Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 83
1156
Har "snakket" litt med Energi1. Får en følelse av at de tror laderen installeres i huset.

Skummelt med at enkelte kaller batterbilkontakten i garasjen for "hjemmelader".

1157
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
« på: Mandag 15. Desember 2014, klokken 21:15 »
Ok, jeg tolket denne setningen: "Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt" ("til forskjell fra den de brukte"), slik at de brukte en 85.

Uansett, si at en med et 85kWh batteri hadde klart seg med 7 timer ladepause, mye tid det og.

Til kommentaren om "prøv med en hydrogenbil" må en sammenligne med "prøv med en batteribil for ti år siden". Dersom en byttet ut batteriene i en Tesla med hydrogentanker, kunne en  trolig kjørt non-stop uten fylling.

Edit:
1738 km * 0.08 liter/km * 14 kr/l   = 1950 kr
1738 km * 0.20 kW/km * 1kr/kWh =   350 kr
1950 - 350 = 1600 kr spart med 5 timer ladetid

Tror jeg går for hydrogen når det kommer.

1158
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
« på: Mandag 15. Desember 2014, klokken 20:46 »
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI85eoG5SrU

9 timer ladestopp på Tesla Supercharger  med 85kWh batteri, contra 20 min hydrogenfylling?

Hydrogen synes å ha enkelte fordeler.

1159
Jeg har også snakket med elektrikern som jeg bruker, for å finne en "snarevei" på hvordan man jeg kan få ladet bilene uten å skaffe dokumentasjon. Men slik som anlegget mitt er idag, så vil energi1 fange opp en skjevbelastet trafo med en gang, og da står navnet mitt på toppen av lista over mistenkte siden vi har oppgitt to elbiler.

Mercedes B lader med bare 3 kW (230V, 13A) og skjevt om du ikke har 400V trefas, enten inn i huset, eller kjøper et beist av en 230/400V trafo og lager ditt eget 400V TN-nett.

eGolf lader også skjevt med max 3,7 kW.

Bestill to blå 230V 16A trefase kontakter i garasjen: "låner av og til en stor byggtørke og industristøvsuger når jeg mekker bil". Sørg for jordfeilautomater på kursene..


1160
Kan en Tesla lades fra en CHAdeMO-lader? Ev med bytte av kontakt? Ev med en "luriumboks" imellom?

1161
For hjemmelading sitter laderen i bilen og det er til syvende og sist laderen som bestemmer hvor stor effekt som trekkes.

Veggboksen er bare en kraftig kontakt med styreelektronikk. Elektronikken blir programmert slik at den vet hvor mye kursen kan belastes med. Når du plugger i kommuniserer veggboksen og bilen og  bilen får beskjed om ladefart.

I enkelte systemer kan ladefarten endres underveis, f. eks. dersom to biler er tilkoblet, så deler de på tilgjengelig effekt. Når en er fulladet, får den andre full effekt.

Om nettet skjevbelastes er avhengig av om laderen i bilen er enfas, tofas eller trefas. At netteier skal kunne oppdage dette er ytterst tvilsomt. Nær all last i husholdningen er tilfeldig koblet mellom fasene og inn og utkobling er tilfeldig. Å skille ut f.eks. en 16a batteribil fra all annen last er umulig. En 32A kan en kanskje finne, men tviler.

1162

Vedr. ladere/hurtigladere/superladere: alle disse er ladere som gir ut likestrøm (DC), og kobles til batteriet.

Snakker vi forbi hveraandre nå? All lading er DC på batteriet. Jeg snakker om hvor AC/DC- omformingen skjer.

I en Tesla kan det stå én eller to tre-faseladere i bilen. Bilen lader med 11 eller 22 kW AC inn over ladekabelen.

Dersom du tar Teslaen med til en Tesla supercharger, så kobles bilens ladere bort, laderen står nå i stasjonen og sender høyspent DC gjennom kabelen til bilen med en effekt på 120 kW.

1163
Volt: bra forklaring.
Ampére: bytte til en variant av; "kan sammenlignes med hvor åpen en vannkran er"?

V (trykk) + A (åpning) = stor mengde strøm W.

Ellers fin guide!

Ampère: "kan sammenlignes med hvor mye vann som renner i ledningen"
Strøm er noe som renner, beveger seg, ikke et hinder. Det finner en f.eks. i en konstantstrømregulator.

1164
"Ladestolpe med ladesignalering"? Ladepunkt med ladesignallering, batteribiluttak med signallering?

"Regulator" ville jeg forsøkt å få bort. Jfr "spenningsregulator" noe som regulerer råspenningen ned til fin DC til batteriet, altså en del av laderen i bilen.

Ad Tesla.
Deres sider er noe rot. Bl.a. snakker de om en kommende "Høyspenningsstrømkontakt"!

Videre gir de en oversikt over ladeeffekt ved forskjellige spenninger og strømmer, men en må regne for å oppdage når de snakker 230V to-leder  ;) lading og når de bruker tre faser.

Videre ad Tesla supercharger. Her sitter plutselig IKKE laderen i bilen, men i "superladeren" i stasjonen. Bilen lades med DC.

Pt vet jeg bare om Tesla som lader med DC, men kommer nok flere.


1165
Kan du finne et annet ord for "laderegulator"?
Eks. den kjente "kladden". Imo regulerer den ingenting, den forteller laderen i bilen hvor stor effekt laderen i bilen får lov å trekke. Det er mao laderen i bilen som regulerer belastningen. Den eneste reguleringen kladden og nettet gjør er å trippe sikringen om laderen i bilen er for sulten.

Ellers bra tiltak.

1166
Det jeg vil frem til er om Mercedes er så uklar at de lurer folk? Når de skriver:
 "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Og batteribileieren med et 230V IT-nett bestiller dyr 3-fase i den tro at det skal gå fortere å lade, så får han bare 11/3 kW?

1167
Hva får Mercedesen av effekt om du bruker det Mercedes omtaler som 208-230V?

Dersom en i et 230V IT-nett kobler en last mellom to faser, omtaler som sagt Montørhåndboka og lærestoff dette som en to-faselast. Det ut fra at lasten er koblet til to faseledere. Dersom samme last kobles mellom en fase og N i et 230/400V TN-nett, omtaler samme montørhåndbok dette som en en-faselast.

1168
Fra Mercedes Wallbox: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Hva betyr dette?  Er boksen trefas eller er den noen steder koblet 400V trefas+N TN og andre steder 230V to-fas, IT?

Dersom den kobles tofas IT, så blir nettet like skjevbelastet med denne boksen.

Det er ingenting som heter tofas i Europa. I USA bruker man "split phase" (tror jeg det heter) for å få énfase på litt over 200 V.

"Mains voltage: 3x 230-400V" - dette ser ut som en beskrivese av trefas TN-nett. Etter det jeg husker har MB 11 kW lader ombord, hvilket tilsier 3 x 16 A trefas.

"Det er ingenting som heter to-fas i Europa". Nei? Begrepet jeg bruker er hentet fra NELFO Montørhåndboka og div moderne undervisningsmateriell på norsk.

Grunnen til spørsmålet er at Mersedec skriver: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Denne kombinasjonen av 230-400 og 208-240 kan forstås slik at Wallbokx fritt kan mates med 400 eller 230. Det betviles da det ikke ser ut til at noen batteribiler evner å utnytte 3*230V.

Kort sagt, lader Mercedes med trefas eller plukker de bare ut to, og kun to, ledninger med 230V imellom?

Split-phase er et system med en 240V trafo der sekundærviklingen har et jordet midtpunkt. Spenningen mellom midtpunkt og hver av grenene er 120V og har ikke den for oss, vanlige faseforskyvingen på 120 grader.  En får ikke noe roterende felt. Et slags forkrøblet 2/3-dels TN-nett.

1169
Fra Mercedes Wallbox: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Hva betyr dette?  Er boksen trefas eller er den noen steder koblet 400V trefas+N TN og andre steder 230V to-fas, IT?

Dersom den kobles tofas IT, så blir nettet like skjevbelastet med denne boksen.

1170
Elbiler i media / Sv: Kommer ikke til å lage elbiler
« på: Onsdag 10. Desember 2014, klokken 22:29 »
Jeg forstod ikke det med tunneller?

Induksjonslading blir laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsom lading.

Der er noe tungtransport med mer futt: http://www.tu.no/industri/2014/12/04/volvos-batteribuss-lader-med-300-kw-og-pantograf

Se bilde langt ned. Lader 15 kWh på stoppen i enden av ruta. Ellers batterivekt i tonn, mot alternativt hydrogentank i 100 kg klassen og uten pantografladestasjoner i alle vendepunkter for bussen.

Sider: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 83