Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Anew

#331
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
torsdag 29. august 2013, klokken 12:17
Svar på oppfølgingsspørsmål:

SitatInkludert superladerhardware er dessverre bare bekreftet for de amerikanske modellene. Skulle du ha behov for SC lademulighet i framtid, er vår anbefaling å inkludere dette ved bestilling av bil. Utover dette kan jeg dessverre ikke garantere for at en slik oppgradering vil være ettermonterbar på våre biler.

Hrmpf.
#332
Syns det virker som om en del biljournalister lar seg rive med av Tesla-psykosen. Mitt klare inntrykk etter å ha prøvekjørt bilen var at det var noen hakk ned både på utstyr, sittekomfort og finish sammenlignet med min '08 BMW 520. I Norge konkurrerer TMS mot midt-på-treet premiumbiler, og da har den en sjanse på grunn av ytelser og økonomi, men hvordan man kan selge til andre enn "pionerer" i andre markeder skjønner jeg ikke.

Heldigvis er det på global skala mange pionerer med penger.
#333
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
mandag 26. august 2013, klokken 11:56
Noen kommenterte at supercharger kun er en programvaresak som lett kan aktiveres i etterkant.

I følge kontaktpersonen min på Alna er det ikke riktig:
Sitat
Hva angår superchargerne våre, så muliggjøres dette både ved software men også gjennom hardware i bil. Så "ettermontering" vil måtte innbefatte både installasjon av hardware samt softwareinstallasjon på datasystemet i bilen.
...
Skulle du ønske å ettermontere dette, vil det påbeløpe seg moms samt kostnader for arbeid for installasjon av hardware.
#334
FWIW - som IT-sikkerhetsfyr så ser jeg med spenning frem til de første hackene av Tesla.

Kryptografien i disse systemene er så elendig implementert på konvensjonelle biler biler at det er trivielt å stjele dem:


http://www.youtube.com/watch?v=_pZkcdmghhE
#335
Sitat fra: mosko på fredag 23. august 2013, klokken 17:50
Det handler vel rett og slett hva man vil ha for bilen. Min BMW 520ia fra 2004 lå ute i hele 5,5 timer på finn.no før jeg så den for siste gang. Aner at jeg solgte den for billig ;)
Hva gikk den for? Skal selv selge en tilsvarende '08. Litt bekymret for at den skiller seg negativt ut uten navi...
#336
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
torsdag 22. august 2013, klokken 21:38
Sitat fra: HABEL på torsdag 22. august 2013, klokken 21:35
Fikk 4894 av IF for 12000km, 4000 egenandel, Bærum
WTF? Hva gjør deg så spesiell?
#337
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
torsdag 22. august 2013, klokken 19:58
Takker nok en gang for all input her. Det blir nok en blå 60kWh med lyst skinn, tech, lyd og soltak på oss, og så tar vi med superlader i håp om at det kommer en ladestasjon på Fagernes før batteriet begynner å tape seg. Da blir det mulig med en splash-n-dash om det kniper en vinterkveld. Dette blir en lang høst og vinter med venting...

Håper jeg ikke angrer etter første fjelltur i februar/mars!
#338
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
onsdag 21. august 2013, klokken 20:01
Først og fremst en stor takk til alle som har svart! Givende og relativt velinformert diskusjon her.  Som gammel forumrev fra andre sammenhenger blir jeg ikke så veldig sjokkert over at folk kan bli veldig uenige... :)



Sitat fra: eledille på onsdag 21. august 2013, klokken 19:23
Som andre har påpekt, det er ikke nødvendig å spekulere på vinterytelsen til Model S, den er kjent.

Det er jo fint, men jeg føler ikke at jeg har funnet det autorative svaret ennå. Hva er den "kjente" faktoren for å forutsi batterikapasitet ved en gitt temperatur? Det jeg ser er at om jeg multipliserer EPA-rekkevidden med 0.7 (som burde være temmlig safe), så kommer jeg like vel i mål (med omkring 6kWh på tanken... :o)

Sitat
Om jeg var i den situasjonen at jeg definitivt ikke hadde råd til 85 kWh, så ville jeg gått for 60 og ladestopp i sjeldne tilfeller.
Det er vel sånn ca. der vi er. Har fortsatt noen vurderinger igjen å gjøre omkring risiko med å beholde en 6 år gammel BMW i et par år til kontra å ta opp en del mer lån for å kjøpe nytt med mange ukjente faktorer nå (ref. DonPedros forsøk på intervensjon... ;)). Det er jo mildest talt vanskelig å forutsi hva en TMS er verdt om 5-6 år, syns jeg...
#339
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
onsdag 21. august 2013, klokken 12:17
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 11:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. august 2013, klokken 11:01
Batteriet varmes opp raskt med et 6kW (har jeg notert meg) varmeelement og holder varmen godt. Kan være med på 20, kanskje ned mot 30% redusert rekkevidde under horrible forhold og gjennomkald bil i -25, men å påstå flatt 50% rekkeviddetap på vinteren blir tull og tøys for Model S.
Tull og tøys for deg her og nå kanskje, men når en stakkar er i den situasjonen og skal hjem fra vinterferien på hytta med kone og unger som fryser, så spiller det liten rolle hva en fyr på forumet sa forrige sommer. En som kjøper model S for å bruke til hytta, som ANew her, må vite hva bilen klarer under ekstreme forhold, med god margin. Uten optimistiske anslag.
Nå har jeg gode lademuligheter på hytta, så jeg formoder at jeg kan ha oppvarmet batteri og kupé ved start. Hvordan fungerer så batterivarmen når man først er i gang? Er det slik at utladningen av batteriet ved kjøring genererer sin egen varme, eller trekker en batterivarmer vesentlig med strøm under kjøring også?

Snittfarten min til hytta er omkring 70 på godt sommerføre. På vinterføre er halve veien u-saltet, og det er særs lite inspirerende å kjøre på, så da går det nokså rolig for seg.
#340
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
onsdag 21. august 2013, klokken 10:05
Sitat fra: OW på onsdag 21. august 2013, klokken 08:56
Det er lett å bli blennet av prisen på batteriversjonene og kjøpe et batteri som i dag holder akkurat til hytta, og om 3 år så må bilen selges for det holder da akkurat ikke til hytta... Det er i alle fall noe å tenke på... Jeg mener ikke at det er noe som helst galt med 60kWh, men dekker det batteriet akkurat behovet så tror jeg egentlig det er for lite. Det er greit å ha litt å gå på  :)
Det er vel akkurat det som bekymrer meg så mye at jeg lå våken til kl. 5 i dag morges og tenkte. Prematur "range anxiety"... Gitt at det faktisk ser ut til at vi får 300km i praktisk rekkevidde ut av 60kWh ny, så tror jeg på at jeg kommer meg til fjells i februar også om 5 år - eventuelt med en handletur på Fagernes for å besøke en ladestasjon i en times tid.

På den annen side - jeg skal ikke til Geilo, men brukte Jurassictest på ruten til hytta (som ble underestimert med ca 20 km), med de parametrene flux foreslår, og kommer ut med 228 km i rekkevidde. Det er ikke betryggende... Hvor presis er egentlig denne kalkulatoren? I og med at de verste stigningene skjer på fjellveier i 30-40 km/t så har det kanskje noe å si?
#341
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
onsdag 21. august 2013, klokken 09:11
Sitat fra: Anew på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:14
70% bonus
12k kjørelengde
6k egenandel
ingen under 23 år
garasje på egen tomt
Bærum/Stabekk

If: 8800
Enter: 13k
DnB ville gi meg 75% bonus og en pris på 6700 med de samme forutsetningene som over. Bingo indeed.
#342
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?
onsdag 21. august 2013, klokken 02:41
Takk for innput. 85kWh er ikke innenfor budsjettet og lading underveis er helt uaktuelt. Da blir det i tilfelle bensin et par år til.

Dersom vi legger Autofils Geioletest til grunn, så bør "vinterfjellrekkevidden" til en 60kWh-bil være omkring 240km (basert på 480km oppgitt, 300km faktisk med 85kWh), men det er jo uten batterivarmer. Hva vet vi om effekten av denne?

(herregud - dette holder meg faktisk våken om natten...)
#343
Model S 2013 - 2022 / Kommer jeg virkelig frem til hytta?
onsdag 21. august 2013, klokken 00:51
Jeg vurderer veldig sterkt å bytte ut min BMW 5-serie med en 60kWh. Jeg har selvsagt sett Autofil-testen til Geilo, og lest en hel masse, men jeg sitter like vel med en nagende tvil. Sammenlignet med det flyttelasset jeg har med meg når familien på 5 reiser til fjells for en uke, så er Autofil-bilen latterlig lett lastet.

Jeg føler meg rett og slett ikke helt overbevist om at jeg kommer de 210 kilometrene, og ikke minst de 950 høydemetrene til hytta.

Denne tråden antyder at jeg bør slå av ca 50 km på rekkevidden for de 1000 høydemetrene: http://www.teslamotors.com/forum/forums/mountain-driving-some-numbers

...men det er uten last. Er det noen som har erfaring med hva virkelig last med 5 personer og mange høydemetre gjør med rekkevidden? Det skal legges til at jeg ikke har en spesielt defensiv kjørestil.
#344
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
tirsdag 20. august 2013, klokken 12:14
70% bonus
12k kjørelengde
6k egenandel
ingen under 23 år
garasje på egen tomt
Bærum/Stabekk

If: 8800
Enter: 13k
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA