Har du prøvd?
Når du kjører manuelt - ikke cruise på
Når du kjører manuelt - ikke cruise på
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: joda på mandag 06. april 2015, klokken 22:19Sitat fra: OnlyOne på mandag 06. april 2015, klokken 20:32
Litt ot, men mens vi venter på svarene:
For en fersking som ikke har fått bilen enda - Hvordan er regner man ut rekkevidden basert på batteriets kapasitet og snittforbruk? Ta gjerne med de riktige begrepene også (slik som Wh/km)..
Prinsippet er slik (noe forenklet):
Batteripakken er 85 kW(h) = 85000 Wh
Hvis man da deler tilgjengelig batterikapasitet på forbruket man har i snitt, får man antall km man kan kjøre.
Noen eksempler:
1) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 185 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 185 Wh pr km = 459 km.
2) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 200 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 200 Wh pr km = 425 km.
3) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 245 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 245 Wh pr km = 340 km.
4) La oss si du lader til 70% og har ett snittforbruk på 220 Wh pr km, da blir regnestykket slik 70% av 85000 Wh = 59500 Wh / 220 Wh pr km = ca 270 km
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:51
Min har foran.
Har ikke premium interiør.
Sitat fra: mortegun på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:54Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:30
3 desibel forskjell på de to dekkene kan derfor oppleves som dobbelt så høy lyd.
Dobbelt så høy lyd - utvendig. Innvendig kan være en helt annen situasjon.
Må bare få påpeke at man faktisk ikke har en lineær hørsel, det vil si at selv om 3dB mer lyd er dobbelt så høyt i alle målbare former oppleves det ikke som dobbelt så høyt. Hørselen er faktisk mye nærmere å være logaritmisk, men er ulineær.