Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cobos

Sider: 1 [2] 3 4 ... 76
16
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Mandag 23. November 2020, klokken 21:38 »
Værre .... bedre
Potato .... tomato

Er det så nøye da :-)

17
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 11:29 »
De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.
Det ville overraske deg om bevegelse gjennom havna ikke er tipp-topp?
Mulig jeg var litt muntlig i formen...
Poenget mitt er at med all smitten som er i Belgia hvor deler av landet er nedstengt og de sliter med kontroll av smitten ville jeg tippe at havna ikke klarer å flytte biler gjennom havna like fort som de gjorde for et år siden. Om det er 10% av hastigheten eller 80% av hastigheten vet jeg ikke.

18
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 00:07 »
Belgia har visst noe greier med noe influensating....

Mer seriøst, Belgia er hardt truffet og Nederland er ikke langt bak i Covid-19 saker. Primært Belgia er jo hovedhavn for bilimport til Europa såvidt meg bekjent, men noen store havner også i Nederland. De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.

19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 04. Oktober 2020, klokken 14:51 »
Trump har jo ført til mye usikkerhet og ustabilitet på tross av at han desperat ønsker seg høyere aksjekurser.
Dermed vil en Biden vinn føre til mye mer stabilitet i styringa men kanskje ikke så mye pengetrykking og en svak skatteøkning. Sum a summarum for TSLA tror jeg det blir det samme. Men sterker fokus på EVs og grønne initiativ trekker jo i Biden retning.
Sett med Bidens/demokratenes øyne tror jeg det "beste" er hvis Trump blir syk, Pence tar over noen uker før valget men Trump overlever. Da er sterke leder profilen til Trump svekket og av den sykdommen han har mye prestisje i at er ufarlig.

20
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 16:29 »
Hvis jeg har forstått dette systemet mistenker jeg at både frontdelen og bakdelen kan byttes som hele deler. En stor haug med festebolter, klips ++ som må ut men helt sikkert mulig å gjøre på en arbeidsdag. Med en spesialbukk eller tilsvarende kan det gjøres og man smelter om den gamle aluminiumsramma. Tilsvarende med batteriet det byttes også som en komplett del.
Nå har jo Sandy Munro sagt at dette er en fantastisk endring og han kan jo litt om bildesign/bilproduksjon. Samtidig sier han at du må velge enten noe som er lett å reparere eller noe som har lite feil. Og han mener dette er et steg i lite feil retningen.
Denne typen tekniske ingeniør valg har jo Tesla veldig god track record på, så tviler på at de hadde innført dette såpass tydelig uten at de har tenkt gjennom flere scenarior.

21
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 00:29 »
Noen som kan dele erfaringer med Pirelli Ice Zero på TMS?
Kan desverre ikke si noe om piggdekkene til Pirelli men opplever som jeg har nevnt tidligere Sottozero 3 som veldig gode vinter/vår dekk. Overraskende gode på det lille jeg møter av snø i Oslo, glimrende i høy hastighet og temperaturer opptil 17 grader pluss. Så er vel blandt de aller beste kontinentale vinterdekkene. (Har Michelin X-Ice for vinter/vinter perioden). Sottozero 3 er DYRE da, så vet ikke helt om Ice Zero er i samme prisklasse?

22
Tesla / Sv: Hvor nøyaktig er "guessometeret" i en TMS 75D?
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 00:08 »
Min erfaring fra langtur er at energimeteret er fantastisk nøyaktig. Altså den forbruksgrafen du får opp under Energy når du bruker navigasjonen. Har vel aldri kjørt særlig under 10% så vet ikke så mye der. Men opplever at den spretter litt opp/ned første par tre km på en lang etappe og så er den dønn stabil. Kan kjøre aggressivt eller passivt for å ende opp på destinasjon med akkurat riktig %. Dette gjelder autobahn hvor aggressivt er en smule mer aggressivt enn norske veier :)

23
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 00:04 »
Den andre forskjellen er at på Model 3 og muligens også Model S, kan bilen strukturelt kjøre uten batteri. Altså bilen knekker ikke i to hvis du hadde en batteripakke liggende i baksetet koblet med ledning til drivlinja (tenkt eksempel altså). Mens for ny design så vil ikke bilen kunne flyttes videre uten batteri siden den delen som strukturelt bærer fordel og bakdel og kobler de sammen er batteripakka.
Fordelen med det er jo større vektbesparing og eliminasjon av "dobbel" ramme som dagens biler har.

24
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 17:26 »
Jeg tenker jeg kan nevne at folk muligens blir lurt av at Tesla kaller den nye batterifabrikken sin en pilot-plant. Dette er IKKE en liten fabrikk. Dette er en MASSIV fabrikk. Ihvertfall i produksjonen.
Det er litt krangling om akkurat tall men jeg har sett tall på 280GWt til 320GWt for verdensproduksjonen av Li-ion produksjon i 2019. Dette gjelder småelektronikk, stasjonære batterier og transport. Altså i praksis all batteriproduksjon med unntak av alkaliske og blybatterier som ikke er store mengdene i hverken GWt eller verdi.

Tesla sin "lille" fabrikk skal altså innen 18 mnd stå for ca 30% økning av verdensproduksjonen.
Northvolt Ett når den er ferdig i 2023, altså ca 15 mnd etter at Tesla har rampet sin lille fabrikk skal produsere 32-40GWt eller ca en tredjedel av det Tesla ramper på kortere tid.

Mitt anslag er at idet denne fabrikken er rampet tar det under et år å bygge en kopi et annet sted. Battery day handlet om pris og PRODUKSJON av batterier. Hvordan kan vi øke produksjonen fortest mulig. Altså ikke hvordan får det beste batteriet? Hvordan får vi veldig veldig mange av gode nok batterier. Og i prosessen blir batteriene ganske mye bedre. Merk at den største reduksjonen var i pengene det kostet å bygge batterifabrikker, og sånn sett er ofte kostnad å bygge koblet mot tiden det tar å bygge.

PS: Som kjemiker, det å slippe svovelsyren i metallfremstillingen er meget gunstig av prosess og miljøhensyn.

25
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 23:24 »
De fine med Tesla nøklene er at så glatte de er så trenger du ikke mer enn kanskje 2-3 flyturer og bremsing på ru asfalt før de har nok skader til at de har godt med friksjon  :P
Ja mine bor også i etui...

Du må ha store lommer?

Eller legger du den løst i bilen, det virker da veldig rart for et nøkkelløst system å gjøre?
Som nevnt under, idag bor de i et etui i "kondomlommen/småpengelommen". Men første vel måneden jeg hadde S60'en i 2013 så tror jeg at nøkkelen glapp ut av hendene mine HVER gang jeg tok den opp av bukse for å vise til noen eller trykke på en spesifikk knapp.
Og de gangen jeg har lånebil har jeg jo en fob uten deksel fra Tesla, de har det hendt har fått flytrening :)

26
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 22:00 »
De fine med Tesla nøklene er at så glatte de er så trenger du ikke mer enn kanskje 2-3 flyturer og bremsing på ru asfalt før de har nok skader til at de har godt med friksjon  :P
Ja mine bor også i etui...

27
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 21:41 »
At GM sin aksje stiger kan jeg skjønne og at validering av Nikola fra GM er verdt litt er ikke urimelig. Men Nikola har signert en avtale på cost+ med GM på alle batterier, fuel cells og bygging av Badger. Så Nikola betaler GM for bygging av produksjonslinje til GMs kostnad + profit til GM, og så selger Nikola Badgeren videre. Fortell meg igjen hvordan det er en god avtale for Nikola? Og ikke nok med det... GM får alle EV credits som Badgeren genererer.
Nikola har i praksis signert bort alle muligheter for profit eller en pris på produktet sitt som er i nærheten av konkurransedyktig. Jaja lykke til Nikola. GM ender opp med å helt sikkert tjene en del på dette før Nikola går dukken.

At TSLA har en dårlig dag er jo en annen sak. Prøver å bruke opp siste rest av krutt. Men alle dere som har sittet på gjerdet, dette virker jo som en grei inngang hvis man syntes 500 var for dyrt :)

28
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 15:58 »
Nå er jo en pizza ikke nødvendigvis en god sammenligning. Det blir litt som å spørre om man tjener mer på pizza om man selger det utelukkende som hele pizzaer som Peppes, eller om man selger det i pizzabiter som 7-11? Folk er ofte villig til å betale mer per pizza kjøpt som biter enn som hel pizza. Og det er ikke usannsynlig at det har skjedd her. Realiteten er at ser man på spitter for alle selskaper ser det ut til å meget sjelden være den nøytrale hendelsen de i praksis skal være. Det er litt som folk som tror markedet styres av rene rasjonelle entiteter med perfekt informasjon. Faktisk data viser jo at det ikke er tilfellet i det hele tatt. Jmf sammenligningen av Nikola og Tesla. Nikola som vel aldri har solgt noe produkt, var nylig samme verdi som F og idag omtrent på nivå med Nissan.
Med det betyr det ikke at Tesla kanskje har steget litt mye på mandag i forhold til verdien. Men det har jo blitt pent justert ned de 2 dagene siden.

29
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 19:02 »
Det er ikke tvil om at fremtidig inntjening er delvis priset inn hos Tesla, men samtidig folk har en merkelig måte å vurdere bildelen av Tesla. GM og Ford har de siste 2 årene lagt ned produksjon av sedaner, de beholder SUV'er og pickups. Så med andre ord lager man 8 millioner biler lønner det seg å produsere 1 mill mindre?? Da høres det ikke ut som Tesla sin manglende produksjon sammenlignet med andre er et problem men enn fordel.
Sagt på en annen måte, fortjenesten på elbiler er det som er viktig, ikke evnen til å dytte ut millioner av ICE biler med $20 i fortjeneste per enhet.
Nå som jeg har sett nøye på oversikten over de største selskapene i verden kan jeg ikke unngå å legge merke til at Tesla er rett rundt verdien til VISA. Hvilken merverdi er det de egentlig gir? Hva skal til for at de plutselig utkonkurreres av Vipps i Norge eller andre alternativer. Den verdien fremstår som mer underlig enn Tesla sin i mine øyne...
Jeg selger ikke enda ihvertfall, tenker vel rundt $2000 er en fin sum. Kanskje selger jeg en liten del igjen rundt $1000. Det skal falle et godt stykke fra dagens pris til jeg går i minus..

30
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 29. August 2020, klokken 10:59 »
Tja utifra Nordnet kontoen min idag, tipper jeg Tesla kommer til å ha et massivt fall i aller nærmeste fremtid, størrelseorden 80% faktisk :)
Idag har jeg mer hos Nordnet enn familien klarer å tjene med god lønnsøkning alle årene sammenlagt hvis vi jobber til vi er 70 begge to. Og vi er i 40 årene :) Hyggelige summer i 2 dager :)

Sider: 1 [2] 3 4 ... 76