Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#3976
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
mandag 18. november 2013, klokken 15:29
Det er veldig viktig med skikkelig ladekultur/køkultur ved hurtigladestasjonene. Det ser ut til å bli mer og mer kø, men så er jo disse gratis i bruk her vestpå, iallefall i Aksdal, Halhjem og Bergen der jeg bruker bilen. Tror nok 150 kr pr lading som jeg ser noen steder vil redusere denne bruken ganske kraftig, jeg ser jo at vi f.eks da heller hadde bedt om å få lade hos de vi besøkte, men jeg ville helst ikke be om dette og satset derfor heller på hurtigladeren...

Vi fikk vår Leaf i april og opplevde før sommeren aldri kø på disse ladepunktene, kanskje tilfeldig, men i høst har det stort sett hver gang vært venting før vi har fått ladet, dette gjør at det har gått fra å være helt ok med 15-20 min pause på turen til ett stressmoment der vi ikke har særlig peiling på når vi kommer frem.

Jeg vil nok oppfordre alle som kjøper elbil til å veldig best mulig ladeløsning for bilen sin, som f.eks denne 6.6 kw laderen til Leaf, den burde vært standard spør du meg og hurtigladere bør suppleres med noen slike 22 kw uttak som nesten er gratis ifht hurtiglader. Har du en Leaf med 6.6 kw lader så lader du jo 3-5 mil på en time, det monner, med min 3 kw lader og 10 amp strupet ladekontakt er jeg helt lost om det er lang kø på hurtigladeren...

Det skal også nevnes at sist vi måtte lade i Bergen var det en veldig hyggelig dame som sa at vi måtte bare gå å handle så skulle hun koble på hos oss når hun var ferdig, hun lovet å ikke lade mer enn hun MÅTTE ha:) Det er sånn det må være syns jeg... Men egoister finner du nok i elbiler også...
#3977
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 15:15
Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 14:50
Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 13:40
Noen som har tall fra Tesla på %*vis hvor mange som bestiller dobbeltlader? Mitt inntrykk er at det er langt fra alle, skulle jeg tippe er det godt under halvparten, men mulig jeg tar feil?

Burde ikke lademuligheten være litt tilpasset dette faktum? F.eks 4*11 kw heller enn 2*22 kw? Jeg tror det blir ekstremt vanskelig med noen reserveringsmulighet og jeg vet hvor forb.. kiiipt det er når du kommer til laderen og det står flere biler foran deg... Da ville du gitt høyrearmen for å få litt heller enn ingenting:)

Finnes det forresten en løsning slik det er på SC der to bokser deler på 22kw og gir 22 kw dersom bare en lader og automatisk 11 kw dersom det kommer en til, det hadde jo vært optimalt:)
Hvis man har tenkt å kjøre på kryss og tvers i landet i en fart har man bestilt dobbeltlader. For meg er forskjellen mellom 11 og 22 kW en ekstra overnatting.
Har man valgt bort dobbeltlader har man tatt et valg.
Når det gjelder kø så tror jeg ikke det kommer til å bli et stort problem. Problemet er heller at det i dag ikke en gang finnes en eneste tilgjengelig Schuko-kontakt enkelte steder. Får vi et punkt på hver eneste veikro langs etter E6 er det jo bare å kjøre til neste hvis det er opptatt.

Vi skal ikke problematisere, men jeg tror nok en bør tenkt litt over hvilken "natur" som er på de aktuelle stedene. Der vi har vår leilighet er det jo ikke noe stort poeng for oss med 22 kW, men for den som stopper og skal på restauranten/bassenget er det jo veldig viktig. Monteres det opp en ladeboks er det kanskje billig å ha ett vanlig uttak også for de som skal overnatte?
#3978
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
mandag 18. november 2013, klokken 14:51
Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?

Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.

Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafer som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...

Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%
#3979
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 13:40
Noen som har tall fra Tesla på %*vis hvor mange som bestiller dobbeltlader? Mitt inntrykk er at det er langt fra alle, skulle jeg tippe er det godt under halvparten, men mulig jeg tar feil?

Burde ikke lademuligheten være litt tilpasset dette faktum? F.eks 4*11 kw heller enn 2*22 kw? Jeg tror det blir ekstremt vanskelig med noen reserveringsmulighet og jeg vet hvor forb.. kiiipt det er når du kommer til laderen og det står flere biler foran deg... Da ville du gitt høyrearmen for å få litt heller enn ingenting:)

Finnes det forresten en løsning slik det er på SC der to bokser deler på 22kw og gir 22 kw dersom bare en lader og automatisk 11 kw dersom det kommer en til, det hadde jo vært optimalt:)
#3980
Model S 2013 - 2022 / Sv: Treg P85
mandag 18. november 2013, klokken 13:30
Jo, men hele poenget her er jo at dette er ikke en 535 mot en M5. Det er bare under 50 km at det er det over har plutselig 535en blitt en M5:) Vel, vi trenger ikke krangle om dette for min del, hadde jeg ikke hatt noe begrensning på hvor mye jeg ville bruke på en bil hadde jeg sikkert valgt Performance, men for min del som syns at kreftene i Teslaen kun er noe poeng ved forbikjøring er det nærmest bortkastet...  Kanskje greit å vite for dem som ikke fikk bestilt før prisene gikk opp at en ikke må se seg blind på 600 nm vs 440 nm slik jeg gjorde i starten...
#3981
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 09:08
Dette med køkultur er viktig å ha en god løsning på, vi tok Leafen til Hgsd i helgen, men angret når vi kom til Aksdal, det står en Leaf parkert rett fremfor laderen slik at den ikke rekker om du står på noen av sidene. Dvs jeg rakk fordi jeg kjørte bilen med ene fremhjulet opp på gresset ved siden av. Bilen som stod det uten fører hadde 97% og jeg ventet tolmodig til den gikk ut på tid før jeg tok den ut av bilen.

På vei hjem var det 3 Leafer der, vi var heldige som førstemann, men du føler presset og jeg gav meg på 80%, men begynte å få bra med rekkeviddeangst på vei hjem med fullastet bil og mye vann i veibanen, men det gikk. Fikk low battery i det vi svinget inn hjemme, puh...

Du blir ikke mye populær om du stiller deg opp på et slikt uttak med Tesla CHAdeMO adapter!!! Tre Leafer bak som skal hjem en søndagskveld og du skal lade opp Tesalen, nei, dropp det adaptere der, det kommer til å bli ramaskrik, forståelig nok... Jeg mener vi med Tesla bør klare oss på annet vis enn å legge oss bort i CAHdeMO adapterene og dette med 22 kw uttak er en kjempeidè, veldig fint å kunne ha mange alternativer, men det er selvsagt ENDA viktigere med reservasjonsmuligheter så en vet om en får ladet eller ikke...
#3982
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 08:56
Sitat fra: OddB på mandag 18. november 2013, klokken 00:38
Sitat fra: bjoris på søndag 17. november 2013, klokken 23:43
Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 22:31
Seljord, Åmot, Røldal langs E-134 :)

Jeg jobber med å få opp lading på Seljestad der jeg har leilighet. Har sjekket med elektrikker og det var masse kapasitet, kunne legge opp 63 a 400 volt om så!

Problemet er pt at dette må jeg koste selv og løsningen vi ser på er inne i vårt garasjeanlegg som nesten må være reservert for leilighetseiere, om dette er en lokasjon som er interessant kan jeg sjekke muligheten for å få dette ute, men det blir dyrere pga trekning av kabler, videre vil brøyting være ett tema. Det etableres restaurant der nå, men de var pt ikke så interessert i dette pt, men jeg kan nok sjekke på nytt dersom det er stor interesse blant Tesla eiere. Lokasjonen er gml Solfonn Hotel, like ved E134
Seljestad høres ut som et meget egnet sted.... der får man GOD tid til å lade ;)

Mellom Seljestad og Låtefoss
der lå det ei lita bru
som var så smal at ingen
verken kunne møtes eller snu.
Der kom det en dag en danske
med Skoda og campingvogn.
Han punkterte midt i brua og så
var sirkuset i gang.

Hehe:) Den var fin, det var sikkert nede ved Jokerbutikken på Skarsmo, der er det ganske smalt ja:)
#3983
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
søndag 17. november 2013, klokken 23:43
Sitat fra: eledille på søndag 17. november 2013, klokken 22:31
Seljord, Åmot, Røldal langs E-134 :)

Jeg jobber med å få opp lading på Seljestad der jeg har leilighet. Har sjekket med elektrikker og det var masse kapasitet, kunne legge opp 63 a 400 volt om så!

Problemet er pt at dette må jeg koste selv og løsningen vi ser på er inne i vårt garasjeanlegg som nesten må være reservert for leilighetseiere, om dette er en lokasjon som er interessant kan jeg sjekke muligheten for å få dette ute, men det blir dyrere pga trekning av kabler, videre vil brøyting være ett tema. Det etableres restaurant der nå, men de var pt ikke så interessert i dette pt, men jeg kan nok sjekke på nytt dersom det er stor interesse blant Tesla eiere. Lokasjonen er gml Solfonn Hotel, like ved E134
#3984
Model S 2013 - 2022 / Sv: Treg P85
søndag 17. november 2013, klokken 20:39
På papiret virker 600 nm mot 440 nm overlengent i alle hastigheter og særlig vil jo dette på en ICE bil gjøre seg gjeldende i høyere fart som trådstarter skriver. Jeg ble meget overrasket over å oppdage at dette bare gjaldt fra 0-50 km. Dermed var konklusjonen min også at det var totalt bortkastet med P.

Med dette i mente syns jeg det er veldig rart at så mange velger P versjonen. Er det ukjent for en del kjøpere kanskje?
#3985
Ja, selvsagt hvis det ikke kommer på alle blir det nok ikke så lett å få med, nei:) Uansett, filleting som jeg ikke hadde giddet å vente på mer enn 2 dager for å få med...
#3986
Jeg er nå litt spent på dette, det vil nok gå over til el.speil når det er tomt for de gml uavhengig om en har kjøpt til gml eller nye priser, men det kan jo være at de allerede har nok på lager til alle disse bestillingene selvsagt. Min produsere nok ikke før i feb, mars så jeg har nå ett lite håp om å få med dette, men ser det ikke som det helt store poenget, har det på Audien, men bruker det aldri:)
#3987
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er jeg urimelig?
onsdag 13. november 2013, klokken 21:05
Nei, det er ikke urimelig å be dem om å holde avtaler. Men problemet er jo da om det ikke er sagt noe om pris, en kan nok likevel hevde at det er urimelig at hele bilen endrer pris når en bare ønsker å legge til noe, at en må betale ny pris på tillegg er jo grei skuring.

MEN, dette er nok en tung kamp, dessverre. Jeg holdt selv på å ikke få dobbeltlader lagt til selv, enda jeg har det skriftlig at jeg kan gjøre endringe frem til produksjonstidspunktet som er antatt å være feb 2014, men Heidi ordnet dette samtidig var det tydelig at det kom til å slutte med slike unntak nå så jeg er nesten litt usikker på om jeg hadde fått endret dette om det ikke var at jeg kunne vise til at jeg hadde dette skriftlig...


#3988
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nok en brann..
onsdag 13. november 2013, klokken 13:28
Det kan vel isoleres enda mer ned til kollisjoner der batteripakken blir fysisk deformert? Er ikke dette avklart i alle sakene?
#3989
Model S 2013 - 2022 / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
onsdag 13. november 2013, klokken 13:24
Sitat fra: fonberg på onsdag 13. november 2013, klokken 09:35
Sitat fra: OddB på onsdag 13. november 2013, klokken 00:51
Min feil i regnearket !
Hadde ikke tatt med de to siste punktene i summeringen på ny bil :P
Grunnprisen øker altså med litt over 3% mens ekstrautstyret mitt øker med over 26%
Det er altså fortsatt mulig å kjøpe en Tesla innenfor et fornuftig budsjett hvis man er litt forsiktig med ekstrautstyret.
Og det må da være bedre å evt. nedgradere fra P85 til S85 i stedet for å gi opp hele prosjektet ??

Jeg ser jeg har betalt 9.550,- for luftfjæring mens du opererer med en annen "før"-pris. Har luft-prisen blitt satt opp flere ganger?

Ja, den økte til 13.600 en eller annen gang tidligere i år.

Jeg er nok blant dem som hadde blitt veldig skuffet hvis jeg nå akkurat skulle til å hoppe ned fra gjerdet, men jeg hadde nok kommet over det, ville iallefall blitt ekstremt vanskelig å gi opp en Tesla når det først har festa seg i hodet...:)

#3990
Tyder på at bestillingene har fått seg en brå stopp siden Tesla ringer rundt og tilbyr kjøp til gml pris! Det var egentlig litt synd at prisøkning pga valuta og nye priser på ekstrautstyr kom samtidig, men nå er det nå gjort!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA