meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#16
For noen år sida var det enkelte biler som har en funksjon hvor man kunne redusere ladinga til 80%: Da balanserte bilen ladinga på 80%.
Kan det være biler i dag som har lignende løsningner?

Ellers høres det rart ut at EVSE kutter strømmen før balanseringa er utført. Vanligvis er det kun DC-ladere som ser SOC, og som kan vite at man har nådd 100%.
Men det finnes mye slags systemer som oppfører seg rart. Det bør meldes inn som en feil, om lading kuttes før balansering.
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Norsk elbil?
tirsdag 18. mars 2025, klokken 22:40
Man kan kalle det motorsykkel.
#18
Nissan / Sv: 2017 Tekna - Batteri
onsdag 05. mars 2025, klokken 16:54
Det er nok ingen som vil garantere 80% kapasitet over 8 år for ett konvensjonellt Li-ion-batteri.  Batterier holder seg ikke så bra, om du ikke tar godt vare på det.

Hvis jeg har forstått det rett, så kommer du ned på 8 barer, om SOH er under 66.25% over 2mnd.

https://www.nimblefins.co.uk/study-real-life-nissan-leaf-battery-deterioration
https://mobility.lk/2020/10/11/soh-capacity-bars/

Let's identify what the Leaf capacity bars tell us about battery health.

100% to 85% = 12 bars (15% or 2.4 times a "normal" bar)
85% to 78.75% = 11 bars (6.25%)
78.75% to 72.5% = 10 bars (6.25%)
72.5% to 66.25% = 9 bars (6.25%)
66.25% to 60% = 8 bars (6.25%)
60% to 53.75% = 7 bars (6.25%)
53.75% to 47.5% = 6 bars (6.25%)
47.5% to 41.25% = 5 bars (6.25%)
41.25% to 35% = 4 bars (6.25%)
35% to 28.75% = 3 bars (6.25%)
28.75% to 22.5% = 2 bars (6.25%)
22.5% to 16.25% = 1 bar (6.25%)
16.25% to 0% = 0 bars (16.25% or 2.6 times a "normal" bar)
#19
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
lørdag 15. februar 2025, klokken 10:22
Med Leaf, så ville jeg ikke brukt penger på å ha garanti.

Jeg tok inn kanskje 15-20 Leaf av de første årgangene brukt fra USA, og flere av dem er fortsatt i familiens eie, så jeg har erfaring med å kjøre uten garanti, og jeg har ikke sett på det som noen vesentlig risiko, og det har aldri vært noe behov for garantien, bortsett fra kapasitetsgarantien på biler som er gått i varme strøk.


Det finnes nok dumme ting man kan gjøre ned en gammel Leaf også, og visse risikofaktorer er det, men hvis tar man vare på bilen, så er det håp, for den som klarer å administrere startbatteriet, og holde bilen tørr, og som behandler framdriftsbatteriet med fornuft. Man må være litt våken for å legge merke til hvordan naturkreftene virker. For å holde kupeen tørr i kyststrøk, så er det AC på låg temp som gjelder, mens varmeapparat på høy temp, kan gi varm og fuktig luft. Man kan lufte ut etter kjøretur. På en innlandsvinter, kan det være tørr og fin luft, og noen ganger kan man slipper å bruke klimaanlegg, og man kan klare seg med varme i sete, ratt og et lag med ull, mens andre ganger kan man trenge varme for å unngå is. Det er vanskelig å forstå hvordan man skal styre automatikken i klimaanlegget til å gjøre det man vil om vinteren. Kunsten er å styre ønska temp: Sett den så lågt som mulig for å få AC og tørr luft, men for å få mindre AC og mer varme, kan man skru tempen opp, med risiko for dugging. Holder du ikke bilen tørr, kan det bli irr i kontakter.

Det som er plagsomt med framdriftsbatterier som ikke har termisk styring, er at batteriet taper seg fort, om bilen brukes av hensynsløse bilister, spesielt for biler som er gått på leasing i varme strøk. Derfor var kapasitetsgarantien nyttig, og jeg fikk som regel nye batterier før sjøfrakt.
I Norge kan batteriet holde seg greit om man bruker bilen med sunn fornuft, og her er nok kapasitetsgarantien sjeldent relevant. Men låner man bort bilen til noen utenfor familien, så blir det plagsomt tap i batteri her også. Kikker man på bruktmarkedet, så er det så ymse med kapasitetsbarer.
#20
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke selskap må selge på salg i høst
lørdag 11. januar 2025, klokken 23:04
Sitat fra: tromsø på lørdag 11. januar 2025, klokken 16:20Dvs, hvilke selskap må sannsynligvis selge elbiler på salg eller ikke i høst?
Det kan være produsenter som selger litt større biler.

Det jeg har sett av avgifts- og støtteintensiver fra myndigheter før, gir fabrikantene fordeler ved å produsere biler til matpakkekjøring: Små biler til å frakte en person over korte avstander, og gjerne små bybiler.

Mens høye avgifter rammer fabrikanter som produserer typiske personbiler som skal kunne frakte flere personer og en del last, gjerne over store avstander.

I 2020 prøvde jeg å regne litt på hvor store fordeler Jaguar Landrover hadde av å selge I-Pace i Europa. Ut fra utslippstall jeg klarte å finne, gjorde jeg overslag på at de ville få enten ca 20 000€ eller noe mer, i reduserte bøter for hver nullutslippsbil de solgte.
Jeg har ikke studert bøtene i 2025.


#21
Elbiler i media / Levetidstesting av Cybertruck og Ford F150
fredag 10. januar 2025, klokken 23:48
Whistlindiesel Cybertruck Durability Test #2

#22
Det bygges enkelte skip som kan gå på ammoniakk.


I Argentina er det et prosjekt med planer om å bygge ut en elektolyserør med en kapasitet på 3Gw, og en produksjon på 1,7 millioner tonn grønn ammoniak årligt, med eksport til Europa:
https://maritimefinance.eu/enormt-ammoniakprojekt-i-argentina/
#23
Peugeot (PSA) / Forhjulet kan delvis løsne på e-3008 og e-5008
onsdag 08. januar 2025, klokken 22:48
En feil med bærekulen gjør at danske eiere av Peugeot e-3008 og e-5008 har fått en klar anbefaling om å la bilen stå.

https://www.motor.no/aktuelt/peugeot-e-3008-og-e-5008-far-kjoreforbud-i-danmark/301782
#24
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissa Leaf 2017 modell vil ikke i gir
onsdag 01. januar 2025, klokken 19:48
Når leafen er spøkefull, og ingen andre ting hjelper, så er løsningen ofte å restarte bilen ved å kople av og på den ene batteripolen.  Bare pass på at ikke dc/dc er på når du kopler vekk batteriet. Jeg har ikke erfaring med om det hjelpder i den nevnte problemstillingen.

Lyser den rød batteri-/ladelampa?
Kan det være sensor-feil for brems eller ladekontakt, eller virker bremselys?
(Vanligvis når bilen ikke vil gå i drive, så har man enten ikke holdt bremsen nede når man trykker startknappen, ellers så står ladekabel i.  )

#25
Kapasitetsgarantien, garanterer minst 9 barer.

En bakgrunnshistorie, er at i sørstatene i USA, var bilistene misfornøyde med kapasitetstapet på 2011 og 2012. Batterier uten kjøling varte ikke så lenge der, og spesiellt ikke 2011 og 2012. 80% av bilene gikk på leasing, og leietakerene fullada batteriene til stadighet i varmen, og det går ikke bra.


Etter ett massesøksmål, kom Nissan USA med en nye garantivilkår på gamle biler hvor man lover nytt batteri, når man har 8 eller færre barer i garantiperioden.

Jeg trur kapasitetsgarantien er blitt mer internasjonal, men Nissan Europa er kjennt for å være gniene på cellene som byttes. I USA er det i motsetning til Europa produksjon av retrofit-batterier.

Den gangen 2012- og 2013-modellene var 2-3 år gamle, kjøpte jeg flere 8 barers biler på auksjoner i sørstatene, og der fikk jeg nye batterier uten diskusjon.
I USA blir 30kwt bytta ut med 40kwt på kapasitetsgarantien. Man kan lese mye om det på https://mynissanleaf.com/
For få år sida kjøpte jeg en 2016 30kwt, og jeg fikk nytt 40kwt batteri på fabrikkgarantien. I år kjøpte jeg en 2017 30kwt til 4000usd, men denne gangen måtte jeg vente flere måneder på nytt batteri, og det var flaut at bilen blei stående så lenge hos dealer.
#26
Kjøpe elbil? / Sv: Kassebil til ~100k
mandag 09. desember 2024, klokken 22:11
Synes hensynet til å unngå kinabiler er langt viktigere enn valg av ladkontakt.

Ser i grunn flere fordeler enn ulemper med Chademo, men det kan komme litt an på hvor man vil lade.

Reint praktisk, er forskjellen at Chademo vanligvis var brukt på biler med lading i fronten. Det virker som det var en trend blant bilfrabrikanter å gå over til ladeluker på sida av bilen, mens man innførte CCS, men for bilister er det mer praktisk å lade foran, så man slipper problemer med at ladekabelen er på feil side av bilen. I sidelukene er det praktisk å spare plass, så man brukte kombinert kontakt for AC og DC. En av ulempene med det er at man får ulike ladekontakter i ulike land.

Teknologisk sett er CCS disruptiv: Dvs man valgte en ny og dårlig teknisk løsning av politiske grunner. Den har en låghastighets databuss, i stedet for bransjestandarden canbus, som brukes på Chademo og Tesla superhcarger. Tviler på at det har noen praktisk betydning på kort sikt, men det høres ikke så framtidsretta ut. I USA har den ene bilfabrikanten etter den ene gått bort fra CCS for lenge sida. I Europa brukes en versjon av CCS som er forskjellig fra det som brukes ellers i verden. Alle bilfrabrikantene har Chademo-biler på det japanske markedet.

#27
8 år er bra. Det gjelder å ta vare på det man har. Spesielt batterier.

Ellers bør man kjøpe rett batteri.
Biltema har hatt noen sølv-batterier som er for spesielle biler, og som man bør passe på å styre unna.
Litt usikker på hvordan det fungerer på Leaf, men til Leaf er jeg anbefalt ett av de aller billigste batteriene, av biltemaselger.


#28
Leaf 2010-2017 / Sv: Verksted som bytter brukt PTC varmeelement?
fredag 06. desember 2024, klokken 23:18
Det er noen mekanikere som bytter sikring på den gamle, i stedet for å bytte hele PTC. Det er knotete, men det kan gå.
#29
Forstår ikke hvorfor kjørelengde over 50 000km har noe å si.

For biler hvor garanti er av betydning, så kan kjørelengde være av betydning.

Når det gjelder framdrift, så gjelder det å sjekke vektfordeling på de aktuelle kandidatene, og dekktype som passer til det vanskeligste føre. Gjelder det nysnø, kan man vurdere Hakka R3.
#30
Kjøpe elbil? / Sv: 190 000 tusen i verditap på en uke - kinabil
torsdag 15. august 2024, klokken 09:09
Ja, det er ei stor boble av mange nye elbilprodusenter med dårlig økonomi.

Fisker er noe helt annet.

Vi bør holde 2 ulike fenomener fra hverandre:

  • Pionerer som drar ny teknologi
    De siste 20 åra har vi hatt bilister og mange aktører som har satsa penger på eksperimentelle bilmodeller og som har utvikla teknologier som vi nå alle har nytte av.  Stor takk til alle som har bidratt her. Fisker er en av dem. Han var tidlig ute med å produsere banebrytende bil i 2011 og 2012. Og han jobba i mange år med å utvikle faststoffbatterier.
  • Økonomiske og politiske bobler
    Vi har mange bobler i verdensøknomien for tida. Mange er knytta til maktkamper, overvåking, krig og fred og sånn. Gjeldsbobler preger flere land, og noen har befolkningsbobler. Kina har bobler som boligboble og bilboble. Befolkningen har ikke noen gode muligheter til å investere i andre ting enn boliger, og ubrukte boliger blir verdsatt høyest, og det er løst ved bygging av spøkelsesbyer med tomme boligkomplekser, og en del av dem forfaller. Samtidig bor folk i trange kår. I flere asiatiske land er det låg fødselsrate som kan gi ustabil økonomi. Bilbobla i kina er verdt å legge merke til. Kina har bygd ut bilproduksjonen til en kapasitet hvor man kan dekke nybilbehovet til nordamerika og Europa. I mane år har Kina jobbed med å sikre seg kontroll over både skjeldne og vanlige materialer.
    Når man investerer i kjøretøy, så kan alle øknomiske bobler spille sammen og få innvirkning på bilholdet.
Man bør være bevisst på hva man vil støtte, når man velger kjøretøy.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA