Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#151
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Reell tomvekt
lørdag 11. september 2021, klokken 20:17
Litt om vektene og måling.

Vi har litt ulike delinger på de stasjonære vektene vi har i Sør Trøndelag. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg. Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.
#152
TAYCAN / Sv: Forsinkelse på Cross Turismo
lørdag 11. september 2021, klokken 14:00
Sitat fra: Kortstokk på lørdag 28. august 2021, klokken 12:18
Det kan være, men jeg har brukt mindre enn 1,5 mill og fått bedre kundeopplevelse andre steder. Krever ikke så mye å sende en SMS med «Ser at du har ringt, er det noe jeg kan hjelpe med?»
Og forvent ingen bedre opplevelse når du skal ha noe med service å gjøre.
#153
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
onsdag 08. september 2021, klokken 18:02
Brann under lading.

Elbil brant under lading i Oslo Nødetater er i Tråkka i Oslo etter melding om røykutvikling fra en bil. Brannvesenet har kontroll på stedet, foreløpig uvisst om røyken stammer fra brann.
Det er snakk om en elbil hvor det har begynt å ryke under ladning. Brannen har tiltatt og det ryker kraftig fra bilen. Naboer må lukke vinduer og holde seg unna røyken.

Løsningen for å slukke brannen er å løfte den opp i en vannfylt container. Brannvesenet jobber med dette nå.
#154
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
tirsdag 07. september 2021, klokken 17:31
Sitat fra: k1 på tirsdag 07. september 2021, klokken 17:18
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Sitat fra: THE på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:42
Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode.

Nei disse er bare godkjent til 240 km/t. Jeg har valgt å ignorere dette, da slike hastigheter er ukjent for våre veier, men f.eks. i Tyskland er de ekstremt streng på dette og da må man ha andre dekk ja.

Var ikke noe problem på PKK  :+1:
Da er det gjort en feil. Du skal få mangellapp om du blir stoppet i kontroll med feil hastighetsmerking eller lastindeks på dekk, og du skal heller ikke få godkjent bilen ved PKK.
#155
BMW i4 / Sv: Hvor mye rabatt har dere fått tilbud om?
fredag 03. september 2021, klokken 21:02
Sitat fra: alda på fredag 03. september 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Hikkas på torsdag 02. september 2021, klokken 22:45
Noen som vet hva boltsirkelen er så man kan bestille vinterdekk og felger hos den lokale pusheren?
Jeg ga Dekkman infoen från pbergs inlägg, och fick ett tilbud med PH Turbinfälgar och Continental cvc7, pris 18788 kroner. De frågade inte om boltcirkel, så de har den infoen kanske?
Og disse felgene har riktig ET(Innpress)?
#156
BMW i4 / Sv: Personal eSim
onsdag 01. september 2021, klokken 16:38
Dette gjelder ix, men tipper det er likt for i4.

The BMW iX xDrive50 is the first BMW to feature available 5G support. As well as the built-in SIM card, it is the first BMW model to offer the eSIM technology that has been featured mainly on smart devices such as tablets and smartwatches. The Personal eSIM essentially turns the car into another digital and connected device in the customer's ecosystem. Both SIM cards are fully geared to the new 5G mobile technology and have DSDA (Dual SIM Dual Active) capability. Mobile reception is significantly improved by the vehicle's own 5G antenna system.

The Personal eSIM allows the customer - with compatible mobile service provider - to use their mobile contract's SMS, call and data allowances from their car with ease – even in situations where they don't have their smartphone with them. Users can extend an existing mobile contract by activating the Personal eSIM via one of the available network operators. What's more, the Personal eSIM isn't linked to just one car, but the user's BMW ID – meaning it can be transferred to other BMW vehicles with Personal eSIM functionality. The eSIM is configured automatically when users sign in with their BMW ID, after which it is available immediately.

Mobiloperatør må støtte eSIM, og jeg vet ikke om BMW har gjort noen avtaler om dette i Norge.
#157
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 27. august 2021, klokken 20:10
Beklager hvis denne har vært postet før. Nrk har laget en liten serie som de kaller Kø, og i denne episoden så handler det om Tesla. Den er faktisk meget god på flere måter. Kos dere, og ha en god helg!  8)

https://www.nrk.no/video/humor/elon-musk-er-et-geni_a1f1bec2-6acf-4fdd-b5cf-697c60415d29
#158
TAYCAN / Sv: Sykkelstativet til Cross Turismo - fantasipris?
tirsdag 24. august 2021, klokken 20:30
Sitat fra: kamel_en på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:23
Stativet er dyrt ja, men har du sett prisene de andre premiumleverandørene skal ha for hengerfeste som kun kan dra 750 kg....?
Tja, er tilhengerfeste med elektrisk utvippbart kulehode til IX3 til 9.800 så ille mener du?
Mekanismen er akkurat den samme om bilen er godkjent for 750kg eller 1500kg.
#159
BMW iX3 / Sv: Ladeapp for ix3
onsdag 18. august 2021, klokken 22:08
Sitat fra: Trond_1970 på onsdag 18. august 2021, klokken 09:20
Sitat fra: Trond.m på onsdag 18. august 2021, klokken 06:35
Du får vel 1 års gratis abonnement som gir lav pris på Ionity. Da betaler du bare for kwh og da kan man godt lade til 100 % hvis du har tid og ingen venter på lader. Mener prisen er ca 1,60 pr. kwh og det er jo nesten like billig som hjemme når strømprisen er høy.

Jo, BMW har Ionity som standard produkt, men det å planlegge ladestopper via appen ble ikke så fornuftig. Antar Ionity dekningen i dalstroka utafor ikke er så god. Så spørsmålet gikk mest på hvilken app som funket best på tvers av alle ladenettverk.  :)
Det er Ionity lader på Nord-Osterdalsveien 5196, 2560 Alvdal så det kan ikke være noe problem. Sørover så er det flere.
#160
Sitat fra: 1317142119 på søndag 15. august 2021, klokken 10:29
Sitat fra: Jalla på søndag 15. august 2021, klokken 00:19
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 14. august 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Jalla på lørdag 14. august 2021, klokken 11:18
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 14. august 2021, klokken 10:02
Det er nok mange som bruker det som en fellesnevner for alle forsinkelser også. Enkelt å være forsinket når man har noe ingen kan kontrollere å skylde på.

F.eks. gullkornet fra en bilprodusent som meldte om manglende funksjoner pga manglende halvledere. Men det var ikke noe problem, fordi bilene skulle oppdateres OTA. Ingen journalister som reagerte på at en fysisk halvleder skulle sendes og installeres i bilen "via skyen" ... 😂
Tja, ut fra det lille du skriver(manglende funksjoner) så kan det selvsagt være mulig ved å skrive om software ettersom en moderne bil har så mange og mye prosessorkraft. Skal historien din ha noen verdi bør du komme med mer informasjon, eller helst en link til saken.
Jeg tror du forstod like lite som journalisten. En halvleder er et fysisk objekt. Hvis du mangler funksjoner pga manglende halvledere, så får du ikke den funksjonen (eller fysiske halvlederen) av en oppdatering. Hvis det hadde vært mulig å bare kode seg rundt det, så hadde det ikke vært halvledermangel ...
Ja, jeg gjorde nok det ettersom jeg har jobbet med halvledere og datamaskiner hele livet. Hvilken informasjon som er mistet/missforstått på veien fra bilprodusenten, via ett eller flere nivå med journalister før du kommer med din fremstilling er ikke så godt å si. Jeg tvilte på din fremstilling av saken, og derfor spurte jeg etter mer informasjon, eller helst en link til saken. Det klarer du tydeligvis ikke å fremskaffe?
Jeg har ikke tenkt til å lese igjennom side opp og side ned om halvledermangel i håp om å finne igjen et enkelt sitat nei. Det er helt riktig. Jeg er veldig komfortabel med at du tror det er klinisk umulig at bilbransjen har et noe utvidet behov for å skylde på manglende  halvledere.
Nå tillegger du meg en mening jeg ikke har uttalt meg noe om, og vi kan avslutte denne dialogen hvor du ikke klarer å dokumentere påstanden din.
#161
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 14. august 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Jalla på lørdag 14. august 2021, klokken 11:18
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 14. august 2021, klokken 10:02
Det er nok mange som bruker det som en fellesnevner for alle forsinkelser også. Enkelt å være forsinket når man har noe ingen kan kontrollere å skylde på.

F.eks. gullkornet fra en bilprodusent som meldte om manglende funksjoner pga manglende halvledere. Men det var ikke noe problem, fordi bilene skulle oppdateres OTA. Ingen journalister som reagerte på at en fysisk halvleder skulle sendes og installeres i bilen "via skyen" ... 😂
Tja, ut fra det lille du skriver(manglende funksjoner) så kan det selvsagt være mulig ved å skrive om software ettersom en moderne bil har så mange og mye prosessorkraft. Skal historien din ha noen verdi bør du komme med mer informasjon, eller helst en link til saken.
Jeg tror du forstod like lite som journalisten. En halvleder er et fysisk objekt. Hvis du mangler funksjoner pga manglende halvledere, så får du ikke den funksjonen (eller fysiske halvlederen) av en oppdatering. Hvis det hadde vært mulig å bare kode seg rundt det, så hadde det ikke vært halvledermangel ...
Ja, jeg gjorde nok det ettersom jeg har jobbet med halvledere og datamaskiner hele livet. Hvilken informasjon som er mistet/missforstått på veien fra bilprodusenten, via ett eller flere nivå med journalister før du kommer med din fremstilling er ikke så godt å si. Jeg tvilte på din fremstilling av saken, og derfor spurte jeg etter mer informasjon, eller helst en link til saken. Det klarer du tydeligvis ikke å fremskaffe?

At mange produsenter nå er hardt rammet av mangel på diverse halvledere er det ikke tvil om. Flere store produsenter som Ford og GM avbestilte ordre når covid-19 kom, men så stoppet ikke markedet så mye opp som de trodde. Nå sitter de derfor bakerst i køen hos leverandørene.
#162
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. august 2021, klokken 16:57
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. august 2021, klokken 16:50
Dersom bilen er i god teknisk stand og det ikke helt åpenbart er feil med fartsmåler finnes det ikke en politimann i Norges land som kan ta deg i å kjøre for sakte.

Her er en som har fått bot for EN kilometer under fartsgrense

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fikk-bot-for-a-ha-kjort-for-sakte-1.11290134
Akkurat den var et dårlig eksempel, for det er opplagt gjort en feil.

Men du har jhelt rett i at politiet KAN gi bøter for å bryte Vegtrafikk- lovens §3 ved å kjøre for sakte i forhold til fartsgrensen.

Johansens poeng er at slik kjøring skaper dårligere dynamikk i trafikken, og at dette er problematisk. Som bilfører plikter du nemlig å vise hensyn til omgivelsene, blant annet ved å holde en fart som ikke hindrer andre trafikanter, eller ved å slippe andre frem hvis du ikke kan kjøre fortere selv.

– Slipper du ikke folk forbi, risikerer du både bot og førerkortbeslag for å ha kjørt på en måte som er til hinder for andre, forteller Larsen i UP.
https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig
#163
Ettersom denne tråden har tatt helt av i alle mulige retninger så kan vi også ta med følende.

Flere steder rundt i verden så oppretter de faktisk forskjellige fartsgrenser for biler med forbrenningsmotor og elbiler. I deler av Østerrike er det 100km/t for førstnevnte, og 130km/t for elbiler på motorvei. Wales har også gjort noe av det samme, og det diskuteres flere andre steder også.

Hva tror folket om noe slikt på deler eller hele motorveinettet i Norge? Kanskje som en gulrot når man starter med moms på elbiler.
#164
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 14. august 2021, klokken 10:02
Det er nok mange som bruker det som en fellesnevner for alle forsinkelser også. Enkelt å være forsinket når man har noe ingen kan kontrollere å skylde på.

F.eks. gullkornet fra en bilprodusent som meldte om manglende funksjoner pga manglende halvledere. Men det var ikke noe problem, fordi bilene skulle oppdateres OTA. Ingen journalister som reagerte på at en fysisk halvleder skulle sendes og installeres i bilen "via skyen" ... 😂
Tja, ut fra det lille du skriver(manglende funksjoner) så kan det selvsagt være mulig ved å skrive om software ettersom en moderne bil har så mange og mye prosessorkraft. Skal historien din ha noen verdi bør du komme med mer informasjon, eller helst en link til saken.
#165
Sitat fra: 2ris på fredag 13. august 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:39

Personlig er jeg mest bekymret over at så mange ikke har trafikkforståelse. Transport med bil handler først og fremst om å komme seg fra et sted til et annet og for de fleste har tid en verdi. At noen vil bruke mer tid er vel greit nok, da kan de kjøre i 75 i 80 sone. Men da må de for pokker klare å slippe forbi både de som vil kjøre i fartsgrensen og faktisk også alle andre som vil forbi siden det er slik reglene er. Så kan alle de forbanna hobbypoilitifolka ta seg en bolle.

Et tankeeksperiment:

1) Jeg kjører i 85 i 80-sona på ikke-flerfelts vei. Du ligger bak, og har lyst til å kjøre i 95. Dette signaliserer du ved å ligge tett opptil meg. Hvem bør ta hensyn til hvem? Skal jeg tilrettelegge for deg ved å stoppe i en busslomme, eller bør du holde god avstand og akseptere å følge reglene?

2) Du kjører forbi, og ligger i 95 i 80-sonen. Bak deg kommer det en tredje bil, som har lyst til å kjøre i 105. Han signaliserer dette ved å legge seg tett opptil deg bak. Tilrettelegger du for dette ved å svinge inn en busslomme, eller bør han akseptere å ligge bak deg, og holde god avstand?
Hvorfor blander du stopp og en busslomme inn hele tiden? Hvis noen vil forbi så kan du fint hjelpe til med dette uten verken å stoppe eller å lete etter en busslomme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA