Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Olatho

Sider: 1 ... 53 54 [55]
811
Enkle batterispørsmål / Sv: Hvorfor separat 12v batteri i en elbil?
« på: Torsdag 31. Oktober 2013, klokken 12:33 »
Det som BURDE være en løsning hadde jo vært om hovedbatteriet alltid sørget for at 12V-batteriet hadde nok strøm til enkelte kritiske jobber (som f.eks. å igangsette lading av hovedbatteriet).
Problemet med Teslaene har vel vært at ved feil på lading av hovedbattriet, så kobles dette helt ut, og 12V-batteriet blir tappet av alle de elektroniske systemene, uten å motta noen lading fra hovedbatteriet.

Så løsningen burde jo være noe sånt som at ved feil på lading av hovedbatteriet så kobles ladingen av dette ut, men IKKE ladingen av 12 V FRA hovedbatteriet.
Først når hovedbattieret evt begynner å bli kritisk tomt bør lading av 12V stoppe.
Og HVIS lading av 12V er stoppet, og 12V når et kritisk punkt når det kommer til utladning, så bør alle andre funksjoner enn f.eks. lading av hovedbatteri stenges ned.
(På en Tesla bør det jo dessuten, som diskutert i andre tråder) sendes et varsel til eieren om at bilen ikke lader og er i ferd med å gå tom for strøm.  Om andre biler har samme mulighet vet jeg ikke).

Dermed burde man ikke kunne komme i en situasjon der man egentlig har masse strøm (på hovedbatteriet), men ikke får brukt den til noe fornuftig (fordi 12V er tom). Og kun om man er tom for strøm på BÅDE hovedbatteri OG 12V vil man være stuck, men man har i alle fall fortsatt nok strøm til å kunne igangsette lading igjen.

812
Vi har så vidt begynt å diskutere å sette opp noen ladestasjoner i vår fellesgarasje, og jeg tar gjerne noen innspill dersom noen har noe lurt å komme med.  Jeg har lest infoen fra Oslo kommune og elbilforeningen, men vil gjerne også høre litt fra folk som har gjort dette allerede (eller som har tenkt på det, men ikke gjennomført det), og har noen praktiske erfaringer.

Vår situasjon er som følger:
- Oslo kommune (ved Carl Berners plass)
- Ca 40 boenheter men bare ca 30 parkeringsplasser.
- Alle parkeringsplassene er eid av enkeltbeboere (dvs. de følger ikke leilighetene, og de er ikke eid av borettslaget, men man må så vidt jeg vet bo i borettslaget for å kunne eie parkeringsplass).
- Ingen beboere har så vidt meg bekjent elbil i dag.

Vi har likevel diskutert dette i styret, da vi ønsker å være føre var, og det uansett vil gjøres en del andre arbeider i garasjen i løpet av det kommende året, så det muligens vil bli behov for å gjøre noe med det elektriske der nede uansett.

Hva endte dere med å gjøre, Espen? Og hvordan har dette fungert?

Jeg har sjekket med Oslo kommune og deres støtteordning er i og for seg fin, men den krever at man reserverer et antall plasser til elbil i minst 5 år.  Det er jo ikke mulig hos oss, ettersom det er vanskelig å bestemme at enkelte beboere MÅ kjøpe elbil, og vi heller ikke har kontroll på om folk flytter inn og ut, eller selger garasjeplassen sin til andre beboere osv.
Det er selvsagt mulig å stokke om på hvem som har hvilken plass, med litt godvilje fra eierne, men ettersom ingen har elbil i dag kan jeg ikke se for meg at noen av dem vil akseptere å ikke ha garasjeplass (eller selge den tilbake til borettslaget) for at vi skal kunne reservere den til elbil.

Så første spørsmål blir da - jeg antar at vi ikke er de eneste som har organisert parkeringsanlegget på denne måten.  Finnes det andre måter å komme seg rundt dette regelverket, så vi likevel kan komme inn under en støtteordning?


Andre spørsmål er litt mer praktisk orientert.  Hvis vi nå går inn for dette, så må vi jo sette opp et antall ladestasjoner.  Det første jeg da er usikker på er plasseringen av disse.  Ved første befaring vurderte jeg å plassere ladestasjoner litt jevnt utover i garasjen, 2-3 på hver vegg (totalt ser jeg for meg 4-6 stykker i første omgang).  Tanken var at selv om ikke eieren av akkurat den plassen der ladestasjonen står har en elbil, så vil et større antall av plassene være innenfor "dekningsområdet" til en ladestasjon (lengden på ladekablene er jo litt avgjørende her). 
Men så slo det meg at det kanskje er billigere og mer effektivt ved installasjonen å samle alle ladestasjonene i ett område, og så heller ta jobben med å bytte hvem som eier hvilken parkeringsplass hvis/når det blir behov for det.
Noen som har noen tanker rundt det å gjøre sånne bytter?  Setter eierne seg ofte på bakbeina, eller aksepterer de fleste at en parkeringsplass er en parkeringsplass?   Hvordan ville dere ha gjort det i deres borettslag?


Så gjelder det betaling osv.  Det blir helt klart dyrere å sette opp en skikkelige ladestasjon enn å bare hive opp noen blå industristikk rundt omkring.  Fordelen med ladestasjoner er jo både at de er tilpasset oppgaven, og at det finnes utgaver man kan låse på forskjellig vis.  Et annet spørsmål er om hver lader skal ha sin egen strømmåler, og at brukerne betaler for forbruk, eller en fast avgift.  Hvis vi skal ta betalt for bruken, uansett modell, så mistenker jeg at det kommer et krav om at løsningen må kunne låses så ikke det kommer beskyldninger om at noen "stjeler" strøm.

Vurderingen blir altså noe sånt som:
* Industristikk
+ Billig
+ Fleksibelt (kan også brukes til andre ting enn elbiler, f.eks. motorvarmere osv)
- Vanskelig å kontrollere bruk

* Ladestasjon
+ Bedre tilpasset elbiler
+ Kan måle forbruk
+ Kan låses
- Dyrere i innkjøp og installasjon


Det enkleste er altså å bare sette opp noen stikkontakter, lukke øynene og la det stå til.  Det vil koste borettslaget noen tusen i elektrikerarbeid, og kanskje noen kroner i økt strømforbruk i året, men vi slipper administrasjon osv.

Jeg kan fort se for meg at eiere av fossilbiler vil mene det er urettferdig hvis elbiler skal få gratis lading av borettslaget når de ikke får gratis drivstoff til sine biler.
Er det da verdt å påta oss de sktra kostnadene for å gjøre dette "skikkelig"? Kjøpe inn låsbare ladestasjoner, lage utleieavtaler, kreve inn leie osv, eller blir kostnadene ved dette høyere enn det vi kan ta inn igjen fra brukerne?
Hva slags erfaringer har andre borettslag med dette? Og aksepterer brukere en fastpris som både skal dekke installasjonsjobben OG forbruket (dvs. mindre administrasjon for borettslaget), eller kommer det veldig fort klager og ønsker om betaling for forbruk? 
Hva slags nedskrivningstid har dere evt. regna med i månedsleia? Vil tro interessen for dette er omvendt proporsjonal med månedprisen, så forskjellen på 200,-/mnd og 1000,-/mnd er vel avgjørende for om noen i det heletatt ønsker en sånn lademulighet...
 
Dere kan selvsagt ikke svare for akkurat våre beboere, men jeg tror ikke de er verken spesielt særere eller mer fleksible og rasjonelle enn andre, så andres erfaringer er nyttig å ha med i prosessen videre.


Sider: 1 ... 53 54 [55]