Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...
Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!
Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.
Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.
Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:
Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.
Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)
Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...
Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!
Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.
Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.
Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:
Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.
Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)
Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...