Fra et EU perspektiv er jo dette logisk. At en uerfaren/18 åring skal rase lovlig 140-170 kmt ,som er normal hastighet i på høyhastighetsveier de har mellom byene på kontinentet. Stor forskjell på å bremse opp med en 1200 kg golf 1.6 og en fullastet transporter eller id.4 på 2.5 tonn, spesielt på vått føre.
Jeg setter også spørsmålstegn på at godt voksne sjåfører raser i 180-200 kmt med fullastet med folk - minibusser, jeg synes det er er svært ubehagelig å sitte på i disse hastighetene. Har selv kjørt privat bil på "ræserbane" og formel 1 bane og ofte lavere hastighet da.
* paradoks at kassebiler som sprinter , crafter skal holde 150-160 kmt uansett alder på fører, hva med økning i enerig/forbruk ?
Å nekte en 20 åring kjøre id4 eller Enyaq på Norske veier høres da merkelig ut at man skal akseptere.
Jeg setter også spørsmålstegn på at godt voksne sjåfører raser i 180-200 kmt med fullastet med folk - minibusser, jeg synes det er er svært ubehagelig å sitte på i disse hastighetene. Har selv kjørt privat bil på "ræserbane" og formel 1 bane og ofte lavere hastighet da.
* paradoks at kassebiler som sprinter , crafter skal holde 150-160 kmt uansett alder på fører, hva med økning i enerig/forbruk ?
Å nekte en 20 åring kjøre id4 eller Enyaq på Norske veier høres da merkelig ut at man skal akseptere.