Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kvalvag

#31
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Pris opp med enda 45.000!!!
mandag 06. november 2017, klokken 11:39
...det var en artikkel for noen dager siden om at VW ikke satset skikkelig på el før etter 2020 - pga priser på batterier - det man gjør her er vel også å forsøke å minske tapene ved å produsere denne Opelen - før den tid.

Uten Tesla - som tvinger de andre på banen hadde det knappt vært elbiler å oppdrive - god grunn til å satse på Tesla.
#32
Tesla (og andre el-bil) eier bør ha et lengre perspektiv på eierskapet enn til at nye varianter og tekniske forbedringer blir innført.

Det store med dette i Norge er avgiftsfritaket - det er mye større enn disse svingningene pga modeller og utvikling. 25% bare på mva - og enda mer på andre avgifter.

Innen 5 år er nok normale avgifter innført - da kan de som nå innehar en el-bil innkassere etganske bra prishopp.
#33
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:57
Ser at det er 2 andre P+ 2013 som er solgt til 600 -og 649. i annonsen - ikke sikkert akkurat de prisene men i nærheten - så der ligger nivået nå på P+ - så spørs det hva S85 vil ligge på tipper de skal ned mot 500 og antakelig under - med en ok spekket S85D til 573.-  så bør det være min 100.000.- billigere.
#34
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:46
Trodde det var din - men spiller ingen rolle ...... poenget er at ved at det kommer bud - så settes et nivå.
#35
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:31
Sitat fra: Madboy på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:08
FINN-kode: 52518589

Har nå endret prisen til 579 900,-
Har bud inne på 580K

Dvs. han har bud over pris men selger fortsatt ikke...
Annonsen skal vel bare skille seg ut som veldig billig tenker jeg.

Ser at du sier den koster 760.000 nå - men det gjorde den ikke da du kjøpte den - den var vel ca. 100.000.- billigere? I såfall er verditapet på ca. 80.000.- og det er  på 30.000km og levering om noen mnd - så spesielle betingelser - betyr antakelig et enda mindre reelt verditap. Så det er pokker ikke noen krise - det er mindre verditap enn på en vanlig bil i denne prisklassen.
#36
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
mandag 13. oktober 2014, klokken 21:39
Sitat fra: vrom på mandag 13. oktober 2014, klokken 20:59
Har noen tapt 200k på ett år ?? Det skal godt gjøres..

Derimot tapte vi vel alle 50 000 over natten her forleden.. Så goodwillen vs Tesla fikk seg en kraftig nedjustering

Så skal Tesla la være å komme med noe nytt fordi prisen på bruktmarkedet skal holde seg?
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Dual motor
søndag 12. oktober 2014, klokken 08:45
Sitat fra: darthy001 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:56
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:58

Sitat fra: darthy001 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:51
Sitat fra: MR Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:41
Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå
Hehe, hvis det stemmer så føler jeg at jeg har gjort ett røverkjøp idag:)

Er det dette som kalles å lure seg selv?

Så så.. Vent til du får forsikringspremien :P

Forberedt på den smellen. Derav "lure seg selv" spørsmålet. Alle argumenter for pengesparing ved kjøp av elbil ble brukt opp når jeg spontanshoppa en e-up i juni:) og det er til nå det beste kjøpet jeg kan huske å ha gjort da det er en nydelig liten bil.

Satser på at jeg blir like fornøyd med dette spontankjøpet. For det er fryktelig mye penger i bil på veldig kort tid, men aiai så morro med elbil da gitt:)

Mulig fornuften tar meg og jeg selger 21"-felgene, men akkurat nå lokker jammen med de også:)

Kjenner jeg er rusa på P85D her idag.

Vel det ligger plutselig veldig mange P85 tilsalgs på nettet - det er nok på toppmodellen smellen kommer - for den er ikke toppmodellen lengre. En såpass ekstrem endring med 4wd og 200+ hk uten store kostnader er temmelig unikt i bilverdenen.

Så vil nok også et stort tilbus av P85 gi seg utsalg på de andre modellene også.

Så den storte ukjente faktoren ifht verditap er innovasjon - ikke slitasje og kjørelengde....

det neste som kan skje er jo en betydelig økning av kjørelengden uten stor prisoppgang.
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Dual motor
fredag 10. oktober 2014, klokken 10:02
Sitat fra: Epleskreller på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Guybrush på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:53
Sitat fra: Kvalvag på fredag 10. oktober 2014, klokken 08:56
Rekkevidden øker med ca. 11% for 85D og 4% for P85D.

Med ekstra motor og leamikk  så betyr det at bilene er tyngre (hvis ikke noe annet er endret- f.eks lettere batterier) - + tap i ekstra drivverk, som igjen betyr et batteri med større kapasitet.

Antakelig er det opp mot 15% økning i batterikapasiteten, men økningen kan også komme av tekniske forbedringer.

Kan det ikke bare være at motoren foran er drevet annderledes slik at den sparer batteri i "cruise-hastigheter"?

Jo, det er ikke sagt noe om større batterikapasitet. Så den skal vi nok foreløpig legge død..

Hvis de øker rekkevidden OG ytelsene - OG bygger en tyngre om mer komplisert bil - uten å gå via økt batterikapasitet - så er det jo en liten sensasjon bare det.
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Dual motor
fredag 10. oktober 2014, klokken 08:56
Rekkevidden øker med ca. 11% for 85D og 4% for P85D.

Med ekstra motor og leamikk  så betyr det at bilene er tyngre (hvis ikke noe annet er endret- f.eks lettere batterier) - + tap i ekstra drivverk, som igjen betyr et batteri med større kapasitet.

Antakelig er det opp mot 15% økning i batterikapasiteten, men økningen kan også komme av tekniske forbedringer.
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: s60,s85, s85p 0-100 tider med litt vekt
tirsdag 01. oktober 2013, klokken 08:58
Nå spørs det hvor nøyaktig dette blir ved måling på speedometer....

Men uansett - P85 er et godt stykke hvassere ...
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Carbon-spoiler og dashboard er det fake?
fredag 27. september 2013, klokken 07:03
Effekten av den er nok uansett liten - da bilen ikke kjøres i høye hastiheter veldig mye som på en autobahn - men det kunne jo vært fristtende å ta den noen runder på Rudskogen ....  da kommer nok + pakken til sin rett.

Men jeg var primært opptatt av at det ser ut som fake-carbon - ekte carbon har en viss tredimensjonalitet og dypde -da det er ei vevd matte i klar epoxy - disse tingene ser ut som trykk på plast eller glassfiber.

Og "ulv i fåreklær" ....vel bilen er temmelig ulv  i designet - og aksen er ulv+ - men toppfarten er temmelig fårete....
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Carbon-spoiler og dashboard er det fake?
torsdag 26. september 2013, klokken 16:23
Nå er jo hekken utformet som en spoiler - så den lille ekstra-saken er nok ikke så viktig - men på avstand ser det bra ut. Men ser en nøye etter så ser det fake ut - og det kan jo ikke en så bra bil være bekjent av. 

Så å gjøre litt mer ut av den -i skikkelige materialer hadde vært å foretrekke.

#43
Model S 2013 - 2022 / Carbon-spoiler og dashboard er det fake?
torsdag 26. september 2013, klokken 15:49
Ble ikke veldig imponert av hvordan dette så ut - for meg så det ut som fake-carbon.

Tipper at det etterhvert kommer en saftigere spoiler på markedet med laget av skikkelig carbon.... bilen fortjener det....
#44
Innrømmer å ikke ha lest alt i tråden - men:

Lønnsomhet privat eller firma (man er eier i firmet selv) står og faller på verditapet.

Blir det stort så kan det lønne seg å bruke firma - er det lite - som jeg tror det blir så vil det antakelig lønne seg
å eie bilen privat - unngå å bli beskattet for bilen - kr 3.400 pr. mnd for meg - og få inn kjøregodgjørelse 4,20kr/km - kan gi meg opptil 42000 i skattefri inntekt  - red skatt på utbytte - 46% (28+28%=46 har jeg lært)...
Seff disse pengene kommer fra eget firma - men Staten tar 46% av regninga.

Man gambler jo litt på verditapet - men har gode grunner til å tro at det blir svært lite. Og driftsutgiftene er svært små - så det er ikke veldig mye en sparer på å ha firmabil.

En kan ikke lengre satse på å kjøpe firmabilen privat etter 3år til annet enn markedspris - så der er det lite å hente.
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteribytte bekreftet
mandag 23. september 2013, klokken 15:09
Det er logisk at Tesla kommer med dette tilbudet- dark horse er hvor stor utgiften blir etter 8år ved å skifte batteri.
Det er noe man bør kalkulere inn i kostnaden ved kjøp.

Så nå har man muligheten til å forutse denne kostnaden.

Men 8år er lang tid innen teknologi og det satses stort på å utvikle bedre batterityper. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA