Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#16
Alt det andre / Sv: Den store varmepumpesamtalen.
lørdag 23. september 2023, klokken 15:27
Med 6.3 kw pumpe til 25' i 2011 penger + 13k for ny kurs, lå vi på rundt 25.kr i året uten elbil. Da med MYE støy nattestid vinter + masse jobb med å slite ut rygg ned å flytte på is og kondensvann fra husvegg og terasse.

Passer sikkert fint for de som bor i kysstrøk her i landet, men bor på 230 moh.

Måtte i tillegg fyre med ved når tempen ute lå på under 15 i dagesvis.
#17
Elbiler i media / Sv: EU med nye førerkortbestemmelser
lørdag 23. september 2023, klokken 13:57
Fra et EU perspektiv er jo dette logisk.   At en uerfaren/18 åring skal rase lovlig 140-170 kmt ,som er normal hastighet i på høyhastighetsveier de har mellom byene på kontinentet.  Stor forskjell på å bremse opp med en 1200 kg golf 1.6 og en fullastet transporter eller id.4 på 2.5 tonn, spesielt på vått føre.

Jeg setter også spørsmålstegn på at godt voksne sjåfører raser i 180-200 kmt med fullastet med folk - minibusser, jeg synes det er er svært ubehagelig å sitte på i disse hastighetene. Har selv kjørt privat bil på "ræserbane" og formel 1 bane og ofte lavere hastighet da.

* paradoks at kassebiler som sprinter , crafter skal holde 150-160 kmt uansett alder på fører, hva med økning i enerig/forbruk ?

Å nekte en 20 åring kjøre id4 eller Enyaq på Norske veier høres da merkelig ut at man skal akseptere.
#18
Alt det andre / Sv: Den store varmepumpesamtalen.
lørdag 23. september 2023, klokken 12:39
Ja klima betyr mye for hvor mye energi det går med i løpet av et år. 
Jeg har et typisk 50 talls hus 200 BRA bygget av lokal snekker 1951. hvor jeg tok kostnaden med å oppgradere maks uten å bygge om. Dette var for ca 20 år siden (ny kledning, utforing, glava i gulv kaldloft, vinduer og pigging utskifting av masse med drenerende, sperrer og leka/xps i gunn og kjeller vegg utv.) investert ca 1,5 mill av egen lomme i dagens pengeverdi.

Bygget av lokal snekker med lokalt trevirke (gran), alt tremateriale holder fortsatt høy standard, blyant signaturen fra snekkeren fra 1951 synes godt i trebjelken på loftet og alle takstoler og undertak ser omtrent nytt ut forsatt.

Etter at jeg droppet å bruke avansert varmepumpe som støyet mye i mitt klima (kaldt), så har vi kun 2 old school Siemens panelovner i 1 etg. Og ingen varme oppe unntak av
Varmekabel bad. Her har jeg (elektriker) nå fjernet automatisk tempstyring og satt inn manuell regulator.

Uten elbillading ligger vi nå på 20.000kwt i året, med vedfyring på de aller kaldeste døgn (ca 10 i året -25 -35).

Siden Norge har gått med på å klassifiser vannkarftstrøm som et av de mest forurensende energklder, så ligger huset mitt på energikarakter G.

For å oppfylle de nye kravene som kommer blir jeg nødt til å rive ned huset og få noen til å sette opp nytt moderne lavenergi hus. De pengene finnes selvfølgelig ikke i min lomme.  På en annen side vil jeg estimere at huset vill kunne  bestå slik det er i 2 eller 3 generasjoner til får behov for noe større en vanlig vedlikehold og da hovedsakelig av en handy huseier med egeninsats.

Var forrige helg i en by ca 1 time fra Brussel(Belgia), der var det helt normalt å kunne sitte ute i shorts tskjorte langt ut på kveld, så antar at vintrene er kortere og mildere der. Så også at det var mange hus/boligere med vesentlig enklere isolasjonsmateriale en det som mitt hus har.

Så før noen maser mer om at 2 lagsvindu og 20 cm isolasjon i vegg ikke er gidkjent her, vil jeg ha dokumentasjon på at 50 talls hus i tyskland, nedland, belgia bruker mindre energi en mitt når det er -20 ute.
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 09. september 2023, klokken 10:27
I tillegg kan man legge på det kravet, som kanskje
8noen jobber for dette) kommer om få år, alle hus skal oppgraderes "lav-energi hus", dvs bor man i typisk innlandet klima i typisk 50 -70 talls hus, kan man velge å hente frem type 2-3 millioner kr fra egen lommebok, for å forsøke å få til forbedret isolering. Alternativt er å rive ned huset og bygge nytt etter 2025-2030 passivhus standard da det ikke er sikker det vil være mulig å oppgradere det gamle huset (bygge kost type 10 mill i dagens kroneverdi ?).

Så kan vi jo legge på de øket kostnader for transport, dagens avgifter pluss veiprising og nye miljøavgifter for spesielt personlig biltransport.

Da ser det er det lett å tenke at bor man i temperert sentralt område i Sentral-Europa, vil man kunne slippe unna med å oppgradere 50 talls murhus og ha lave transportkostnader da det er korte avstander mellom byer og land.

Med like strømpriser i Nord-Europa vs tempererte strøk, så kan det bli interessant for hvordan neste generasjon i Norge skal håndtere det økonomiske.

#20
Ser at Renault kommer med både R 4 og R5 ink Alpine R5, ser meget spennende ut.
#21
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
tirsdag 20. juni 2023, klokken 19:03
Tok meg tid til å stikke innom Skoda forhandler idag for å se om innloggingheftet i min Enyaq kunne løses.  Dukket opp plutselig 1645 og hyggelig selger/kundemotager kunne på strak arm bli med ut å se «problemet».
Ble løst direkte på stedet da det var å resette noe systemoppsett.

Har også stilt inn klima slik at når jeg går nør bilen starter klima, men kjekt å kunne trykke på den fysiske klimaknappen og få opp display, slik at man kan justere på dette direkte ved avreise.

Har brukt enyaqen godt de 30.000 km og bilen innfrir på det aller meste, spesielt på det funksjonelle & og det praktiske på hverdag og fritid.

* ang. Rekkeviddetest fremover, ville tenkt at man testet like biler i pa'r, bland de mest populære en en hel haug med helt nye kommende modeller. Dvs ny mot 3-4 år ca 100'km kjørt.
Model 3 2020 mot ny mod3, etron 55 2020
mot ny q8 (50?), eniro 2020 mot ny eniro. Ikke bare rekkevidde og lading, men handling og brems med fullastet bil, gerne forbruk med varehenger etter bilens størrelse.
#22
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
mandag 19. juni 2023, klokken 18:51
Hvis jeg ikke drar av gårde før alt er stilt inn for hver kjøretur, så kanskje det går på 40-60 sekunder. Men er for utålmodig, setter meg inn, spenner på belte tramper på bremsepedal og røsker den lille bryteren bakover i D for så slippe foten ned på høyre pedal for å få kjærra fremover.

Så begynner fikling på skjermen i rykk og napp mens jeg samtidig konsentrerer meg med kjøringen.

Ja hva sier skjermen idag da ?  Aha bekrefte profil ? Neida det var noe beskjed om noe om å starte på nytt, så da holder jeg restart knappen  til fingeren er blå = ca 30 sekunder.
Får heldigvis ingen fanfare, så følger med i trafikk går greit, så litt pauser fra skjermen blir det jo. Så dukker det opp noe bekreftelses meldinger og passer på å få fingeren inn i rett rute på skjermen. Jeg har lange hender, så ikke så farlig at bekreftelse «knappen» er plassert lengst vekk fra fører.
Tenker at andre Skoda eiere har en fleksibel kone med på hver kjøretur, så da går vel dette, som en daglig lek.

* var litt stas med fancy skjerm i starten, men ja litt plundrete så ble fort vant til litt trykking, får forsøke å få tid til å høre med forhandler - har meldt fra men ikke hatt tid til å dra innom (bruker bilen privat kun kveld/helg).
#23
Skoda ENYAQ / Sv: Ekstremt treg infotainment
torsdag 08. juni 2023, klokken 21:12
Akkurat denne skjerm funksjonen har jeg tenkt kunne vært forbedret. Bruker for hver kjøretur selv 1 til 2 minutter å få opp infotainmentet hvor også varmeapparatet ligger gjemt. 
Savner å kunne regulere varmeapparatet den første km kjøring, på gammeldagse ice biler jeg har hatt var det bare å vri eller dra i en spak uten noe fuzz.
#24
Skoda ENYAQ / Sv: Ladekapasitet på batteri på 2021-modell
onsdag 31. mai 2023, klokken 21:09
Du skriver at bilen er satt til å lade 100%, men kan det allikevel være aktivert "battery care mode" ? isåfall lader den kun til 80%.  Min 80X sier nå med optimale temperatur 380-400 km på 80 %.  Men igjen dette henger sammen med historikk da jeg i snitt ligger på 1.3-1.4 på normalkjøring her lokalt.

Ville ha resatt all kjøre historikk og tatt noen lette landeveis turer på noen mil, før evt. 100% lading for å se hva estimatet på skjerm.  Selv ser jeg på antall km kjørt pr. 20 % forbruk , 10 mil = 50 mil med 100% ned til Null, 5 mil= maks 25 mil rekkevidde (type 20 minus kombinert med  motorveikjøring).
#25
Skoda ENYAQ / Sv: Støydemping
mandag 29. mai 2023, klokken 21:04
Har også meget lavt støynivå i min 80X. Tok ny måling i kveld iPhone 8 ,Decibel X dB app. Målt flere biler, samme måte samme strekning. Måler plassert i ratthøyde , mellom fører og passasjer rett over "girspaken".  80 km t , RV4.

Målte 59.0 - 60-0 DB, Inne i tunell (Hagantunellen opp mot Gjelleråsen), 62,5 uten biler ved siden av, 64.0 med møtende trafikk ved siden.

Er kun Porsche Cayenne Hybrid (2020mod) jeg har mål like lavt. I3 jeg hadde lå på 72-75 på RV4, som da var vesentlig dårligere en min 1997 Audi A6 Q, med takstativ piggdekk.  Byttet på min 2016 Passat Alltrack, med 245 x18  til nettop Pirelli for å få ned støynivå på denne også. Fikk den ned i 62.5-63, som er bra.

Har 20" Pirelli på Enyaqen, men jeg kjører bevist med noe lavere lufttrykk, 2.5 bar f/b, ikke pga av støy men tenkte at en familie crossover ikke trenger å være stivere en en 80 talls Porsche med fabrikk oppsatt sports understell.

Erfarer at for mye luftrykk kan øke rullestøy.

30' km, og fortsatt lite slitt og jevnet slitt sommerdekk på alle 4.
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 22. mai 2023, klokken 20:25
Selv med kuleramme i hånda høres dette ut som en dårlig butikk for kjøpere i kaldt klima. Varmt vær ,vannet vil kunne bli brukt som  en regulator for mye vind/sol,  samtidig noen må betale for å tømme ut vannet.

Når man i kalde perioder har behov for mye kraft, er det høy etterspørsel spesielt fra husholdninger som sløser med strøm for å varme opp hus i nordiske land.

Få soltimer i vinterhalvåret, men godt vi har midnattssol om sommeren.
#27
JEEP / Sv: Jeep CJ/Wrangler konvertering til elektrisk (BEV)
onsdag 10. mai 2023, klokken 16:46
Ja kjenner til denne delen av forumet. Men det som skiller seg her er at disse Jeep modellen er spesielt egnet for å konvertere til EL, uten å behøve å endre på vekt /vektfordeling, inngrep i rammekonstruksjon.

I jeep miljøet er det mye teknisk kompetanse og pågangsmot , ingen ting er umulig. Ser for meg at en maxmekker slapp å lese i tråden om alle problemene.

Litt pussig verden er på vei til å gå under og reglene gjør at man må kaste en jeep/land rover/landcruser etc, for å kjøpe ny Cybertrukk/F lighting/ El hummer på 3-4 tonn. Vel og merke i Norge, i resten av verden blomstrer det nå opp bransje/bedrifter som tilbyr alt fra kit til ferdige konverteringer.

Kunne godt tenkt meg en Wrangler med el motor , men da uten avhengighet til app og skjerm.  Rett og slett f.eks en liten elmotor plassert hvor girkasse er og 150 kg batteri under panseret og 100 under gulv mellom rammen hvor bensintanken er plassert.

Heier på førstemann, som finner en løsning vi andre kan følge.

#28
JEEP / Jeep CJ/Wrangler konvertering til elektrisk (BEV)
tirsdag 09. mai 2023, klokken 21:36
Er det noen der ute (i Norge), som vurderer eller er igang med elektrifisere en Jeep CJ eller Wrangler ?

Ser det er gjort flere private konverteringer til BEV av Wrangler i USA siste 10 år, men siste årene så har det dukket opp diverse kit tilpasset Jeep. 

https://erevon.com/
https://insideevs.com/news/619319/jeep-cj-surge-mopar-ev-restomod-sema/

* Kunne godt tenkt meg en basic elbil, som følger konseptet Wrangler er basert på, men hvilke utfordringer møter vi på med å få konvertert til el-motor/batterikilde, godkjenning, teknisk og økonomisk. 

Legg gjerne ut erfaringer og spørsmål i denne tråden.
#29
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 09. mai 2023, klokken 19:34
Noen repeterende ukvalifiserte tanker.

Lærte av en skolekamerat med familie fra Arendal da vi gikk på ungdomskolen på 80 tallet, om Sam Eyde.  https://snl.no/Sam_Eyde#:~:text=Sam%20Eyde%20var%20en%20norsk,generaldirekt%C3%B8r%20fra%201905%20til%201917.

Har tatt det for gitt at interessen, viktigheten og kunnskapen til Sam Eyde om energi fortsatt var noe av grunnpilarene for forvaltning av norsk energi & næringsliv politikk.

Som jeg skrev for  snart 2 år siden, ikke med tanke på for egen økonomi rundt høye strømpriser. Som praksis gått opp med snitt 3000 kr til 5-6000 kr pr.mnd, for samtidig leve litt kaldere enn greit-komfortabelt i vinterhalvåret. Setter pris på vinter og glad for vi er i 8. vintermåned, skitur i helgen litt inn i skogen bak huset og ny tur til neste helg).
Ser at når strømstøtten forsvinner, er det nok på tide å kvitte seg med elbil og spare opp litt kapital hver sommer for å komme igjennom vinteren.

Det jeg var mer urolig for, var hvordan skal framtidige generasjoner kunne konkurrere med næringsliv/produsenter ellers i Europa, med kaldere klima her (jada det kan snø litt i andre Eu land også)?
Tror ikke jeg trenger å være spåmann for å tippe at CO2 fri strøm vil blir mer og mer ettertraktet også for produksjon av varer og hvor Kull/Olje mix strøm gir ekstra avgift.

Med like eller høyere priser på CO2 fri strøm i Norge som i EU (vannkraft), vil det bli tøft for framtidig industri og næringsliv med tanke på at vi har ekstra transportkostnader fra Norge til andre land i Europa, samt klima(vinter) som drar opp kostnader på både energi for oppvarming men også vedlikehold/drift& krav til ekstra isolering/miljøhus/bygg.

Er framtiden basert på lite industri i Norge, slik at vi importerer varer fra andre verdensdeler produsert på kullkraft energi og lave lønninger der ute, med dertil frakt på skip/fly ?  Isåfall høres det smart ut å selge unna litt vannkraft, men....

#30
Skoda ENYAQ / Sv: Jekke opp Enyaq
tirsdag 02. mai 2023, klokken 08:35
Her tolker du innlegget mitt på annen måte en hva som var min intensjon. Jeg reagerer på at jekkpunktet på bilen er både for smått og utydelig.
 
Men du tenker at jeg mener at man f.eks ikke kan bruke en 1,5tonns jekk på en 2 tonns bil ? (jeg ville ikke ha gjort det av flere årsaker.

Kan også ta med at denne Biltema jekken lenket til lenger opp, min erfaring svært dårlig egnet for tyngre biler ,som Enyak, ustabil å bruke (har hatt 2/3 velt med slik jekk) og har dårlig kvalitet/svak hydraulikk/levetid.

* Jekk av type 2 1/4 tonns oppover , type garasjekk, som innlegget mitt refererer til (3 t) er ment for å gi en referanse til en stor og stabil type jekk.

De mindre typene (fysiske mindre), som bilen åpenbart er konstruert for, er svært risikabel å bruke i min oppkjørsel rett etter at tele i bakken har gått (gruset, har ikke brostein eller betong).  Skikkelig jekk har en del andre fordeler også (ville aldri latt ungdom/uerfarne betjene noen av de nød/småjekker som eksemplene over).






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA