Det som BURDE være en løsning hadde jo vært om hovedbatteriet alltid sørget for at 12V-batteriet hadde nok strøm til enkelte kritiske jobber (som f.eks. å igangsette lading av hovedbatteriet).
Problemet med Teslaene har vel vært at ved feil på lading av hovedbattriet, så kobles dette helt ut, og 12V-batteriet blir tappet av alle de elektroniske systemene, uten å motta noen lading fra hovedbatteriet.
Så løsningen burde jo være noe sånt som at ved feil på lading av hovedbatteriet så kobles ladingen av dette ut, men IKKE ladingen av 12 V FRA hovedbatteriet.
Først når hovedbattieret evt begynner å bli kritisk tomt bør lading av 12V stoppe.
Og HVIS lading av 12V er stoppet, og 12V når et kritisk punkt når det kommer til utladning, så bør alle andre funksjoner enn f.eks. lading av hovedbatteri stenges ned.
(På en Tesla bør det jo dessuten, som diskutert i andre tråder) sendes et varsel til eieren om at bilen ikke lader og er i ferd med å gå tom for strøm. Om andre biler har samme mulighet vet jeg ikke).
Dermed burde man ikke kunne komme i en situasjon der man egentlig har masse strøm (på hovedbatteriet), men ikke får brukt den til noe fornuftig (fordi 12V er tom). Og kun om man er tom for strøm på BÅDE hovedbatteri OG 12V vil man være stuck, men man har i alle fall fortsatt nok strøm til å kunne igangsette lading igjen.
Problemet med Teslaene har vel vært at ved feil på lading av hovedbattriet, så kobles dette helt ut, og 12V-batteriet blir tappet av alle de elektroniske systemene, uten å motta noen lading fra hovedbatteriet.
Så løsningen burde jo være noe sånt som at ved feil på lading av hovedbatteriet så kobles ladingen av dette ut, men IKKE ladingen av 12 V FRA hovedbatteriet.
Først når hovedbattieret evt begynner å bli kritisk tomt bør lading av 12V stoppe.
Og HVIS lading av 12V er stoppet, og 12V når et kritisk punkt når det kommer til utladning, så bør alle andre funksjoner enn f.eks. lading av hovedbatteri stenges ned.
(På en Tesla bør det jo dessuten, som diskutert i andre tråder) sendes et varsel til eieren om at bilen ikke lader og er i ferd med å gå tom for strøm. Om andre biler har samme mulighet vet jeg ikke).
Dermed burde man ikke kunne komme i en situasjon der man egentlig har masse strøm (på hovedbatteriet), men ikke får brukt den til noe fornuftig (fordi 12V er tom). Og kun om man er tom for strøm på BÅDE hovedbatteri OG 12V vil man være stuck, men man har i alle fall fortsatt nok strøm til å kunne igangsette lading igjen.