Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoundTrip

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til beste bruktkjøp av Tesla..
søndag 14. februar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. februar 2021, klokken 04:43
Kjøpte selv en 2013 Tesla S med stålfjærer og alutak. Ellers full speck og med gratis Supercharging. Alle kjente feil er byttet på garantien som nå går ut.

Veldig fornøyd med bil og Tesla support. Også deleprisene virker "fornuftige", i alle fall sammenlignet med asiatiske biler.

Det aldrende batteriet lader med maks 86 kW men går raskt ned mot 65-55 kW. Likevel raskt nok til at vi ikke nøler med å kjøre Europa rundt.

Stor pluss for stort bagasjerom framme på eldre bakhjulsdrevne S. Det er spesielt nyttig når en sover i bilen, noe som er en annen nyttig egenskap.

Veldig glad vi valgte denne framfor Tesla 3, men håper likevel at en Aptera etterhvert kan overta oppgavene til Tesla S, nemlig lengre destinasjonsturer.

Til småkjøring er favoritten Smart ED, men grunnet innføring av bompenger også på elbil er den sitt bruk begrenset til innenfor bommene og en Buddy M9 med Diesel Eberspresher tar meg varmt og komfortabelt og helt uten timesregler og bomplasseringsstress gjennom den forhatte moderne bymuren.

Litt ironisk egentlig at jeg uten slike bommer kunne kjørt den mer miljøvennlige og tryggere Smart ED uten Ellen av Diesel.

Takk for tilbakemelding. Vurderer å kjøpe brukt Model S nå. Orker du å ramse opp de "kjente tingene" som bør være fikset på en eldre Model S? :)
#2
Kjøpe elbil? / Tips til beste bruktkjøp av Tesla..
lørdag 06. februar 2021, klokken 12:20
Hei.

Har kjørt en Leaf 2013 modell fra den var ny. Batteriet er ned til rundt 100 km rekkevidde om vinteren, så trenger en bil nummer to. Vil gjerne ha en Tesla. 2-300 000. Tenkt på en brukt Model S. Noen som har peil på hvordan Model S aldrer? Vil det vært en bedre investering å gått for Model 3 siden den skal vare 1 million miles.. i følge Elon :)

Er det noe begrensning for hvor raskt Model S kan hurtiglade KW-vis. Kan det bli ett problem med en eldre bil?
Har også vurdert Enyaq, og PEUGEOT e-2008. Kanskje litt hjernevaska men redd andre biler vil falle i verdi i forhold til Tesla pga deres selvkjøringssystem og teknologi.

Anyway. Tar imot generelle råd for kjøp av bil nr 2.. Som da blir hovedbilen og Leafen degraderes.

Det viktigste er en el-bil som er en god fremtidsretta investering. Som varer noen år og girv mye for pengene..
#3
Kjøretips / Sv: Kjøre Haugesund-Oslo?
tirsdag 17. april 2018, klokken 16:02
Har en hårreisende historie fra min tur fra Stord til Gardermoen med Leaf 24 kwt (2013 modell Tekna) Ladet i Etne til ca 90-92%. Da eg var på toppen av den Seljestadtunnellen gikk det under 15 km rekkevidde og det stod bare ... Det er rett før skilpadde modus. Det skal sies at det var -10C og litt snø i veibanen. Type 2 cm som lagde en del motstand. Da eg nådde toppen i tunnellen visste eg at eg var safe. Genererte mye nedover. Ladet til ca 40 km da eg var i bunnen av Røldal. Hvor mange flere km rekkevidde tror dere det blir med for eks +5C og ingen snø?

#4
Mekanisk / EU Kontroll avvik.
onsdag 30. august 2017, klokken 10:48
Hei.

Nettop vært på EU kontroll og fikk følgende melding:

Du har fått mangel på forskjell i bremsekraft.
64% avvik på parkbrems, dårlig venstre.

Kan noen forklare meg hva dette er og hvor mye det evt vil koste ca å få fikset?
Er det bare parkbrems som er problemet her? Slakk wire?

Lurer i samme slengen på hvor jeg kan få tak i viskerblad til vindusvisker bak på nettet. Ingen lokale butikker har noe som passer..
#5
Mekanisk / Sv: Vindusvisker motor/feste ødelagt
fredag 25. desember 2015, klokken 19:22
Ja mulig det er enkelt men eg er ikke så praktisk anlagt når det gjelder bil. Så det var lett å få vekk ett deksel i midten der under viskerne. Er det lett å demontere de ved siden av også? Hvordan kommer en til under viskerne der skikkelig?
#6
Mekanisk / Vindusvisker motor/feste ødelagt
fredag 25. desember 2015, klokken 19:09
Hei,

I dag hørte eg en smell under kjøring og så slutta vinduskviskerne å gå.
Når tenninga er av kan eg flytte på viskerne som eg vil, og eg hører en knekkelyd der som ikke er bra.

Er nok en mekanisk svikt der. Brudd eller bolt som løsna. Går dette under garanti? Kjøpte Leafen i 2013 og kjørt i underkant av 60k. Ikke vært på noe service ennå men det er nå ikke avgjørende i dette tilfellet her skulle en tro.

Noe som har peil?

Takk for all hjelp!
#7
Heisann.

Eg kjørte min Leaf som eit eksperiment over Haukeli og til Gardermoen bare via hurtigladere. Var til tider helt på håret at eg klarte det. Spesielt på toppen i Seljestadtunnellen hadde eg bare 14 km igjen men så starta heldigvis nedgangen til Røldal og eg lada nok til å nå laderen.

Spørsmålet mitt er. Vil det gå motsatt vei? Noen andre som har kjørt hjem til for eks Haugesund via Haukeli? Må eg ta den lange veien langs kysten? Eller er det mulig lenger nord via Bergen?

Alle tips og erfaringer mottas med STOR TAKK!
#8
Mekanisk / Sv: Bremser som lugger
fredag 13. februar 2015, klokken 05:42
Har også "lugging" men antok det var pga jeg har kjørt 42k km og ikke smørt de..

Skal følge med om det viser noe på regen og forsøke å trykke bremsa i bånn før start neste gang..
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
fredag 13. februar 2015, klokken 05:38
42k km og ikke vært på service eller noe. Bremsene henger litt..

Ellers virker alt supert..
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
fredag 13. februar 2015, klokken 05:35
Har kjørt 42k med bilen nå uten å ha den inne for noe. Bør vel snart få noe gjort. Bremsene henger litt kan du si.
Litt rykk meg hjem.. Verdt å høre med Flesland Auto tenker eg. Er innenfor rekkevidde. Takk for info.
#11
Har noen spm angående service på min Leaf. Beklager hvis dette er besvart tidligere men tråden er så stor at jeg sliter med å finne info.

Kjøpte bilen ny i juni 2013. har nå passert 20k km. Er det slik at 1. service er etter 15000 km / 1 år, den av de som kommer først? Har ikke mye lyst å bruke penger på service før det har gått ett år egentlig. Hvor viktig er service i forhold til reklamasjon mot Nissan på feil som oppstår? Må service verkstedet være "autorisert Nissan verksted" eller hva det heter? Har tenkt å beholde bilen til den er ukjørbar. 10-15 år gjerne. Så lenge batteriet holder noen mil vil den være i bruk. Ingen poeng for meg å selge den. Så er egentlig bare redd for å miste garanti mot Nissan. Ser ikke poeng i å kaste bort penger på service hvis jeg ikke må.

All info er til stor hjelp. Takker :)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
tirsdag 26. november 2013, klokken 14:44
Sitat fra: Kim Amlien på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:59
Boikottet Nissan pga. prisen, Haugaland Bilsenter skulle ha 3690 kr. og da valgte jeg heller lokalt verksted og fikk jobben gjort hos Automester Stord til 1810,-.
Hvis Nissan i det hele tatt ønsker at kundene skal bruke de, får de ta og legge prisen på ett realistisk nivå. Det er ikke fossilbiler som skal inn på service.

Interessant. Kjøpte selv Leaf på Haugaland Bilsenter, og bor på Stord.
Gjelder Nissan sin garanti osv hvis en ikke gjør service hos dem?
#13
Hvordan nullstiller en tripteller på leafen?
Står sikkert i manualen men får nok kjapt svar her ;)
#14
Ikke hatt problem med å lade min Euro Leaf.
Har brukt ladestasjonen på Heiane og Aksdal..
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny leaf-eier
mandag 24. juni 2013, klokken 14:53
Har ett spm om lading..

For å hurtiglade slår eg av bilen og kobler til.
Når lading er starter slår eg på gjerne både radio og air condition mens eg center.
Er dette ok eller må bilen være helt avslått under lading?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA