Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bmwi3

#211
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
onsdag 26. februar 2014, klokken 12:38
Sitat fra: nasroht på onsdag 26. februar 2014, klokken 09:40
- Bestiller du en bil i dag, får du den før sommeren, sier Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge.

http://e24.no/bil/nye-modeller-gir-videre-elbilvekst/22782010

Trodde en måtte vente til August - September... Tenkte bestille meg en ila uken.

Dette er bare tull. Bestillte min for ca 2 uker siden og fikk beskjed om Juli. De som bestiller nå får beskjed om juli/august...
#212
Sitat fra: hybriden på mandag 24. februar 2014, klokken 15:37
Våger meg med ett innlegg til ;) selvom kritikk her,er som å banne i kirka 8)
Jeg påstår at de som fortsatt mener Tesla er premium, bør teste noen premiumbiler først.
Jeg tenker da på biler som koster 600000 - 800000 i Norge, disse bilene koster halvparten i andre land
Kanskje derfor Tesla ikke alternativ i resten av "verden", den er for dyr!

Mange nye Tesla eiere har kjøpt  bil som er i smertegrensen hva de klarer økonomisk, tilnærmet "gratis"bruk forsvarer kjøpet! De fleste nye Tesla eiere har aldri hatt så "dyr"bil før, byttet seg opp fra ordinære biler.
Dette gjør eiere er litt "blinde" og mener selvsagt at Tesla er premium.

Andre kjøpere av Tesla, de eier/eid premium bil. Disse forlanger visst nivå på bil/service og våger å stille spørsmål  ;D
Det er disse som gjør at Tesla må utvikle seg og kanskje bli en seriøs bilprodusent  :)

Det eneste som kanskje kommer til å være premium med Tesla vil være verditapet(alle premiumbiler har stort verditap, tror min egen SUV faller 100000kr pr år) :o

Av elbiler på norske markedet er det vel BMW i3 som er mest premium?

+1
#213
BMW i3 / Sv: BMW Norge
torsdag 13. februar 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Coachen på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:18
De oppgir hvertfall at prisen er 249,900 ferdig levert hos dem med forventet dato Juni.
Syntes det hørtes litt raskt ut?

Det stemmer ikke, får min Juli/August og bestilte den for noen dager siden på Bavaria Oslo. Venter man noen uker lenger sa selgeren at det kunne hende man ikke fikk før september+
#214
BMW i3 / Sv: Forsikring i3
torsdag 13. februar 2014, klokken 21:17
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:04
Sitat fra: TeslaS på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:16
16k kjørelengde, 6000kr egenandel, ingen førere under 24, 70% bonus, full kasko endte på 3260kr. Forsikret i jernbanen.


Det har jeg også, men da fikk jeg utvidet forsikring inkl. dvs. utleibil i 20 dager bl.a.

Ja da har vi nøyaktig det samme :)
#215
BMW i3 / Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:46
Sitat fra: 02jan på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:35
Ca 6mnd , dvs levering juli/august.

Samme fikk jeg beskjed om hos Bavaria i Oslo. Forferdelig lang ventetid, håper de gasser opp produksjonen litt.
#216
BMW i3 / Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:06
Noen som ikke har valgt bluetooth og nøkkelfri åpning av bilen?
Evt hvorfor er dette lurt/ikke nødvendig å ta med. Er disse to jeg er usikker på om jeg gidder å ta med.
#217
BMW i3 / Sv: Forsikring i3
tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:16
16k kjørelengde, 6000kr egenandel, ingen førere under 24, 70% bonus, full kasko endte på 3260kr. Forsikret i jernbanen.
#218
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 20:09
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?

Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Jepp hurtiglader jeg mente :D 32A er maks lading da på 1-fas.
Du ser på strømmåleren hvilket anlegg og spenning det er.
#219
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?
#220
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 14:02
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 13:41
Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 13:24
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)

Siden du, TeslaS, startet dette spørsmålet og nå gjør narr av dem som prøver å forklare deg et fornuftig svar på det du åpenbart ikke vet så mye om (nemlig elektrisitet og evt. farer forbundet med det) - så skal jeg forsøke nok en gang å forklare deg hvorfor du skal være jævli forsiktig med å snakke denne faren "ned".

Du sa at du hadde "fått over 700 volt batterispenning i armen" - vel, det sier ikke oss leserne en døyt om det du har vært borti. Du forteller heller ikke hvilken kapasitet det batteriet hadde, slik at vi kan forstå hvilken strømstyrke anlegget er i stand til å levere - dette er spesielt viktig, siden utgangspunktet vi her snakker om: en Elbil-batteripakke på flere 10-talls kWh, som kan levere strømstyrker på flere hundre Ampere. På i3 snakker vi om en 360V pakke som skal kunne levere 125kW som er maks effekt på motoren - det betyr altså "konstant" 347,2 Ampere, og det blir noe annet enn f.eks gnisten på en elektrisk lighter, som faktisk er på 6000V men klarer kun å levere noen hundredels milliampere i brøkdelen av et sekund. Fordi tiden for eksponering er ekstremt kort under f.eks lynedslag, er det derfor også mulig å overleve dette. Men blir du hengende på en 20kWh batteripakke (noe du vil gjøre på 360V), så vil eksponeringen pågå til banken er tom for energi, med mindre du skjæres løs eller (som jeg sa) brenner opp.

Hvis man skal få en farlig belastning, så må man først finne ut over hvilke 2 punkter på kroppen man får en spenning overtrykt (man kan altså ikke få strømgjennomgang før man har 2 punkter hvor strømmen kan gå inn og ut av kroppen). Skal det gå strøm, så må altså en spenning påtrykkes en last (i dette tilfellet er lasten en del av kroppen). Farlige situasjoner oppstår særlig når disse to punktene er på hver sin side av viktige organer (særlig hjertet). En polaritet i hver hand er f.eks en slik farlig situasjon, fordi strømgjennomgangen vil passere hele brystkassen.

LMOR påpeker at du vil få 800mA, noe som er dødelig i løpet av veldig kort tid (cardiac arrest - hjertemuskelen klarer rett og slett ikke bevege seg). Men dette varierer selvsagt veldig fra tilfelle til tilfelle, fordi hudens ledingsevne er forskjellig fra hånd til hånd. Men hvis du blir "hengende" ved at arm/fingermusklene bare griper hardere rundt det du holder i (noe man stort sett vil), så vil situasjonen raskt komme ut av kontroll, fordi huden smelter, og det oppstår langt større elektrisk ledning til kroppsvevet. Det vil igjen medføre at det går høyere strømstyrke (husk man har mulighet for opptil 347A), og deretter begynner cellestrukturen å bryte opp, slik at kropsveskene begynner å blande seg, og deretter "koke"...

...når det har startet, så har nok allerede offeret sluttet med å tenke på tegnefilmer.

Dette er alvorlige saker gutter, og hvem som helst av produsentene er i sin fulle rett til å kalle disse pakkene for "Høyspent" - for i realiteten er de det (selv om den definisjonen brukes på høyere spenningsnivå andre steder)
Gjør ikke narr av noen jeg, det er dine ord. Neivel da vet jeg ingenting om dette...Har jo bare jobbet med alt fra 0v  til 16 kv de siste 15 årene....Og vet farene rundt både strøm,spenning osv
Det er fortsatt ikke et høyspent batteri! Innen der jeg jobber går det per def under " mellomspenning" høyspent er fortsatt over 1000 v veksel og 1500v likespenning i Norge...
Jeg gir meg nå:) ikke noe vits å diskutere mere, handler vel om at BMW og Tesla har sine egne definisjoner på ting...
Mellomspenning er ikke definert i Norge. Bransjen, (Siemens-ABB etc.) Bruker betegnelsen mellomspenning for anlegg fra 1kV opp til 52kV, mens USA om jeg husker riktig har lagt øvre grense for mellomspenning litt lavere. Lavspent er den riktige betegnelsen i Norge for AC < 1kV.
Men husk å skille mellom høy spenning og høyspenning.

Ja som sagt, er det kun innenfor der jeg jobber som vi kaller det "mellomspenning" oversatt fra engelsk medium voltage. Så kun noe som er innført hos oss:) ikke offisielt selvsagt som høyspent anlegg og lavspent anlegg.
#221
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 13:41
Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 13:24
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)

Siden du, TeslaS, startet dette spørsmålet og nå gjør narr av dem som prøver å forklare deg et fornuftig svar på det du åpenbart ikke vet så mye om (nemlig elektrisitet og evt. farer forbundet med det) - så skal jeg forsøke nok en gang å forklare deg hvorfor du skal være jævli forsiktig med å snakke denne faren "ned".

Du sa at du hadde "fått over 700 volt batterispenning i armen" - vel, det sier ikke oss leserne en døyt om det du har vært borti. Du forteller heller ikke hvilken kapasitet det batteriet hadde, slik at vi kan forstå hvilken strømstyrke anlegget er i stand til å levere - dette er spesielt viktig, siden utgangspunktet vi her snakker om: en Elbil-batteripakke på flere 10-talls kWh, som kan levere strømstyrker på flere hundre Ampere. På i3 snakker vi om en 360V pakke som skal kunne levere 125kW som er maks effekt på motoren - det betyr altså "konstant" 347,2 Ampere, og det blir noe annet enn f.eks gnisten på en elektrisk lighter, som faktisk er på 6000V men klarer kun å levere noen hundredels milliampere i brøkdelen av et sekund. Fordi tiden for eksponering er ekstremt kort under f.eks lynedslag, er det derfor også mulig å overleve dette. Men blir du hengende på en 20kWh batteripakke (noe du vil gjøre på 360V), så vil eksponeringen pågå til banken er tom for energi, med mindre du skjæres løs eller (som jeg sa) brenner opp.

Hvis man skal få en farlig belastning, så må man først finne ut over hvilke 2 punkter på kroppen man får en spenning overtrykt (man kan altså ikke få strømgjennomgang før man har 2 punkter hvor strømmen kan gå inn og ut av kroppen). Skal det gå strøm, så må altså en spenning påtrykkes en last (i dette tilfellet er lasten en del av kroppen). Farlige situasjoner oppstår særlig når disse to punktene er på hver sin side av viktige organer (særlig hjertet). En polaritet i hver hand er f.eks en slik farlig situasjon, fordi strømgjennomgangen vil passere hele brystkassen.

LMOR påpeker at du vil få 800mA, noe som er dødelig i løpet av veldig kort tid (cardiac arrest - hjertemuskelen klarer rett og slett ikke bevege seg). Men dette varierer selvsagt veldig fra tilfelle til tilfelle, fordi hudens ledingsevne er forskjellig fra hånd til hånd. Men hvis du blir "hengende" ved at arm/fingermusklene bare griper hardere rundt det du holder i (noe man stort sett vil), så vil situasjonen raskt komme ut av kontroll, fordi huden smelter, og det oppstår langt større elektrisk ledning til kroppsvevet. Det vil igjen medføre at det går høyere strømstyrke (husk man har mulighet for opptil 347A), og deretter begynner cellestrukturen å bryte opp, slik at kropsveskene begynner å blande seg, og deretter "koke"...

...når det har startet, så har nok allerede offeret sluttet med å tenke på tegnefilmer.

Dette er alvorlige saker gutter, og hvem som helst av produsentene er i sin fulle rett til å kalle disse pakkene for "Høyspent" - for i realiteten er de det (selv om den definisjonen brukes på høyere spenningsnivå andre steder)

Gjør ikke narr av noen jeg, det er dine ord. Neivel da vet jeg ingenting om dette...Har jo bare jobbet med alt fra 0v  til 16 kv de siste 15 årene....Og vet farene rundt både strøm,spenning osv
Det er fortsatt ikke et høyspent batteri! Innen der jeg jobber går det per def under " mellomspenning" høyspent er fortsatt over 1000 v veksel og 1500v likespenning i Norge...
Jeg gir meg nå:) ikke noe vits å diskutere mere, handler vel om at BMW og Tesla har sine egne definisjoner på ting...
#222
BMW i3 / Sv: Plutselig ringte bilen opp "nødsentralen"
søndag 09. februar 2014, klokken 12:54
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 12:44
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. februar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 12:06
At jeg "advarer" om mulig bug som ringer opp Viking ...

Når du poster at du bare trykker "som faen" ... synes jeg mulig "bug"-teorien er for tidlig konkludert og overdrevet. ... da føler jeg meg faktisk fri til å påpeke dette.

Selv hadde jeg ikke turt å si til noen at jeg satt å fiklet med alle mulige menyer uten noen mening eller viten og til alt overmål ble oppringt, fordi jeg hadde trykket på noen jeg sikkert fikk beskjed om at jeg ikke skulle ... eller ikke gadd sette meg inn i ... men det er nå bare meg og ikke andre.  :-[

Nå er jeg kanskje ikke så redd som du er, og har derfor ikke noe problem med å "byde på meg selv". At jeg kaller det apekatt-testing var for å spe på med litt humor, som personer med antisosiale egenskaper har problemer med å "lese". 

Jeg tror svært få personer er så nerd at de leser HELE manualen før de forsøker å klikke gjennom menyene når de får en ny bil.

Jeg har lært en ting av min mor i oppveksten:" Har du ikke noe positivt å komme med så hold din munn".

Pøs på med tråder du, syns det er greit at noen prøver ALT på bilen å forteller om sine erfaringer :D
#223
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)
Jeg håper ikke du med det mener at slike spenninger er ufarlig. Folk har skadet seg med nærkontakt på spenninger langt lavere enn dette. Noen har også sluppet unna ganske greit fra høyere spenninger, til og med overlevd lynnedslag.

Når Tesla og andre skriver slike ting som "Høyspenningstrømkontakt" er det selvfølgelig ingen ting som heter noe slik i fagterminologi for elektrobransjen. De fine nyansene mellom høy spenning og høyspenning forsvinner lett når en oversetter.
En må skille mellom
Advarsel: Høy spenning som betyr at det kan forårsake skade å komme i kontakt med dette.
Bransjefagterminologi: Høyspenning som altså er over 1500V DC eller 1000V AC.
I vår uperfekte verden blir det dessverre av og til feil på klistremerker og plakater av alle slag.
I dette tilfelle mener både BMW og Tesla å advare mot spenninger som er såpass høye at det kan skade de som er klåfingret og vant til vanlige spenninger i bil. Det synes jeg de skal få lov til selv om oversettelser av og til blir litt feil.

(Angående dårlige oversettelser ta en titt i VG på «morsomme skilt» http://www.vg.no/reise/spesial.php?id=5537 så ser en for at "Høyspenningstrømkontakt" er ganske uskyldig)

Å herregud!!er det mulig.... Nei selvsagt er det ikke ufarlig, folk har både mistet livet og fått store skader av mye mindre. Men du blir ikke aske, det er så dumt å si. Jeg har sett folk som har fått 16kv i kroppen, ser ikke fint ut men ikke i nærheten av aske. Nok off topic, det jeg lurte på var hvorfor de omtaler batteriet som høyspent. Svaret er nok som noen skriver over her, 12v er det med lavspenning og da er det enkelt( men feil i Norge) og omtale kjørebatteriet som høyspent.
#224
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 00:32
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 00:06
Ja jeg jobber innenfor jernbanen, elektro/ ingeniør så er godt kjent med det. Men hvorfor omtaler de det som høyspent? Det er jo helt virkelighetsfjernt...

Jeg har også jobbet som lavspent elektroniker i 20 år - bl.a. på 5 ulike cruise-skip der det er internasjonale lover og bestemmelser som gjelder, og der har alltid grensen gått på ca. 48-50V mht. til å definere hva som er lavspent/høyspent, dvs. ufarlig/farlig, dvs. behov for særegen sikkerhetssertifisering etc. etc. Innen UPS-teknologi så er det et helt klart skille på DC-pakker på over 48V, når det gjelder sertifisering av personell - hvorfor ? Hvis dere, TeslaS og LMOR er i tvil om hva som er farlig (høyspent), så foreslår jeg at dere tar hverandre i hendene, samtidig som dere klepper den ledige hånda på +/- polene på et 360V batteri med kapasitet på 22kWh - vi snakkes i baren etterpå ;) (jeg tipper dere ligger nedi askebegeret ;) )

Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)
#225
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
søndag 09. februar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. februar 2014, klokken 20:05
Sitat fra: TeslaS på lørdag 08. februar 2014, klokken 16:32
Hvorfor omtaler BMW batteriet som høyspentbatteri? Batterispenningen er vel kun på 360v??
Ellers gjør vel Tesla det samme, til og med høyspent hjemmelading :-)

Men begge "tar feil", selv om det ikke spiller noen rolle.

Høyspenning betyr at spenningen i et elektrisk anlegg er høy. International Electrotechnical Commission (IEC) og Norsk elektroteknisk komité definerer høyspenning som nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning eller 1500 V likespenning. Alle regler for elektriske anlegg i Norge (bla NEK 400) baserer seg på denne definisjonen.

Ja jeg jobber innenfor jernbanen, elektro/ ingeniør så er godt kjent med det. Men hvorfor omtaler de det som høyspent? Det er jo helt virkelighetsfjernt...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA