Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#7966
Zoe / Sv: Driftsbatteriet i Zoe
torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:41
Har noen fått bekreftet at batteriene i Zoe i dagens produseres av LG Chem og ikke AESC (Nissan / NEC) som var forventet ?
Leaf batteriet består av 48 moduler a 4 celler, mens Zoe batteriet skal ha 12 moduler.
LG Chem regnes for å være ledende på batterier til bil og har annonsert at de vil ha batterier med ca 320 km rekkevidde i 2017. Har ikke tenkt å vente å vente på det, men det er jo interessant med tanke på man kanskje en dag kan oppgradere til dobbel rekkevidde.
Det kunne også være interessant å vite hvordan batteriet er bygget for å hindre høy temperatur; eks. om det er aktiv kjøling på en eller annen måte.
#7967
Fikk bekreftet fra forhandleren min at det skal komme en ladekabel som skal gjøre det mulig å lade fra vanlig stikk-kontakt med IT nett. Det er ikke den gule "plastbøtta" på 17 kg, men visstnok en nokså vanlig ladekabel. Det ligger nok et stykke unna i tid; mest sannsynlig ikke før 2. kvartal 2015.  Produktet må godkjennes både av Nemko og Renault før det kommer på markedet. Kunne vært interessant å se bilde av en prototyp, for det må jo finnes når de informerer kundene om dette. Er det noen som vet noe mer konkret ?
#7968
Zoe / Sv: Driftsbatteriet i Zoe
onsdag 15. oktober 2014, klokken 06:06
Kanskje noe av forklaringen til at Renault anbefaler "100 %" lading er at de har lagt inn en høyere sikkerhetsmargin i toppen enn Nissan. Kan det være grunnen til at Renault oppgir 22 kwh, mens Nissan 24 kwh. Batteriene er til forveksling like og fra samme fabrikk.

At Renault foreslår at strømmen alltid er tilkoblet skyldes vel også at kundene ellers ikke får noe glede av Z.E Interactive appen for å styre lading, oppvarming / kjøling av kupe. Selv vil jeg nok for foretrekke at ladenivået ligger mellom 30 og 80 % hvis bilen skal stå ubrukt en uke eller to. Jeg tror det var VW som anbefalte dette, men jeg finner ikke igjen informasjonen.
#7969
Zoe / Sv: Driftsbatteriet i Zoe
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:38
Takk for nyttig info.

Det er det vel egentlig varme som er større risiko for batteriet enn kulde. Hvis bilen parkeres ute og det er høy temperatur (25-30 gader), så bør den vel helst ikke være full-ladet ?
Kan kanskje være fornuftig å unngå hurtiglading på de varmeste sommerdagene ?
#7970
Zoe / Driftsbatteriet i Zoe
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:54
Jeg har ikke sett den norske instruksjonsboken, men i den engelske står det:

"When the vehicle is parked for more than seven days in temperatures below about -25°C, charging the traction battery can become impossible"

Det høres ut som om faktisk kan bli ødelagt ved sterk kulde. Så det er kanskje ikke så lurt å parkere en EL bil på Gardermoen i januar ? Dere som har fått bilen levert, hva står det om parkering ute om vinteren ?  25 kuldegrader er jo ikke så vanlig, men under -15 C må man jo regne med i perioder.

Hvis det er samme batteri som i Leaf, så betyr det vel at det hverken har aktiv oppvarming eller kjøling ?

#7971
Zoe / Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........
søndag 12. oktober 2014, klokken 14:04
Jeg har prøvekjørt Zoe flere ganger, og er enig i at den har en høyfrekvent pipelyd fra motoren som jeg bare har opplevd i en annen bil (Think). Min C-Zero er til sammenlikning nærmest lydløs. Jeg synes det virker som det varierer litt fra bil til bil, men jeg tror ikke man tenker på det til vanlig. Jeg tok en langtur med Zoe hvor jeg kjørte 40 mil på landeveien før jeg konkluderte med å bestille en Zoe.
#7972
Zoe / Sv: Ny Elbil kjøp
fredag 10. oktober 2014, klokken 10:00
Appen heter Z.E. Services
#7973
Zoe / Sv: R-Link / Z.E Connect for Zoe Life
fredag 10. oktober 2014, klokken 05:55
Fortsatt uklart hva som er forskjellen mellom R-Link funksjonaliteten i Life i forhold til Intense. Forhandlerne jeg har snakket med er heller ikke sikre på det, men de mener at det følger med GSM sim kort også til Life. Hvordan skal man eller kunne sjekke ladenivået via en app ?.
Jeg tipper at forskjellen kun ligger i abonnementet som er inkludert, og at Life da ikke har tilgang til å laste ned apper og 2-veis kommunikasjon (eks. starte lading). Når,abonnementene utløper etter 3 år, så tipper jeg at  R-Link i Life og Intens har eksakt samme funksjonalitet, avhengig av hva slags abonnement man tegner. Kanskje det er slik at for å få ZE Connect, så trenger man bare en dataforbindelse, så man kan bruke det et data-sim kort til sitt eksisterende abonnement.  Det hadde vært greit om noen (gjerne fra importøren) kunne forklare dette for kunder og forhandlere.
#7974
Zoe / Sv: Ny Elbil kjøp
fredag 10. oktober 2014, klokken 05:47
Gratulerer med et fornuftig valg av elbil. Etter å ha testet og vurdert alle elbiler (unntatt Tesla) har jeg kommet til at Zoe Life også er et riktig valg for meg. Jeg synes utstyrsnivået er helt greit for mitt bruk og sammenliknet med VW Up synes jeg man får mye mer bil for pengene. Jeg har bestilt en Life selv, men har utsatt leveringen til etter nyttår da jeg har en helt grei C-Zero i dag.
Jeg har forstått det slik at det er inkludert egen kurs til laderen. Den blir så vidt jeg vet montert med 20A sikring og 4mm2 lednings-tverrsnitt, og det tviler jeg på at du har i dag. Dessuten må de montere en skilletrafo dersom du ikke har et nytt anlegg med 400V / IT nett. Det skal være inkludert i prisen. Hvis du har 400V kan det være en ide å få lagt en overdimensjonert kabel (6 mm2), slik at du i framtiden kan utvide til 11 kw uten å trekke om ledningene. Du må da betale et tillegg, men jeg tror ikke det koste så mye mer. Det kan du eventuelt spørre Infratek om når de kontakter deg.
#7975
Zoe / Sv: Erfaringer med energiforbruk og rekkevidde
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:05
Det ser ut som om du har rett i at kapasiteten er 22 kwh.
Jeg vet ikke hvor jeg fant verdien 19.8 kwh effektivt fra, men jeg er nokså sikker på at det stod i et offisielt dokument fra Renault. Jeg vil anbefale at importøren i så fall oppdaterer informasjonen som ligger under Elbiler i dag på elbil.no. Der står det følgende under Zoe:

•Batterier: Litiumion, bruttokapasitet 22 kWh, tilgjengelig 18,8 kWh

Litt dumt å publisere batterikapasitet 15 % under det som er reellt for bilen.
#7976
Zoe / Sv: Erfaringer med energiforbruk og rekkevidde
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 06:49
takk for gode tilbakemeldinger. Det er nok viktig å sjekke lufttrykket i dekkene for optimal rekkevidde. Det er interessant å se at det går at å få 23 kwh ut av et batteri som bare skal ha en effektiv kapasitet på 19.8 kwh (brutto 22 kwh).
Det kan tyde på at Renault er mer forsiktige i sine esitmater enn eks. VW.
Det skulle ikke forundre meg om batteriet i Zoe har samme kapasistet som i Leaf, tross at det på papiret er 2 kwh som skiller. Det er vel samme leverandør og samme antall celler (192).
#7977
Zoe / Erfaringer med energiforbruk og rekkevidde
mandag 06. oktober 2014, klokken 18:50
Det kunne være interessant om det er noen som har klart å nærme seg teoretisk rkkevidde på 210 km. Jeg har testet bilen på langkjøring og selv med pen kjøring i ECO modus så harmdet vært,vanskelig å komme under 1.2-1.3 kwh/mil på landeveiskjøring. Med 19.8 kwh effektiv kapasitet på batteriet vil det tilsvare en rekkevidde på 16 mil. Det er jo en grei rekkevidde, men det hadde vært interessant å høre om noen  sett 20-tallet ?
#7978
Zoe / R-Link / Z.E Connect for Zoe Life
mandag 06. oktober 2014, klokken 17:36
Er det noen som vet hvilken funksjonalitet man får med R-Link på Zoe Life ?

I følge informasjon på Renault.no, så er det inkludert 36 mnd abonnement på My Z.E. Connect "som kan fornyes gratis".
Betyr det at det følger med et Data SIM kort, eller forutsetter de at bilen er tilkoblet Wifi ?

Er det bare software som skiller R-Link i Intense og Life og det da mulig å oppgradere senere for å få mulighet til 2-veis kommunikasjon.
Dersom sim kort ikke er inkludert, kan man da bestille et tvilling Data SIM kort til sitt mobil-abonnement ?
#7979
Zoe / Manglende utstyr i Zoe / Årsmodell ?
søndag 05. oktober 2014, klokken 20:26
Har bestilt en Zoe, men det irriterer meg at bilen mangler setevarme og DAB radio som standard.
Har noen erfaring med om DAB adapteret er sømløst integrert, og at informasjon om sendingen (program navn, navn på artist etc) vises på displayet.

Jeg lurer også på når Renault begynner å produsere neste års modell. Forhandlerne sier at modellår = reg. år, men fabrikken har vel en dato de forholder seg til for å innføre endringer og forbedringer. Eks. sort dashbord, endret setefarge på Life etc.  Det er litt enklere å forhold seg til VAG som referer modellår til en på forhånd bestemt produksjonsuke.
De er jo ulogisk at en bil som står på lager plutselig blir 2015 modell, fordi ingen vil kjøpe bilen i 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA