Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#16
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
søndag 19. februar 2023, klokken 07:49
Det er interessant nok å se i bakspeilet, men jeg minner om at id4 GTX kostet litt over 400.000 på samme tid. Den som venter på en nesten ny id.4 GTX til den prisen må nok vente ganske lenge. Det gjør nok også den som vente på en i4M50 supercharged til ca 650.000. M50 var bevisst lavt priset for tiltrekke seg entusiaster som hadde forlatt BMW til fordel for Audi og Porsche. 10.000 i forskjell mellom i4 og M50 supercharged sier ganske mye.
#17
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
fredag 17. februar 2023, klokken 13:06
Det er vel noen upresise opplysninger om pris her. Bilen kostet fra 599 som «fully charged», men de fleste la på utstyr for 100K før den føles komplett. Rabatten som en del har fått på 8 % utgjorde en lavere % i praksis, fordi FC pakken allerede var rabattert. 18 tom vinterhjul kom i tillegg med pris ca 24.000. Under 650 så nærmer nok de fleste seg tap, og det stabiliserer nok markedet.  Jeg tror de fleste ser at en bra utstyrt i4 M50 gir vesentlig mer bil for pengene enn id.5 med alt utstyr, så det gir ingen mening å selge en i4 M50 til 650 for å kjøpe en id.5, ioniq 6 eller liknende. De koster jo nå mer enn i4 M50 gjorde i 2021.
#18
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
torsdag 16. februar 2023, klokken 15:51
Nå koster en i4 M50 supercharged over 850.000 ny, så det er vel liten grunn til å tro at prisene på Finn vil gå mer ned på kort sikt. De ligger vel 100-120K under nypris nå.  Jeg tror vel heller at prisen vil gå noe opp, for svak krone og høy inflasjon vil på et tidspunkt påvirke prisen. Jeg er ikke overbevist om at prisen for M50 er mest utsatt for store kampanjer, men det vil nok komme mer folkelige utgaver til en lavere pris.
#19
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:30
Det er flere enn vanlig som har spekulert i fortjeneste, men det er nok en del salg som skyldes endret behov og privatøkonomi siden 2021. Den ble jo solgt til en ekstremt lav pris der tillegget for M50 opp fra i4 var langt lavere i Norge enn i andre land. Men det er en fantastisk bil til en pris som ikke ligger vesentlig over en Enyak eller id.4 GTX med sammenliknbart utatyrsnivå. Og det man får for pengene er en helt annen klasse.
#20
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
søndag 12. februar 2023, klokken 07:32
Sitat fra: Nlai på tirsdag 07. februar 2023, klokken 19:46
Noen som har fått sin to-fargede Buzz enda?
(Ser ut som om to-farget har. blitt fjernet som tilvalg også i bil konfiguratoren)
Har sett på FB at det noen som har fått det, men tror du kan telle de på en hånd. Vi har en med produksjon uke 8, så den kommer nok i løpet av april. Da blir det nok en del på veien.
#21
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
torsdag 09. februar 2023, klokken 14:25
Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:27
Tjah, iX er da over snittet støydempet, så vil anta at det henger sammen med isolasjon.
Ja, isolasjon av støy fra hjul er god. Men det betyr ikke nødvendigvis at kupeen er varmeisolert. Er det noen biler som har isolasjon i karosseriet da ?
#22
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
onsdag 08. februar 2023, klokken 10:30
De ekstra kiloene går nok til batteri og ikke isolasjon. Det er heller ikke doble vinduer. Men det kan hende de utnytter energien fra kupeluften gjennom en varmeveksler og ikke slipper den rett ut ?
#23
VOLVO EX90 / Sv: Rekkevidde på EX90
onsdag 08. februar 2023, klokken 06:28
Her sammenlikner du oppgitt WLTP forbruk (som inkluderer ladetap) for XC40, med netto forbruk fra batteriet for EX90. Tar du hvilken som helst elbil og multipliserer WLTP forbruk med oppgitt WLTP rekkevidde så kommer du til en høyere verdi enn oppgitt netto batterikapasistet. 15  % ladetap er ganske vanlig. Grunnen er at WLTP forbruket skal gi et realistisk bilde av driftskostnaden til bilen. At EX90 ikke bruker så mye mer i en WLTP test er ikke så overraskende, siden testen foregår i lav hastighet. Kjører du en reell på motorvei eller fra lavlandet til en hytte på 1000 moh (eks Oslo - Hafjell)  vil du oppleve mye større forskjell pga. luftmotstand (stort frontareal) og vekt.
#24
VOLVO EX90 / Sv: EX90 bestillinger
onsdag 08. februar 2023, klokken 06:22
Dette er jo ikke noe Volvo bestemmer, men en følge av norske forbrukerlover. Du har 14 dagers angrerett helt fram til ETTER levering. Men det forutsetter at du ukke drar på ferietur med bilen i 14 dager, men kun prøver den uten å «ta varen i bruk som din egen».
#25
BMW i4 / Små endringer på i4 fra mars 2023
mandag 06. februar 2023, klokken 18:25
Girspaken som mange oppfattet som litt underlig blir borte fra mars produksjon. Det blir også en liten endring på rattet. Ikke umiddelbart en fordel at den fysiske knappen for rattvarme forsvinner. Fordelen er at rattvarmen kan justeres i flere trinn. Av synlige endringer tror jeg ikke det er flere i øyeblikket.
#26
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
søndag 05. februar 2023, klokken 18:42
Tror @Carboy er i mindretall med sine ønsker / krav. Med dagens energitetthet er det meningsløst med større batteri enn 111 kwh som mange nå har standardisert på. Miljømessig er også det for stort batteri, da det tar alt for mange år å kompensere for miljøbelastningen fra produksjonen. Det finnes ingen fornuftig grunn til å kjøre mer enn 4-500 km uten en stopp. Uansett er dette langt utenfor temaet, iX vinteregenskaper.
#27
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
søndag 05. februar 2023, klokken 08:16
Finnes det en teknisk manual for varmesystemet / servicemanual ? Mener vi hadde det for i3. Men de regner det vel som hemmelig informasjon som de ikke vil gi fra seg. Jeg er enig i at iX klarer seg veldig bra i kulde. Kjørte nylig til hytta 1100 moh i 10-18 kuldegrader, 19 mil. Der stod den i flere dager før jeg kjørte hjem igjen i samme temperatur. Da hadde jeg 10 % igjen, som tilsvarer 43 mil rekkevidde på iX50. Det er første gang jeg kjører t/r uten å lade, men 109 kwh netto batteri er jo en hovedgrunnen til det 😉
#28
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
lørdag 04. februar 2023, klokken 13:33
Den hadde jo 1 % SOC og kanskje ikke varmepumpe ?. Og selv om det var minus 3, så har den kanskje vært kjørt i høy hastighet og stor belastning i mange timer. 1 % SOC gir stor indre motstand og det kan forklare resultatet. Jeg vet om mange med 23 modell id4 som erfarer lav ladehastighet, så det virker ikke som om det er noen endring der i forhold til 22 modeller.
#29
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
lørdag 04. februar 2023, klokken 06:54
Nøkkelen til høy hastighet er vel batteritemperatur. Det er vel der VW har en utfordring. Ved kjøring med lav hastighet om vinteren med en varmepumpe som tar varme fra drivverk og batteri, så oppnår man ikke høy nok temperatur. Unntaket er kanskje hvis man kjører med høy belastning opp til en fjelltopp med lav SOC rett før ladestopp, men det er jo vanskelig å planlegge. Jeg skulle ønske de gjør som blant annet bmw som i tillegg til automatisk forvarming der destinasjonen er en hurtiglader også har en manuell av/på for batterivarme. Da øker temperaturen på «kjølevannet» til motor og batteri fraskt opp mot 70 grader for å forberede for hurtiglading. Så vil tiden vise hvor bra det er for batteriet, men det er en funksjon som blir lite brukt for de fleste. Samtidig virker det som om id.buzz lader vesentlig raskere enn id.4 / id.5, så kanskje de har gjort noe. Eller så er forklaringen så enkel som at den ikke har varmepumpe, som sammen med høyere belastning på grunn av stor luftmotstand gjør at batteriet vil oppnå høyere driftstemperatur.
NB! Dette er ikke dokumenterte fakta, men min teori om hvorfor mange opplever lav ladehastighet med id.4 og 5.
#30
ID.4 / Sv: ID4 GTX 2023 Priser
fredag 03. februar 2023, klokken 21:08
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 19:55
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:45

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.

Gikk inn på nettsiden og sa jeg ville prøvekjøre en Y for noen dager siden, men har ikke blitt kontaktet. De har tydeligvis nok kunder.. ;D Et lite problem nå er at man ikke får testet støy og komfort med sommerdekk.
Fordelen med Tesla er at man kan kansellere bestillingen uten kostnader. Så man had ikke noe å tape på å bestille først og prøve etterpå.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA