Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - 02jan

Sider: [1] 2 3 ... 63
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 25. Januar 2022, klokken 22:02 »
Ja det er forskjell på hvor vi bor i landet, så derfor har jeg også skrevet at jeg blir tvunget til å flytte til mildere klima område - noe av det beste jeg vet er å gå og stå på ski. Hjemme hos meg igår, var en tur i bakke på kvelden og i marka i ettermidag (bra forhold). Bor 250 moh og 25 km i luftlinje fra Oslo S.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 25. Januar 2022, klokken 20:04 »
Jeg gjentar ( som jeg beskrev i et innlegg i denne tråden litt tid tilbake) min skepsis til at vi skal kunne kjøpe inn «billig» strøm fra kontinentet når det enten blåser mye eller er mye sol.  ( Kullkraft er på sikt nedlagt).

Kontinentet vil trenge all den kraft de selv produser , evt. overskudd vil jeg anta de dytter inn i type batteri/powerbank/hydrogenproduksjon etc, det er få som kan spå hvilke muligheter som i framtiden kommer.
Dette var det flere som avviste som realistisk,  men jeg er fremdeles meget skeptisk at vi kan basere oss på å importere kraft på billigsalg.

Med støtteordninger etc så legitimeres dagens system og etterhvert vil denne støtten koste administrasjon og ressurser, samt ikke god følelse at vi kan sitte stille å motta stønad for å overleve - dette vil gjøre noe med selvfølelse/moral på sikt.

Veldig beklagelig at vi er i den situasjon ,nå som verden er på vei ut av oljealder og inn el/dataalder,  de som vil kjenne realiteten er min mening neste generasjon og den generasjon som ennå ikke er født. Greit nok at «gamle» bedrifter har sine langsiktige strømavtaler ,nen hva med de bedrifter som ennå ikke er påtenkt/påstartet ?

For å få litt egen realitets orientering, så har jeg sett på tilfeldige youtoubvideoer (ikke strømrelatert), laget nå i desember/januar fra land nede på kontinentet (Eng/Irl/Ned/Bel/Dan/Tys) Og får bekreftet når jeg ser folk går ute på dagtid uten lue/hansker åpen jakke i sol dagtid, mens her er det full vinter døgnet rundt.
For meg ser det ofte ut som samme vær/temp som vi har april/sept, hvor jeg selv kun har behov for 1/3 strøm vs nov/des/jan/feb/mars.

3
ID.4 / Sv: 4 hjulstrekk på elbil vrs fossilbil
« på: Fredag 21. Januar 2022, klokken 19:06 »
Har hatt og har biler med quadratrek 4matic, x-drive, honda avd(hydraulisk), manuell 4x2/4x4 høy og lav, Quattro(ekte), haldex5 og MB GWagen system, nylig kjørt nyeste 4x4 system til Porsche (allrad) alle disse systemene er forskjellige noen er bedre en andre ut i fra egne preferanser.
Har til gode å prøve ut på elbil, men kjenner ikke igjen beskrivelse av at ice 4x4 er treigt og dårlig.

Få biler kan måle seg med mb gwagen 4x4 men skal ikke mene noe om dette før jeg får prøvd dette på skoda 80x jeg bestilte for 1,5 år siden - hvis den dukker op før snøen smelter.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 08. Januar 2022, klokken 10:56 »
Sikkert smartere å bygge opp industri hvor det er rimeligere energi.

https://www.bygg.no/bygger-norske-arbeidsplasser-i-orkenen/27190!/

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 15:17 »
Sosialstøtte ordninger er etter mitt syn en helt annen diskusjon , enn hva som nå skjer med hva norsk husholdning skal betale for varen «strøm».

Jeg bor i eldre hus innlandet her er det idag kun -12 (dagtid) andre steder i landet er det plussgrader. Jeg bruker nå  dobbelt så mye strøm for å holde 20 grader i oppholdsrom enn når utetemperatur er på 0 grader.

Utetemp kan jeg ikke gjøre noe med, man kan jo alltids flytte til et mildere klima.

Siden jeg er storbruker av strøm  les ifølge NVE sløser med den til jakkussi, varmekabel i oppkjørsel, terrassevarmer og oppvarmet utebaseng, så er det sikkert rett at jeg og min sønn i framtiden skal betale for kostnadene med å sette opp og vedlikeholde utenlandskablene slik at kontinentet kan kjøpe inn ren industri sin industri.

Det må være mulig å stille noen spørsmål ang. Systemet politikere har forfektet de siste 30 år som vi nå får en liten smakebit av de framtidige  konsekvensene av.

Hvis det er slik at en diskusjon på et forum skal ties ned , vil jeg anta at det kun er de med ambisjoner & talent til å bli Norges framtidige diktator som kun skulle komme til ordet.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 05. Januar 2022, klokken 12:11 »
Meget god artikkel der , også nye sjokkerende opplysninger for min del.

Forstår godt hvilken vei dette går, ikke bærekraftig for min del å være usikker på hvor hardt dette vil slå inn fremover , har i det stille begynt å se i oboskatalogen i Oslo. Vi hadde 18 grader i stua julaften da det tar tid å varme opp huset uten å bruke for mye strøm, helt uklart nå om prisen blir 300 -500 -1000 kr pr døgn dette er det utetemperaturen og markedskreftene som vil definere de neste 10-årene.

Blir å kjøpe inn massivt med ved neste sesong.


7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 22:18 »
Snutt på 12’km kan sikkert stemme, men  se for deg liten citybil gjør 3-5’ km pr år, så har du større pendlerbiler/transportkjøretøy som går på motorvei mellom byene type 20-40’ pr. År + en haug med veteranbiler ,strømmen vil motorveikjøringen trenge.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 21:40 »
At en bil i Tyskland, Frankrike, Nederland, Sveits m.f kun trenger 5000 kwt pr år har jeg ingen tro på. Biler kan gå 30.000km i året mye på høyhastighets motorvei type 140-160 kmt.  Kan fort gi snitt 3-4 kwt pr. Mil dvs 10.000-15.000 kwt. Pr pr pr bil.
Så har de en del små transport og håndtverkerbiler , type Vito, transporter, Sprinter , disse ligger også javt på 150kmt, blir sikker litt strømbruk her også.

Tviler på at det blir masse kraft som kan sendes tilbake den dagen det skulle blåse.


9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 23. Desember 2021, klokken 19:13 »
Men snedig måte å fjerne folk/familier fra hjem og jobb. Kan man ikke bare flytte rundt på disse, er bedre å maksimere overskudds energien ut i det åpne marked.
De mer bemidlede slipper å ha mindre bemidlede i sine «strøm kommuner».

Opprett eget fylke «Sosialkontoret» hvor de kan flytte til å kjøpe kullkraftstrøm på gunstige fastprisavtaler.

10
ID.4 / Sv: Levere Strøm?
« på: Onsdag 22. Desember 2021, klokken 18:37 »
Får håpe VW forstår potensiale med V2G/V2L , en av årsakene til at jeg bestilte enyaq var 220v uttak, som desverre viser seg å kun levere max 150 watt.

* cybetruck reserverte jeg bl.a grunnet forventet V2G løsning og sette opp eget solcelle system hjemme og bruke kjærra som powerbank.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: Onsdag 22. Desember 2021, klokken 10:22 »
Angående bruk av tall, ser at media&offentlig organ referer tll Norges bilpark på ca 2.8 mill kjøretøy.
Jeg lurer på om man da inkluderer hobby kjøretøy ? F.eks jeg sitter inne med 4-6 stykker veteran/hobbybiler. Jeg kan anta at det er over 100.000 garasje/hobbybiler i landet.

Tallene burde vært mer nyansert når de først slenges ut på bordet også beskrive andel private personbiler vs busser/last/vare/maskin - «biler». Slik jeg leser det er at det er 2.8 mill private personbiler rullende der ute på norske veier.


Får av og til en pekefinger pga miljøsvin å ha mange biler, forklarer da at jeg klarer kun å kjøre en bil om gangen, samt noen har stått stille på låve&garasje i flere 10år.

12
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
« på: Mandag 20. Desember 2021, klokken 16:53 »
Chevrolet thaoe kunne leveres med 225 brede dekk på 15 toms felg, 2.5 t vekt. Med dagens forbedrede dekk kvalitet og diverse elektroniske hjelpesystemer (esp, asr, abs, el-dif ) så må det være lov å spørre hvorfor nye kompaktbiler «må» ha så enormt store felger og brede dekk.

Er det fordi det er fjongt ? Eller var det noe med sikkerhet og klimautslipp ?

13
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
« på: ſøndag 19. Desember 2021, klokken 16:07 »
Ang. FWd vs RWD awd oppsett, så kan nok FWD føles mer stabilt på sleipt føre, mens RWD oppsett gir bedre kjørefølelse/glede på sommer føre.

For å ikke missforstå XC40 oppfatter jeg som en topp bil i sin klasse som mellom klasse SUV.
Men når ingeniørene hos Volvo har brukt krefter på å komme med ny elbilmodell, og viser frem en kostbar mellom coupe SUV isteden benytte muligheten til å feie inn med en skikkelig Herregårdsvogn, slik de har at success med i 70’år.

Pr. 2021 er det kun Porsche som har klart å lage en attraktiv elbil stasjonsvogn - i to forskjellige utgaver.

14
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
« på: ſøndag 19. Desember 2021, klokken 15:32 »
Helt enig i kritikken i Testen TU har gjort. På tide at elbil biltester også må tåle litt kritikk.
Bilen er sikkert fin den, men husker BMW i3 fikk kritikk for høy forbruk motorvei, min i3 brukte 1.6 i snitt på samme rute TU testet (vinter) med høyer snitt hastighet.
C40 større en i3 ? Jada den er større og tyngre, men ikke fullverdig familebilstørrelse. C40 er jo lansert som egen model, at den har kardang tunell, får en til å undre. (Har selv 2 benisnbiler med 4x4 uten slik tunell/flatt gulv.)
For egen del er det skuffende at selv Volvo også har kastet seg inn i sub kompakt SUV elbilklassen,  jeg hadde ventet på en CrossOver stasjonsvogn som en elektrisk V60 CC eller aller helst elektrisk V70 CC.

Tviler også på at C40 er satt opp med permanent 4x4.

Skal ha skryt åfor å tilby 1800kg hengervekt.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 16. Desember 2021, klokken 20:50 »
Mulig jeg er litt sytete/gjerrig/fattig/smålig  siden jeg i det hele tatt bryr meg om noe så kjedelig som strømpriser - vi snakker jo bare om en krone eller to i forskjell!

Ikke er jeg jurist, men hadde en fornemmelse at ta Ågerpris for en vare ikke er lovlig ? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66


Sider: [1] 2 3 ... 63