Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Kvalvag

Sider: 1 2 [3]
31
Model S / Sv: Model S Dual motor
« på: Fredag 10. Oktober 2014, klokken 10:02 »
Rekkevidden øker med ca. 11% for 85D og 4% for P85D.

Med ekstra motor og leamikk  så betyr det at bilene er tyngre (hvis ikke noe annet er endret- f.eks lettere batterier) - + tap i ekstra drivverk, som igjen betyr et batteri med større kapasitet.

Antakelig er det opp mot 15% økning i batterikapasiteten, men økningen kan også komme av tekniske forbedringer.

Kan det ikke bare være at motoren foran er drevet annderledes slik at den sparer batteri i "cruise-hastigheter"?

Jo, det er ikke sagt noe om større batterikapasitet. Så den skal vi nok foreløpig legge død..

Hvis de øker rekkevidden OG ytelsene - OG bygger en tyngre om mer komplisert bil - uten å gå via økt batterikapasitet - så er det jo en liten sensasjon bare det.

32
Model S / Sv: Model S Dual motor
« på: Fredag 10. Oktober 2014, klokken 08:56 »
Rekkevidden øker med ca. 11% for 85D og 4% for P85D.

Med ekstra motor og leamikk  så betyr det at bilene er tyngre (hvis ikke noe annet er endret- f.eks lettere batterier) - + tap i ekstra drivverk, som igjen betyr et batteri med større kapasitet.

Antakelig er det opp mot 15% økning i batterikapasiteten, men økningen kan også komme av tekniske forbedringer.

33
Model S / Sv: s60,s85, s85p 0-100 tider med litt vekt
« på: Tirsdag 01. Oktober 2013, klokken 08:58 »
Nå spørs det hvor nøyaktig dette blir ved måling på speedometer....

Men uansett - P85 er et godt stykke hvassere ...

34
Model S / Sv: Carbon-spoiler og dashboard er det fake?
« på: Fredag 27. ſeptember 2013, klokken 07:03 »
Effekten av den er nok uansett liten - da bilen ikke kjøres i høye hastiheter veldig mye som på en autobahn - men det kunne jo vært fristtende å ta den noen runder på Rudskogen ....  da kommer nok + pakken til sin rett.

Men jeg var primært opptatt av at det ser ut som fake-carbon - ekte carbon har en viss tredimensjonalitet og dypde -da det er ei vevd matte i klar epoxy - disse tingene ser ut som trykk på plast eller glassfiber.

Og "ulv i fåreklær" ....vel bilen er temmelig ulv  i designet - og aksen er ulv+ - men toppfarten er temmelig fårete....

35
Model S / Sv: Carbon-spoiler og dashboard er det fake?
« på: Torsdag 26. ſeptember 2013, klokken 16:23 »
Nå er jo hekken utformet som en spoiler - så den lille ekstra-saken er nok ikke så viktig - men på avstand ser det bra ut. Men ser en nøye etter så ser det fake ut - og det kan jo ikke en så bra bil være bekjent av. 

Så å gjøre litt mer ut av den -i skikkelige materialer hadde vært å foretrekke.


36
Model S / Carbon-spoiler og dashboard er det fake?
« på: Torsdag 26. ſeptember 2013, klokken 15:49 »
Ble ikke veldig imponert av hvordan dette så ut - for meg så det ut som fake-carbon.

Tipper at det etterhvert kommer en saftigere spoiler på markedet med laget av skikkelig carbon.... bilen fortjener det....

37
Model S / Sv: Tesla S som firmabil: Grisebillig ? Like billig som å sykle ?
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2013, klokken 20:20 »
Innrømmer å ikke ha lest alt i tråden - men:

Lønnsomhet privat eller firma (man er eier i firmet selv) står og faller på verditapet.

Blir det stort så kan det lønne seg å bruke firma - er det lite - som jeg tror det blir så vil det antakelig lønne seg
å eie bilen privat - unngå å bli beskattet for bilen - kr 3.400 pr. mnd for meg - og få inn kjøregodgjørelse 4,20kr/km - kan gi meg opptil 42000 i skattefri inntekt  - red skatt på utbytte - 46% (28+28%=46 har jeg lært)...
Seff disse pengene kommer fra eget firma - men Staten tar 46% av regninga.

Man gambler jo litt på verditapet - men har gode grunner til å tro at det blir svært lite. Og driftsutgiftene er svært små - så det er ikke veldig mye en sparer på å ha firmabil.

En kan ikke lengre satse på å kjøpe firmabilen privat etter 3år til annet enn markedspris - så der er det lite å hente.

38
Model S / Sv: Batteribytte bekreftet
« på: Mandag 23. ſeptember 2013, klokken 15:09 »
Det er logisk at Tesla kommer med dette tilbudet- dark horse er hvor stor utgiften blir etter 8år ved å skifte batteri.
Det er noe man bør kalkulere inn i kostnaden ved kjøp.

Så nå har man muligheten til å forutse denne kostnaden.

Men 8år er lang tid innen teknologi og det satses stort på å utvikle bedre batterityper. 

39
Model S / Sv: Batteribytte bekreftet
« på: Mandag 23. ſeptember 2013, klokken 13:29 »
En annen intressant nyhet fra Tesla.

A Battery Replacement Option will be available for purchase soon. The option allows you to pre-purchase a new battery to be installed after eight years for a fixed price: $10,000 for 60 kWh batteries and $12,000 for 85 kWh batteries.

Så i verste fall hvis batteriet går til helvete etter 8 år så koster det bare 60 000,- NOK ca.
Det ikke så verst , men tanke på at man da sikkert kan oppgradere batteriet til ett som kjører lengre og er bedre :)

Kilde : http://www.teslamotors.com/models/facts

Ville aldri gått for dette tilbudet. Det er svært sannsynlig at prisen ligger langt under dette om 8år - med større rekkevidde.

40
Model S / Sv: Dekk og felger
« på: Mandag 23. ſeptember 2013, klokken 10:34 »
http://www.pistonart.uk.com/acatalog/Dymag_Carbon_Fibre_Wheels_20.html


Se her ja - disse er omtrent samme vekta og halve prisen - ca. det dobbelte av hva de orig 21" koster.

Det er den ytre felgringen som er i carbon som er viktigst - da "moment of inertia" blir mindre - men er litt skeptisk til innfestingen carbon/alu. Blir mye enklere å lage på denne måten.

41
Model S / Sv: Dekk og felger
« på: Mandag 23. ſeptember 2013, klokken 09:54 »
Er ny og har ikke lest alle 78sidene i denne tråden... men:

Ser at det finnes carbo-felger på markedet til biler nå - det må jo være det optimale for Tesla S for egenskaper, rekkevidde og ytelser. Men de koster flesk $ 15.000.-  det er jo godt over 100 lapper med mva .... så man bør muligens vente noen år... De sparer ca. 20kg uavfjæret roterende masse...

http://www.popularmechanics.com/cars/news/auto-blog/carbon-fiber-wheels-by-carbon-revolution

Sider: 1 2 [3]