Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vind

#1036
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til valg av elbil? Bmw i3 eller Leaf??
tirsdag 26. november 2013, klokken 14:46
Sitat fra: johncl på fredag 15. november 2013, klokken 17:58
Jeg har også ventet på BMW i3 før vi også bestemte oss, men har du sett løsningen med dørene på i3? Man må lukke bakdørene før framdørene lukkes og dermed kan jeg tenke meg dette blir et irritasjonsmoment hvis man har barn som skal inn og ut av bilen også.

Forøvrig syntes jeg utstyrskabalen er alt for rotete på i3 - alt for mange valg så hvis man speccer den bra så blir den lett svært mye dyrere enn en Leaf. Nye "Euro"-Leaf har bare 3 modeller å velge mellom og er derfor mye enklere å forholde seg til.

BMW har nok en del kulere interiør enn Leaf slik jeg har sett.

For oss blir det nok en Leaf i denne runden av elbil kjøp.
Dørene på BMW er fantastiske om man ser på det som en tre dørs bil.  I praksis fungerte det langt bedre enn jeg trodde når jeg prøvekjørte.

Smak og behag skal jeg ikke kommentere - men jeg synes nå at det kun er to biler på EL-bil markedet som er i en ordentlig klasse - og Leaf er ikke en av dem...
#1037
BMW i3 / Sv: Takstativ evt hengerfeste
tirsdag 26. november 2013, klokken 14:02
Snakket med Thule, og de vurderer å lage en løsning til i3, og de er i dialog med BMW om dette.  Om det ikke går med fester i taket, så vil det bli en "klammeløsning" rundt dør  a'la Thule 754 antagelig fungere med en modifikasjon.  De må få bekreftet at karbonkonstruksjonen tåler det, og vil komme tilbake tidlig i 2014. 

På Tesla S går det kun med takstativ på bilene med soltak.  Kansje det blir slik på i3 også ?
#1038
BMW i3 / Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?
tirsdag 26. november 2013, klokken 13:31
Jeg ble klart anbefalt av min selger å unngå 20", Vi var begge enige om at det ser best ut, men han hadde kjørt det - og for praktisk bruk i Oslo er 19" best  (men for praktisk bruk i Oslo burden den jo egentlig ha firehjulstrekk og høyere bakkeklaring også ;-)
#1039
BMW i3 / Sv: Bestilling / kjøpskontrakt
søndag 24. november 2013, klokken 23:12
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på søndag 24. november 2013, klokken 20:47
Sitat fra: jgilberg på søndag 24. november 2013, klokken 04:17
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på torsdag 21. november 2013, klokken 14:15
29.juni i år. Aner ikke hvilke nr jeg har i køen, eller når bilen blir levert. Men det spiller egentlig ingen rolle for meg. Bare at jeg får den ...  ::)

Jeg reserverte hos Bavaria Økern 3 juni, har ikke hørt noe ennå...

Oi, det var rart. Det var mandag i forrige uke at BMW Jaeger kontaktet meg. Jeg skulle offshore dagen etter og bare rablet ned jeg syntes var greit, underskrev kontrakten i all hast og det var det. Er vi inne blandt de første 100 i Norge da ... neh ... det kan ikke stemme?
Det er to kontrakter.  Den ene for å komme inn i køen, og den andre er endelig bestilling.  Høres ut som du har signert kontrakten for å komme i køen.
#1040
BMW i3 / Sv: Herman Kardon lyd
søndag 24. november 2013, klokken 20:12
Jeg hadde oppgradert anlegg i den jeg prøvekjørte, og det var standard andlegg i den som stod i butikken.  Bilen er så stille, at standardanlegg holder for meg, valgte heller noe av det andre spennende på utstyrslisten..
#1041
BMW i3 / Sv: Adkomst bakseter
søndag 24. november 2013, klokken 20:11
Det var helt uproblematisk med bakdørene.  Man skal kløne ganske mye for å greie å skade dem ved å lukke bakdøren først og så smelle igjen fordøren.  For det første åpenr bakdrøren seg litt, om  man ikke holder på den.

Se på bilen som en to dørs - med svært god tilgang til baksetene.  Fungerer fantastisk.  4 dører på denne lille bilen ville vært mye dårligere løsning.

Man skal heller ikke glemme at denne dørløsningen sparer vekt, og det betyr lengre rekkevidde :-)
#1042
BMW i3 / Sv: Parallellimportere BMW I3?
søndag 24. november 2013, klokken 20:05
Blir ikke det helt feil - da myndighetene i UK "sponser" bilen med £5 000 , vil regne med at de må legges på igjen når man "eksporterer" bilen. 
#1043
Sitat fra: Coachen på fredag 22. november 2013, klokken 22:34
Sitat fra: Nanok på fredag 22. november 2013, klokken 21:29
Tok en prøvetur på glatta i dag i Trondhei, og ble ikke helt imponert over vinteregenskapene. Nå var det en litt stressa prøvekjøring i rushtraffik, mørket og med lite strøm igjen. Stoler derfor ikke helt på min egen dømmekraft.

Syntes jeg satt litt høyt og fikk ikke helt følelsen med underlaget. Merket at effekten ble kvelt av antispinnen endel ganger.

Noen andre som har prøvd I3 på glatta?

Vet du åssen dekk som sto på bilen?
Bilen leveres vel med dårlige vinterdekk (I Norsk standard) i andre deler av Europa mens vi får noen bedre her?

Det er Bridgestone Nordisk versjon
#1044
Jeg var opptatt av å prøve det på prøvekjøringen, og fikk ingen problemer i hverken glatte bakker, eller ved å ligge i 80 i en glatt sving, og deretter slippe gassen helt, Bilen forsatte helt kontollert, og bremset pent ned til 20 før jeg ga full gass i svingen for å provosere.  Det virker som stabilitetskontrollen håndterer dette utmerket - men så kan den da heller ikke slås av.
#1045
BMW i3 / Sv: I3 på vinterføre?
søndag 24. november 2013, klokken 19:38
Ja - jeg prøvekjørte i3 på glatte veier.  Det var helt uproblematisk.  Blen er temmelig lett, og den kom opp bakker, og håndterte glatte svinger helt eksemplarisk.  Er ikke bekymret for vinteregenskapene etter prøveturen.  Vinterdekkene er også ordentlige vinterdekk, ikke helårsdekk
#1046
BMW i3 / Sv: Bestilling / kjøpskontrakt
søndag 24. november 2013, klokken 19:36
Satt meg på venteliste 29 Mai, og skrev kontrakt på fredag. Bilia/ Stenshagen - Skøyen, sier de har fått beskjed fra BMW Norge om å prioritere de 100 første for å få ferdig kontrakter før de starter med neste del av listen.  Jeg er ca nr 60 hos Bilia, og har fått antydet levering i løpet av januar, men dette er ikke sikkert før om ca en uke.

Fikk bare 20 min prøvekjøring, men ble kraftig overbevist.  i3 er langt utenpå alt annet, og kan kun sammenlignes med Tesla, ikke rekkevidde selvfølgelig, dette er en bybil. Det mest oppsiktsvekkende med prøvekjøring - i tilegg til kjøreegenskapene - er stillheten. 

Har også prøve e-up, og den kan sammenlignes med Mitsubishi/ Citroen/ Peugeot.  Å sammenligne den med i3 er ikke mulig.  Noen kritiserer dørene, men se på den som en to dørs bil, med veldig god inngang til baksetene.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA