Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LMOR

#41
BMW i3 / Hvilket ladeutstyr passer for meg? – Råd og tips
onsdag 09. september 2015, klokken 18:29
Jeg tror litt av grunnen til at det blir mye unyttig diskusjon i ladetrådene, er at vi har forskjellig behov.
Dermed hadde det vært nyttig å definere grupper, og diskutere ut i fra det.

Slik jeg ser det, har vi følgende hovedgrupper:

1.   Normalt <12mil per dag   
2.   Ofte >12mil men tilgang til DC lokalt
3.   Ofte-Normalt >12mil
4.    Ofte-Normalt >12mil med mulighet for lading på jobb

A.   Kjører sjelden på tur
B.   Kjører på tur mer enn 1 gang i måneden, med lading på hotell, konferanse, privat <=16A er viktig.
C.   Kjører på tur mer enn 1 gang i måneden, med tilgang til 32A i nærheten av destinasjonen.
D.   Kjører ofte på tur, men lader da normalt med DC

Legg inn dine spørsmål og råd ift din eller andres gruppe, med referanse til gruppen, f.eks. 3A, 2x (der x betyr A-C), xC (der x betyr 1-3)
NB! Hvis vi hadde klart å holde fokus på spørsmål og råd i denne tråden, og tatt diskusjonene i de andre trådene, så hadde dette blitt en nyttig tråd for mange.
#42
BMW i3 / Ladestatus utfordringer/DC/32AC/16AC
lørdag 05. september 2015, klokken 19:04
Lager en ny tråd slik at de som ikke liker amatørtester eller ikke liker at jeg legger ut mye etter hverandre rett og slett kan la være å åpne denne tråden mer enn denne ene gangen.

Jeg har samlet mye informasjon i dag, og det kommer til å ta en stund før alt ligger ute. Jeg har prøvd å dokumentere resultater jeg har lest eller samlet inn/erfart tidligere. Vi kommer stadig opp i diskusjoner fordi vi ikke ser tingene på samme måte.

Det som kommer er (kanskje ikke i denne rekkefølgen):

- Erfaring med lading på Statoil
- Visning av rest-tid/avreisetid DC vs AC
- Om sprang i maks kapasitet
- At appen ikke viser riktig %
- At bilen heller ikke viser riktig %
- At app og bil viser forskjellige ting
- At eneste sikre er å lese av nåkapasitet på batteriet
- Tap under lading DC/AC
- 32A ladekurve, og når den krysser 16A
- 16A lading med Mennekes og tilført energi til batteri

Siste punktet er til TM
#43
Noen som vet årsaken, og om det er håp om mer stabilitet etter reparasjonen, og når det skjer?
F.eks. har laderen på Os nå vært ute av drift i mange uke?
#44
BMW i3 / Apple Watch
onsdag 01. juli 2015, klokken 23:07
Måtte kjøpe denne for å ha kontroll på bilen hjemme fra ferie i Italia :-)
#45
BMW i3 / 2016 modell
lørdag 09. mai 2015, klokken 07:11
Juli prisliste er lagt ut:

http://www.bmw.de/dam/brandBM/marketDE/countryDE/newvehicles/allfacts/pricelist/BMW_i3_Preisliste.pdf.download.1430385704363.pdf

For oss med i3, og som ikke er klar til å kjøpe ny, så er den gode nyheten at det er lite nytt, utover endringer i pakker, wallbox osv.

Totalprisen går i Tyskland ned ca 7-8000.- men det er ikke sikkert blir det samme i Norge.
Hurtiglading koster nå ca 33% mindre.
#46
BMW i3 / Kiwi/Fortum ladere og i3
søndag 03. mai 2015, klokken 11:31
Jeg har siste software og hadde ikke problemer med de jeg prøvde, utover hastigheten etter ca 75%.
Basert på de tallene jeg har samlet, så koster det ca 40.- mer å lade til fra 75 - 90%, ift en ABB lader.
Det virker som om laderen ikke er optimalisert for i3.
Så hvis en kan nå en annen lader, så bør en lade minst mulig på disse.
Håper de fixer dette ASAP.
Dette er også et argument for kWh prising, selv om
minuttprising er gunstigst for i3 så lenge laderen leverer det bilen klarer å ta imot.
#47
BMW i3 / Batteritemperatur
torsdag 30. april 2015, klokken 21:55
Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 21:23
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig...
Det er summen av alle observasjoner inkl. at den er +10 grader etter forvarming hver dag uansett utetemperatur under 10. Jeg har aldri så langt sett en temperatur på +22 i så kaldt vær... Betydelig lavere forbruk jo varmere det blir, noe som betyr at forvarming ikke når +20+, osv. Sorry men du er nok alene igjen bromm.
Jeg er imponert over dine evner til å dra mange slutninger, LMOR - men de holder dessverre ikke vann sånn helt uten videre...

Mulig forklaring til +22 grader i så kaldt vær: du har sannsynligvis aldri hatt 12V-anlegget påslått så lenge sammenhengende noen gang tidligere !!! Det batteriet blir garantert varmere ved kontinuerlig drift i 5-6 timer kontra "vanlig" kjøring. Både bruk og lading øker temperaturen.

Mulig forklaring til alltid +10 grader ved hver forvarming: vel, store deler av 12V-anlegget er aktivert under forvarming, bl.a styrekretser og deler av klimaanlegget. Dette pågår tilogmed ganske så "like lenge" hver gang, som jo forklarer den jevne temperaturen du har målt tidligere...

Det som er pussig i tillegg, er at du IKKE stiller spørsmål med at HV-pakken (som du nå tror Batterietemp er) bare øker til 22 grader på "nullføre" tilogmed før du kom til fjellovergangen, noe som jo ikke stemmer med tidligere målinger... Nå må moonbuggy inn å regne på joule her - det er altså 10-12 grader forskjell som minst må ha stukket av med 2,5 kWh av en batterivarming som han sier ikke finnes - eller er det slik at man først får selvvarming av HV-pakken først etter 2-3 timers kjøring ? ;) ;) ;)
Moonbuggy har sikkert noen kommentarer også.
Jeg har kjørt 5-6 timer før, og det finner du i en annen tråd. Maks var da +17 grader.
Det var etter 2 fjelloverganger og 2 hurtigladinger den steg til 22 grader. Batteriet varmes ikke aktivt ved kjøring, det varmes indirekte av lading/regenerering og uttak av strøm fra batteriet, og det varmes med varme fra motoren.
Jeg brant av 50 kW over en lang periode, totalt 10kWh på ca 30min. Det blir relativt mye restvarme hvis du summerer batteri og motor. Hva hvis dette hadde vært en sommerdag? Da ville det som moonbuggy har sagt flere ganger være meningsløst å varme opp batteriet før en slik tur.
På den første timen steg temperaturen på batteriet 4 grader, det står i starten av 120mils tråden. Uansett hvor du kjører her på vestlandet er det mye opp og ned.
Over siste fjellovergang fikk bilen nok varme, og kombinert med -2 grader, sank batteritemperaturen til +20 grader til jeg var fremme. Men da var det også på slutten 5,5 mil med lite opp og ned relativt til tidligere.

Men ellers er jeg enig i at det KAN være 12 volt batteriet, men det begynner å bli lite sannsynlig.
#48
BMW i3 / 120mil i i3
torsdag 30. april 2015, klokken 13:30
Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
5grader og regn under turen. Frem til første lading ble det 12.9 i forbruk. Ikke så værst.

Rekkeviddeestimering er mye bedre enn før. Tilpasser seg akkurat slik jeg vil ha det. Startet med 114 sluttet med 80, med har kjørt 60.

Til glede for moonbuggy er jeg nå overbevist om at batteritemperaturen faktisk er HV batteriet. Startet med 10 grader som alltid. Kom frem med 14, som raskt steg til 15 under lading. Det er nå 7 grader ute. Ingen grunn til den skulle stige ellers.

Nå er det nok rekkevidde til neste lader.
#49
BMW i3 / Hvem bruker Ishavsveien?
torsdag 23. april 2015, klokken 16:50
Når det gjelder Ishavsveien, så forstår jeg ikke hvorfor de får støtte. Kravet er at alle skal kunne bruke laderne, men med den prisen de opererer med kan en umulig påstå at det er åpent for alle.
Hurtiglading er viktig for mange av oss når vi er på tur. Vi må gjerne bruke flere leverandører på samme tur.

Hvem har abonnement hos Ishavsveien?

Vi kan kjøre nesten 40 000 km per år for samme pris når en lader hjemme.

Med Grønn Kontakt eller Fortum kan en lade 1500 minutter, eller ca 50 turer på ca 30mil ift mitt behov.
#50
BMW i3 / Snittforbrukstabell- diskusjoner
torsdag 16. april 2015, klokken 08:08
Lager en ny tråd for å diskutere snittforbruket i:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20784.msg349367#msg349367

siden andre tråder har mye annet i seg etter hvert.
#51
BMW i3 / Snittsforbrukstabell
tirsdag 14. april 2015, klokken 19:07
Hvis alle rapporterer på denne malen, så blir det lettere å sammenligne, og kanskje vi til og med klarer å lage en tabell som viser forskjellene slik at de kan være til nytte.

Kopier malen slik den er, og svar på alle linjer, slik at det blir lettere å følge med, og lettere å lage en tabell til slutt.

Her kommer mine tall:

Gjennomsnitt forbruk:17,6
Gjennomsnitt gjenvinning: 3,1 (informasjonen er viktig, men vi kan ikke enkelt regne ut netto)
Sommer/vinter/helårsgjennomsnitt: Vinter
Strekning siden siste reset: 5534 (underside 3 på statistikker)
Typisk sommer/vintertemperatur ute: 20/3
Typisk sommer/vintertemperatur i bilen: 18/22
Står bilen i garasje eller ute om natten: Ute (Kan være Ute/Carport/kald garasje/varm garasje)
Lengde på en typisk tur >70%: 5km
Typisk kjøremodus for disse turene: Comfort
Prosentvis av disse turene er med tidsinnstilt forvarme: <10%  (gjør det normalt kun på lengre turer)
Prosentvis av disse turene med 15min forvarming via app: ca. 30%

Fint hvis diskusjoner gjøres i følgende tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20808.0.html
og at denne tråden kun inneholder tørre fakta
#52
BMW i3 / Eidfjord -> Ål
lørdag 11. april 2015, klokken 09:49
Hvis du skal kjøre fra Vestlandet til Oslo via Hallingdal:

- Eidfjord -> Ål er da det mest utfordrende strekket?
- Er det noen som vet hvor langt opp du må lade i Eidfjord for å ha grei nok margin til å komme frem til Ål?
#53
BMW i3 / i Remote crash
onsdag 01. april 2015, klokken 09:01
BMW har sendt meg en dårlig 1.april spøk i natt. Appen på begge våre iPhoner ble oppgradert automatisk og sluttet å virke... Sikkert fint med Apple Watch support, når den kommer i salg... Men ikke så greit når det ikke er mulig å starte appen.

MEN for at andre skal slippe feilsøking, så var løsningen å slette appen, og installere på nytt.
#54
BMW i3 / Software versjoner
lørdag 28. mars 2015, klokken 14:07
Flere tråder spør etter en oversikt. Dette er den jeg ha funnet:
I001-14-03-505 05/14
I001-14-07-502 06/14
I001-14-07-503 09/14
I001-14-11-500 11/14
I001-14-11-502 12/14
I001-14-11-504 01/15
I001-15-03-501 03/15
I001-15-03-502 03/15 (erste Sichtung ab 23.03.2015)
#55
BMW i3 / Batterikapasitet
fredag 20. mars 2015, klokken 18:52
Sjekket batterikapasiteten i dag til 19.6. Ser flere har sett at det varierer over tid/temperatur gjennom året, så det betyr ikke at batteriet er blitt dårligere. Tror maks noen har sett er 19.9. (maks skal visstnok være 19.8 ). Har nå brukt bilen i 1 år. I verste fall har jeg da mistet ca 1% etter 1 år. Ladet hver natt og ofte flere ganger til dagen. Altså satt i laderen minst 500 ganger. Omregnet er det vel ca 120 fulle sykler.

Spørsmålet er hvorfor en fulllading i dag var oppgitt til 19.2, når jeg trodde 100% var 18.8?
Betyr det at det tar noen år, så er batterikapasiteten redusert til 18.8, som da vil være positivt for statistikken til BMW  ;)
#56
Jeg er villig til å betale maks 30 000.- i innbytte. Teknologien er blitt bedre og billigere, og min gamle pakke kan brukes som lagring og har derfor en høy verdi i mange år.
#57
BMW i3 / Vedlikeholdsvarming vs kaldstart
mandag 26. januar 2015, klokken 15:26
Jeg la ut en utfordring for en god stund siden ift hva som er mest effektivt når en står på en ferge. Vedlikeholde varmen eller ikke. Når en starter en kald bil, så får en dobbel negativ effekt, siden du både må varme bilen, og kjøre et stykke med "kald motor". Siden ingen har svart, så gjorde jeg noen tester, og den foreløpige konklusjonen er basert på veldig grove målinger:

5 grader, våt veibane. 33 kWh/100km med kald bil, og 13 kWh/100km med varm bil. Det tar minst 5 min før bilen er varm. Dermed brukes det mellom 1000 og 1500 Watt på oppvarmingen. Vedlikeholdsvarmen trakk ca 20 Watt per minutt.

Et forsiktig anslag er da det svarer seg å holde bilen varm hvis du er borte i mindre enn 30 min (på 5 grader), mens du taper på det hvis du er borte i mer enn 60 min (og vedlikeholder via Appen). Hvor grensen går mellom 30 og 60 minutt er mer uklart, og det er da heller ikke så mye å spare på det at det er verd å styre med det.

Timingen passer ganske godt med det du får når du velger vedlikeholdsvarme når du forlater bilen. Men en bør altså ikke gjøre det hvis en er borte lengre enn 45 min.

Noen som har et bedre svar, eller er uenig?
#58
BMW i3 / Regenereringstabell
søndag 19. oktober 2014, klokken 22:27
Siden det er litt diskusjon om regenerering i det siste, hadde det vært flott å få litt tall på bordet rundt dette, så kan vi følge med om temperatur/årstid betyr noe osv.

Bilen stopper helt opp hvis det er oppoverbakke/flatt, men jeg tror meningen er at en trykker bremsen inn hvis en skal stoppe helt, da en normalt gjør dette inn mot rundkjøringer / kryss osv, og har glede av at den kryper litt, og ikke setter på håndbrekket.
Derfor målet vi stopptid ned til 2-3 km/t. (Det å trykke på bremsen da, gjør ikke at vi taper mye energi)

Første tall:

Stopptid:
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, flatt, fra 50km/t - 2km/t = 6-7 sekund. (siste SW versjon)

Regenerert:
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, flatt, fra 60km/t = maks 52 kwh/100km
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, nedoverbakke, fra 60km/t = maks 65 kwh/100km
#59
BMW i3 / i3 mest effektivt forbruk!
fredag 09. mai 2014, klokken 21:07
Ikke overraskende :-)

1.2014 BMW i3 BEV  124 MPGe Combined
2.2014 Chevy Spark EV  -  119 MPGe Combined
3.2014 Honda Fit EV  -  118 MPGe Combined
4.2014 Fiat 500e  -  116 MPGe Combined
5.2014 Nissan LEAF  –   114 MPGe Combined
6.2014 Smart Fortwo ED Cabriolet  -  107 MPGe Combined
7.2014 Smart Fortwo ED Coupe  -  107 MPGe Combined
8.2014 Ford Focus Electric  –  104 MPGe Combined
9.2014 Tesla Model S 60-kWh  –   95 MPGe Combined
10.2014 Tesla Model S 85-kWh  –   89 MPGe Combined

http://insideevs.com/bmw-i3-bev-official-epa-rating-range-81-mpge-124/
http://ecomento.com/2014/05/02/bmw-i3-gets-81-mile-range-as-the-most-efficient-car-money-can-buy/

Electric Range er 130km omtrent det samme som 2014 Nissan Leaf på 135
#60
BMW i3 / Ny versjon av 606 - Navi Business
lørdag 12. april 2014, klokken 09:58
Til dere som har bestilt standard navigasjon/skjerm, og til andre interesserte. (tror ikke dette er langt ut før).

Her er grunnen til at en ikke kunne få 606 før i mars produksjonen, og at alle før fikk 609 (gratis). De var ikke klare med denne:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEYQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.f30post.com%2Fforums%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D983006%26d%3D1393270642&ei=i-xIU4OjHYXU4wSdqoCICQ&usg=AFQjCNHENUarXPHeFF-XLnGf3DNuHb6LNw&bvm=bv.64542518,d.bGE

Den nye versjonen støtter APPS og er minst like rask/bra som 609.

BTW: For dere som ikke har testet den detaljerte "arrow view" som vises på bildet, så kom denne som en positiv overraskelse på meg. Men på 609, er det greit å ha på split screen, og arrow view til høyre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA