Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: 1 ... 76 77 [78] 79 80 81
1156
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2-ladepunkter 230v/400v/1fas/3fas...
« på: fredag 31. oktober 2014, klokken 19:05 »
Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?

1157
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sykkel på ladeplass - greit?
« på: lørdag 25. oktober 2014, klokken 00:52 »
Merkingen "el-bil" ble etablert da el-(motor)sykkel var lite aktuelt. Spørsmålet blir om den betyr "el-bil"eller "el-kjøretøy".  Finnes det noen referanse her, eller er det bare synsing?

Å nekte folk lading av sitt el-kjøretøy "fordi det har feil farge", oppfatter jeg som egoistisk og ikke innenfor incentivene for å endre bruken til mer el-kjøretøy.

1158
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sykkel på ladeplass - greit?
« på: fredag 24. oktober 2014, klokken 22:15 »
Jeg mener el-sykkel har samme rett som el-biler til å lade. Ideen med incentivene for elbil så som ladeplasser, gratis passering i bom gratis vei...

er et forsøk på å redusere fossile utslipp, ikke en gave til elbileiere. En el-sykkel setter enda mindre avtrykk enn en bil. Så lenge det ikke er rigget mindre ladeplasser for el-sykkel og el-motorsykkel, må en bruke de større elbilplassene.

1159
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Brev til Nissan
« på: mandag 20. oktober 2014, klokken 23:00 »
Uansett om hurtigladeren er i orden:

27 mil Sarpsborg-Lillehammer, flat motorvei. 3h kjøring og 3h lading = 6 t en vei!

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen

I tillegg til at dette forsinker denne bilisten, han har blokkert ladingen for andre i 3h. Eller for å trekke en sammenligning: en fossilbil eller hydrogenbil "lades" en gang på 5 min. En elbil må "lades" i 3timer. En trenger mao 23 ganger så mange "ladepunkter" for el enn for fossil/hydrogen.

Dette har jeg tenkt på, men ikke regnet på før her.

Skalerer dette?


1160
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sykkel på ladeplass - greit?
« på: lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:23 »
Etter min oppfatning er dette et elektrisk kjøretøy som har lik rett som andre elektriske kjøretøy til lading. Dersom noen hadde lugget ut min lader, ville jeg gjort nøyaktig det samme - lugget ut din.


1161
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over ulike typer hjemmeladere
« på: mandag 13. oktober 2014, klokken 22:13 »
Det er vanskelig å få oversikt over hvordan dette med elbil "virker".

Denne tråden inneholder "hjemmelader", men innretningen det snakkes om er ikke en lader, men noe annet.

Burde elbilforum forsøke å få til en klarere måte å uttrykke seg på?

1162
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel til 32a ladeuttak?
« på: mandag 13. oktober 2014, klokken 22:08 »
Aggregatet derimot må både gi stabil nok spenning og stabil sinus i tillegg til nok effekt (mer enn du skal lade med).

Så en billader er dårligere enn en PC- eller mobiltelefonelliminator? Disse spiser ofte spenninger fra 110-240V og frekvensen kan trolig variere fra 0-60 Hz.

Hva er det som gjør at en billader trenger sinus?

1163
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Går det an å lade fra denne kontakten?
« på: søndag 12. oktober 2014, klokken 14:47 »
Det står 63a i sikringsskapet også. På arket med kursene, tittet ikke på selve sikringen, men det skal jo matche. Det kommer nok opp lademuligheter, men jeg tenkte jeg kunne snike meg til en plass bare de med riktig overgang fikk ladet fra. :-P

Du ser på kursen ut til denne kontakten nå, ikke på hovedsikringen i skapet? Synes kabelen til kontakten ser tynnere ut enn 3*16 mm2 + j


1164
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: 4-pins rød 16A kontakt - hva er det for noe?
« på: søndag 12. oktober 2014, klokken 14:39 »
Ville forsøkt motorvarmerkontaktene. De er trolig sikret med 10 eller 16A.

1165
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Går det an å lade fra denne kontakten?
« på: lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:45 »
Du må også sikre ned til hva EVSE er godkjent for. Enten i en egen kasse, med en sikring i skap på veggen eller ved å skifte ut kurssikringen. Ny sikring bør være jordfeilautomat.

1166
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
« på: lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:15 »
Jeg forutsetter at belastningen er lik. Her kan de i tillegg sammenbygges slik at belastningen bli lik.

Har forøvrg gjort det i mindre skala: to identiske strømforsyninger som driftet to identiske apparater. Problemet var at de var amerikanske, for 110 V. Koblet dem i serie mot 230V. Fungerte i alle fall det året de var i bruk.

Ser ingen forskjell på tre distingte transformatorer, koblet i stjerne og en trefasetransformator koblet i stjerne. Forøvrig var stjernekobling bare et eksempel på at Tesla har mesteparten som trengs, gitt spenningene i trefase. Lag en Tesla-lader som spiser 240 og 400V, sett 3 i trekant og du har en lader som fritt kan brukes på IT og TN nett.


Videre kan en spørre seg hvordan en får en 230V "enfasetilkobling" i et IT-nett? Skal en ha 230V der, så er en nødt til å benytte to faseledere og fasespenningen. Dermed burde "enfase-elektronikken" protestere idet "N-leder" ligger 130 V fra PE-leder.

Zapcharger er jo nettopp en slik lader jeg fremhever, men den står før Type-x kontakten. Sett Zapperen inn i bilen og du har en norsk trefaselader.

Dette ligger i regelverket, et regelverk som ikke tar hensyn til vårt IT-nett og fremtvinger kostbare og miljøødende  230/400V transformatorer, være seg jern eller Zapcharger.

1167
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
« på: torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:36 »
Norge har gitt mange gavepakker til elbileiere. Dette for å fremme innføringen av elbil. Det har de lyktes med slik at Norge er Teslas største marked utenfor USA.

Burde Norge ha stilt krav til at ladere over 3-6 kW skulle være 3-fas og 230/400V tolerent? Tesla har USA-lader som fritt takler 110-240V. Sett tre slike i stjerne og du har en lader som burde kunne takle kravet over. Jordingsproblematikken - er det et teknologisk problem eller er det bare "ubetenksomhet".

1168
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
« på: onsdag 01. oktober 2014, klokken 00:04 »
Meg bekjent er det ikke noe i veien for å kun bruke 2 av 3 faser i en 3-fasekontakt. Jfr byggestrømskasse: på inngangssiden 3-fase, på utgangssiden en mix av 3fasekontakt og tofase Schuko.

En annen ting er om kunden er konkret informert om at kontakten ikke tillates benyttet til kraftige en/to-faselast les elbillader.

1169
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
« på: søndag 28. september 2014, klokken 12:52 »
Ville bare vise energi potensialet, i batteri vs bensin.
Mange missoppfattelser her.

Tok da i for å vise batteri vs bensin.
Totalt 50kWh blir jo ikke mer en 5-6 liter bensin. :-)

Er også avhengig av omsetningshastigheten. Sett en fyrstikk bort til et kar med bensin, det brenner pent og pyntelig. Omform noen gram bensin i en tom bensintank og tenn på! Kast en tom sprayboks på bålet! Derimot, du kan fyre opp i feltessa med dynamitt.

Legg en skiftnøkkel over polene på et vanlig startbatteri. Dersom det skjer noe alvorlig galt med et (stort) batteri så vil ikke jeg være i nærheten.

1170
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
« på: lørdag 27. september 2014, klokken 20:57 »
Om jeg vil gjette litt. Vi får etterhvert batterier som buffere, slik at når du skal lade bilen, kan du trekke høy effekt fra batteriet, som selv lader i et mer bedagelig tempo, ...

Har vært nevnt, men lite aktaktivt med dagens batteripriser. I tillegg er batterier med slike energimengder rene bombene og bør betraktes som eksplosiver.

Sider: 1 ... 76 77 [78] 79 80 81