Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Andrewas

#436
Lading av Tesla / Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
tirsdag 26. november 2013, klokken 00:02
Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...

Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!

Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.

Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.

Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:

Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.

Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)

Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...

#437
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ettermontering LED stripe og tåkelys
mandag 25. november 2013, klokken 23:20
Sitat fra: skywalker på mandag 25. november 2013, klokken 22:21
Her er en Signatur fra Tromsø med tåke, kurve og led stripe. Ser ut som tåkelys og led stripe lyser samtidig og derfor kan det virke som om de må slås på samtidig, ca 30 sek ut i filmen.
http://www.nordlys.no/nyheter/article7000704.ece
Det er EN "knapp" for fremre tåkelys. Den tenner både tåkelyset og led-stripa. Kurvelyset er automatisk når du svinger tilstrekkelig på rattet. Sidemarkeringslys er ikke på bilene i Norge (og heller ikke i EU gjetter jeg).
#438
Model S 2013 - 2022 / Sv: SUDDEN DEATH
mandag 25. november 2013, klokken 16:50
Sitat fra: MR Tesla på mandag 25. november 2013, klokken 14:15
NAF fikk vekket bilen idag med å lade på 12v batteriet- da bilen endelig våknet sa de at jeg måtte kjøre minst en halv time for å lade batteriet- det kan vel ikke stemme ? Det er vel ikke en egen Dynamo til 12V? Tror ikke alle som er ute å gir service har hatt Teslakurset?
Så bilden din virker nå altså? Det var kun "12V døden" som inntraff?

Å kjøre i en halvtime for å lade er slik man gjør på bensinbiler. Men hva skal til på Tesla'n egentlig? Jeg har trodd at det store batteriet lader 12V'en. Og det skulle den kunne gjøre når som helst - spesielt når den står og lader... Er det ikke slik? Noen som vet?
#439
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopass brikke i nosecone
onsdag 20. november 2013, klokken 23:38
Vår satt også blegg. Brukte til sist stekespade av hardplast fra kjøkkenskuffen. Da gikk det.

#440
Model S 2013 - 2022 / Nordnet investorkveld hos Tesla Skøyen i dag
onsdag 20. november 2013, klokken 16:19
Noen som skal? Nordnet som inviterer. Tesla er lokkematen.
#441
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 20. november 2013, klokken 16:17
Noen som skal på investorkveld med Nordnet hos Tesla på Skøyen i dag?
#442
Samsonite har trillebagger som ser helt lik ut som Teslas trunk-bag. Hjul og uttrekkbart håndtak. Hard underside/
myk overside. Laget i kraftig stoff. Den største bør kunne fås rundt 130 USD. Kjøpte sånn i sommer på Sawgrass Mall - ikke langt fra Miami. Der finner du en Samsonite store.
#443
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sykkelstativ bak
mandag 11. november 2013, klokken 16:20
Se om du finner den amerikanske produsenten av hengerfeste til MS. Dette festet er primært ment for sykkelstativ.
#444
Tja, det er jo ikke du som står som eier av abonnementet på sim kortet som står i bilen. Datatrafikk koster penger så det er nok Tesla som betaler. Kartet fungerte fint for meg i utlandet ihvertfall - selv om det bare var en liten tur inn i Sverige. Dette varer nok ikke evig, men enn så lenge tror jeg Tesla folkene i Norge har så mye å ordne at dette har blitt liggende. De har heller ikke forberedt oss kunder på at det kommer en dag da denne utgiften flyttes fra Tesla til den enkelte kunde. - Eller har de det? Noen som har sett noe om dette i noe med liten skrift?
#445
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S i 3 nye farger
søndag 03. november 2013, klokken 02:02
Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 00:50
Den lys blå multibelegg er helt konge!!
MinTeslas vanlige lørdagsunderholdning... Underholdende ønsketenkning!
#446
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fartsdumper
søndag 03. november 2013, klokken 01:47
Sitat fra: Tesladaddy på fredag 01. november 2013, klokken 22:36
Hvordan takler Model S dette? I Trondheim finnes det masse av disse djeveldumpene som kun er ca 1 meter brede. Min senkede S-Max takler disse greit uten at noe slår nedi. Noen erfaringer med Model S i low?
S ligger kun i Low på hastigheter over 70 eller 90 - ihvertfall høyere hastigheter enn du kan forvente å finne fartsdumper - selv i bartebyn. I standard går jeg fint over fartsdumper i 40-og-noe.
#447
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakkestart, savner hill hold
torsdag 31. oktober 2013, klokken 01:20
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:32
Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:15
Jeg kan hjelpe deg litt.

Ditt spm:
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:42
Er TMS en så spesiell  bil at du mener man definitivt IKKE må finne på å holde inne bremsen når man skifter fra P til R eller D?

Mitt svar:
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:22
Til info må man holde bremsen inne på Tesla og.

Ja, så hvordan du da kunne få noen problemer ved å føre giret fra "P" til "D" eller "R" har jeg nok litt problemer med å forstå. Men deg om det....

Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:15
For alle dere som ikke vil ha featuren, fint for dere, men vær nå litt snill med oss og spar oss for å høre om det og kritisere oss for å ikke kunne operere en bil dere ikke har kjørt selv i utstrakt grad. 8)

Men ser altså ut som om jeg hadde rett - du har valgt, fortsatt, etter at jeg har presisert det motsatte - å regne mitt innlegg som ett "du trenger ikke hill-hold funksjonen" innlegg. Og ser tydeligvis også til innbille deg at jeg kom med kritikk av dine kjøreferdigheter?  Eller missforstår jeg deg helt her?

Igjen altså: Jeg kom med en generell betrakting, ikke noe "partsinnlegg" for eller i mot hill-hold, ei heller kritikk av kjøreferdighetene til noen.

Jeg føler for å forsøke å forklare problemet. Bilen står i bratt bakke med hindring rett nedenfor. Står du med nesa nedover ønsker du å rygge oppover, står du med nesa oppover så ønsker du å kjøre fremover. Bilen står i P. For å sette den i D eller R så må du trykke på bremsen. Så langt er nok alle med...
Når du så flytter foten fra brems til gass så kommer problemet - uten "hill hold" så siger bilen nedoverbakke inntil du rekker å trykke tilstrekkelig hardt på "gasspedalen". Du risikerer å trille inn i hindringen nedenfor (gjerde, vegg, annen bil, whatever). Er det glatt føre vil en veldig kjapp fotmanøver antagelig ikke bli myk og forsiktig nok til å unngå å spinne. Løsningen er så langt kun å ta i bruk begge beina og sette en fot på hver pedal og trykke svakt på gassen samtidig som bremsen slippes. Advarsel om trykking på 2 pedaler må ignoreres. På eldre fossilbiler m automat er det likedan. Har stått i bratte bakker i SF og måttet lære meg 2 fot trikset i tett trafikk. Svett opplevelse!

Hill hold til folket!!!
#448
Model S 2013 - 2022 / Sv: Google maps - KML/KMZ filer til Model S?
onsdag 23. oktober 2013, klokken 22:27
Noen fra ladekartet her som kan kommentere om se er villige til å publisere KML fil med alle ladepunktene?
#449
Model S 2013 - 2022 / Sv: ELON i Tyskland
onsdag 23. oktober 2013, klokken 21:42
Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:23
Sitat fra: RSandven på onsdag 23. oktober 2013, klokken 16:44

Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 15:16
Fikk med meg at han også annonserte Chrome browser istedenfor den ikke så gode nettleseren. Samt at de åpner for 3dje parts apper.

Hvor så/leste du det? Funnet en annen film enn den 10:24 lange på YouTube?
Har en link på telefonen.. kommer tilbake med URL snart!
Her er linken: http://www.engadget.com/2013/10/22/tesla-model-s-to-get-app-support-and-chrome/?ncid=rss_truncated

Som det fremgår ble dette sagt under oppholdet i Munchen.
#450
Model S 2013 - 2022 / Sv: ELON i Tyskland
onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:23
Sitat fra: RSandven på onsdag 23. oktober 2013, klokken 16:44

Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 15:16
Fikk med meg at han også annonserte Chrome browser istedenfor den ikke så gode nettleseren. Samt at de åpner for 3dje parts apper.

Hvor så/leste du det? Funnet en annen film enn den 10:24 lange på YouTube?
Har en link på telefonen.. kommer tilbake med URL snart!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA