Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PionerThink

#91
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 20. august 2021, klokken 10:52
Er jo bare å søke på moose test så kommer både Model 3 og Model X opp. Dog uten full nyttelast:
https://electrek.co/2019/05/25/tesla-model-3-moose-test/
https://electrek.co/2017/06/23/tesla-model-x-moose-test/

De testet vel også noen andre bilmerker med full nyttelast, men skal ikke sammenligne disse helt med Model Y:
https://driving.ca/auto-news/news/watch-the-toyota-rav4-fails-the-infamous-moose-test-pretty-badly

Tror de brukte BMW 3-serie som "benchmark" for understell på Model 3 i sin tid, og når Model Y deler samme plattform så betyr det vel at den er litt på den stive siden og ikke som en Toyota eller Mitsubishi mtp unnamanøver?
#92
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 20. august 2021, klokken 09:48
Ikke at det er noen trøst, men jeg tror dette er et felles problem for de fleste elbiler med litt vekt og størrelse på batteriet? Tror f.eks iX3 som er i samme gruppering og bygget på ICE-plattform bare har 465 kg i nyttelast :(
#93
Model Y / Sv: Hva er din utleveringsdato for TMY?
torsdag 19. august 2021, klokken 12:52
Sitat fra: kodax på torsdag 19. august 2021, klokken 10:37
Sitat fra: PionerThink på torsdag 19. august 2021, klokken 10:30
Javel, da har det altså ikke mye å bety for leveringstidspunktet at man har bestilt Mars 2019 ::) Nytter ikke å be til høyere makter heller, for man får vel bare til svar her i sør at "de første skal bli de siste" eller hva det nå står skrevet :P
Du har bestilt i Mars 2019, har fylt ut det du skal fylle ut på kontosiden, har ikke VIN i kildekoden, har ikke innbytte som du har besvart etc.? Hva slags konfig har du?
Har fått VIN 58XXX etter at jeg droppet innbytte. Min konfig. er Midnight Silver med hvitt interiør og 19''. Ikke veldig spesiell og er sikkert flere i båtene med denne sammensetningen ;D
Tror også at Tesla "drar alle leveringene over en kam" og at tilfeldighetene rår litt når man får bilen :o
#94
Model Y / Sv: Hva er din utleveringsdato for TMY?
torsdag 19. august 2021, klokken 10:30
Sitat fra: Handyman på onsdag 18. august 2021, klokken 19:24
Sitat fra: Doff på onsdag 18. august 2021, klokken 17:19
Sitat fra: PionerThink på onsdag 18. august 2021, klokken 16:29
Ingen i Kristiansand som har fått noen leveringsdato? Jeg har Vin nr som slutter på 52XXX ???

Ringte Tesla Kristiansand tidligere idag. De fortalte at min bil var på vei med båt fra Zeebrugge til Oslo. Ankommer Oslo/Kristiansand i slutten av måneden (usikker på hva hun nevnte). Vil anta den er i Kristiansand i slutten av måneden ettersom båtturen fra Zeebrugge til Drammen/Oslo vel bare tar et par dager. Antatt levering i Kristiansand første halvdel av september.
Fikk vin 53xxx i kildekoden i dag straks jeg takket nei til innbytte. Ble oppringt av Tesla KRS på fredag og han antydet levering midten av sept. Hvit, sort, gemini.
Javel, da har det altså ikke mye å bety for leveringstidspunktet at man har bestilt Mars 2019 ::) Nytter ikke å be til høyere makter heller, for man får vel bare til svar her i sør at "de første skal bli de siste" eller hva det nå står skrevet :P
#95
Model Y / Sv: Sjekkliste TMY
onsdag 18. august 2021, klokken 22:48
Man kan jo filme en runde rundt bilen der man fokuserer på typisk panelgaps og lakk som TeslaBjørn gjorde på sin Model 3. Forsto at det kom til nytte ved senere tvistesak og dagens mobil filmer jo i god oppløsning?
#96
Model Y / Sv: Hva er din utleveringsdato for TMY?
onsdag 18. august 2021, klokken 16:29
Ingen i Kristiansand som har fått noen leveringsdato? Jeg har Vin nr som slutter på 52XXX ???
#97
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
tirsdag 17. august 2021, klokken 20:41
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 17. august 2021, klokken 19:26
Tenker å pulverlakkere gemini-felgene matt svart så de matcher resten av bilen bedre :)
Lurte også på det men muligens i farge Gunmetal. Gjør du det selv eller hva koster eventuelt en slik jobb ca?
#98
Model Y / Sv: VIN blir nå utdelt
tirsdag 17. august 2021, klokken 15:18
Jeg bestemte meg for å droppe innbytte hos Tesla og tok tilbudet om Codan forsikring, og plutselig var VIN tilgjengelig: LRWYGCEKXMC052XXX
Vi bestilte Mars 2019 dagen etter det var mulig å bestille etter hva jeg husker ???
#99
Model Y / Sv: Rattvarme eller ikke?
tirsdag 17. august 2021, klokken 10:13
Sitat fra: bjheggset på mandag 16. august 2021, klokken 23:10
https://www.facebook.com/watch/live/?extid=NS-UNK-UNK-UNK-IOS_GK0T-GK1C&v=252851543324869&ref=watch_permalink

Ser i allefall ut som den har de nye lyktene?
Var litt dårlig lyd på opptaket, men allikevel ikke veldig imponert over lyden når han lukket dørene på slutten der ??? Vår Cab fra 2008 har mer solid lyd enn dette når man lukker de rammeløse dørene :P
#100
Dette var jo rimelig konkret og bør jo kunne gå an å få verifisert rett etter mottak av bilen?
Regner med at skal man oppnå slike tall så må man komme in på SC med mindre enn 5% SoC for å komme i nærheten? Slik jeg har lest her inne så stuper jo hastigheten fra 50% SoC, så det blir spennende å se hvordan dette gir seg utslag "in real life". Dette temaet blir jo tydeligvis debattert på mange nettsider i Europa nå for tiden, så jeg vil jo anta at Tesla får dette med seg og kanskje vil være forberedt på henvendelser i etterkant? Var jo noen som nevnte tilsvarende hadde skjedd med Model 3? Hva var det for noe?
#101
Er det noen som har funnet noen tall på hva Tesla har lovet når det gjelder lading på Model Y? Jeg kunne ikke se noe spesifikt inne på Tesla Norge sine sider i det hele tatt?
Hvis vi hele tiden henviser til Model 3 og hva de har lovet der med annen batteripakke, så svarer vel bare Tesla at det er andre tall som gjelder for Model Y?
Jeg prøvde å forklare kona hva begrensningen på ladehastighet betyr, og at om hun drar f.eks til Lillehammer fra Kr.by så må hun lade 1 gang på veien. Lader hun når hun plukker opp ei venninne i Tønsberg vil det ikke lønne seg for da har hun f.eks 60% SoC og får dårlig ladefart. Det lureste vil i stedet være å lade på Eidsvoll Verk etter 39 mil med rundt 20% SoC slik jeg ser det? Utfordringen er jo at dette ikke alltid vil passe hvis man skal andre steder, og dermed vil få dårligere ladehastighet. Stemmer ikke dette ::) Vi snakker om 15 min på Eidsvoll i dette eksempelet og kanskje 20-25 min ellers hvis det ikke passer så godt med SC stopp mellom 10 og 50%?
#102
Tesla mener vel å ha sitt på det tørre hvis de klarer å oppnå 256kW mellom 5 og 50% i en kort periode, men om det tilsvarer 270 km på 15 min vet jeg ikke?
Er det mulig å reklamere på så tynt grunnlag? Da er det vel lettere å benytte seg av returretten innen 14 dager om det viser seg at de ikke leverer som lovet på alle punkter?
#103
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. august 2021, klokken 13:29
Sitat fra: geear på mandag 16. august 2021, klokken 11:46
The LG pack doesnt just have a lower peak, its lower all the way to 85%, nowhere near e-tron charge curve. And the charge time 0-80% is obviously a lot higher.
Nå har jeg aldri lader fra 0%, men ellers er denne ladekurven veldig lik vår TM3 MIA med LG batterier.
Hvordan lader din Model 3 i praksis på langturer? Hva kan man forvente hvis man ankommer SC på 40-50% og ønsker å lade opp til 80% eller t.o.m 90% for å rekke frem til endelig destinasjon? Snakker vi om 30 min ladetid til 80% og 45 min til 90%, hvis tempen på batteriet er OK?
#104
En av hovedgrunnene til å forsøke Tesla kontra andre merker var jo fortrinnet med SC og nettverket av disse, samt evnen til å lade relativt kjapt!?
Er det slik at jeg må vente +/- 30 min på å få ladet fra 40-50% til 80% SOC, så høres ikke dette veldig imponerende ut uansett hvilken batteripakke(77 vs 85) vi får i de første bilene?
Er det fremdeles slik at man kan ha bilen i en drøy uke og så "heve kjøpet" slik dagens rettigheter er med handel "på nett"?
Har Tesla noen andre klausuler som må følges for å kunne benytte seg av "angreretten"? Noen som har oversikten og benyttet seg av dette frem til nå?
Er jo en del andre merker og biler som kommer i 2022 også, så det blir jo bare flere og flere å velge mellom selv med en grense på 600' før eventuelt innslag av avgifter ;)

#105
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
fredag 13. august 2021, klokken 12:59
Jeg mener å huske at prisen på bare de cellene som ble ødelagt var så høy(60-80000,-??) at de derfor henvendte seg og foreslo å bruke en brukt pakke i stedet. Hadde det ligget inne en 94Ah pakke på en hugger den gangen skulle jeg sef kjøpt en slik og fått økning av rekkevidde med på kjøpet.
Vet at det var tidlig snakk om at BMW annonserte muligheten for oppgradering av komplett pakke på de eldre 60Ah bilene, men så har det "kokt bort i kålen" slik jeg ser det?
Når det gjelder prisen på enkeltceller kontra full pakke så er det vel ofte slik at det går mye arbeidstimer(og høy delepris) med til å reparere/bytte i.f.h.t å montere inn en komplett brukt, så ikke overrasket over at de ønsket dette?
Tror nok at det på nyere elbiler er enda mer "skalerbart- eller modulbasert" så håper de er kommet litt lengre hvis bare enkeltceller må byttes!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA