Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - power59

#21
BMW i3 / Varmepumpesystemet
fredag 12. desember 2014, klokken 00:14
Jeg har innbilt meg at varmepumpesystemet varmer og kjøler batteripakken (7) til optimal ytelsestemperatur.



Men i følge systemskjemaet så ser det dessverre ut til at systemet kun kjøler batteripakken. Det betyr at lav batteritemperatur og nedsatt batterikapasitet på kalde dager ikke kompenseres.

Interessant er det også at det kun er utladningsvarmen fra batteripakken (og air-cond. unit) som  benyttes som varmekilde for varmepumpa. Det vil si at varmepumpa ikke yter varme til kupen før batteriet må kjøles. Kupevarmen blir produsert av et vanlig elektrisk varmeelement (12) i vann/glykol kretsen.

Så - hvis

  • batteriet ikke varmes til optimal temperatur, og

  • varmen i kupen produseres av et elektrisk varmeelement 
- hvor stor nytte har vi egentlig da av varmepumpa i forhold til rekkevidden på kalde dager?
#22
BMW i3 / Rustbeskyttelse?
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:10
Med plast og aluminium i det meste så er det vel neppe behov for ekstra rustbeskyttelse?
- men når jeg skiftet til vinterhjul i dag så la jeg merke til at mange mekaniske detaljer - særlig i hjulopphenget bak - så ut til å være i stål med relativt liten godstykkelse og minimal rustbeskyttelse.

Ser for meg at dette kan bli triste greier etter noen vintre på norske saltveier.

#23
BMW i3 / Måling av batterikapasitet
onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40
Det ligger vel i kortene at før eller siden - innenfor eller utenfor garantiperioden - så må vi forholde oss til batteriets kapasitet.

I hht. garantibetingelsene så vil BMW innenfor garantiperioden - etter en batterisjekk - reparere en ev. reduksjon i batterikapasiteten til under 70%, opp til min. 70% kostnadsfritt for kjøper.

Det høres jo i utgangspunktet forståelig ut - men hvordan måles egentlig batterikapasitet?

Ser for meg flere interessante parametre her, som f.eks:
- hvilke maks og min spenninger brukes for lithiumbatteriets enkeltceller, og vil/kan disse bli justert opp/ned i bilens lader/elektronikk for å strekke levetiden til et litt slitent batteri
- tilstandvariasjon i enkeltceller versus batteriets totalkapasitet. F.eks med 30% defekte celler og 70% gode celler har man fortsatt 70% kapasitet
#24
BMW i3 / Tyverisikring?
tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:46
Jeg går ut i fra ta bilen er sikret med startsperre og det som vanlig er på moderne biler i dag - men siden bilen er "online" med et innebygget simkort kontrollert av BMW
- vil en stjålet i3 for alltid være dømt til et liv "offline" for at den ikke skal kunne identifiseres og gjenfinnes?
#25
BMW i3 / Elbil-Wiki for i3?
torsdag 06. mars 2014, klokken 09:29
Jeg savner egen seksjon for i3 på
Spørsmål og svar begynner etterhvert å gjenta seg på forumet - så jeg vil oppfordre de kunnskapsrike og entusiastiske bidragsyterne på forumet til å opprette en wiki-seksjon for i3 der vesentlig informasjon om bilen kan vedlikeholdes på en mere strukturert måte.
#26
Sist søndag la jeg turen innom 8 tilfeldige ladepunkter avmerket i ladestasjoner.no i Trondheimsområdet for sjekk av "kart og terreng".

  • 2 ladestasjoner fantes ikke

  • 2 ladestasjoner var grovt feilplassert og vanskelige å finne uten lokalkunnskap

  • ett tilsynelatende offentlig ladepunkt var ikke lagt inn i kartet

  • flere av stasjonene manglet bilde
Jeg oppfordrer samtlige lesere av forumet:

  • Bidra til en bedre database - sjekk ladestasjonene du bruker og som befinner seg i ditt nærmiljø opp mot kartet i ladestasjoner.no
Send ev. korreksjoner, nye koordinater, bilder mm. til post@ladestasjoner.no






#27
BMW i3 / Regenerering og slitasje på batteriet?
fredag 24. januar 2014, klokken 13:33
Jeg har inntrykk av at 

  • sakte lading med lav effekt betyr lengre levetid på batteriene
er en mer eller mindre vedtatt sannhet på forumet.

Hva betyr da regenering - lading med flere 10-talls kW inn på batteriet mange ganger på hver kjøretur - for levetiden?
#28
BMW i3 / i3 i "bits and pieces"!
søndag 19. januar 2014, klokken 10:43
Lenge til julaften? - da kan du kanskje bygge i3'n selv.

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/
#29
BMW i3 / Hva gjør du når kona har tatt i3'n?
torsdag 16. januar 2014, klokken 14:54
- tar scooteren?


"BMW Finally Brings Refinement to the Electric Scooter Game"
http://www.wired.com/autopia/2013/09/bmw-c-evolution/#slideid-86051

"The new BMW C evolution"
"Supreme safety thanks to synergies with BMW Automobile.
As part of the BMW Group, BMW Motorrad was able to harness synergies with BMW Automobile during development of the C evolution. Besides adopting the same energy storage modules and electronic componentry used in the BMW i3, this was particularly beneficial for electrical safety, which is to passenger car standard.
"
https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=the-new-bmw-c-evolution&outputChannelId=6&id=T0145351EN&left_menu_item=node__7648
#30
BMW i3 / i3 og klokka
tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:34
- og mens vi venter på bilen så kan vi lære klokka!
http://www.bmwblog.com/2014/01/07/bmw-i3-samsung-galaxy-gear/
#31
Hvordan vil i3's såkalte "enpedals" kjøring med regenerativ bremsing på BAKhjulene egentlig fungere på superglatte norske vinterveier?

Vil man oppleve ufrivillige og overraskende håndbrekksladder? - eller har i3 et usedvanlig fintfølende antiskrenssystem? - og hvor godt fungerer dette egentlig i praksis når det er som glattest?

Hvis systemet tilpasser seg ved å koble ut den regenerative bremsen når det er glatt for så å koble den inn igjen når det er grep, så ser jeg for meg en uforutsigbar og merkelig "enpedals" kjøreopplevelse?

Tester og tilbakemeldinger fra norsk vinterføre imøtesees!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA