Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leifarneb

#46
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe Model X i Sverige
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 18:10
Du tenker på svekkelsen av dollaren?
#47
Model X 2014 - 2022 / Kjøpe Model X i Sverige
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 16:01
Hei,

Ser det er +/- 100k å spare på å kjøpe en "loaded" Model X 90D i Sverige nå sammenlignet med Norge.

Noen som har prøvd/tenkt på å gjøre det og har noen erfaringer å dele?

LAB
#48
Model X 2014 - 2022 / Kvalitet/problemer med Model X
mandag 03. oktober 2016, klokken 12:24
Hei,

Vurderer en Model X 75D. Jeg var tidlig ute med Model S og hadde min andel av problemer. Stort sett ikke noe store problemer, men mye småpirk som til sammen gjorde det til en dårlig opplevelse.

Noen her som har hatt negative kvalitetserfaringer så langt? eller er bilen nå bare fryd og gammen?

vh
Leif Arne
#49
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avstemming: Mugg i soltaket.
torsdag 20. februar 2014, klokken 20:10
Hei,

Har bare et lite tillegg til denne diskusjonen. Har hatt langvarige problemer med enten vannlekasje eller kraftig kondensering på soltaken. Så kraftig at det faktisk renner vann i huet på det nær bilen kjøres oppover. I den forbindelse var den inne hos Tesla for andre gang denne uken. Service Representaten fant store mengder kondens hos meg og fortalte videre at mugg var blitt et ganske omfattende problem på biler i Norge. Vistnok arbeidet de med å finne ut hvordan de kunne løse problemene. I mellomtiden ble mine pakninger etc rundt soltaket smørt inn med en vannavvisende silikon/krem som en midlertidig fiks.

Så til de av dere som kanskje nå finner mugg: stikk innom før du finner på å fjerne det selv etc..

Vh
Leif Arne
#50
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Hvilke vinterdekk velger man?
onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:42
Sitat fra: daniel@doderlein.com på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:56
Hei, dette er mitt første innlegg, beklager om jeg spør om noe som er godt besvart før. Har søkt og funnet mye om vinterdekk, men ikke svar på mitt spørsmål.

Jeg får min Tesla S 85 om en uke. Den kommer med 19" sommerdekk.
De har mye å gjøre på alnabru og jeg vil ha noen fetere felger til sommerdekk så jeg har bestemt meg for å kjøpe 19" vinterdekk og legge disse på felgene som følger med bilen. Spørsmålet er:

Hvilke vinterdekk, 19" 245/45 skal jeg velge? Jeg skal pendle tønsberg - Oslo og regner med mye slapsete føre, mest våt asfalt.

Under at ingen enda har kjørt disse bilene rundt på tilsvarende vinterføre, men jeg må bestille dekk nå, noen tips på konkrete dekk?

Gleder meg som en liten gutt på julaften!

Hei!

Jeg har nå kjørt med Hakka 7 Pigg i vel en mnd - 245/45/19. Her er mine observasjoner:

- Dekkene er mye mykere enn sommerdekkene på 21"
- Hjulspinn opptrer mer eller mindre umiddelbart ved gassing
- De første 2 ukene var dekkene så myke at jeg opplevde at bilen var "gele" i svingene.
- Nå etter litt innkjøring og slitasje synes jeg dekkene er bra
- Endel hjulstøy i lav hastighet

Skulle jeg valgt på nytt tror jeg at jeg hadde bestilt Michelin X - pigg. Disse dekkene er litt dårligere på snø, men mye bedre på asfalt - litt hardere gummi. Fortsatt er det et veldig godt vinterdekk!

vh
Leif Arne

#51
Hei,

Jeg vet ikke hva du legger i reelt bud, men jeg er villig til å gi 3300 for den. Interessant?

vh
Leif Arne - tlf 41218108
#52
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
onsdag 09. oktober 2013, klokken 15:34
Hei,

Etter å ha hatt bilen nå i snart 2 uker, og kjørt 2000km (!) på den tiden er mine observasjoner slik:

1) Ved max lading, altså 100%, med variert terreng blandt annet 2 fjelloverganger, og vanlig kjøring (10 over i fartsonene) har jeg konsekvent oppnådd mellom 37-43 mil. Det er ukomfortabelt når det nærmer seg 40 mil fordi man blir usikker om man kommer frem eller ikke. Men jeg har enda til gode å ikke komme frem. Eksempel: Kjørte Drøbak, Gaustablikk, Rauland, Hovden i ett strekk. Dette pusher grensene, men jeg kom akkurat frem.
2) På motorveiskjøring i hastigheter over 100 (100-130) er rekkevidden jeg oppnår konsekvent mellom 27-35 mil. Energiforbruket går betydelig høyere når man ligger i høyere hastigheter. Det kan også nevnes at i de fleste tilfellene har det vært totalt 4 stk i bilen de gangene jeg har testet motorveiskapasitet
3) Småkjøring, bykjøring, gass - av/på m.v. mellom 20-30 mil

Konklusjon: langkjøring med variert terreng i hastigheter fra 60 - 90 gir god kapasitet.

vh
Leif Arne
#53
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
mandag 30. september 2013, klokken 19:48
Hei,

Da har jeg endelig fått min bil. Fantastisk opplevelse P15265 er endelig i hus i Drøbak. Har klart å klokke nesten 40 mil i helgen!

Oppsummert:
Jeg var redd for mye småtrøbbel etter å ha fulgt med på forumet her over lenger tid. Heldigvis: ikke noe problem enn så lenge. Detailing etc var spottless - superbra!

Pros:
Fantastisk vakker bil, utrolig digg å kjøre, fantastisk infotainment, utrolig drag. Det går no så voldsomt unna, værre enn alle BMWer jeg har hatt samt værre en alle Porsche 911ene jeg har kjørt. Å kjøre bilen minner mest som å kjøre motorsykkel! Elsker fargekomboen: mørk grå, grå felger, grått interiør. I tillegg: folk kikker og peker og tuter - det er morro!

Angrer på?
I utgangspunktet angrer jeg ikke på noen av konfig valgene, kanskje med unntak av noen små ting: sikkerhetspakken er bullshit. Ikke velg den, jeg ser ingen fordeler av ekstra 12v batteri etc. Jeg angrer heller ikke på manglende dobbeltlader eller + pakke. + pakken ser jeg som totalt unødvendig da bilen både er stiv og sitter som lim på bakken. Prøver du å kjøre denne bilen på bane tror jeg du må ha med et ekstra dekksett - for denne bilen spiser bakdekk!

Negativt:
Egentlig blir dette bare småplukk, men hvis jeg skal nevne noe smått: mangel på blå 32A CEE adapter (lading på 16A går ulidelig tregt), klupete og stor Schuko adapter på MWC (du må lage deg en liten skjøt), cruise control hendel og blinker hendel er omvendt av det naturlige jeg er vant til, batterikapasiteten kan man ta med en klype salt - selv med forsiktig kjøring. Angående det siste punktet mener jeg at det er vanskelig å komme spesielt mye over 35-40 mil.. selv med pen kjøring. Jeg har kjørt iMIEV og prosentmessig er kanskje diffen mellom reell og oppgitt rekkevidde ikke så stor - men idet du over lenger tid ligger i hastigheter over 90 km/t synker batterikap dramatisk.

Konklusjon: den mest fantastiske tingen jeg noen gang har kjøpt og kjørt :) Er helt i ekstase fortsatt! Flere av kameratene mine har kommentert at jeg er mer opptatt av denne bilen enn av når jeg giftet meg med kona (hehe)!

For de av dere som vurder å kjøpe bilen: DO IT! For de av dere som fortsatt gleder dere: GLED DERE - NYT DET!

Det var det!
#54
Sitat fra: krister461 på søndag 22. september 2013, klokken 13:24
Kan jeg spørre hva det kostet med elektriker? Og hvor i landet du befinner deg? :-)

8100 inkl mva. Ca 7 m strekk, boring gjennom to vegger, ny kurs i sikringsskapet. Bor i Drøbak
#55
Hei,

Jeg har fått den lokale elektrikern til å montere opp et 32A CEE stikk i garasjen slik at jeg kan "hurtiglade" Model Sen når jeg får den til helgen. Gitt at de blå adapterne til TMS lar vente på seg har jeg kjøpt en CEE-Schuko adapter som jeg hadde tenkt å bruke i mellomtiden, tilsvarende denne: http://www.jula.no/cee-til-schuko-overgangskabel-403078

Når jeg så kommer hjem med adapteren ser jeg at CEE stikket som elektrikern har montert er i en dimensjon for stort ift. CEE adapteren jeg har kjøpt.. den går rett og slett ikke inn. Er det elektrikern min som har gjort feil eller er den blå adapteren til TMS større enn vanlig CEE dim?

Har lagt ved et bilde så dere ser hva problemet er...
#56
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
onsdag 18. september 2013, klokken 18:33
Sitat fra: laumb på onsdag 18. september 2013, klokken 12:12
Da var kjerra betalt... Venter i spenning nå...

Fått regnr enda?
#57
Hei,

Som et innspill i debatten, og som kommende TMS eier (1 uke!), synes jeg denne tråden er blitt litt unyansert og lite balansert.

Alle biler, selv nye rett fra fabrikken, kan ha større og mindre feil. Bremse ulyder, skjeveter etc er blandt annet en vanlig gjenganger hos alt fra VW til BMW. Spesielt for TMS tror jeg FW/SW problemer er noe alle eksisterende og kommende TMS-eiere må erkjenne at kan forekomme. Dette er en bilrevulusjon. Intet mer eller mindre.

Når det gjelder større feil som vanngjennomtrengning, paneler m.v. er dette mer alvorlig som bør taes tak i av Tesla umiddelbart. Dersom brukere av dette forumet opplever dårlig service, avvisninger m.v. synes jeg det egner seg som saker som kan frontes gjennom dette forumet og på annet hold.

Så lenge Tesla tar feil og mangler alvorlig, og yter god service mener jeg de gjør det som kreves av dem.

Bare en tanke fra meg...
#58
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 17. september 2013, klokken 20:50
Sitat fra: roaaad på tirsdag 17. september 2013, klokken 18:55
Da var P2121 også ferdigbygget med status "Your Model S is being prepared for pickup or delivery".  Det var akkurat en uke in production (10-17. sep).  Da kommer den kanskje i midten av oktober!  Det er godkjent i.f.t. estimert Sep/Okt fra starten.

Not to break your luck.. men. Den blir nok levert tidlig i November - alternativt sent i oktober. Regnes ca 50 dager..
#59
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 13. september 2013, klokken 13:53
Bare en lite update for nye reservasjonsholdere.

Har kjørt en salgskampanje her på jobben så nå har til sammen 5 stk bestilt TMS :-) (hvis Tesla leser dette så fremskynd gjerne min levering fra 28.9 til et par dager før :-)).

De siste to som bestilte nå denne uken får beskjed om levering i Mai 2013. Med andre ord er det mye som kan tyde på at Tesla snart er utsolgt et år frem i tid!

LAB
#60
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 12. september 2013, klokken 21:02
Sitat fra: laumb på torsdag 12. september 2013, klokken 20:44
Sitat fra: leifarneb på torsdag 12. september 2013, klokken 20:10
Sitat fra: laumb på torsdag 12. september 2013, klokken 19:32

Sitat fra: ebbrey på torsdag 12. september 2013, klokken 18:26
Skjønner ikke hvorfor jeg må inn på MyTesla siden flere ganger om dagen, både fra pc, mobil og nettbrett og sjekke statusen. Jeg vet jo at denne ikke alltid stemmer uansett. Hvorfor må jeg absolutt inn her å sjekke. Noen andre med samme problem? :P


Nå som bilen er ferdigprodusert og snart klar til levering er jeg innom Bil og Henger appen 10-12 ganger i døgnet og sjekker med VIN om den har fått Reg-nummer.

Sjekker og MyTesla et par ganger om dagen. Selv om det ikke kommer mer der før jeg har fått den.

Laumb,

Vi får bilen samme dag, samme tid neste tror jeg (28.9 10:00). Jeg betalte regningen nå, i et forsøk på å speede opp leveransen, og sendte mail til DS. Sier ifra til deg hvis jeg lykkes....

vh
Leif Arne


Høres flott ut! Du får varsle hvordan det går!
Jeg har ikke betalt (skal signere papirer i banken i morgen), men har blitt flyttet fram til 24. :D

Aiaiai.. 4 dager er jo knall bare det også! Klarte du det uten smiger og bestikkelser eller har du noen triks du vil dele? :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA