Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RaBalder

Sider: 1 [2] 3 4 ... 86
16
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvor er det lurt å registrere ladebrikken?
« på: Onsdag 17. April 2019, klokken 21:30 »
Hva om Inga bor i Alta?

Står dere fremdeles på at det er lurt å anbefale CircleK og BKK.... :o


Kan kjøremønster spille inn?

(((Dette er det ingen fasit på slik at man kan gi ut en anbefaling som er optimal for alle...)))

17
Lade hjemme / Sv: Hvilke biler kan lades på min hjemmelader?
« på: ſøndag 14. April 2019, klokken 16:18 »
type-2 kontakten på en ladestasjon er en standard. I alle fall som et utgangspunkt.

  • De fleste ladestasjoner med denne type-2-kontakten følger standarden.
  • Biler med type-2 kontakt følger også standarden.
  • Og da vil alle biler og alle ladestasjoner som følger standarden fungere.


Også er det noen få unntak  :)





18
Model S / Sv: Trygt å kjøpe taxikjørt 90D?
« på: Lørdag 16. Mars 2019, klokken 16:11 »
:
Link til annonse:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142242763

Det påstås at bilen har diff-sperre.

Det har jeg aldri hørt om på en Tesla.

19
Model S / Sv: Pris på ekstrautstyr..
« på: ſøndag 10. Mars 2019, klokken 20:05 »
Man trenger ikke kjøpe noe ladeutstyr beregnet for AC-lading hos Tesla. Ladeporten i form av Type2 er en standard Type2 port og skal takle 3.parts leverandører av slikt ladeutstyr.
Så med litt surfing hos leverandører av ladekabler og eventuelt mobile ladestasjoner, så burde det være mulig å komme billigere unna enn ved kjøp direkte fra Tesla.


Det eneste som i øyeblikke må kjøpes hos Tesla er Chademo-adapter og eventuelt CCS-adapter. Disse adapterne bruker Type2-ladeporten på Tesla på en ustandard måte. Så langt jeg vet er den ingen 3.parts leverandører som lager slike adaptere.

20
Model S / Sv: Takstativfestene - ny versjon: dårlig kvalitet?
« på: ſøndag 10. Mars 2019, klokken 19:57 »
Jeg tror sølvfarvet gaffateip er en mer robust løsning enn de plast-dekslene.

Klipper man det pent til, så ser det vel ikke så galt ut heller....  :)

21
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 18:22 »
Det tar nå kortere tid å spesialbestille en ny bil, få den produsert i USA og levert til Norge med båt.....
...enn å få bilen inn på en verkstedtime.

Latterlig heh....  ::)

22
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 22Kw ladekabel
« på: Fredag 08. Februar 2019, klokken 06:21 »
Da jeg handlet slik kabel, var det viktig at den hadde en godt synlig farve. Ønsket ikke at noen skulle snuble i ladekabelen dersom den måtte legges over fortau eller lignende. Så den ble i skarp oransje.

Har også sett ladekabel med store håndtak på støpslene i hver ende. Så uten ekstra tullball på endene, det er også enklest å pakke i bilen.

23
Model S / Sv: Dekktrykk sensorer
« på: Tirsdag 22. Januar 2019, klokken 19:34 »
Ny type dekktrykksensorer skal gi deg en verdi på trykket i bar/psi osv. i skjermen foran rattet.
Man må velge funksjonen bil-status til venstre eller høyre skjerm.


Gammel type gir ikke noen verdi på dekktrykket.


Surfer du så finner du sikker ny og gammel håndbok og kan se hvordan ny og gammel type ser ut.



Dette lar seg ikke finne ut uten å prøve på bilen. Det er jo en del av bilen, montert inne i hjulene/felgene og inne i hjulbuene.

24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Driftsikkerhet på "vanlige" hurtiglader.
« på: Mandag 21. Januar 2019, klokken 22:27 »
Vi har alle vært ferske elbil-eiere og vi gjorde sikkert mye dumt da.

Vi må akseptere at det er ferske elbileiere idag som også må få lov å gjøre noe dumt og lære av sine feil. Og selv om vi har kjempemye mer erfaring enn disse "fersikingene" så kan vi ikke "kappe hue av dem" av den grunn.

25
Lading av Tesla / Sv: Bruktbil uten mode 2-kabel
« på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 16:17 »
Visuell kontroll av kabel på EU-kontroll bør vel være nok? Man kan vel ikke pålegge bilverksteder som ikke har videre sterkstrømskompetanse til å skulle utføre en grundigere sjekk med f.eks. isolasjonstest av kabel?
EU kontroll er vel i utgangspunktet for å sørge for at kjøretøyer ute i trafikken holder et minimum av standard og ikke er trafikk-farlige.

Jeg kan ikke se at en ladekabel gjør bilen mer trafikksikker. Eller at den er til større fare for medtrafikkanter om den ikke ligger i bilen.

26
Lading av Tesla / Sv: Bruktbil uten mode 2-kabel
« på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 12:22 »
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.

Det holder å slenge en Type 2 kabel i bilen, trenger ikke å være UMC eller annen Mode 2 kabel.
Det gjorde jeg, og det gikk rett gjennom. Tipper det ikke ville blitt oppdaget om jeg hadde forevist en kabel som ikke var til elbil i det hele tatt.

Da jeg hadde min S til EU kontroll for et år siden spurte jeg hva dem sjekker på ladekabelen som må være med.

Da fikk jeg høre at dem ikke gjorde noen som helst teknisk sjekk av den ladekabelen som lå i bilen. Dem hadde ingen kompetanse på å sjekke slike kabler.



27
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stovner senter satser på elbiler!
« på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 22:58 »
Noen som vet om det er mulig å lade gratis her også utenfor senterets åpningstider? Med 32 ampers lading kan det jo være aktuelt å ta et lite stopp her for å lade de siste 10 % jeg trenger på Leafen for å komme helt hjem. På hurtiglader vinterstid oppnår Leafen sjeldent mer enn 20 kW, det blir noen sinnsykt dyre kWt.

Ser ut som åpningstidene for parkeringshuset er:
  • Hverdager: 0700-2200
  • Lørdag: 0800-2000

Laderne er i 3. etg i parkeringshuset og man er avhengig av at det er åpent.

Ref: https://no.parkopedia.com/parking/carpark/stovner_senter_1/0985/oslo/

28
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 22:36 »
Stakk innom Oslo Nord i dag tidlig for å sjekke om de kunne ta en sak på drop-in, da jeg stod i køen utenfor ble jeg informert av en dame fra Tesla om at Oslo Nord var stengt for drop-in frem til 1. Februar. Snakket med Tesla på telefon senere på dagen, og da jeg nevnte det ble fyren på telefon genuint overrasket - det hadde han ikke hørt noe om.

Høres jo ut som bare rot hos Tesla....  >:(

29
Model S / Sv: Jeg trenger litt hjelp
« på: Lørdag 01. Desember 2018, klokken 17:23 »
Jeg hadde veldig lite luft i et av mine dekk. Og da klarte ikke bilen å resette til det nye dekk-settet.
Kjørte innom en pumpe og fylte på med rett luft-trykk, forsøkte resett igjen og da ordnet alt seg.


Har også sett at når man legger ut på en kort kjøretur med nytt dekksett på bilen og velger reset for å ordne for nye hjul, så kommer den veldig kjapt tilbake med en melding om at dekksensorer er resatt. Ofte får jeg dette etter bare 200-300 meter kjøring. Dette er bare tull. Meldingen burde aldri kommet. Alle dekk-sensorer viser fremdeles ingenting i dashboardet.

Prosedyren min er å komme seg ut på en vei der man kan holde omtrent 50 km/h eller mer i et par minutter. Så trykker man på reset av dekk-sensorer. Da tar det 2-3 minutter før ok tilbakemelding kommer. Og hjulsensorene har kontakt med hjulene.

(Tesla har byttet til nye sensorer på bilen slik at det ikke er de gamle som ble levert originalt)

30
Model S / Sv: Fasit for hjulstilling
« på: ſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 23:29 »
Dette står da i håndboka/manualen til bilen.

Har tatt et skjermklipp. Men jeg har ikke sjekket om jeg har siste versjon av manualen.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 86