Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kos

#1936
Hei
Er Norge full av tullinger eller er det bare her de hoper seg opp. Norge har et av verdens dyreste bilavgifter og dette har vært grunnlag for protester av bileiere siden opphevelse av konsesjonene på biler på 60 tallet. Så får vi et av verdens beste system for innføring av alternative energiformer og da begynner pipa å få en ny lyd. JA JA til mer skatt. Om noen har store ønsker om hardere beskatning av biler så er det fult ut mulig å gi bort pengene til trengende.

Men her er nok noe annet som stikker under. Innføringen av elbiler medfører at landets største næring står ovenfor den største omstillingen som er gjort i næringen siden bilen trillet ut fra samlebåndet. her er det mange som vil ha det som det er. Tjener godt har gode bilavtaler siden de er i næringen, kjører bil tilnærmet gratis med avskrivninger osv. Så får alle vi andre godene og dermed begynner disse superegoistene å hyle. Nå må de fortjene pengene og det har de aldri tenkt på. Å omstille seg har vært for alle andre.

Elbilen er suveren og er en politikk som virker. Folke får billigere biler, miljøet blir forbedret, resurser til vedlikehold går ned, bil sikkerheten går opp. Så kommer noen med alt oppgulpet.

Fler bilforhandlere og Fosilbileiere som er redd for at bilen deres skal være umulig å omsette har omslynget hverandre mot en felles fiende. Miljøvennlige biler med lavt energiforbruk.

Glemt er alt om sikkerhet, miljø og økonomi. 
#1937
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke alternativer har jeg?
mandag 20. oktober 2014, klokken 12:18
Hei
Hvorfor alt dette tullet angående Zoe. Hvem kan lade bilen sin på 1 time hjemme. Har du tesla så er Zoe et førstevalg av bil da denne kan lade på samme system som teslaen. Ingen bil har bedre hurtiglader hjemme enn Zoe. Når det gjelder ute er den som alle andre, minus ladeboksen på alt andre enn TN anlegg. Men når du kommer til 22kw og 43 kw er den rå i forhold til alle andre enn tesla. Ved bruk av hjemme lader lader du på standard  systemet til Zoe den på 2 timer hjemme og man får med på kjøpet en lader som ladder teslaen på 6 til 8 timer. Resten av småbilflåten har langt lengre ladetid. 
#1938
Hei
Har nå satt opp et regnestykke med bruk av 2 elbiler. Har bestilt hurtiglader hjemme til Zoe og teslaen og har dermed en tilgjengelig bilpark hele tiden innenfor 2 timer lading.

Har kvittet meg med alt av bensin og ser frem til at motor sykkelen forsvinner ut av garasjen.

Det er dyrt å ha bil i Norge, men elbil med både lang rekkevidde og bil 2 med god rekkevidde er et eksempel på at man klarer seg fint på elbil. Alternativ flere bensinbiler er dyrt og når fordelene med elbilen som bensingutta ikke tenker på er: Når jeg har det svært travelt om morgenen så kunne du skrive opp at bensinbilen var så godt som tom. Tid til tanking var det ikke og man starter dagen med at alt ble forskjøvet resultat STRESS. Nå våkner jeg til full bil alltid. Varm bil om morningen og full kontroll på mobilen at bilen er varm når jeg kommer ut.

Lave drifts kostnader, og det eneste jeg savner er hengerfeste. Men for å være ærlig - det går år mellom vær gang det behovet melder seg.

Ser på løsninger med elmotor på båten ( hybrid) og snip snapp snute hydrokarbonet er ute.
#1939
Hei
Du som lurer på elbil eller ikke. Det er kun en bil utenom Tesla som vil fikse jobben Renault Zoe.
Den laddes fortere enn de andre og har en teoretisk rekkevidde 20 mil om sommeren ( bruk 17 mil) og en praktisk bruk om vinteren på 10 mil. Den ladde seg hjemme på 2 timer og på en 22 kw lader på en time. Finner du en 43 kw lader så lader den på 30 minutter.
Lykke til med elbilkjøpet. PS det er nå tilbud på bilen og har du et vrak få du den for ca 200 000
#1940
Kjøpe elbil? / Sv: Når lønner det seg med elbil?
mandag 20. oktober 2014, klokken 11:01
Hei
Noen hevder at det å kjøre gammel bil er lønnsomt. Noen som prøver å lure seg selv.
gammel bensin eller diesel koster penger og eneste måten å spare penger på er å ikke bruke den. Om du har gammel bil som står i ro så er det mer lønnsomt å ha en tråsykkel som står i ro. Bruker du den lite kan du  kjøre taxi.

Har du et behov for å kjøre eks 20000 km i året vil en elbil til 190 000 ikke være så langt fra ren butikk. Men og her er et stort men - det er nesten umulig i Norge å komme under 3 kroner km med et bilhold uansett biltype. Så en bil som kjører 20 000 i en by med bomring vil i løpet av 5 år ha et regnestykke som ser omtrent slik ut:

bensinbil vrak 12000 i bomutgifter  + 22 000 i bensin verditap 0. Da bilen er et vrak etter 5 år
12000 + 22000 = 34000 x 5 = 170 000

Vrake bensinbilen kjøpe Zoe = Vraket 25000 + 2500 vrakpant Innkjøp 199 000 = 171000
Drivstoffutgifter 10 000

Altså koster ny elbil 11000 pluss eller ca 2200 i året. Nå tenker jeg at vraket koster noe i de 5 årene som en bil med garanti ikke koster. Og jeg har lyst å se den bilen som har 200 + kilometer som kjører 100000 til uten å bryte sammen totalt.

Så elbilvenner la de som kjører gammel forurensende biler bare gnåle. De betaler godt for gnålet sitt.
#1941
Kjøpe elbil? / Sv: Når lønner det seg med elbil?
søndag 19. oktober 2014, klokken 23:34
 :) Når lønner det seg å kjøpe elbil?
Elbil er flotte greier. Jeg har en enkel tankegang når det gjelder bil. Det er dyrt.
Så til prisen:
jeg eide to fosilbiler som dekket mitt behov for 42 000 km i året.
Noe som ente i en pris på 54 000 kroner i bensin i året. jeg bor nær to bomringer og reiser en del med ferger pris ca 12 000 per bil altså 24000 kroner samlet ble dette 78 000 kroner.

jeg har gått til anskaffelser av fornuftige elbiler som dekker både korte turer og lengre turer.
Dette kostet meg i underkant av 800 000 kroner.
Utgiftene til drivstoff er satt til 8000 kroner. noe som er for høyt. Så deler jeg 800 000 på 8 år og så på 12 mnd sum 8333 kroner.  Så var det prisen på bensin og bompenger og ferge sum 78000 - 8000 = 70000 delt på 12 =5833

Så hva koster det å ha en tesla og en zoe som gir meg vær morgen en rekkevidde på 50 mil ( ladet 80% som sikrer lang levetid på batteriene totalt ca 1.8 mil kilometer i året totalt himmelsk over mitt nivå) 8333 - 5833 =  2500 kroner til sammen eller 1250 kroner bilen per mnd.


I mitt regnestykke  er ikke forsikringer veiavgift osv da dette er etter min mening ubetydelige likt.

Jeg har prøvd dette i 6 mnd og bare gliser.  ;D ;D ;D
ALDRI MER EN BEBSINBIL.
#1942
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
mandag 23. desember 2013, klokken 21:12
Hei
Model s er en alu.bil med 95% alu. Har 25 år med alu båter og om materialet er isolert fra andre materialer er alu. noe av det beste materialet å lage konstruksjoner som holder seg. Om materialet kommer i kontakt med andre metaller er det svært sårbart. Satser på at Tesla er bygget etter samme prinsipper som alu. båter. Da har denne bilen en lang levetid. Og om med tesla har gjort jobben med elektronikken så kommer disse bilene til å være på veien i en mannsalder.
KOS
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA