum ChaDeMo, men det kommer snart ChaDeMo på Kiwi Billingstad.
#2766
Lade hjemme / Sv: Ladeløsning hjemme for fremtidens biler...
fredag 26. september 2014, klokken 23:54
Det er vel flere biler med J1772 som kan lades med mer enn 16A, men du får ikke mer enn en fase her, og 240V.

Opel Ampera svelger vel 32A, og Leafer som har 6,6kW lader.  Jeg trur 6,6kW lader kom med med 2013-modellen, og det er standard på SV og SL. På S og europeiske biler er det ekstrautstyr.
#2767
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
fredag 26. september 2014, klokken 19:57
Det er gledelig at vi endelig får ei liste over lokasjoner, og jeg trur det er nyttige lokasjoner.

Drøbak ligger stategisk ved Oslofjordforbindelsen, og det er jo ganske strømløst mellom Drøbak og Lier.
Det er kun 1 av disse 11 lokasjonene som ligger i Oslo.

Ellers er det bra at ladestasjoner ligger i klynger, og at det ikke er mer enn 1-2 mil i mellom dem, så det er mulig å komme seg til en annen stasjon, når det er en eller 2 som ikke virker.

Fortum har en bra prising, hvor man betaler for minutter, så man slipper å betale et par hundre lapper hver gang man skal stoppe med et par mils mellomrom for å klattlade litt.

Problemet med Fortum er at selskapet her mye slags utstyr av ulike fabrikat, og du veit aldri om det virker når du kommer til en ladestasjon.

Ishavsveien derimot, hadde forplikta seg til å ha ferdig en rekke multiladere innen utgangen av august, men de brøyt avtalene, da de mente det ikke er pålitelige multiladere på markedet enda.  Jeg lurer på om det er en bra politikk, å la være å bygge ut hurtigladere, i stedet for å bygge noen som ikke virker eller som er upålitelige.  Men bygger man i nærheten av andre hurtigladere, så kan det jo være greit.
#2768
Kjøpe elbil? / Sv: Råd til en som vil kjøpe elbil
torsdag 25. september 2014, klokken 21:44
Det som er viktig når man kjøper bruktbil, er kapasiteten på batteriet.  Økonomien dreier seg først og fremst om hvor lenge batteriet lever.

Når man kjøper bil fra fremmede, kan det være vanskelig å vite hvordardan de har behandla batteriet.

Vurderer man brukt Leaf, bør man først og fremst lese av hvor mange kilowattimer med lading man har, når batteriet er fulllada. Det kan gjøres med appen Leaf Spy Pro.
#2769
USAleaf / Sv: Hva med parkeringslys ved import av USA-Leaf?
fredag 13. juni 2014, klokken 12:00
Takk for mye nyttig info om lys.

Det viste seg at pakeringslyset allerede var hvitt.  Det eneste jeg skaffe før visning var skiltholdere fra Biltema, refleksvest og trekant.  Jeg drilla høl i bilen og festa skiltholderen foran med karosseriskruer.

Siden det blir bruktimportert hundrevis av Leaf i måneden, så hadde det vel vært greit å ha ei handleliste på forumet her.

Det viste seg at det er kun nærlyset som er LED. Det hadde vært greit å hel-LEDifisere bilen.
Er det noen som har tips om hvor det er tryggt kjøpe H9 og H11 LED til tåkelys og fjernlys?  Fjenlys vil jeg gjerne skal være pålitlig og helst godkjennte lamper.  Andre lamper kan jeg vel bare bestille fra kina-butikker. Det er mange w5w-lamper til bilen, og jeg lurer på om det ser rart ut med kaldt lys, eller om det bør være varmt.

Det som er et studium å finne ut av, er TPMS.
Jeg har lest et par steder, at man trenger å bytte et servicesett med o-ringer etc, hver gang man har service på dekket. Det er vanskelig å finne ut av hva man skal kjøpe, og hvor man skal kjøpe det. Jeg finner et servicesett på Amazon og Ebay, som heter TPM1100K, som skal passe til Leaf iflg Amazon, men som ikke skal passe, iflg Ebay. Iflg nissantpms.com brukes det tpms fra scrader på Leaf.

TPMS til vinterhjul er et annet studium:
Etter det jeg har lest, finnes det TPMS som kan klones, så man programmerer dem til å ha samme nummer som man har som på sommerhjulene. Ellers må bilen programmeres om hver gang man bytter mellom sommer- og vinterhjul.  Da trenger man å lese av nummerene på de gamle TPMS, for å klone dem. Hvordan leser man av det, og hvilke tpms bør man kjøpe, og hvilke enkelt utstyr kan man bruke for å programmere? Kan dette settet være noe å ha? http://www.amazon.com/Dorman-974-515-MULTi-FIT-Programmable-Monitoring/dp/B00CST9ZJS/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1402652149&sr=8-5&keywords=Nissan+leaf+tpms
Kan man lese av nummer trykkmålerene, eller programmere bilen, med Leaf Spy Pro?

Elllers har jeg klart å avamerikanisere bilen på mange måter. Jeg måtte bruke Leaf Spy Pro for å slå av automatisk dørlåsing, og jeg har lagt over til km.  Garasjeportåpneren har jeg ikke fått til å fungere, og jeg regner med at den går på feil frekvens. Er det noe man bare må leve med? Satelittradioen tar ikke i mot stasjoner, og AM-radioen har hopp på 10kH i stedet for 9kH, men det vel det minste problemet.

Det er et frustrasjonsmoment igjen: Hver gang jeg starter opp Clarion-anlegget, popper det opp et spørsmål på skjermen om jeg godtar at det sendes inn data til Nissan, og jeg blir bedt om å velge OK eller Decline. jeg har prøvd å slå av allt som har med Carwing og datakommunikasjon å gjøre, da jeg ikke har europeisk sim-kort og det ikke er i bruk, men jeg blir ikke kvitt det masete spørsmålet. Finnes det utvei?

#2770
Er det US-felger med trykkmåler?
#2771
USAleaf / Hva med parkeringslys ved import av USA-Leaf?
søndag 13. april 2014, klokken 21:59
USA-biler har gult parkeringslys, som ikke godtaes, om man registrerer bilen i Europa.
Enkelte biler må bygges om til hvitt parkeringslys, for at man skal få bilen registrert her hjemme.

Åssen fungerer det med USA-Leaf? Er det mye som må gjøres med den, for at man skal få hvitt parkeringslys?

Edit: Jeg har i ettertid fått høre at det er Trim S som har gule p-lys, eller markeringslys, eller hva det heter foran.  Jeg undrer over om det kan gjelde de bilene som ikke har LED-nærlys. Uansett, så gjelder det nok et lite fåtall av de Leafene som blir importert til Norge.
#2772
Det var en gang for mange år sida, at jeg la merke til at folk som har 4wd, er folk som har en vanskelig innkjørsel. Det er også en del hyttefolk med 4wd.

4wd bør også brukes i urbane strøk med mye kø, da det gir bedre flyt i trafikken om vinteren,  hvis man kommer kjappere fram i rundkjøringer og kryss. Sparer du noen sekunder ved hver flaskehals, så betyr det mye hvis det kommer tusenvis av kjøretøy bak deg i køen.
På mange måter er det morro å kjøre awd om vinteren, for det em det mest gøyale er å kjøre rwd.

Sjølv så kjøper jeg kun billig Leaf på ebay, som er så rimelig at jeg kan regne med å kunne selge til høsten uten særlig tap.  En bil som jeg ikke kan regne med å komme hjem med, 3 måneder i året, er liksom ikke en duganes bil i en travel hverdag.
#2773
Kjøpe elbil? / Sv: Norsk Leaf / USA Leaf
torsdag 03. april 2014, klokken 06:55
På Wikipedia kan du lese om ulike modeller av Leaf.

Jeg har inntrykk av at USA-modellene som er til salgs på Finn, er stort sett SL-modeller.

På 2011-modellene var det kun på SL hvor man kunne få hurtigladeport, og da som tilleggsutstyr som blei levert på 90% av eksemplarene. Seinere har hurtladeport blitt standard på SL, og tileggsutstyr på andre modeller.
2011-modellene blei levert uten Cold Weather package i mange stater. Den pakka inneholdt batterivarmer, setevarmer og varme i rattet.  Nå trur jeg det følger med på nye biler i alle statene, i motsetning til i Europa.

Leaf har intern lader.  Bilen har en strømforsyningsport,  av en SAE-standard, hvor det er en pinne for 110V, og en annen pinne for 240V.  Så trenger du en ekstern strømforsyngskladd, såkallt EVSE, som passer til spenninga og strømstyrken du skal bruke. Den vil gi signal til bilen om hvor mange Ampere den kan trekke.   Du kan kjøpe EVSE av ulike slag på f.eks Amazon.  Den som følger med bilen, støtter muligens kun 110V, og da kan du bestille oppgradering fra evseupgrade.com, men da før du ikke med europeisk plugg.

For hurtiglading langs veien, med 480V DC, kopler du ladekabelen rett i Chademo-porten på bilen, dersom den har det.

USA-biler har som regel gule parkeringslys som ikke blir godtatt i Europa. Hvordan det kan fikses på Leaf, kjenner jeg ikke til.

Her er det en 2012 bil til salgs med Buy now price på 15300 usd, 610 usd i kommisjon, og estimert pris på frakt i container til Bergen på 1750 usd: https://www.auctionexport.com/en/Inventory/Info/2012-nissan-leaf-coupe---58145937
Vanligvis får du mer info om bilene, hvis du heller kikker på Ebay, eller Autotrader. 
#2774
USAleaf / Hvilke utstyr til USA-model
onsdag 12. februar 2014, klokken 23:43
Er i ferd med å kjøpe en 2012 SL, og jeg lurer på hva slags utstyr man bør kjøpe til den, og hva man bør kjøpe i første omgang, før bilen skipes over.

Lader:
Hvilke lader bør man kjøpe. Her fant jeg en på 16A, men jeg lurer på om det er bedre med en som har valgbar ladestrøm?
http://www.amazon.com/EVI-Plug--EV-Charger-Portable/dp/B00GGQUCM8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1392243186&sr=8-1&keywords=ev+charger+norway
Ellers fant jeg ei liste over flere ladere her, og jeg lurer på hva som passer til norske forhold: http://www.myelectriccarforums.com/electric-vehicle-charger/

Vinterhjul:
Finnes det råd om hva slags vinterhjul man bør kjøpe, og hvor det er lurt å kjøpe? Det er et mylder av ulike dimensjoner, og jeg lurer på hva slags felger som passer til bilen, og hva slags dekk som passer til felgene. Bør dekk eller felger kjøpes i USA?
I eiermanuelen er det oppgitt P205/55R16. Betyr det at man kun kan bruke dekk av denne dimensjon? Er ikke 205 litt breit til å være vinterdekk? Er det en fordel med stor diameter for å komme opp bratte bakker, så man bør satse på 17"?
Det ser ut til å være en del felger til salgs for ca $100 pr stk: http://www.amazon.com/gp/part-finder/slide-show/2012/Nissan/Leaf/ref=au_pf_cr_3?ie=UTF8&carId=001&partsNode=353596011

Hva trengs for å måle trykket i dekka. Er det bare å kjøpe 4 målere som dette? http://www.amazon.com/Dorman-974-301-MULTi-FIT-Programmable-Monitoring/dp/B00CMWDRHM/ref=au_pf_ss_9?ie=UTF8&Make=Nissan%7C67&Model=Leaf%7C16223&Year=2012%7C2012&carId=001&n=15684181&s=automotive

Er det andre helt ting jeg bør kjøpe?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA