Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Porsgrunn

#16
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
lørdag 23. januar 2021, klokken 23:53
Sitat fra: geear på lørdag 23. januar 2021, klokken 20:28
Kan hende det er urban superchargere?

Det er mildt sagt ikke mye tilgjengelig plass utenfor Arkaden med Skiens mest trafikkerte gate på en side, gågate på to sider og varemottak/innkjøring parkeringshus på den siste.

Er derfor ganske sikker på at det må bli inne i parkeringshuset(hvor det alltid er ledige plasser dersom du kjører forbi det første feltet). Det blir en urbancharger for meg uavhengig av om det blir 250 eller 70 kW stolper.
#17
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
lørdag 23. januar 2021, klokken 17:34
Ifølge postlistene til Skien kommune jobber Tesla med ladere i Skien sentrum.

Plasseringen er Arkaden med adresse Bruene 1.

Jeg har ikke søkt innsyn og kjenner derfor ikke detaljene
#18
Tesla / Sv: Tesla utvider mobil service til hele landet
lørdag 14. november 2020, klokken 11:00
McLaren sender mekanikere til bilene i Norge og har drevet med dette lenge ;)

Vi får se hvordan det utvikler seg, men jeg tror ikke dette konseptet går med overskudd og derfor blir avviklet innen noen år. Eventuelt går over til et tilbud hvor du må betale for tiden mekanikeren faktisk bruker inkludert kjøring.
#19
Tesla / Sv: Tesla utvider mobil service til hele landet
lørdag 14. november 2020, klokken 03:40
Hvordan kan det være fornuftig bruk av personale og hvordan er det mulig å få det til å være lønnsomt?

Kjøre tre timer hver vei for å utføre max en times jobb, ingen kunder er villig til å betale for en hel dag når jobben tar en time.

Tesla må betale den ansatte lønn for hele dagen pluss utgifter til servicebilen mm. Hadde personen istedenfor jobbet inne på et servicesenter ville Tesla kunne fakturere mange flere timer på personen.

I mine øyne blir disse bilene litt en nødløsningen steder du mangler et service tilbud og det er få kunder. Sånn jeg ser det, så fort du har kunder nok til å ha et servicesenter og det er oppe og går må de mobile mekanikerne hentes hjem om du vil tjene penger.

Er det noe jeg ikke har skjønt her?
#20
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
tirsdag 15. september 2020, klokken 12:14
Problemet til Lidar er at den kan bare måle, den ser ingenting.

Selv om de beste Liderne er rimelig gode til å måle så har den ingen mulighet til å se forskjell på en plastsekk og en unge som plutselig kommer ut i veien. Skal den da bråbremse og ble påkjørt bakfra eller håpe det er en plastsekk.

Det er mulig å måle avstand også med kamera og software dersom du har flere med forskjellig zoom(selv om jobben er langt fra ferdig). Radar gir også informasjon om avstand.

Lidar alene vil aldri bli godt nok i alminnelig trafikk, kartet bilen lager må også inneholde informasjon om hva som er hvor. Blir det ikke da litt sånn at dersom software har blitt god nok til å godkjennes så har Lidar ingenting nytt å komme med?
#21
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
onsdag 26. august 2020, klokken 23:57
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. august 2020, klokken 23:17
Med det samme du er i gang, kan du også legge inn RFID nummeret på bankkortet dit, eller f.eks nøkkelbrikken til jobben/borettslaget/husdører el.lign.
8) :+1: :-*
Dette fortjener en skikkelig runde med trampeklapp. Dette er en hva ønsker kunden tankegang. Ikke hvordan skal vi oppnå "kundelojalitet" ved å gjøre det vanskelig for kunden å bruke andre(slik daglig leder i GK har sakt han faktisk ønsker :o )

Jeg er helt sikker på at i lengden er det mest lønnsomt å være serviceinnstilt og kundevennlig.
#22
Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 16. juli 2020, klokken 14:11
Dagens hurtigladere er gjerne utstyrt med begge ladestandardene hvilket fordyrer ladestasjonen med kanskje 30 %.
De er en god nyhet at Nissan nå endelig starter utfasingen av Chademo i Europa. Ikke fordi det gjør dagens ladere så veldig mye dyrere, men det gjør det billigere og enklere med utbygging av fremtidige ladere med høyere effekt.

En av operatørene ble i en av artiklene om saken sitert på at ekstrakostnadene for Chademo kabel pluss ekstra kontrollkort var ca 20 000 kr. Imidlertid forutsatte det en begrensning på 200 Amper eller ville det trenges veskekjøling pluss at det gjorde lastdeling og full utnyttelse av effekt vanskeligere.

Resultatet av dette blir antagelig at det fortsatt vil være vanlig med Chademo på nye ladere med mindre enn 100 kW, mens ladere over dette antagelig vil være uten.

I tillegg vil det nok over tid, etterhvert som laderne blir gamle og skal byttes, bli færre og færre med Chademo kabel. Vi snakker derfor fort om mer enn 10 år til den siste Chademo kabelen forsvinner og noen år til den siste blir montert.
#23
Lars hvordan er det med de 8 laderne som skal opp på Telemarksporten, vil de også komme iløpet av sommeren?
#24
På Langrønningen (Circle K Bamble) er 12 stolper i drift, mens 5 mann jobbet utover kvelden med de 8 siste. Meningen at alle skal være operative iløpet av natten.

Circle K sine 4 hurtigladere pluss 4 lynladere er i drift, stasjonen åpnet i dag
#25
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 03. mai 2020, klokken 22:35
GK utvider ikke med flere ladere hos Circle K. Den oppgaven ønsker CK å ta selv.

Gjelder det for andre som f eks Ionity også?
#26
Dette er det beste utfallet tenkelig for Tesla.

Jeg vet hvem mannen er, men tror jeg skal nøye meg med å si at det finnes kunder du virkelig ikke ønsker å ha og ønsker du aldri hadde hatt.
#27
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 13. februar 2020, klokken 21:39
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 20:46
Godt over 800 i kurs etter at de henter inn mer penger, er det egentlig logisk?

At markedet reagerer positivt er vell ikke nødvendigvis ulogisk?

Utvanningen er relativt beskjeden. Det blir vell noe sånt som mellom 1.5 og 2%.

Det som kan tolkes positivt er f.eks:

  • Det fjerner usikkerhet rundt om tesla har økonomiske muskler til alle de nye modellene og fabrikkene
  • Det gir enda større tiltro til at Tesla ikke går tom for penger(kanskje ekstra viktig i disse Coronavirus tider)
  • Så lenge markedet ser ut til å mene tesla trenger penger, og ikke sender kursen ned, så er det så godt som gratis penger i forhold til å låne penger i markedet.

Jeg tror timingen på dette er god og at det derfor er riktig å gjøre det nå.
#29
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
torsdag 28. november 2019, klokken 12:25
At Fortum, når det først skal gjøres en slik stor utbygging, ønsker å velge teknologi som er riktig for de bilene vi vet kommer neste par år synes jeg de skal ha skrytt for.

Å gjøre et slikt stort regionalt løft med 50 kW ladere ville være merkelig. Diskusjonen om å også få lynladere til Finnmark hadde kommet til å starte før de var ferdig med å bygge.

Jeg tror også det vil koste mer og for mange år forover gi et dårligere tilbud om ikke Fortum klarer å få fornuften til å seire her.
#30
Det er noen ting ved dette som virker merkelig.

Dersom dette stemmer har de funnet neste steg for batterier som bokstavelig talt tusenvis av firmaer bruker enorme summer på å finne. Hvorfor da selge det til Nikola, som er et relativt lite oppstartselskap nesten uten inntekter og på konstant jakt etter mer finansiering. Jeg mener ikke dette som kritikk mot Nikola, men det bør være ganske åpenbart at andre ville hatt økonomiske muskler til å betale mye mer en hva som er mulig for dem :-\
 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA