Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1156
Er de ikke noe med at en ikke kan bytte batterikjemi for da vet ikke brannvesenet hvordan de ev skal slukke en brann? Mao, må Powerwall og ande slitne bilbatterier i hus regisreres hos brannvesenet for korrekt brannslukking?
#1157
Det jeg mente å illustrere er at dette blir omfattende installasjoner som må strekke seg over lange avstander om en skal rekke å få overført noe energi av omfang. Det er betydelig forskjell på å lade på ladeplata i garasjen kontra on the fly på veien.
#1158
Dersom en skal lade i fart, så må ladespolen i asfalten være laaaaaaaaaaang. Kanskje like greit med en lineærmotor med armaturviklingen i veibanen? Ikke noen motor eller batteri ombord? (Bortsett fra en trekkoppmotor slik at du kommer inn i garasjen).
#1159
Brann i elbil vs brann i Powerwall og andre ex-elbilbatterier?
#1160
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mai 2015, klokken 14:49
Sitat fra: Ferry på fredag 08. mai 2015, klokken 14:40
Jeg vet ikke sikkert om det er IT eller TN-nett. Men det er et helt nytt byggefelt, med et trafohus som ser helt nytt ut. Regner derfor med at det er 400V TN(?) For lading av i3 blir det vel ett fett? Den trekker vel 32A 230V enten mellom L1-L2 på IT, eller L1-N på TN?
Ja, hvis du har 32A kurs.

Det vil normalt finnes et skilt på trafohuset med spenning.
Vanlig sikring i IT =  3*63=> 25kW, TN = 3*40 => 27kW.


Ulempen med 16A 400V TN trefase, så kan BMWen maks trekke 16A. Hvis du ikke kan øke hovedsikringen kan du vurdere å legge opp både 32A 230V enfase *og* 16A 400V trefase til garasjen. Med BMWen får du da ~7 kW og med en elbil med trefaselader vil du da få 11 kW. Dette er noe som bør være mulig å få satt opp uten for mye styr. (Men å bruke de begge samtidig vil slå ut hovedsikringen.)
#1161
230V IT: 6400W
230/400V TN: 11000W
#1162
Jepp, flere fabrikanter som arbeider med kontaktløs lading, les induksjonslading.
#1163
Og hvor HØFLIG er det å stå og sperre plassen når du er ladet? To sider her.
#1164
Defa motorvarmer 500-1500W?
Defa kupévarmer (vifteovn) 750-1400W?
EVSE 230V 10A, 2300W fullade et 23 kWh-batteri=10h

En ser at effekten til lading er sammenlignbar med motorvarmer + kupévarmer. Energimengden kan være betydelig mer or bil da lading pågår over lengre tid.

"Kapasitet" her går etter flere akser: kraftige nok kabler og sikringer? Hvordan skal merforbruket betales?
Det burde ikke være noe stort problem med noen få el-biler. Problemet melder seg når det blir fler og de første kan ha skapt en uheldig presedens.

#1165
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dommedag for elbiler?
søndag 03. mai 2015, klokken 13:20
Hva med Think som dør sammen med batteriet som ikke holder så lenge som en trodde.
#1166
Du må fortsatt sjekke at en inverter for 350-450V input er kurrant.
#1167
En bør sjekke hva for spenning en får ut av den, Tesla sin "informasjon" er ganske tåkete: http://www.teslamotors.com/powerwall
#1168
Elbilen i Samfunnet / Sv: "The fuel of the future"
mandag 27. april 2015, klokken 20:58
Første to trinn er vanlig H2 produksjon basert på elektrolyse. Om resten gir noen gevinst ut over brenselceller er uklart.
#1169
Er det 3-fase 230V IT system eller 3-fase 230/400V TN system til sikringsskapet?

Foto av sikringsskapets innhold?
#1170
Alt det andre / Sv: Nesten alle mener hydrogen er fremtiden
lørdag 25. april 2015, klokken 11:09
Kikket på en Toyota hybrid. Den kunne trekke en tilhenger på hele 350 kg totalvekt. Hva trekker en el-bil, null?
Mao, en stor andel hytte og villaeeiere savner et egnet tilbud. Kan hydrogen avhjelpe dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA