Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#1
Mandag til torsdag. kan jeg se visse fordeler for bussen at man unngår kø i kollektivfeltet.
Har aldri sett at noen har fordel av å kaste ut elbilene fredag.

Veien har svært dårlig utnyttnellse i rushtrafikken, og derfor blir det kø:
  • Kollektivfeltet ligge i høyre felt. Det er kryssende trafikk i dette felte, som gjør at det blir kø, og derfor kan man ikke ha så mye trafikk i kollektivfeltet.
  • En flaskehals er avkjøring ved fornebu. Her er det kun et avkjøringsfelt som brukes både for trafikk til ringveien, og til Snarøyveien, mens det er behov for 2 avkjøringsfelt her. Kollektivfeltet går over til avkjøringsfelt rett før avkjøringen. Det er kort strekning hvor trafikken skal innordne seg og bytte felt, og det skaper kø. Det er 2 felt som går videre mot Oslo,og her blir det ofte luker på 100-200meter foran bilene, fordi mange ikke følger på når køen løser seg opp.
Det er fascinerende å se hvordan folk står i kø 1 time, og når man kommer der hvor trafikken løser seg opp, så somler man, og man lar det være ei åpen luke foran seg. Somler man 5 sekunder her, så kan det være 20 000 trafikkanter bakover i køen som blir hefta 5 sekunder, og det blir 5,5 timer venting til sammen.

Utnyttelsen kan løses:
  • Fjern kollektivfeltet fra Høvik. Om trafikken får 1-2 km til å innrette seg i rett felt før avkjøring til Fornebu, så kan det bli en vinn-situasjon for flyt i trafikken.
  • Fjern hele kollektivfeltet. I stedet skulle det vært samkjøringsfelt i venstre felt fra Asker til Høvik. For ekspressbusser og nesten alle andre, vil det bli bedre flyt i trafikken. Lokalbusser som trenger stopp, kan kjøre utenom E18 fra Blommenholm til Høvik. Det bør ikke være så mange busstopp på hoveveien.
  • Lag ekstra avkjøring til Fornebu, over Oksenøyveien
#2
Kjøpe elbil? / Sv: 190 000 tusen i verditap på en uke - kinabil
torsdag 15. august 2024, klokken 09:09
Ja, det er ei stor boble av mange nye elbilprodusenter med dårlig økonomi.

Fisker er noe helt annet.

Vi bør holde 2 ulike fenomener fra hverandre:

  • Pionerer som drar ny teknologi
    De siste 20 åra har vi hatt bilister og mange aktører som har satsa penger på eksperimentelle bilmodeller og som har utvikla teknologier som vi nå alle har nytte av.  Stor takk til alle som har bidratt her. Fisker er en av dem. Han var tidlig ute med å produsere banebrytende bil i 2011 og 2012. Og han jobba i mange år med å utvikle faststoffbatterier.
  • Økonomiske og politiske bobler
    Vi har mange bobler i verdensøknomien for tida. Mange er knytta til maktkamper, overvåking, krig og fred og sånn. Gjeldsbobler preger flere land, og noen har befolkningsbobler. Kina har bobler som boligboble og bilboble. Befolkningen har ikke noen gode muligheter til å investere i andre ting enn boliger, og ubrukte boliger blir verdsatt høyest, og det er løst ved bygging av spøkelsesbyer med tomme boligkomplekser, og en del av dem forfaller. Samtidig bor folk i trange kår. I flere asiatiske land er det låg fødselsrate som kan gi ustabil økonomi. Bilbobla i kina er verdt å legge merke til. Kina har bygd ut bilproduksjonen til en kapasitet hvor man kan dekke nybilbehovet til nordamerika og Europa. I mane år har Kina jobbed med å sikre seg kontroll over både skjeldne og vanlige materialer.
    Når man investerer i kjøretøy, så kan alle øknomiske bobler spille sammen og få innvirkning på bilholdet.
Man bør være bevisst på hva man vil støtte, når man velger kjøretøy.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
mandag 12. august 2024, klokken 11:20
Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 14:23Finnes det noen ordninger nå som gjør at jeg kan lade (og ellers bruke) "min egen" rene solkraft for å lade elbilen.
Flytte nord for polarsirkelen.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Batteri på forsikringen
lørdag 10. august 2024, klokken 12:44
Kjenner ikke til denne typen forsikring, men mange skadeforsikringer gjelder plutselige skader ved uventa hendelser.
Derfor kan det være lurt å sjekke opp om en maskinskadeforsikring dekker slitasje som kommer over tid.

Det gjelder også å kunne skille mellom indre og ytre skade. Har du f.eks glassforsikring, og ruta blir skada av usikra last i kupeen, så kan man grave i forsikringsvilkåra.

Det gjelder å kjenne til om risikofaktoren ved sin bilmodell gjelder plutselige feil eller aldring:
  • For enkelte biler eller batteriutgaver, er det en gjengangerfeil at det oppstår plutselig feil i batteriet. Jeg har hørt om Teslaer som stopper opp hvis man har kjørt i en søledamm på en hovedvei. Eldre versjoner av Volt/Ampera kunne plutselig få svikt i BMS hvor spenningsmåling til en av cellene forsvant, og mange batterier blei bytta av den grunn. Utenfor garanti, vil man kanskje bytte bare BMS.
  • For andre bilmodeller er det kanskje en av flere hundre tusen batterier som feiler plutselig, men aldring over tid oppleves som et problem. Aldring avhenger av batteritype og hvordan man behandler batteriet, så det er ganske forutsigbart. Spesielt batterier som ikke har aktiv kjøling eller oppvarming, eller termisk styring som ikke er tilfredsstillende. Aldringa er i stor grad opp til bilisten, hvordan man behandler kjøretøyet.

#5
Elbiler i media / Sv: Tesla S batteri
torsdag 01. august 2024, klokken 18:30
"For biler produsert mellom 2011 og 2015 måtte 13 prosent bytte batteripakke,"
Jeg lurer på hva statistikken er for biler som er gått i Norge.

#6
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg kan ingen ting om bil, men trenger en
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:53
Kikka litt på Finn nå.
Det ser ut til å være mange 30kwt Leaf til salgs med 10-12 kapasitetsbarer etter 8 år, så batteriene holder imponerende lenge i norsk klima, for den som behandler dem bra, og de bør klare 8 mil med god margin. Det kom en sw-fiks for mange år sida, som har gjort susen.
Er usikker på om du vil finne en 24 kwt som du vil være fornøyd med, men det kan godt hende det også.
40 kwt kan være overkill.

Du kan vurdere behov for ekstratstyr:
-Arroundview
-Skinnseter
-Bose forsterker og høytalere
-Ombordlader som støtter opptil 3,7 eller 6,6 kw AC. Lader du bare på vanlige 16A-kurser holder det med 3,7kw likeretter, men kommer du bort i kurser på opptil 32A, så kan du ha nytte av en bil som støtter litt mer. Da treger du også en EVSE som støtter mer enn 16A.

Om du ikke har erfaring med bil, så hjelper det å være nok datanerd til å kunne:
  • Resette bilen ved å kople startbatteret fra og til, om noe mot formidning ikke virker
  • Håndtere låg spenning på startbatteriet, som kan gi spøkefulle oppførsel av bilen
  • Bruke 3. parts app som Leaf Spy pro til å lese av hvor mange kwt du har, dekktrykk, soh etc.
  • Kunne navigere til ladestasjoner, beregne forbruk og lade på smarte steder til smarte tider
#7
Nissan / Sv: Lading i Sverige
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:15
Det er enkelte Chademo-ladere der.
I alle fall tidligere, var det også enkelte indutstriuttak med AC:
https://uppladdning.nu/
#8
Nissan / Sv: 2016 Leaf
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:09
Det er inspirerende å se at 30kwt kan holde seg så bra etter 8 år!

Ellers i verden hette det seg i starten at disse battereriene tapte 10% av kapasiteten i året, men de henta seg tydeligvis inn igjen etter sw-oppgradering, og nå ser det ut til at i norsk klima har man en forutsetning for å kunne ta vare på dem.
#9
Ariya / Sv: Radio hakker. Noen som har funnet løsning?
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:02
På en 2014 Leaf hadde jeg suksess med å bytte ut hele takantenna til en 3. parts antenne som har både DAB og FM-antenne.
#10
Takk for advarsel!
Da kan de se ut som at rust er den begrensende faktoren på enkelte nyere bilmodeller, mens aldring av batteriet var det irriterende momemente på eldre bilmodeller, hvis man ikke behandla dem skånsomt.

Er bortskjemt med gamle Leafer som bare går og går, uten store overraskelser.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg kan ingen ting om bil, men trenger en
mandag 15. juli 2024, klokken 22:28
Man kan få en flott læringskurve, av å kjøre eldre elbil. Når man har små marginer, kan man lære hva som slår ut på forbruk og ladehastighet, og man merker det fort om batterikarakteristikker endrer seg over tid med rask eller sakte aldring. Det burde være nyttig for de fleste å ta den læringskurva de første åra man kjører elbil.

Har kun erfaring med Leaf, av bilene du nevner.

Stort sett den eneste egenskapen jeg har verdsatt ved valg av brukt Leaf, er tilstanden på batterieret.

Tilstanden på batteriet avhenger nok først og fremst av hvor skånsomt eller hensynsløst bilen er brukt. Det som sliter mest, er nok kombinasjon av høy lading og høy temp over tid.
Finner du en bil som f.eks har støtt fullada i solsteiken, så vil den nok være for dårlig for deg. Det gjelder at bilen er parkert innendørs, eller svalt om sommeren, og gjerne mildt om vinteren, og som helst ikke er fullada til vanlig. I alle fall ikke om sommeren.

Inntrykket mitt er at eierene som hadde de først årgangene, var pionerer som tok vare på bilene, men etterhvert har det virka som det er kommet mange bilister med kort tidsperspektiv, som ikke bryr seg om at bilen også skal brukes til neste år.
Det første man ser på en bil, er antallet kapasitetsbarer. Man kan også lese av State of Health med Leaf Spy Pro, og det mest nøyaktige er nok å fullade batteriet og deretter lese av hvor mange kwt det har.

Batterityper:
24-kwt-batteriene var i salg fra 2011-2017.
De første årgangene tapte seg mye i høy temperatur, og ved en softwareoppgradering blei kapasiteten satt ned, og derfor holdt de seg nok litt bedre etterhvert.
Seinere årganger hadde nok ca 21-22 kwt da batteriene var nye.
Disse batteriene kunne lades ganske fort opp til ca 40-60%, og deretter gikk ladehastigheten ned, og da fikk man lyst til å kjøre videre til neste ladestasjon. Det var et lite arbeidsområdet med SOC og temperatur, hvor man fikk full ladefart på ca 48 kw. Arbeidsområdet for max ladefart blei smalere og smalere ved aldring, og med gammelt batteri kan det bli treig lading, og skal man hurtiglade så gjelder det å lære seg hvor et greit arbeidsområdet er. 24-kwt stoppa lading på ca 4,1 V.
30-kwt, batteriet fra 2016-2017, var på ca 27kwt, og  hadde den egenskapen at det hadde full ladehastighet opp til mye høyere SOC. På den måten hadde du muligheten til å misshandle batteriet og kjøre det varmt, og det var opp til bilisten å stoppe hurtiglading i tide. Disse batteriene tålte ikke høye temperaturer så godt, og i andre land tapte de seg 10% i året, inntil en sw fix kom. I Norge har de nok holdt seg vesentlig bedre. Mange av 30kwt-batteriene er fortsatt innenfor kapasitetsgarantien på 8år/160 000km. I USA er det vanlig at man får 40kwt batteri om man benytter kapasitetsgarantien, og jeg har inntrykk av at ganske mange av bruktbilene der har 8 eller færre barerer. I Norge må du nok leite litt mer for å finne biler med 8 barer, men du finner det også har blandt bruktbiler til salgs. Men Nissan Europa har tradisjonelt sett vært gjerrige på cellene sine, og jeg kjenner ikke til hvordan de løser garantisaker her.

40-kw kom i 2018. Det er på 4,2V og aldres nok derfor også fort.


Forbruk:
Hvor mange kwt du trenger for å kjøre 8 mil, avhenger av så mangt. Raser du rundt på motorveien i all slags vær og med varmeapparatet på fullt, så kommer du ikke så langt.
Er du fleksibel og justerer forbruket etter hva du har tilgjengelig, så kan du komme et stykke.

Batteriene taper seg over tid, men jeg kommer nok litt lengre med 2012 Leaf i dag, enn jeg gjorde for 10 år sida, da jeg har lært meg visse knep. Som om vinteren pleier jeg å kjøre uten varmeapparat på langtur om vinteren, da jeg ikke gidder å ta ladestopp. Med varme i sete og ratt, og med et lag ull, har jeg ikke behov for varmeapparat til vanlig.

Til å begynne med regna jeg med at jeg kom ca 5km/kwt om vinteren, og 6-7km/kwt om sommeren, på dagligdagskjøring. Nå er det nok vanlig at jeg kommer 8km/kwt på langtur.
Jeg har ikke nødvendigvis noe vesentlig større forbruk på tørt føre om vinteren enn om sommeren, men på vinteren er forbruket svært følsomt for uøkonomisk kjøring: Kaldt batteri har høy indre motstand, og høye strømmer gir høyt tap, og du kan få begrensa regenerering.  Sløsing med varmeapparat suger mye. Hvis du spinner eller bruker antispinn, så kan du tenke det hvordan forbruket blir. Vær og føre spiller også inn.

Det er umulig å forutse forbruket til andre sjåfører, eller hvilke krav de har til marginer og komfort.
Finner du en Leaf med 10-12 barer, bør det være vanlig å komme 8 mil med litt forsiktig kjøring. Sjølv hender det at jeg kjører 12 mil med 2012-2014 Leaf, men det er minst like ofte at jeg tar 1-2 ladestopp på en 12 mils tur. Til daglig pendling synes jeg 5 mil kjøring er greit, i et vanlig arbeidsområdet på 20-80% SOC, og mer uøkonomisk kjøring.



Andre ting som er viktig på bruktbil:
At bilen er holdt tørr. Fuktighet gir irr i kontakter. Så det er viktig å bruke AC om vinteren på kysten for å holde fuktighet unna, og varmeapparat i innlandet, om man trenger å holde is unna kupeen. Min erfaring er å velge låg temperatur for å bruke AC og  fjerne luftfuktighet, og velge høy temp for å kjøre varmeapparat til fjerning av rim og is.
Eldre årganger kan ha antydning til rust.
Dekk, felger og tmps, kan ha ulik slitasje.
Biler som er brukt til hund, kan være problematiske. Jeg har mistanke om at det er noe med setetekstilene som ikke passer til hundehold. Det kan gå ann med labrador som bader til daglig, men med småbikkjer, så blir bilen ubrukelig etterpå.
En irriterende ting, er at det blir lett knirkelyder i en gummidel. Det er nok væravhengig.
Ellers har jeg erfaring med at demperene bak må byttes etter 10-12 år. Og en lenkearm foran til 100-300 kr må byttes etter noen år, hvis man kjører hardt på vaskebrett.
#12
Det er 2 stk Fisker Karma til salgs på Finn. 2012 og 2013. De er annonsert til 450-500 000 kr.
Autotrader.com er Karma annonsert fra 20 000 til 53 000 usd.
#13
Humor og kanari / Elon musk i KI-generert scam-video
torsdag 27. juni 2024, klokken 09:41
Det virker som at mange youtubere bruker Elon Musk som click bait i videoer, hvor han uttaler seg om det ene eller andre. Jeg har aldri forstått hva som er ekte.

I går kveld snubla jeg over en direktesendt scam-video som tydeligvis var generert av kunstig intelligens. Den var presentert som en spennende annonsering, og jeg trudde først det var snakk om en ny bilmodel.
Det blei raskt sagt at det var en stor give-away, og det var en QR-kode på skjermen som man skulle scanne, for at man skulle få en gave. Det var en kampanje der "Musk" ville gi kryptovaluta til folk.
Jeg vil på det sterkeste fraråde å scanne den koden, eller å følge andre URL's på sida, da de åpenbart er knytta til svindel. Jeg har ikke prøvd den sjølv, så jeg veit ikke hva den linker til.

I videon kom det raskt fram rødt flagg som burde være avslørende for svindelen: For å få kryptovaluta, skulle man sende inn etherium eller bitcoin i små eller store mengder, etter fritt valg, og etter få minutter ville man få det dobbelte tilbake.

Det er verdt å legge merke til hvordan svindelmetoder utvikles.
Enkelte mener at KI er en av de største trusslene mot menneskeheten.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
torsdag 13. juni 2024, klokken 23:30
Kinabiler vil jeg styre unna av mange årsaker.

Erfaringen min med eldre Leaf, er at det er en bil med svært liten risiko for overraskelser.

Og det er en bil man kan ha uten at det behøver å koste så mye, dersom du tar vare på den.

Når det skjer overraskelser:
Så er det gjerne ting man kan fikse sjølv, som å lade startbatteri, eller kople ut batteriet for å resette bilen, bytte viskere, fylle luft osv. Vaske den mm.
Det er ikke så ofte det ryker komponenter, men hvis det gjør det, så er det nok opp til deg om du finner dyr eller rimelig utvei. Slitedeler er kurrante.

Når det gjelder batteri uten aktiv kjøling:
Da taper batteriet seg fort.  Men det er ikke en overraskelse. Batteriet holder seg bra i mange år hvis du behandler det skånsomt, eller det taper seg fort hvis du behandler det dårlig. Du får det batteriet du fortjener. Det er gjerne høy temperatur i kombinasjon med høy lading over tid som får batteriet til å tape seg.
Med 30- og 40-kwt batteri, har du flere muligheter til å misshandle batteriet, så disse batteriene kan nok tape seg fortere enn 24kwt batteriet.
Cellene til 24-kwt fikk du lada opp til 4,1V. De første årgangene hadde også en 80%innstilling hvor du kunne begrense ladinga ved 4V for halvere aldringa, så kunne man fullade når man planla langtur. Nyere batterier kan du lade opp til 4,2V.
Med 24-kwt batteri, gikk ladeeffekten fort nedover, når batteriet var ca halfullt, og da gadd man ikke vente langer, og man kjørte gjerne videre til neste lading straks man hadde nok. 30kwt kjører høy ladefart opp til høy soc, og bilen overlater til bilisten å stoppe hurtiglading i tide. Teslabjørn var tidlig ute med en video hvor han viste hvordan man kan misshandle 30kwt batteriet ved å hurtiglade høyt opp så det blir glovarmt.

Folk har ulikt tidsperspektiv på bil:
Noen vil ha bilen i bruk i mange år, uten at den skal koste så mye. Og at den skal beholde rekkevidda best mulig.
Andre har perspektiv på at bilen er noe man har i en leasingperiode på 3 år, og noen har et perspektiv på dagens kjøretur, og ikke noe mer enn det.

Sjølv så har jeg holdt meg stort sett til å kjøpe usa-leafer: 80% av dem er gått på Leasing, og gjerne i varme stater, og deretter finner man biler som har så dårlig batteri at man får nytt på kapasitesgarantien.

Det er enkelt å ta vare på bilen:
Parkere svalt, helst i kjeller, og på middels batterinivå.
Holde den tørr og rein. Lufte ut etter vinterkjøring, og bruke AC for å få ut fuktighet på kysten om vinteren, og varmeapparat for å fjerne is i innlandet. Jeg har funnet ut at for å velge mellom varmeapparat eller AC om vinteren, kan man styre det ved å velge høy eller låg temp.
Interiøret kan man støvsuge og tørke over med fuktig mikrofiberklut.

Jeg har ikke forstått enkeltes behov for å ødelegge bilen:
Pakere i sola med fullada batteri. Hurtiglade isskalt batteri eller på høy SOC, eller kjøre kaldt batteri med høye strømmer, eller kjøre batteriet varmt  om sommeren. Parkere med fuktig kupe, som får kontakter til å irre. Røyke eller frakte  hunder i bilen. Jeg trur tekstilene har dårlig kjemi med både røyk og hunder. Det kan muligens gå bra med laborador som bader til daglig, men har du skitne hunder i bilen, klarer du kanskje aldri å få ut lukta. Søle rundt med vaskemidler så knapper til girspak og infotainment klistrer seg fast og henger seg opp. Det er stygge greier. Bulke skjermer. Kjøre med lågt dekktrykk. Kjøpe dårlige vinterdekk og hjul med tpms som ikke passer. La være å vaske felger, så de irrer og lekker luft.

Sjekkpunkter på bruktbil:
SOH og kapasitetsbarer.
Hvor mange kwt batteriet har, når det er fullada.
Dekk, tpms, felger.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 250k.
lørdag 18. mai 2024, klokken 12:27
Tipper du får en ny 39kwt Leaf til budsjett, dersom du finner en rimelig utvei med vinterhjul. Skal du ha mye ekstrautstyr, må du nok kikke på bruktmarkedet for å holde budsjett. Min erfaring med eldre leafer, er at det er biler man kan ha uten garanti, dersom man behandler batteriet skånsomt.

Ofte kan det være greit å sjekke priser i forskjellige land. Valutaer svinger. I andre land preges bruktbilprisene av at bilene er subsidiert, mens det ikke er subsidier i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA