Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hhartes

#76
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garantisaker for biler langt vekke
tirsdag 19. november 2013, klokken 18:45
Jeg skal ta ut pappapermen på tesla-loffen på den spanske landsbygda til våren. Regner ikke med at service-nettverket har rukket å bli spesielt godt utbygd rundt der innen da. Noen som føler seg kompetente til å si noe om "hva hvis" noe skjærer seg der nede - enten det er en garantisak eller føreren som må få rettet opp noen dumheter? Bør jeg opprette et opprette et redningsfond:-)?
#77
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
mandag 28. oktober 2013, klokken 15:23
Kan noen gi en god forklaring på dette:

Jeg startet en langtur med 100% på batteriet. Når jeg kom frem samme dag, var det kun noen få km igjen på "tanken" (snakker 1-sifret). På tripteller står det at jeg har forbrukt cirka 73 kWh siden forrige lading. Jeg hadde forventet at jeg måtte bruke tilnærmet 81 kWh for å kjøre den tom...

Regner med at det er større sjanse for at jeg har misforstått noe, enn at det er noe galt med bilen, selv om jeg hadde forventet at jeg hadde mer å gå på på den aktuelle turen.
#78
Model S 2013 - 2022 / Sv: De små ting !
mandag 07. oktober 2013, klokken 17:57
Alle de positive samtalene jeg har hatt med fremmede som ser meg i bilen og spenningen rundt hva som er nytt med bilen neste gang det kommer ny sw.
#79
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software update v5.6
søndag 06. oktober 2013, klokken 11:15
Jeg har også store problemer med internettradio etter oppdatering. Får ikke spilt noen av NRK-kanalene, men får inn feks Radio Rock. Hadde ingen problemer med dette før. Utrolig irriterende i og med at DAB også fungerer så dårlig / ikke i det hele tatt!

La også merke til en annen ting: Når jeg satte meg i bilen var det en beskjed på skjermen som sa at sw-oppdateringen ikke var vellykket og at den ville prøve igjen senere. Ny sw er tydeligvis allikevel installert, siden jeg fått knappen for å skifte mellom FM/AM/DAB/Internett. Kan det være en sammenheng?
#80
Model S 2013 - 2022 / Sv: Alloygator? Erfaringer?
mandag 30. september 2013, klokken 23:00
Det er kun 2 personer av sikkert 100 som har lagt merke til mine sorte alloygatorer på grå felger. Hadde jeg ikke hatt dem hadde de garantert lagt merke til såret i ene fremfelgen min nå, etterat jeg var dum nok til kjøre fremover når jeg skulle presse meg innenfor den latterlig lille parkeringsruten på en av Oslos offentlige ladepunkter. Anbefaler definitivt kjøp! Eneste minuset er at de har hatt en tendens til å jobbe seg litt utover, og jeg har allerede måttet ta en ekstra runde med plastklubben. Litt stress når jeg ikke har jekk og kompressor selv foreløpig.
#81
Turer i Norge. / Sv: Langtur med TMS
mandag 30. september 2013, klokken 22:49
Jeg har kjørt t/r Trondheim-Stavanger og Trondheim-Oslo siden jeg fikk bilen for 3,5 uker siden. Begge gangene med 160 kg mennesker og cirka 60 kg bagasje. Kjører ganske fint, siden jeg har ei på 4 md baki, men forbikjøringene blir raske og en del flere enn før. Viser seg at jeg havner temmelig nøyaktig på 2 kwt/mil hver gang når jeg har kommet tilbake til havnivå.

Forøvrig en suveren langkjøringsbil på alle vis. Beste opplevelsen fikk jeg i hårnålsvingene opp fra Øvre Årdal til Turtagrø - vanvittig deilig i elbil med masse krefter, god komfort og null og nøling/risting/giring. Bilen er som regel ferdig på superladeren før vi har rukket bleieskift, beinstrekk og kaffikopp.
#82
Model S 2013 - 2022 / Sv: Totalt strømforbruk av din bil
mandag 30. september 2013, klokken 22:29
Har kjørt 4000 km til nå. Forbruk på cirka 210 totalt, men rundt 200 på 4 langturer > 500 km. Forskjellen på 200 og 210 skriver seg nok utelukkende fra utprøving av ytelser sammen med venner og kjente - eller bare helt for meg selv ;D
#83
Model S 2013 - 2022 / Sv: Regn :-(
onsdag 18. september 2013, klokken 23:22
Jeg syns det er rått å merke hvordan bilen håndterer kreftene på vått føre. Det kan ikke være mange biler som reagerer like momentant og korrekt. Samtidig merker du hvordan kreftene kommer til syne når dekkene får feste. Jeg hadde ligget i grøften for lenge siden uten hjelpen fra elektronikken. Det vil si jeg hadde aldri turt å trykke så hardt på "gassen" på vått føre og i kurver om jeg ikke fikk assistanse.
#84
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
mandag 09. september 2013, klokken 23:01
I går fikk jeg tilbake bilen etter en runde hos Swissvax-sertifisert detailer i Trondheim. Det er ikke annet å si at nå er den strøken. Både utvendig og innvendig - felger, lakk, skinn, ruter og interiør. Til og med calipere fikk et strøk voks, og innerskjermer er behandlet. Vel verdt pengene! En nypolert perlehvit TMS i solen blir utrolig fint. Detaileren var selv imponert over hvor fint det ble.

Jeg bad Tesla om å droppe klargjøring på eksteriør - bare sjekke om det var noen skader. Meldingen ble nok lest litt sent, så noe var allerede gjort. Usikker på hva. Når detailer startet på jobben, oppdaget han at den var full av små korn som satt fast i lakken - over hele bilen. Han sparte et lite område, slik at jeg fikk kjenne. Fingeren satt nesten fast når jeg dro den over lakken, mens det polerte området var silkeglatt. Han var usikker på hva det dreide seg om, men mistenkte at det var tørket lakkstøv som hadde festet seg på top coat. Mulig dette hadde blitt fjernet om den gikk gjennom klargjøringen hos Tesla?

En annen god grunn til å få gjort denne jobben, var at detaileren studerte hver minste detalj på bilen. I den prosessen fant han 3-4 punkt som jeg må ta opp med Tesla. På ene framskjermen var det en rose i lakken. Kan ha vært en urenhet der før lakken ble lagt på. En annen plass var det harde partikler under lakken. Ser nesten ut som ørsmå sveiseperler. Ingen av disse er mulig å oppdage før man kommer kloss inntil, men det hadde vært surt om det plutselig skulle begynne å flasse om noen år. Tredje punktet var en ca 4cm ripe i pano-taket. Taket ble skiftet før levering, av Riis bilglass, så skaden har antakelig kommet når de jobbet med den. De har nok også sølt noe lim på førersetet, men detailer fikk fjernet dette 95% og man ser det ikke om man ikke er klar over det.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med jobben detailer har gjort, og litt spent på hvordan Tesla responderer på nevnte feil. Jeg så selv hvordan vannet nå preller av bilen, og de kronene det kostet vil betale seg når jeg skal holde bilen ren senere. Dessuten har jeg fått et lass med gode tips for hvordan å holde bilen fin fremover. Hvis det er av interesse kan jeg hente rapporten som fulgte med jobben (ligger i bilen). Der står det hva som er gjort og hvilke produkter som er brukt, på et litt mer faglig språk.

Takk til Oreo som satte meg i kontakt!
#85
Model S 2013 - 2022 / Sv: 2nd Oslo service senter?
lørdag 07. september 2013, klokken 22:45
Har de ikke sagt at de legger sine salgsenter andre steder enn resten av bilindustrien? At kjøpesenter er et typisk slikt sted? Da kan far også ha noe å se frem til på handletur. Tar ikke så lang tid å smekke opp et par skjermer, noen fargeprøver og trille inn en bil.
#86
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 06. september 2013, klokken 22:21
Hentet bilen min i formiddag. Tror jeg har vært rimelig heldig i forhold til sekvensnummeret mitt og klager ikke på det:-) Bilen er helt fantastisk å kjøre og jeg kommer nok til å være litt støl i kjeven i morgen. Har ikke mye erfaring med dyre biler, så skal vel ikke så mye til for å glede meg antar jeg. Fikk bare et par timer bak rattet før jeg leverte den på spa. Var ikke en enkel beslutning å skulle være hele helgen uten bil, men spennende å se hvordan den blir etterpå. Han som tok jobben hadde definitivt både pasjon og kunnskap i orden (Swiss-sertifisert), så er rimelig trygg på resultatet. Han mente da også at perlehvit var et godt valg med tanke på renhold senere, og at den med den fargen kom til å bli sinnsykt shiny når han var ferdig. Takk til Oreo som anbefalte denne karen!

Fjetret er kanskje beste beskrivelsen av min tilstand da jeg overtok bilen. I hvert fall var jeg såpass fraværende at jeg ikke oppdaget at spoileren manglet før første kjøreturen var over. Tar det på den positive måten: Da får jeg studert bilen både med og uten, og kan bestemme hva jeg syns er finest.

Var ikke så mye å sette fingern på ellers. Var litt software-trøbbel med bilen, så må nedom i neste uke for å få en re-installasjon eller fix. Er kun media, kart og litt slike ting som er påvirket, så går helt fint nå i starten. Lader 2 blir installert senere. Var også en liten rose i lakken på høyre forskjerm. Må helt inntil for å oppdage den - kan ha vært en urenhet før lakkering (silikon?). Skal ta det opp med Tesla så får vi se hva de sier - må sikre meg i tilfelle det blir flassing etter hvert.

Fikk forresten med rød adapter. Visst nok første i Trondheim som fikk denne (flaks igjen:-)
#87
Tesla / Sv: Betaling for bil hos Tesla.
mandag 02. september 2013, klokken 16:55
Jeg ble litt forvirret av at de skrev på en swift-kode nederst på min faktura. Kontonummeret var det samme som i posten over. Var tidligere betaling til utenlandsk konto. Sjekket for sikkerhets skyld både med Nordea og Tesla og fant ut at man kunne se bort fra denne koden.
#88
Model S 2013 - 2022 / 12V i trunk/frunk
lørdag 31. august 2013, klokken 15:45
Jeg vurderer å kjøpe meg en kjøleboks for fremtidige bilferier i TMS, men har skjønt at det ikke er lagt opp 12V hverken i trunk eller frunk. Er det noen som har en smart løsning for dette, utenom å strekke en lang ledning fra eksisterende uttak?
#89
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
torsdag 29. august 2013, klokken 16:10
Jeg hadde egentlig leveringsvindu 11. - 25. sep, men fikk meg en liten overraskelse i dag: Utlevering 7/9 kl 13 i Trondheim. Fikk til og med beskjed om å betale raskt, fordi det var en mulighet for at det kunne bli enda tidligere. Jeg svever!!! :) :) Litt skummelt og!

Må si at jeg bare har positiv erfaring med folkene på Lade. Men skulle det ha vært noe, så hadde jeg nok glemt det i dag ;D Prøver meg forresten en stund på Pirelliene, og lot meg overbevise om å kjøpe service på forhånd.
#90
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
fredag 23. august 2013, klokken 21:35
Sitat fra: Milzit på fredag 23. august 2013, klokken 16:44
Jeg har nå snakket med If igjen:
Glasstak går ikke som glasskade

Forskjellen på prisen på nettet er at alle dekninger(veihjelp osv) har samme egenandel. Men det er en full kasko forsikring. Veihjelp kommer uansett med Tesla

Men man får ikke denne avtalen på nettet uten reg nr og jeg kunne heller ikke bytte til denne senere når jeg hadde allere en avtale på bilen i If .( for å få den registrert)

Så man kan da bytte til et annet selskap og så evt bytte tilbake igjen, eller aller best starte i et intet annet selskap. Dette viker helt høl i hodet. Saksbehandler skulle snakke med sjefen sin på mandag uten at hun kunne love noe.

Min rådgiver i Gjensidige kunne opplyse meg om at det er 2 ukers angrerett på alle forsikringer (fra den trer i kraft - dvs når bilen blir registrert). Det betyr at du kan kjøpe en hvilken som helst forsikring og så bytte til IF når bilen er på plass, uten at det koster deg noe. Ikke skyt meg hvis det er feil, men fikk det fra en seniorrådgiver, så føler meg trygg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA