Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Bjoris

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 19
31
Model 3 / FSD blir mye dyrere?
« på: Lørdag 13. April 2019, klokken 23:43 »
Elon har twitret om FSD blir mye dyrere fra 1th May. Hva tenker folket? Jeg var fast bestemt på å holde meg borte fra dette på 3 som vi tenker å bare beholde til Y kommer, men ja nå snakkes det om 3000 dollars ekstra så tror iallefall jeg legger det til på Yen som er i bestilling, men vanskelig å vurdere på 3en... tenker mest på 2. håndsverdi om det blir type 90.000 for etter bestilling så vil jo 41.000 nå være gunstig.

Dersom de gjør dette stuntet nå så MÅ det jo være heftige ting på trappene, men er drittlei av Tesla som selger Keiserens nye klær...

32
Model 3 / Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
« på: Fredag 12. April 2019, klokken 10:27 »
Har min 3 i bestilling nå og ser vel ikke det som særlig aktuelt å gå fra LR AWD til SR+ når prisforskjellen "bare" er 83.000. Hva tenker folket?

Jeg noterere meg følgende forskjeller:

Rekkevidde: 145 km lengre rekkevidde
Lading: Ukjent, antakelig ikke forskjell før v3 Superladere?
Utstyr: Premium stero vs Oppgradert (liten forskjell forstod jeg på en Youtube video)
Interiør ellers: Likt, men du har ikke live kart, Internett og spotify samt varme i baksete
Hjuldrift og 0-100: AWD vs RWD og 4,6 s vs 5,6 s, dårligere repsons på magnetmotoren i SR+ forstår jeg gir også andre effekter enn de målbare, følelsen av umiddelbar respons forsvinner, men motoren er mer effektiv og noen av lengre rekkevidde på LR går nok bort i kålen i praktisk bruk ser jeg for meg. Det blir nok mange rapporter om SR som bruker mye mindre enn LR fremover:). MEN AWD vs RWD er verd halve prisforskjellen alene syns jeg, og da er det for det første ikke noe alternativ siden SR+ ikke fås med AWD, men også for liten forskjell opp til å få med resten av fordelene.

Så konklusjonen er at jeg hadde gått for LR uansett om SR+ fantes med AWD, men om en har maks 400 og vil ha ny bil så god for SR+, sykt med elbil for pengene vs konkurrentene

33
Model 3 / Endret rødfarge?
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 15:37 »
Leste en som mente hans bil hadde lysere rødfarge enn demobilene. Spurte selger no og han skriver "det er nyanser", hmmm, vi har jo lagt mye penger i denne fargen og er ikke interessert i at den skal være lyserer, mener det er kort mellom en råtøff farge og en veldig stygg farge så dette syns jeg er viktig. Noen som har info om dette?

34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ny nøkkel - hva koster det?
« på: Mandag 01. April 2019, klokken 22:56 »
Vi skal selge Leaf 2.0 til fordel for TM3, selvagt har vi mistet ene nøkkelen. Hva koster det med ny, er det noe som vil ta tid hos Nissan for å få? Irriterende nok er det langt å kjøre for oss til Nissan

35
Strøken bil som har tatt 1. gangs service hos Nissan til 3.600!

Vi har innbytte pris hos en bruktbilselger lokalt på 250 så alle bud over dette vurderes!

36
Model Y / Da har prisen gått opp på Y også...
« på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 13:00 »
Den kom ikke samtidig, men ser at AWD/LR har gått fra 465 til 474 nå...

37
Model Y / Gunstig å bestille Model Y før 18. mars eller betyr det ikke noe?
« på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 11:59 »
Sitter på gjerdet ifht TM3, men vi har tenkt å bestemme oss i dag for om vi skal gå for 3 frem til Y eller vente til Y er klar evt noe annet av samme type, som Skodaen

Jeg spurte DS om prisene som er nå på nettet er faste for Tesla, dvs at du får disse prisene selv ved evt prisoppgang, men han kunne ikke svare...

Noen som har fått svar på dette, evt lest gjennom vilkårene skikkelig? Jeg tenker at om prisene er faste for Tesla også ifht Ap, så kan det vise seg å ha vært gunstig å bestille Y nå, både ifht at den må gå opp i pris som Model 3 i morgen ellers blir jo bilene nesten likt priset. I tillegg høres det litt ut som at AP går tilbake til EAP og selv om en der får mer funksjoner så er det jo 16.000 mer også. En TMY LR/AWD med AP og vinterhjul (brukt samme pris som på 3) til 525 fremstår som ett kupp...

Jeg låner nok ut 15.000 lapper til Tesla inntil dette blir helt klart og en ser hva som skjer med prisene etter 18. mars, selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke være med på enda en crowdfunding etter det som skjedde med TM3...



38
Model 3 / Hva skjer med bilene som blir returnert på angrerett?
« på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 09:49 »
Er det noen som har blitt tilbydd en slik bil som ny eller er det garantert at disse går til demo, loaners mv?

En kan sjekke tidligere eiere hos Biltilsynet, men da må en bruke regnr, kan Tesla få nytt regnr slik at en ikke ser at bilen har vært registrert før?

Hilsen skeptisk gjerde-sitter som må bestemme seg før 18. mars!

39
Model 3 / Prisendring og AP/EAP/FSD - Hvordan blir dette etter prisendringen?
« på: Onsdag 13. Mars 2019, klokken 15:46 »
Jeg har prøvd å lese meg opp på dette temaet for å finne ut hvor mye det er å spare på å evt hoppe ned fra gjerdet og bestille nå før 18.3. Klart jeg kan kansellere innen 14 dager så ingen krise, men liker å vite før jeg bestiller, jeg har ikke noen planer om å kansllere om jeg først bestiller.

Prisen var før: 454.800
Prisen nå er: 429.800

Reduksjon på 5,5%

Nå skal bilen opp igjen med 3%

Ny bilpris: 442.694 eller prisøkning på kr 12.894,-

Dette er greit, MEN hva nå med AP? Spørsmål:

1. Forsvinner AP slik at det nå blir EAP?
2. Dersom JA over, antar jeg det da blir 41.200 som blir prisen på dette
3. Dersom NEI over, er det noen som kan forklare meg hva som skjer?

Det jeg forventer er:

Bilprisen går opp med nesten 13.000
AP blir EAP og en må ut med  16.200 mer for AP, men får da Summon og Autopark, men ikke FSD

Jeg regner altså med at en får bilen 29.200 rimeligere nå og kun gir avkall på Summon og AutoPark. Dersom en også glipper FSD til denne justeringen er det jo ikke så smart lengre, dvs om en for 41.200 nå plutselig får FSD også...

Beklager om dette er tatt opp 1000 ganger, men jeg finner som sagt ikke noe klart svar på dette...

40
Model 3 / Priser i Norge på TM3 - alle utgaver
« på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 11:07 »
Ja, da har jeg endret tråden litt og regnet ut dette selv:) Det er nok mange som funderer på om de skal gå for en av de modellene som er å kjøpe i Norge eller vente på de billigere, her er ca priser:

Jeg har brukt samme forhold som det er på USD/NOK på LR/AWD for å finne prisene på de rimeligere utgavene.

Det er selvsagt mulig at Tesla vil bruke forskjellig omregningsfaktor på de rimeligere modellene, men den blir neppe lavere enn på LR/AWD, slik den er på Performance. Jeg tror derfor at dette er "best case" ifht hva en kan spare på å vente på SR/MR.



41
Kia Niro EV / Betydelige forsinkelser!
« på: Fredag 22. Februar 2019, klokken 10:29 »
https://www.electrive.com/2019/02/21/kia-niro-ev-customers-have-to-wait/?fbclid=IwAR2_iqo6O-yTo8bnNO1541BVE2WEGozNL47mxYLkLgHO5UqyRMQnO4esQs0

Jeg vet ikke om vi skal le eller grine av Kia? Større etterspørsel og samtidig blir allerde avtalte leveringer nå på våren betydelig utsatt... Bare fjas fra ende til annen.

Elon må le hele veien til banken...

42
Kia Niro EV / Køplass - login borte?
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 16:27 »
Tenkte jeg skulle sjekke plassen, men nå finner jeg ikke login lengre. Har den blitt flyttet, virket som det var litt nytt på eNiro siden iallefall....

43
Model 3 / Ville du valgt Y dersom den fantes nå?
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 20:02 »
Jeg er litt interessert i å sjekke ut hvor mange som nå legger mer enn 500 på bordet for en bil som egentlig ikke er slik den ideelt sett skulle vært.

Om ca 2 år kommer TMY, den blir mye lik 3 siden 76% av delen er like og uten å vite hvordan bilen blir er det vanskleig å si, men de fleste vet om de egentlig ønsket en høyere bil eller ikke. SUV er jo ekstremt mye mer populært enn sedan også...

Jeg er jo der selv, vi likte TM3 godt, men det blir nok bare enda en ventepølse på den «perfekte» bilen... Kanskje vi denne gangen bare skal vente? Tenker også at verdifallet kan bli stort disse 2 årene om TMY blir en bra bil noe jeg er helt sikker på at den blir

44
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Skal en bare beholde Leaf da?
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 18:49 »
Jeg er nok ikke alene om å ha/har hatt planer om å bytte meg oppover etterhvert som nyere og bedre biler til overkommelig pris kommer på markedet...

Men nå mister jeg litt moment, det begynte med overpriset eNiro, tett fulgt av tullepris på Leaf ePlus. TM3 frister, men jeg vet med meg selv at det var ikke en slik bil vi skulle ha, dessuten er jo 535 ikke helt billig. Når en vet at om 2 år kommer Y som ALLE som kjøper TM3 nå skal bytte i, ja da får jeg veldig følelsen av at tiden med lavt verdifall som har muliggjort jevnlig bytte er på vei til å forsvinne.

Spikeren er litt prisene jeg ser Leaf 2.0 går for nå, det er fantastiske 400 2018-2019 modell Leaf for salg, sånt gjør noe med prisene og jwg tror en må ned mot 250 for å selge en LE 2018 modell nå, dermed snakker vi for mange 50.000 ned på ett år, joda vi fikk den med Agrol rabatt til 280 så ikke noe å klage på sånn sett, men det er jo ikke så gøy lengre når det koster mange titusen for hvert bytte...

Hva tenker folk om verdifall fremover?

Jeg heller litt med å tenke at morroa er over og derfor er tiden forbi der en kjøpte en bil fordi den var elbil, denne gange må vi nesten finn en bil vi kan ha lenge...

45
Jeg er med i en gruppe som skal se på løsning for lading til 90 biler i ett garasjeanlegg på fjellet. Dette er ett innendørs garasjeanlegg, bygd i 2008. Anlegget er naturligvis med 400 volt.

Dersom det var ett anlegg for fastboende ville jeg naturligvis anbefalte løsning med ladestasjon på hver enkelt parkeringsplass. Men dette blir åpenbart svært kostbart, med ladestasjon på hver plass pluss veldig mye kabling og selvsagt noe avanserte greier for lastfordeling.

Det ville jo da blitt flere uttak enn i ladegarasjen i Oslo under festningen...:)

Det må sies at vi har ingen ekstra plass ledig til noe felles lading som har vært min anbefalte løsning i ett slikt opplegg, ideelt 4-6 ladeplasser.

Er det noen som vet noe om kostnader for slike felles-anlegg for veldig mange?

Vi er 6-7 stk som har fått egne bokser så noe er gjort, men det blir mye surr med deling av disse, flytting av biler i en trang garasje, betaling etc...

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 19