meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#151
Elbiler i media / Sv: Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
tirsdag 14. desember 2021, klokken 19:08
Ikke samme sak, men noe relatert. Står samme ting i norske garantivilkår?

Riksförbundet M Sverige har granskat bilbranschens garanti- och försäkringsvillkor och anmärker nu på att det finns villkor i Volkswagens garanti för elbilarna ID.3 och ID.4 som inte går att uppfylla. I instruktionsboken kan man läsa att bilen inte får lämnas i mer än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader. Volkswagen Sverige tillbakavisar dock kritiken.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagens-elbilsgaranti-kritiseras-av-riksforbundet-m-sverige/
#152
Elbiler i media / Sv: Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
lørdag 11. desember 2021, klokken 10:03
Dette er sikkert en av de som gikk strømløse i uka....  ;)

Anmeldt etter skadeverk på elbillader En mann anmeldt av politiet, etter at han ble observert mens han gjorde skade på en elbillader lørdag morgen. Hendelsen skjedde utenfor en bedrift i Arendal
#153
Elbiler i media / Sv: Renault Zoe stryker krasjtest
onsdag 08. desember 2021, klokken 20:18
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 19:27
Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:54
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:48
Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
Så egentlig sier du at beskyttelse av myke trafikanter, og hjelp til sjåføren ikke bør betyr noenting.  :-1:

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
Takk for flott innlegg som var informativt.
Vi får prøve på nytt da.

Hva er det egetlig du prøver å si med innlegget ditt?
At media fortsatt kaller det for en kollisjonstest er da helt greit, for den delen utgjør fortsatt hoveddelen av EuroNCAP. At en slik test utvides, og endres over år bør også anses som helt nødvendig.
Så sier du - "Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score." Da blir spørsmålet - sikrere for hvem?

Ser vi nærmere på Zoe ser det slik ut.
Vuxenskydd: 43
Barnskydd: 52
Fotgängarskydd: 41
Förarassistans: 14

Det er faktisk dårligere enn europas billigste elbil som er Dacia Spring
Vuxenskydd: 49
Barnskydd: 56
Fotgängarskydd: 39
Förarassistans: 32
#154
Elbiler i media / Sv: Renault Zoe stryker krasjtest
onsdag 08. desember 2021, klokken 18:54
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:48
Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
Så egentlig sier du at beskyttelse av myke trafikanter, og hjelp til sjåføren ikke bør betyr noenting.  :-1:
#155
Elbiler i media / Renault Zoe stryker krasjtest
onsdag 08. desember 2021, klokken 11:01
Får null stjerner av Euro NCAP.

https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701

Kan ikke være morro å lese dette for de som har kjøpt den oppdaterte Zoe.
Det er katastrofe for Renault å lage noe slikt i 2021.

– Ikke bare mangler disse bilene sentrale sikkerhetssystemer som standard, men beskyttelsen for menneskene i bilen er verre enn vi har sett i noen bil på mange år, sier han.

Han mener det er kynisk å tilby kundene en billig, miljøvennlig bil dersom det går på bekostning av høyere risiko for skader ved kollisjon.
#156
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
onsdag 08. desember 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:29
Ny uke, ny latterlig kåring av årets bil.

https://dinside.dagbladet.no/motor/knuste-favorittene/74668071

Tester bilene på bane på rudskogen og kårer den mest sporty bilen til årets bil  ::)
Hvorfor er den latterlig? Har du ikke lest hva du linker til?

I utgangspunktet var det kvalifisert 28 biler til Årets Bil-konkurransen. Dette er omtrent samtlige biler som har blitt lansert i løpet av året og hvor importøren har startet utlevering til kunder.

Denne lista ble av juryen skåret ned til ti finalebiler, som ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Viken, 24. november. Her gikk finalistene gjennom diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver og banekjøring med jurymedlemmene bak rattet.

Banekjøring er bare en liten del av finalen, og gir selvsagt et godt bilde av hvordan bilene også oppfører seg på vanlig vei. Du mener kanskje at diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver skulle vært gjort på vanlig vei?
#157
Elbiler i media / Sv: Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:34
Men hva skjer så på vår egen E18? 5 timer stillestående?

Rapporteres om elbiler som "snart går tomme". Si meg lader ikke folk før de drar på reise eller eller er det e-golf, i3 og Leaf som ødelegger ryktet igjen?

https://www.nrk.no/sorlandet/lange-koar-pa-e18.-vurderer-a-setje-inn-rode-kors-1.15762043
Før kunne man hjelpe med en jerrykanne med bensin eller diesel, men det hjelper vel dårlig her....
#158
BMW iX / Sv: Tester av iX
tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:30
TU kjører BMW IX OG NIO ES8. Nå tester vi BMWs nye iX. Vi er ikke klare til å konkludere, men i dagens podkast snakker vi om førsteinntrykkene våre etter noen mil bak rattet.
https://www.tu.no/artikler/to-store-el-suv-er-vi-tester-bmw-ix-og-nio-es8/515667
#159
Elbiler i media / Sv: Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
fredag 03. desember 2021, klokken 22:22
Hovedgrunnen til dette er at for 40% av de med elbil i Sverige er dette den første vinteren de opplever med en ny type bil. Altså folk uten erfraring med elbil og vinter.
#160
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
fredag 03. desember 2021, klokken 17:34
Forrige uke kom de første eksemplarene av i4 inn på norsk jord – til den norske lanseringen rett før jul.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/12/03/195806896/her-kommer-de-forste-dette-er-en-knallsuksess-i-norge
#161
BMW i3 / Sv: I3n døde i kulda - 12v batteri?
torsdag 02. desember 2021, klokken 15:52
Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:41
Ja dette med koding er bare BS. Var vel en annen som skrev om dette i feil-tråden i går også.
Denne kodinga koster jo ofte mer enn selve delene...
Selv om en person her inne påstår at batteri koding på en moderne bil er BS så behøver ikke det være fakta.
Du kan lese denne artikkelen, og kanskje bli opplyst?
https://www.bimmer-tech.net/blog/item/115-bmw-battery-replacement-and-registration
#162
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering av iX
tirsdag 30. november 2021, klokken 18:50
Det er registrert 86 stk BMW IX i november, og det er samme antall som for BMW ix3.

#163
BMW iX / Sv: Nyttig informasjon om iX
lørdag 27. november 2021, klokken 10:26
Spørsmål til dere som har studert IX grundig.

Støtter den BMW sin "remote parking" ved hjelp av nøkkel?
Altså, kan du gå ut av bil, og kjøre den inn i en luke via nøkkel. Og selvsagt hente bilen ut igjen ved hjelp av nøkkel som BMW har på noen modeller.
#164
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
onsdag 24. november 2021, klokken 21:57
Sitat fra: Sjokosaus på onsdag 24. november 2021, klokken 21:05
Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
BMW sin egen presse nettside, der slipper de ut teknisk data for hver ny bil som blir lansert.
Det tviler jeg på, for den linker jeg til. Please find attached the specifications of the BMW iX3, valid from 07/2020.
Max axle load, front/rear kg 940 / 1040.
#165
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA