Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HKS

Sider: [1] 2 3 ... 51
1
Det snakkes om at "HW4 kommer snart" - hva betyr det i praksis? Er bilene som selges nå en type som faller mellom 2 stoler uten sensorer og før "det siste nye kommer"?
Det kommer alltid noe nytt...  ;)

Av store ting som "kommer" på Model Y er det vel HW4 som sikkert kommer først, men vi vet foreløpig ganske lite om hva HW4 vil involvere. Det jobbes med en ny radar, det jobbes også med en ny revisjon av FSD-prosessoren som er i bilene. Ellers jobbes det også med 4860-celler og strukturelle pakker på Model Y, men her vet vi lite om når det kommer.

2
Model 3 / Sv: Best practice vinterdrift
« på: Tirsdag 03. Januar 2023, klokken 13:42 »
Veldig gode tips fra @mabah

Hvis du skal til superlader er det viktig at du setter ladestasjonen som destinasjon i navigasjon, slik at bilen kan forberede batteriet til hurtig lading. Det er spesielt viktig hvis du har en bil med varmepumpe.

3
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Model Y/3 - Model S/X. Er det forskjell på prosessoren Ryzen?
« på: Torsdag 15. Desember 2022, klokken 21:31 »
Så for de om er interessert i detaljene...

Både 3/Y og nye S/X har samme Ryzen SoC (System on Chip) i MCU3.

Det er en tilpasset utgave av "Ryzen Embeded V1000" som er sertifisert for biler, og har følgende spesifikasjoner:
- 4-core Zen+ arkitektur, 45W TDP (Kodenavn Picasso, laget på 12nm).
- AMD Vega 11 integrert grafikk (Basert på GCN5-arkitekturen).
 En tilsvarende APU for en stasjonær PC vil være AMD Ryzen 5 3400G.

På nye S/X er integrert grafikk deaktivert. Tesla har installert et separat grafikkort isteden. Dette driver alle tre skjermene i bilen.
- GPU basert på Navi 23, 8GB GDDR6 minne, 125W TDP (Basert på RDNA2-arkitekturen, laget på 7nm).
 En tilsvarende GPU for en stasjonær PC vil være Radeon RX 6600.

4
Tesla / Sv: Steam på model 3 og y
« på: Torsdag 15. Desember 2022, klokken 20:54 »
Det er allerede diskutert her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=62777.0

Kort fortalt, 3 og Y kommer uten dedikert grafikk, bruker kun integrert grafikk.

5
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Model Y/3 - Model S/X. Er det forskjell på prosessoren Ryzen?
« på: Torsdag 15. Desember 2022, klokken 12:06 »
Oppdatert S og X har et dedikert grafikkort (dGPU), mens Model 3/Y kun har GPU som er integrert i Ryzen SoC. (iGPU).

6
Tesla SW og AP / Sv: 3/Y med 2 skjermer er på vei?
« på: Søndag 17. April 2022, klokken 22:20 »
Hvis jeg skal gjette tenker jeg nok at 3/Y etterhvert kommer til å få skjerm for 2. seterad slik nye S/X har.
Tviler på det. Det blir ikke med det første da det er en stor kostnadsdriver. Men det kan bli koblet til en HUD om markedsandelene krever det.
Tja... Robo-taxi er jo fremtiden i følge Tesla, og, derfor underholdning til passasjerene...
Har ikke tro på HUD på noen Tesla i overskuelig fremtid, da hadde det kommet på refresh S/X.

7
Tesla SW og AP / Sv: 3/Y med 2 skjermer er på vei?
« på: Lørdag 16. April 2022, klokken 22:48 »
Forskjellen i tykkelse på MCU2 og MCU3 viser jo litt forskjellen på strømforbruker mellom de to forskjellige løsningene. Det er vel nettopp derfor retrofit fra MCU2 til MCU3 heller ikke blir mulig...

Hvis jeg skal gjette tenker jeg nok at 3/Y etterhvert kommer til å få skjerm for 2. seterad slik nye S/X har.

8
Model Y / Sv: TMY 2022 dataports (only one and no center)
« på: Tirsdag 05. April 2022, klokken 11:31 »
Apple carplay eller android auto kommer du aldri til å få da det er en direkte fallitterklæring fra Tesla om at de ikke kan lage skikkelig infotainmentsystem, og den sitter langt inne.
CarPlay og Android Auto krever også at Apple og Google får tilgang til data og telemetri fra bilene, det kommer heller aldri til å skje.

9
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
« på: Søndag 20. Mars 2022, klokken 12:15 »
Å vente på Berlin biler er vel egentlig ingen poeng.
Det er jo et år til LR kommer fra Tyskland, og Kinafabrikken produserer jo veldig bra biler.
Vel, det er jo ett poeng om man ikke vil ha bil fra Kina.
Da regner jeg også med at man passer på å ikke bruke dette forumet med en enhet som er produsert i Kina også…  ;)

10
Tesla / Sv: Russland, Ukraina, Kina - og Tesla
« på: Fredag 18. Mars 2022, klokken 23:19 »
Men med GF i Texas og Berlin som skal til å starte regner jeg med at de Kina-produserte bilene ganske snart kun vil gå til Asia/Stillehavs-distrikene. Det kan evnt. by på problemer i Australia og Japan, men neppe stort mer?
Model 3 kommer for øyeblikket til Europa fra Kina. Det er foreløpig ikke annonsert noen planer om produksjon av Model 3 i Berlin.

Hvis man skal begynne å boikotte produkter satt sammen i Kina har man større problemer, en veldig stor andel av elektronikk enten produseres eller settes sammen i Kina.

11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nyt 350V batteri og Ludicrous
« på: Tirsdag 15. Mars 2022, klokken 09:54 »
Tesla ville have bilen ind og sætte et ludicrous kompatibelt batteri i, så det fik de lov til. Nu har jeg fået bilen tilbage og de har sat et nyt 1014116-00-B batteri i ... 350V 90 kWh, så lidt længere rækkevidde igen, men stadig ikke 100% ludicrous.

Jeg er tilfreds med den ekstra rækkevidde, men jeg forstår ikke hvorfor man skal give afkald på noget der kostede 100.000 kr. i 2016.

SW siger stadig ludicrous, så jeg tror at Tesla har valgt at det nye 350V batteri er godt nok til ludicrous, selvom det ikke er 100% ludicrous, typisk Tesla. Hvis ingen opdager det, så er alt ok
Hvordan vet du at det ikke er "100% ludicrous"?
De nye 350V batteriene bruker vel samme arkitektur som ble introdusert med 100-pakken, så skal ikke se bort i fra at de klarer å levere like mye effekt som den eldre 85kW-arkitekturen...

12
Tesla SW og AP / Sv: 2022.8.2
« på: Tirsdag 15. Mars 2022, klokken 08:55 »
Ble også lastet ned her på vei til jobb. Installerer nå.
2021 Model 3 Long Range.

13
Tesla SW og AP / Sv: 2022.4
« på: Tirsdag 08. Mars 2022, klokken 15:05 »
Kjøpte en liten greie fra begood som kan blokkere kamera inne i bilen. Samme som finnes til pc´er
I fremtiden må man nok regne med at hvis kamera inne i bilen blokkeres, så vil autopilot-funsjonalitet deaktiveres frem til kamera ikke lenger er blokkert. Det gjøres allerede på FSD-beta i USA...

14
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 24. Februar 2022, klokken 16:59 »
Jess og gamle har ikke blitt oppdatert som forventa  :o
Økt nyttelast er jo en del av oppdateringene på 2022-versjonen av Model Y. Hvorfor skulle det da komme automatisk på eldre biler?

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/

15
Model Y / Sv: Model Y LR fra Berlin utsatt(?)
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 00:14 »
Nå vet jeg ikke hvordan det er med toll og avgifter på biler nede i Europa, men det er mulig at Tesla ønsker å sende biler som etterhvert blir produsert i Berlin internt innenfor EU i første omgang?
Og at det er lettere å importere elbiler fra Kina til Norge enn fra Kina til EU?

Sider: [1] 2 3 ... 51