Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cobos

Sider: 1 ... 73 74 [75] 76
1111
Personlig har jeg 3 spørsmål:
Noen ide om ytelser med nye batterier (altså akselerasjon, rekkevidde og evt topphastighet)
Priser med nye batterier?
Har de planer om å oppdatere websidene sine før 2008? :)


Cobos

1112
Elbiler i media / Sv: Ladestasjoner
« på: Onsdag 31. Oktober 2007, klokken 13:26 »
Ser jo at hvis jeg leaser batteriene så er de ikke mine, men hvis jeg kommer til en batteristasjon og de eneste jeg kan bytte med der er "dårlige" batterier vil jeg fort gå videre til neste siden jeg ikke vil ende med dårlige batterier. Tenk på hvordan det fungerer på et sted som en Go-kart bane hvis folk kan velge Go-kart selv.

Faktumet er jo at Li-ion batteriene IKKE er standariserte, se på laptoper, mobiler og MP3-spillere som eksempel. Der er størrelse/vekt/ytelse viktige produktparametre og dermed kan de ikke tillate standard batterier. Se på digitalkameraene, der hvor de skal skvise størrelse er gjerne det første de gjør å kutte ut AAA eller AA batteriene og gå for en proprietær Li-ion batteri.

Men en hvis grad av "modulifisering" hvor modulene er små og dermed man stiller rimelig fritt i antallet og plassering kunne vel kanskje virke. Samtidig er jo nettopp det med plasseringen av batteriene noe man burde tenke på veldig tidlig i designprosessen i en elbil bygget fra grunnen opp. Helst skal jo vekten gi deg bedre veigrep og ikke "stjele" av passasjer eller bagasjeplass.
Sånn sett er det jo mulig det blir standardisering av batteripakker, men ikke nødvendigvis dermed noe som er brukerutskiftbart av den grunn. :)

Cobos

1113
Elbiler i media / Sv: Ladestasjoner
« på: Onsdag 31. Oktober 2007, klokken 10:54 »
Personlig har jeg veldig liten tro på at utbyttbare batterier har noen framtid. Dvs lading ved at man bytter batterier ikke skifte defekte/dårlige batterier. Det blir veldig lett at man ender opp med et dårlig batteri for ikke å nevne at alle biler som har mer konvensjonell utforming bør batteriene plasseres vanskelig tilgjengelig for å gi best mulig plassering av all den vekten. Det krever også veldig mye mer kompromisser for å få standard type batteripakke i alle bilvarianter enn det krever å standardisere plugg. Det jeg har tro på er hurtiglading, og utvikling på batterifronten som gjør at rekkevidden til batteriet er bedre enn personen inni. Hvis du har såpass rekkevidde at du kan kjøre i 8t i strekk burde det holde fint. Med en variant av hurtiglading som er såpass rask at den ikke krever farlig høye spenninger vil et 30-60minutters spisepause gi deg nok ekstra rekkevidde til at det ikke burde være et problem.
Videre tror jeg det ikke er så viktig at el-biler dekker 100% av all transport. Det er fortsatt ting som er greiere med bensin og hvis elbilen dekker 98% av behovet er vi godt igang :)

Cobos

1114
Ser i en annen post her at Think skal på Bil messen i begynnelsen av November. Hvis noen skal innom der kan de ikke si hei til Think standen og pumpe de som står der for info om batterier, ytelser og alt annet morro. Så får vi som ikke stikker innom kanskje vite noe nytt også :)

Cobos

1115
Vel det finnes jo absolutt biler med bedre aks enn Think sin 18s opp til 100km/t som har forhjulsdrift. Er jo fullt mulig med aks godt under 4s med bare drift på et hjulpar, bare se på Tesla.
Jeg skulle også veldig gjerne sett en Think med ordentlig akselerasjon selvom og det spiser batterikapasitet til frokost :)

Cobos

1116
Elbiler i media / Sv: Elbil test i Aftenposten
« på: Tirsdag 23. Oktober 2007, klokken 08:04 »
Sammenligner man en Polo f. eks. med en Think er det jo en relativt stor prisforskjell. Selv etter at staten har lagt på rundt 50k i avgift og MVA koster faktisk Think'en mer. Er det virkelig så dyrt å lage mindre skala biler i Norge eller er det at Think ikke klarer å produsere nok biler uansett slik at hvorfor ikke tjene penger på de? Jeg holder en liten knapp på det siste... :)
Det som skiffet meg mest i anmeldelsen av think var at han klaget over støy, og det er veldig synd siden det jo kunne vært en av Thinks største fordeler nemlig at den kan være nesten lydløs...

Cobos

1117
Elbiler i media / Elbil test i Aftenposten
« på: Mandag 22. Oktober 2007, klokken 23:20 »
Ser ut som aftenposten har gjort en anmeldelse av Buddy og Think. Ikke veldig positivt men verdt en titt: Anmeldelse

Cobos

1118
Kjøpe elbil? / Sv: Drømmebilen? Eller, hvorfor finnes det ikke elbil med 4x4?
« på: Mandag 22. Oktober 2007, klokken 00:06 »
Ja Roadsteren til Tesla har aldri hatt planer om 4x4 og heller ikke navmotorerer siden dette herper "handling" sier de. Tror ikke de har snakket om at Whitestar, deres neste planlagte sedan skal ha 4x4 heller.
Zap-X stemmer det vel skal være 4x4 men den eksisterer det ikke prototyper av enda så det er litt vanskelig å si noe sikkert.

Cobos

1119
Ser ut som det ikke blir Tesla batterier for think med det første. Det virker jo som et vettugt valg sett med Tesla Motors øyne men litt kjedelig for Think.

Slutt for ESS

Cobos

1120
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Th!nk fortsatt på leting etter batterier
« på: Tirsdag 16. Oktober 2007, klokken 11:16 »
Think har tegnet en ny batteriavtale. Står (som vanlig) ingenting om dette på hjemmesiden deres men ta en titt her: Batteri for Think
Jeg venter spent på at de endelig skal klare å oppdatere spesifikasjonene på modellene utifra hvilket batteri de tilbyr, i det minste pris :)

Cobos

1121
Tenkte jeg skulle henvise til en interresant sak i forbindelse med hva Renault gjør i resten av verden: Renault CEO uttalelse

Cobos

1122
Elbilen i Samfunnet / Sv: "- Hybridbiler en trussel"
« på: Torsdag 04. Oktober 2007, klokken 00:27 »
Dette ser veldig ut som en rimelig dårlig sak å lage noe styr ut av. Ikke minst vil en normal bensinbil være like stille som en hybridbil når den glir inn til et lyskryss på clutchen f. eks. Det er ingen tvil om at å bevege seg rundt i trafikken er farlig selv for oss som ser godt, men det å lage "ryggelyd" på alle elbiler og hybridbiler er ikke løsningen, den støyen kan jo overdøve en stille bensinbil.

1123
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 2007 Th!nk
« på: Fredag 28. ſeptember 2007, klokken 17:14 »
Ja ikke sant... og jeg fikk inntrykk at Zebra batteriet ville gi de ytelsene og de spesifikasjonene som faktisk står på siden til Think, mens det var forventet at man fikk litt lenger rekkevidde og kanskje noe bedre akselerasjon/toppfart til en høyere pris med Tesla sine Li-ion? Høres jo nesten ut som Zebra sliter veldig med å levere i det hele tatt eller interessen for de batteriene er liten slik at Think trenger Li pakken til Tesla?

Cobos

1124
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 2007 Th!nk
« på: Fredag 28. ſeptember 2007, klokken 00:25 »
Jeg ser at det er flere artikler i det siste hvor Think skylder på trege leveranser av batterier fra Tesla som grunn til at den nye Think'en er forsinket? Var ikke poenget at Think skulle bruke Zebra batterier på de første bilene og så etterhvert gi muliget til å velge Li-ion fra Tesla? Eller er det jeg som har misforstått noe her... At Tesla er trege til å levere har jeg ingen problemer å tro på siden de selv har annonsert utsettelser på deres hovedprosjekt, Roadsteren.

Cobos

1125
Elbiler i media / Sv: Ekstremværuka
« på: Onsdag 26. ſeptember 2007, klokken 16:02 »
Helt enig i at Griffels oversikt er god og vil fungere fint når man argumenterer, men som Laban nevner er nok tallene noe mer positive enn "vanlig" pga fulle magasiner.

For alle de andre "elbiler-drives-av-kullkraft" argumentene kan man henvise til Tesla sine whitepapers som faktisk forklarer at elbil er gunstig pga mye større effektivitet i forhold til energien som brukes:
http://www.teslamotors.com/efficiency/well_to_wheel.php


Sider: 1 ... 73 74 [75] 76