Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kos

#16
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
torsdag 21. april 2016, klokken 18:42
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 21. april 2016, klokken 18:24
Hydrogenbilen til Spetalen kan visst gå ti mil med berre ein kg hydrogen liggjande laust i baksetet. Så utruleg praktisk med all den sparte vekta på tank, verneutstyr, slangesystem, for ikkje å snakke om om ein måtte hatt ein gigantisk hydrogengenerator som produserte straum av denne kiloen med hydrogen...

Spetalen er noe for seg selv - sist så hadde han ikke oppdaget at Model s har et stort bagasjerom og trodde at det var en bitteliten sportsbil - så kjøpte han seg opp i papir og hadde klokketro på avispapir til tross for at han selv satt å leste avisene på nettet - nå tror han at hydrogen vil konkurrere ut batterier i elbiler. Da må han beklagelig klare det kunst stykket å få all energien til hydrogen produksjon gratis og selv da blir hydrogen bilen dyrere å kjøre med enn elektrisk bil med batteri - markedet kommer til å være nådeløs - men Spetalens 300 millioner satser han vel å få refundert av en heller blind stat, med oljefond - ops - der kom jo olje krisen og da er det ingen rik onkel til Spetalen lenger. - så jeg tror at Spetalen kan regner med spetakkel som inntekt. 
#17
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 19. april 2016, klokken 13:42
Sitat fra: Lynet på mandag 18. april 2016, klokken 22:41
Aluminium ruster ikke, det korroderer. Og den er laget av ca 98% aluminium.
Kopi fra Store Norske Leksikon:
Aluminium viser stor motstandskraft mot korrosjon (oksidasjon) i luft fordi metallet på overflaten dekkes av en tynn, sammenhengende, fastsittende og gjennomsiktig oksidfilm (tykkelse ved alminnelig temperatur 0,01 mm) som beskytter metallet mot videre oksidasjon. Ved anodisk oksidasjon etter eloksalmetoden (se eloksering) eller ved behandling med kromater etter alodinmetoden m.fl. kan oksidfilmen forsterkes.

Etter 30 år med tilsyn av fartøy av aluminium har jeg erfart at aluminium er svært holdbart metall om man tar noen forhåndsregler.
- Ikke blande aluminium med andre metaller - da aluminium vil bli ofret. oksyderer.
- ikke ha elektriske feil på konstruksjonen - spesielt jordfeil - da akselererer oksydasjonen.
- godt vedlikehold og vask.

Om disse forhåndsreglene er tatt - vil en bil kunne vare svært lenge - ja jeg vil si 100 år.
Om forhåndsreglene ikke er tatt - så vil den ikke vare stort lengre enn en vanlig bil.

Det svake leddet i elbilen er verken karosserier eller motorene - vil nok tippe på datamaskinen (flere)
Om datamaskinen vil holde så antar jeg at bilen vil ha en svært lang levetid.

Batteriet vil også være en utfordring - men ut fra mine egne erfaringer så tror jeg at tesla sine batterier vil vare svært lenge - de fleste bilens levetid - om ikke den har den kvaliteten som er beskrevet - da vil den antagelig kunne slite ut mange batterier og ha en levetid som ingen biler i dag kan vise til.

Skal bare se at det er kollisjoner og bulking som vil ta knekken på bilen.
#18
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
onsdag 13. april 2016, klokken 22:52
Nå har denne siden endt opp med "hvem har den største" og hva som er tema - dobling av rekkevidden fulstendig neglisjert.
Fakta - i3 er en bil med kort rekkevidde
         - i3 er produsert av en av verdens beste produsenter av fossil biler og så lager de denne?
         - i3 får man i versjon i 2017 med bensin generator for at den skal kunne doble rekkevidden ( virkelig dobling)
         - i3 skal få 50 % lenger rekkevidde. Spørsmålet har vært av hva?
         - i3 er et godt bevis på at BMW ikke satser på elbiler  - om så var ville vi sett en bil som parkerte tesla
         - i3 er en villet produkt fra BMW - lav sikkerhet - lav rekkevidde og med ingen skriftlige lovnader om at større batteri vil være mulig i allerede eksisterende biler.

Diskusjonene på disse sidene er aktuelle og beviser som i flere andre tråder at fossil produsenter fortsatt prøver å bremse elbilenes utvikling . En måte å gjøre det på er å ikke levere biler med rekkevidde på 30 mil før de må - dette for å sikre fossil motorers fortsatte marked. BMW er her en av aktørene.       
#19
Model 3 / Sv: Model 3 i media
onsdag 13. april 2016, klokken 14:33
Jeg har hatt den gleden å kjøre mange forskjellige biler - ja kjøretøy i mange klasser og størrelser - Kjøpte en fossil i 2001 og proklamerte høyt for selger at dette blir min siste fossil - ikke minst at elbilene og hydrogen bilene var på vei - men jeg måtte kjøpe noen til , men registrerte samtlige i min kones navn - kunne liksom ikke tape helt ansikt. Så kom tesla og for første gang så ble jeg tent på bil - ja overbegeistret. Ikke fordi at det ikke har vært noen feil med bilen - men fordi den rett og slett bekreftet noe som jeg har hatt en magefølelse for lenge. Olje trenger man ikke for å kjøre biler. Og løsninger med elektriske biler som selv en fossil fanatiker vil stå å måpe over.

At man vil se at etterspørselen øker og at dagens elbiler vil holde seg bra i markedet er jeg overbevist om - selv i dag med min tesla så kan jeg proklamere - billigste bil til nå. Og jo lenger jeg er i markede med elbiler - dertil billigere bilhold. 

Paradigme skifter har noen vesentlig med seg - og det er de som ikke ser skifte og klarer å ta innover seg det logiske i sammenhengen - de er ferdige enten det er politikk - økonomi - teknologi eller filosofi. På mitt språk heter det parkert.
#20
Model 3 / Sv: Model 3 i media
onsdag 13. april 2016, klokken 14:03
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. april 2016, klokken 11:50
Sitat fra: kos på onsdag 13. april 2016, klokken 11:10
Det er derfor jeg er fanboy av den lille gutten og lille tesla - de forteller sannheten på en glimrende måte.

Jeg er i stor grad enig. Spørsmålet er hva 325 000 kuer sier når de oppdager at budeia Musk har forlovet seg når han lovet fôr, stell og melking.

Det er her man vil se om budeia blir drømmedama eller huldra - men i forhold til elbiler så har hun liten betydning - flertallet av vi som eier elbiler og har fått erfart hva en elbil er for noe - vil bare ha mer - hekta på løsningene. Og selv  en fossil til en mill  virker gammeldags mot selv den billigste elbil. Presis - stille  - og svært pålitelig selv etter lang tids bruk  -  etter 100 k km er batteriet fortsatt svært godt på de aller fleste elbiler og noen runder 200k og fortsatt ingen som bytter. .
#21
Model 3 / Sv: Model 3 i media
onsdag 13. april 2016, klokken 11:10
Det er noe i det, men det er en vesentlig forskjell - hadde man kommet med en høvel som man slapp å skifte - så hadde alt sett annerledes ut. tesla model s - var den første elektriske bilen som ikke konkurrere med andre elbiler - men som konkurrerer med fossil biler på alle områder. Tesla har aldri konkurrert mot andre elbiler - men har signalisert at det er noe de ønsker.

Det som gjør det så spesielt er at siden bilen på 60 tallet ble almen eie i Norge så har fossil bilene regjert. Når så Tesla kommer med en elbil som tar opp kampen med fossil bilene så er det alt annet enn en flopp av noe som andre allerede produserer - og produserer bedre. Av den grunn er også model 3 blitt et ønske fra forbrukere om at elbilene skal kunne konkurrere med fossilbilene - noe som har medført at bestillingslisten har passert 350 000 biler - noe som aldri har hendt i historien før.

Tesla i seg selv er ikke betydningsfull i denne sammenheng - men spiller en betydelig rolle i akkurat ønske om et skifte i en næring som har vært ekstrem proteksjonistisk i sin væremåte - og som aldri helt fult ut har latt konkurranse være  fear - som har noen av det mest rufsete rykte på service og ikke minst ren svindel som bakteppe.

Tesla med dette bakteppe kan derfor ikke sammenlignes med et barberblad eller for den del noe annet. Da det mest av alt står for et skifte i ALT som bilindustrien har og fortsatt står for av grums og svindel.

Det siste årets avsløringer i VW er bare kronen på verket av en industri som til de grader mener seg en plass blant GUDER og at reglene ikke gjelder for dem.

Så hvem som faktisk i denne sammenhengen " Holdningen til enkelte fanboys, minner meg litt om Rud&Rye som for 15 år siden lanserte barberhøvler " er vanskelig å se har noe som helst med lille tesla å gjøre  - men som faktisk i denne sammenhengen er den lille gutten som forteller at keiserens nye klær faktisk ikke er der - men at han er naken. Gutten er som tesla helt uten betydning i denne sammenheng - men heller hva den resterende delen av bilindustrien faktisk ikke er.

Det er derfor jeg er fanboy av den lille gutten og lille tesla - de forteller sannheten på en glimrende måte. Og da er det uvesentlig i det store sammenheng om hvem som faktisk forteller sannheten - om man ikke ser det  - er man enten en forblindet fossil boy eller en som tror at et paradigmeskifter i holdninger er noe som kommer helt uten holdninger og kamp.
#22
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 11. april 2016, klokken 18:28
Sitat fra: JorgenM på mandag 11. april 2016, klokken 17:54
Sitat fra: kos på mandag 11. april 2016, klokken 17:22
og da er en Zoe ettertraktet om du spør meg.
For den som synes 0-10 på 13,5 sekunder er gøy så...  ;D
Den er vel noe misforstått - har den råeste tesla og en Zoe - så jeg har noe å sammenligne med ---
#23
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 11. april 2016, klokken 17:22
Sitat fra: tutti på mandag 11. april 2016, klokken 15:15
Sitat fra: morten69 på mandag 11. april 2016, klokken 14:15
Blir spennende å se om de tilbyr batteri bytte og hvor mye kostnadene blir. Renault Frankrike har sendt ut brev til alle som eier Zoe i Frankrike og spurt hvor mye de er villig til å betale for reel rekkevidde på 300+. De spør også om du er villig til å betale €5000 for å oppgradere til 40 Kw batteripakke.
Tilbudet til Renault høres veldig lovende ut. Hadde de andre bilprodusentene hatt det samme så hadde jeg ihvertfall kjøpt det.

Nå er Renault Zoe ikke som de andre bilene på flere måter - i Europa så er zoe  med leid batterier. I Norge eier vi batteriene - og av den grunn er det også en annen økonomi i batteriene i Zoe enn i andre biler. Renault har med andre ord en annen forretningsmodell. Samtidig er batteriene i Zoe bygget for å kunne byttes - noe som de flest andre merker utenom Tesla ikke har tatt høyde for - byttes men ikke med et større. Så om man får byttet batteriet for 5000 E - så er det klart at med Zoe snakker vi om reell kjørelengde på 30 - 35 mil - og da er en Zoe ettertraktet om du spør meg. Ikke minst på bruktmarkedet - 5000 E er ikke en ublid pris - når man ser på rekkevidden. Og med 5000 - så får man redusert prisen pga innbytte. Dette er nesten for godt til å være sant.

Ikke minst Zoe sitt ladesystem som gjør at all lading er 50 % av kontra andre merker.
#24
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer bompenger for elbiler
mandag 11. april 2016, klokken 11:45
Da så - statens vegvesen har med andre ord kultur for å fremme fossil biler og som igjen gjenspeiler etatens holdninger til ledelse og ansatte når det gjelder elbiler - vil ikke ha det skal ikke brukes og bruker den mest effektive måten uten at noen skal stå til ansvar - GJØR ingen ting og later som om at de ikke eksistere. Noen og da mener jeg politisk ledelse bør stille de rette personene i Statens vegvesen de rette spørsmålene og kreve korrekte svar, slik at de kan bli korrigert for deres kultur. - Men så er vel dagens FRP - politikker heller ikke interessert i noe annet en diesel dyr som forurenser og fokuset er skattelette og reduserte drivstoff utgifter. Og da er selvsagt dagens elbil uten avgifter noe FRP innlemmer som feil avgiftspolitikk - ford den ikke er harry nok og fordi at det er greit å ha noe å skylde på for en FRP er. Lurer litt på hva A - Lange hadde tenkt om han fikk se FRP kreve avgifter av elbilene som er et godt alternativ til fossilbilene og atpåtil avgiftsfri - og det går hans eget parti til mer eller mindre krig mot.
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer bompenger for elbiler
lørdag 09. april 2016, klokken 13:18
Sitat fra: Amoss på lørdag 09. april 2016, klokken 03:15
Sitat fra: Beckern på fredag 08. april 2016, klokken 21:32
Til byene er også miljø aspektet viktigere så jeg regner med at bomringer forblir gratis eller lavpriset i det lengste med streknings bommene raskere får el bil betaling også.

Eller bare for å snu opp ned på dette - bomringene er der også for å redusere den totale trafikken, og få folk over på de kollektivløsningene som jo bompengene betaler for. Så ja, de vil redusere antallet biler og vil derfor gi alle biler bompenger, men dersom du først MÅ kjøre bil, så er det bedre at du kjører en nullutslippsbil, så de kan derfor få en rimeligere avgift.

For bomveier skal de jo bare betale veien, og den blir jo betalt før eller siden uansett. Så der blir det en avveining: Er elbil-andelen lav nok: Fortsett fritaket, bommen kan bare bli stående noen år til. Blir den for høy til at bommene dekker mer enn rentene på lån: Innfør (differensierte?) bompenger også for elbiler.

Så jeg vil tro at bomringene er de som innfører elbil-bompenger først. Deretter enkelte øy-forbindelser med høy elbilandel. Mener å ha sett noen slike prosjekter klage i media...

Du har helt rett - en bomring har helt andre funksjoner enn en bomveg. En bomveg skal i utgangspunkter betale en veistrekning. En bomring har trafikk hyppighet, veifinansiering, veitrygghet, kollektivordninger og MILJØ som grunnlag for å lage en bomring. En bomring er dermed også underlagt andre regler. På Askøy utenfor Bergen har de laget en slik bomring og nå hyler fossilbilene på at elbilene må betale - også politikerne gjør det. Men om de skulle gå for bomveg på de strekningene som de skal bygge vei så ville finansieringsgrunnlaget blitt tynt og der dagens bomstasjoner stå være i strid med EU regler( liker ikke Eu regler) Man kan ikke bomfinansiere en veistrekning 2 ganger. En bomring kan man ha et større perspektiv på, men da må man også ta hensyn til blant annet elbilenes rolle i en bomring. Og her har altså myndighetene krav til at null utslipps bilene skal ha insentiver også etter 2018. Noe som betyr at når beboerne i bomringen går over til elbiler så er det en villet handling. Samtidig som det i det samme ligger muligheter for å ta inntektstapet på fossil biler - dette av miljøhensyn eller for å redusere trafikken - ikke bare for å betale en veistrekning.

Men nå er tapet blitt så stort fordi trafikk grunnlaget går ned og folk kjøper elbiler - da sitter man igjen med at halvparten av målene er nådd - samtidig som grunnlaget for vei reduseres og man får som resultat at bomvegen som de ønsket seg ikke gir ønskede inntekter.

Og nå jobber de opp mot regjeringen for å få omgjort dette - og da skal jeg i hvert fall klage til EU på at bomringen er blitt bomveg og forlanger stasjonene fjernet, om jeg med elbil må betale.
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer bompenger for elbiler
fredag 08. april 2016, klokken 23:00
Her er et vesentlig poeng - bom ring eller bom vei. På vår vakre øy utenfor bergen tror folk og fe at det er en bomveg - om så var så ville vi ikke hatt dagens situasjon der de drømmer om bomveg - men da kunne ikke stasjonene stå der de står dag - den veistrekningen var betalt allerede i 1992 og er nedbetalt. Faktisk så tror jeg at dagens bomring vil fortsatt være gratis for de med elbiler og tapet må bli belastet fossilene. Å så kommer hylekoret til å få sammenbrudd når deres hat mot elbilene har doblet og triplet deres egne biler pris gjennom bomringen.
#27
Hva skal du meden ny skjerm etter? - det høres mer ut som en ulykke - likeså er servicene i dag helt greie - faktisk billige.
#28
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer bompenger for elbiler
fredag 08. april 2016, klokken 14:07
Stakkars diesel dyrene og beninerne - dette kommer de til å kjenne - og vi med helelektrisk surfer videre i et økonomisk paradis - og vi bidrar selvsagt som vi alltid gjør - enten i form av et bedre miljø eller ny teknologi - men null utslipps bilene kommer billig ut uansett. 

Så gratulere fossil marfian - denne kommer til å svi.
#29
Det er vel ingen eiere som drar noen slutninger - men konstanterer fakta.

1. tesla model Serden eneste bilen i verden med SC som følger bilen. Systemet burde være kjent og gir store fordeler ved langkjøring.
2. tesla model S er laget for å vare lenge - i bilverden er det 20 år.
3. Prisene på energi vil følge prisene på Tesla model S med SC
4. det største elbil fordelen er lave drivstoff utgifter - tesla er unik - den laveste i verden per. dags dato og vil fortsatt være det.
5. Bruktmarkedet for brukte tesla s er begrenset og de fleste vil nok beholde bile om SC for fremtiden blir betalende - ofte vil man se at de blir formidlet utenfor markedet etter hvert som de faller naturlig i pris.

På den andre siden så er det også noen usikre momenter
1. Hvor holdbar er teslaen - kvaliteten på bilen vil fortelle svært mye om etter markedet - det er det ingen som i dag kan si noe om
2. Kostnadene ved hurtiglading vil igjen påvirke prisen spesielt betydningen av SC
3. Prisene på elbiler - kommer det moms og avgifter som for fossiler eller ikke.
4. Hvordan vil konkurrentene svare.


Mine tanker om prisnivået - er enkelt - vil etter 5år bety mye for to punkt.

1. Prisen på SC.
2. Kvaliteten på bilen.

Men mest av alt så er det en konklusjon man ikke kan ta vekk - tesla model Svar et paradigmeskifter av biler og av den grunn er det fortsatt en svært moderne og teknologisk bra bil om 5 år.

Model 3 vil ha en nesten ubetydelig påvirkning på tesla model s når det gjelder pris. Til det er de bilene litt langt fra hver ander. Både når det gjelder størrelse og utstyr.

Som eier av en så kan jeg si at min bil ikke kommer for salg - resten av familien står i kø for å overta den - og selv ungdommen sikler etter en 10 år gammel tesla -. Barnebarnet drømmer om billig bil når den fyller 18 - billiger enn det en tesla er blir bilholdet aldri for en 18 åring - for mange vil denne bilen om 10 år være drømmebilen. Og jeg tenker at det er jeg ikke alene om - de fleste selger ikke sin tesla s på billigsalg om det står en pode å sikler etter bilen.



#30
Hva blir prisen på å lade en bil vil ha stor betydning for S sin prissetting om 3 -5 år . Da er den tross alt på vei til 6 - 8 år gammel. Men igjen så lenge det er fossiler som fyller bensin og hurtig lading til 2.5 kroner minuttet så er s en varm bolle som vil være svært ettertraktet på bruktmarkedet - spesielt når fossilene får store og dyre begrensninger utover dagens prissetting som er svært dyr. Dette momentet kommer til å bli vesentlig også i fremtiden - spesielt med dobling av SC od destinasjonsladere - GRATIS
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA