Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - P85D+

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopilot
mandag 06. april 2015, klokken 23:29
Har du prøvd?
Når du kjører manuelt - ikke cruise på
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopilot
mandag 06. april 2015, klokken 23:06
I hvilken hastighet?
#18
Model S 2013 - 2022 / Autopilot
mandag 06. april 2015, klokken 23:01
Starter tråd på dette området

Pr i dag fungerer kun adaptiv cruise
Lane varsel er en ubetydelig vibrasjoner i rattet
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?
Nød brems - virker ikke?

Erfaringer? Også sett i relasjon til hva BMW , Volvo og Mercedes leverer.

#19
Sitat fra: joda på mandag 06. april 2015, klokken 22:19
Sitat fra: OnlyOne på mandag 06. april 2015, klokken 20:32
Litt ot, men mens vi venter på svarene:

For en fersking som ikke har fått bilen enda - Hvordan er regner man ut rekkevidden basert på batteriets kapasitet og snittforbruk? Ta gjerne med de riktige begrepene også (slik som Wh/km)..

Prinsippet er slik (noe forenklet):

Batteripakken er 85 kW(h) = 85000 Wh

Hvis man da deler tilgjengelig batterikapasitet på forbruket man har i snitt, får man antall km man kan kjøre.

Noen eksempler:

1) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 185 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 185 Wh pr km = 459 km.

2) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 200 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 200 Wh pr km = 425 km.

3) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 245 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 245 Wh pr km = 340 km.

4) La oss si du lader til 70% og har ett snittforbruk på 220 Wh pr km, da blir regnestykket slik 70% av 85000 Wh = 59500 Wh / 220 Wh pr km = ca 270 km

Bruk 75000 wh i regnestykket
#20
I dag fra fjellet med 2 Teslaer

Distanse 22 mil
Tørre veier - fulgte trafikken m. Autopilot - trafikken holdt fartsgrensen

P85D: 158 wh/km ( en del forbikjøringer ) (Michelin x-ICE)
85D  :  145 wh/km ! Fulgte trafikken u forbikjøringer (Hakka8)

#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med Tesla S 85D Tråden
søndag 05. april 2015, klokken 20:12
Har både P85D og 85D og ja P,en er stivere og fastere. ( ikke helt relevant test da P er x-ICE og 85D er Hakka8)

Er som å sammenligne P85 med P85+. Personlig så synest ikke jeg P,en er for stiv.

Det stemmer også at bilene er vesentlig stivere i høy modus.

X-ICE konklusjon så langt = betydelig bedre enn R2 mht stabilitet. Oppleves som like bra på div. Forskjellige vinterunderlag.
#22
Det virker som "BensinV8" notorisk er inne på "alle" emner for å ødelegge?
Kan være at han kun er ett "barn/ungdom" som gjør dette som tidsforbruk?

Selv om slike fora som dette skal være åpne og mottakelige for diskusjoner så mener jeg at de som IKKE greier å holde seg innen for vanlige normer mht å forholde seg til trådtittel bør nektes adgang.
Tenker da spesielt på de som notorisk praktiserer dette.




#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bergen-Oslo på sommerdekk?
tirsdag 31. mars 2015, klokken 20:17
Går bra hvis du er svensk eller bor i telt
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85D teknisk info
tirsdag 31. mars 2015, klokken 13:08
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:51
Min har foran.
Har ikke premium interiør.

Skal sjekke en gang til (-:
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85D teknisk info
tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:35
La merke til i dag at P85D ikke har lys i Trunk og Frunk
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med Tesla S 85D Tråden
fredag 27. mars 2015, klokken 06:33
Sitat fra: mortegun på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:54
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:30
3 desibel forskjell på de to dekkene kan derfor oppleves som dobbelt så høy lyd.

Dobbelt så høy lyd - utvendig. Innvendig kan være en helt annen situasjon.

Må bare få påpeke at man faktisk ikke har en lineær hørsel, det vil si at selv om 3dB mer lyd er dobbelt så høyt i alle målbare former oppleves det ikke som dobbelt så høyt. Hørselen er faktisk mye nærmere å være logaritmisk, men er ulineær.

Økning på 3 Db oppleves ikke som dobling - for å høre forskjell må styrken økes med 3db
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer P85D og S85D
torsdag 26. mars 2015, klokken 20:24
Ja helt klart.
Michelin dekkene er du nærmere sommerdekk følelse samtidig med at de fleste føreforhold er like bra som R2 dekkene

#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer P85D og S85D
torsdag 26. mars 2015, klokken 20:21
Kjører S85D med Hakka8
hakka 8 er overlegent bedre på is
Henger også bedre fast i svingene på grov is
#30
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer P85D og S85D
torsdag 26. mars 2015, klokken 20:11
Var ute i dag og kjørte P85D med Michelin x-ICE og S85D m. Hakka 8

byttet ut begge P85+ med Hakka 8 til 2 D

P85D
Kjørte div småveier/bakker samt lengre tur på E18.
Det er ikke til å tro! Har hatt mange 4wd biler - dette er en ny dimensjon!
Ligger alene i vestrefila med mellom 10 og 15 cm snø i 80-90 km i timen - som å kjøre på skinner!
Michelin x-ICE dekken er supre. Noe helt annet enn svømmende r2 dekk.
JA - P85+ er fantastisk på vinterføre -MEN  p85D er ett LYSÅR bedre!!
Det må bare prøves!
Testet SLIP start knappen - fungerer!!

Skiftet senere til S85D med hakka 8
Kun småkjøring på drittveier med dyp snø.
Helt klart Michelin dekkene var bedre mht. Sporing! På asfalt er dekkene overlegent bedre vs. Hakka R2

Konklusjon på dagens føre
TESLA D utgave er overlegent bedre vs RWD!!

Erfaring
Hatt flere Tesla hvorav 2 P85+ i daglig bruk i 1 1/2 år
P 85D i Ca 3 uker og S85d i 1 uke
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA