Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bjoris

#261
Ja, da blir det slik denne helgen at begge bilene må tas i bruk for å få logistikken til å gå i hop, far tar Leafen alene og kjører via Halsnøy, Rosendal og tunnellen til Odda og derfra til Seljestad. I ladestasjonskartet er det kun en stasjon på Husnes som jo er altfor tidlig da jeg satser på å få bilen toppladet på Heiane før avreise.

Hurtigladeren i Rosendal hadde passet perfekt og skulle vært klar, men har blitt utsatt antakelig pga ny Combostandard? Noen som vet? Vel, noen som er like sprø som meg som har tatt turen? Tenker å sjekke om jeg kan få ladet på Sundal så kan jeg ta meg en treningstur til Bonhusvatnet samtidig med hodelykt, var der med båten i sommer så det er flott vei helt opp.

Litt irriterende at jeg pt ikke har fått tilbake ladekladden fra EVSE Upgrade, de har fortsatt ikke fått kladden så forsendelsen tar lang lang tid... Da hadde jeg kunnet ladet med 16 amp (antar jeg siden det er en campingplass)... Nå må jeg nøye meg med 10 amp og dermed går det nok flere timer her for at jeg skal kunne være sikker på å komme meg trygt til Seljestad, spes om det er mye regn er det en ufordring, da MÅ en ha vifte på og dermed trekker det fordømte klimaanlegget ein masse strøm...
#262
USAleaf / US Leaf - App og Navi - noe nytt under solen?
tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:06
Ja, det er kanskje ikke så pop å dra opp US Leaf ting, men vi er nå en gang mange som har US Leaf og jeg må jo si at det gikk helt utmerket i sommer uten Carwings, men skulle gjerne hatt det nå:) "Ja, hva var det jeg sa"...

Vel, noe nytt, har ikke fulgt helt med her på forumet ifht om Leaf Manager er for de som allerede har fungerende Carwings, tror vel det... Er litt altfor opphengt i Tesla dessverre, men vi skal jo beholde Leafen i mange, mange år så dette er jo interessant, ja:)

Navi er mest for moro, kunne hatt brukt for det ett par ganger kanskje til nå... kjørt 11.000 km på 7 mnd!
#263
Vi i Norge får denne bilen til innbruddspris ifht andre land, likevel mener AutoLease at bilen kommer til å nærmest stupe i pris. Jeg sliter litt med å se at dette skal kunne skje, men jeg er nok for positiv til elbiler generelt til å se ting helt klart... Jeg ser for meg at noe av følgende scenarioer må inntreffe:

- Store kvalitetsproblem med bilen
- Stor import av rimelige biler (dødaren for Leaf prisene, men Tesla imp er vel utelukket?)
- Problemer med batteriene
- Tesla sliter med salget og må sette ned prisene kraftig
- Elbilinsentivene endres slik at det å eie elbil ikke blir like attaktivt
- Kvantesprang i hydrogenteknologien gjør at batteribiler blir sett på som døgnflue

Vel, kjør debatt, tror vi på halv pris om 3 år?

Jeg setter mine penger på kvalitet og om Tesla klarer å ta Porshce Panamera pris for bilen fremover, men tror dette kommer til å gå brillefint med ok 2. håndsverdi og ikke mer problemer enn at bilene for de fleste oppfattes som et kupp også på bruktmarkedet...
#264
Jeg får snart min 2. ladekladde og har da tenkt å sette std.ladekladden på 10 amp fast i garasjen slik at jeg slipper å dra frem ladekladden fra bagasjerommet. Spørsmålet er om denne bare kan stå i stikket hele tiden og lyse grønt eller om den bør slås av når den ikke lader... Kommet til å ha sikring i eget skap så det er ikke mye jobb å slå den av, men viktig at dette blir smidig når en først investerer i to kladder...
#265
Model S 2013 - 2022 / Hvorfor anbefales fordelerskap i garasjen?
torsdag 21. november 2013, klokken 14:58
Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette, men nå kommer elektrikkeren og han vil sette opp ett fordelerskap i garasjen. Jeg forstår ikke vitsen når behov/forutsetninger er som følger:

1. garasjen har strøm til lys i dg fra før.
2. ny 10 kvadrat 3 fast kabel på 42 meter er lagt fra sikringskapet i huset og inn i garasjen. Fyflate for en jobb å grave den ned:)
3. mål nr 1: kunne lade både Leafen og Teslaen på 16 amp hver samtidig på èn fase. Har snart 16 a ladekladd til Leafen.
4. mål nr 2: ha mulighet til å lade Teslaen på 32 a en fase, det er avklart at det går fint hos oss ifht nettleverandør og godkjennelse!
5. vi trenger ett uttak, to steder i garasjen for at bilene skal kunne stå på de aktuelle plassene å lade, overfor, framfor, nedenfor og inne i garasjen.

Slik jeg forstår det vil et slik skap gjøre at vi må trekke en masse kabler ekstra for å få dette til. Hva er egentlig visten? Kunne jeg ikke bare fått et 32 a støpsel to steder i garasjen og så brukt adaptere til å komme ned til schuko på Leafen? og dette "kommer om 14 dg" adaptere til Tesalen?
#266
Jeg fikk min US Leaf i april, da fulgte gratis med den gml 120 v ladekladden. SørImport leverte ny 240 volt ladekladde. Målet mitt var å sende inn denne 120 volten til oppgradering, 16 amp 240 volt. Jeg ser nå at oppgraderingene nå blir av typen trinnløst amp velger mellom 6 og 16 amp så jeg er glad jeg ikke fikk fingeren ut å sendt før:)

Men bare før jeg bestiller (koster ca 1.750 pluss frakt så jeg antar det blir ca 2.500 totalt). Dette er fortsatt å anbefale? Noen andre som har erfaring med den nye typen lader, siste jeg sjekket så var det bare 16 amp og ingen reguleringsmulighet. Ser nå at prisene har gått noe ned på disse, 4.500 kan jeg få en ny tilsvarende levert for i Norge så det er jo ikke allverden å spare, men 2000 er nå 2000, disse kladden skal være lite trøbbel med så jeg tror jeg tar sjansen om ikke noen fraråder etter dårlig erfaring her...:)
#267
Lading av Tesla / Lading med skjøteledning?
onsdag 20. november 2013, klokken 14:44
Dette er jo ikke anbefalt på Leaf, men "alle" gjør det. Hva tenker vi om dette på Teslaen? Ser at jeg sliter litt på leiligheten og det er mulig at eneste lademulighet der blir ved skjøteledning... Bør ikke det gå fint om en setter ned til 10 amp f.eks?
#268
Dekk / Felger / Hjulmutter trøbbel!
tirsdag 19. november 2013, klokken 09:22
Jeg oppdaget ved første hjulbytte at 3 av 20 mutrer ikke passer på gjengene. Jeg har snakket med Sør Import om dette som leverte bilen og nye vinterhjul på Dezent felger, det var kjent, men de mente std mutrene kunne brukes. Jeg er skeptisk da jeg syns det er på grensen til at de bunner før de strammer hjulet, men jeg har ikke fått målt dette nøyaktig med skyvelær.

Anyway, jeg gikk på en Dekkservice sjappe og fikk meg 4 ny mutre... I dag var det glatt og jeg kastet meg rundt for å bytte det siste dekket, har kjørt med ett sommerdekk bak pga dette... Jammen var ALLE de nye også slik at de ikke passet på gjengene...

Noen som kjenner til problemet, det må jo være forskjellig type gjenger? De andre går helt lett og fint... Merkelige greier...
#269
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
mandag 18. november 2013, klokken 14:51
Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?

Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.

Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafer som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...

Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%
#270
Model S 2013 - 2022 / Levering vs Årsmodell
tirsdag 05. november 2013, klokken 22:34
Er vi happy med å få levert en bil i mai 2014 som er produsert i 2013, eller iallefall har ett chassisnr som sier at den er produsert i 2013? Jeg må si at jeg ikke er happy i det hele tatt med dette!

Jeg har til nå trodd at det var feil at bilen var i produksjon, men ser jo at vi har fått VIN nr også der 10 siffer sier D=produksjonsår 2013!!!
#271
Dette er en funksjonalitet jeg svært gjerne skulle hatt på fredag. I øspøs klarer yngstemann på 5 å glemme døra på vidt gap på nåværende Audi, det gikk timer før leieboeren tilfeldigvis gikk forbi bilen og fikk gitt beskjed.

Så tenker jeg at det kunne vel ikke vært så komplisert for bilen å gi beskjed om dette, iallefall i en bil som allerede kan kommunisere med eier via SMS som mange biler kan nå. Regnsensoren vet om det regner og hjernene i bilen vet jo om både dør, soltak og vindu er åpne eller lukket...

Det hører med til historien at det gikk bra med A6en, men det stod mange cm vann både i setene og i fotbrønnen i baksetet. Heldigvis har jeg en ekstremt effektiv luftavfukter i båten som jeg hentet og lot stå i 2 døgn... Først tørket jeg selvsagt så godt som mulig. Til og med høytalerene i døren som stod åpen fungerer...

Må vel si at jeg er litt spent på om en Tesla hadde tålt dette uten varige mèn...
#272
Alle som kjøper Tesla og andre elbiler nå vet selvsagt at det vil komme biler med bedre rekkevidde om ikke altfor lenge, men en har kanskje sett for seg at det vil gå en del år? Jeg leste her om dagen at både Leaf og i3 snakker om en fordobling av rekkevidden på dagens biler om 2-3 år.

Noen som vet om energitettheten er på linje med Tesla i dagens Leaf, I3 eller er det eldre teknologi i disse batteriene... Får jo litt bakoversveis om vi ser en Tesla med 170 kw batteri om 2-3 år til samme pris, men, men... Det har jo ofte vært veldig vanskelig å se for seg hvor fort ting utvikler seg når nok ressurser settes på ting som f.eks på smarttelefonene.

Samtidig blir det jo HELT noe annet om Leafen får dobbelrekkevidde så det er jo vanskelig å ikke ønske det velkommen selvsagt:)

Jeg har tenkt at Teslaen har helt ok rekkevidde til vårt brukt pr i dag så dermed var det ikke neo stort poeng å vente med å gå over til to elbiler nå, men jeg ser jo at det blir litt kjiipt om utviklingen går SÅ fort at vi har doblet kapasiteten på 2-3 år ??? :)
#273
Model S 2013 - 2022 / Etterbestilte dobbeltlader i dag, lurt?
torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:59
Jeg har sendt mail i dag om at jeg ønsker dobbellader, godkjente i sept, men har bedt om levering i mai så dette forventer jeg at går greit.

Grunnen til dette er jo at jeg oppfatter at en med dobbeltlader vil kunne lade dobbelt så fort på alle nye hutigladestasjoner, er ikke det riktig? Dvs at det vel er å forvente at alle nye hurtigladere også har AC lading med 22 kw? Må innrømme at jeg før jeg sendte mailen trodde at COMBO lading var AC lading, men ser nå at det er en ny form for DC lading altså CHAdeMO...

Dette må uansett være mye mer fremtidsrettet enn adapter til CHAdeMO/COMBO som jo nesten er like dyrt... Adapter til Combo finnes vel ikke pt til Tesla?
#274
Model S 2013 - 2022 / Valgte Morbærtre - men ble litt usikker...
torsdag 24. oktober 2013, klokken 19:36
Ser en annen tråd om Abachi-tre i interiøret og når jeg nå begnte å søke på Morbærtre som vi har bestilt kommer jeg litt i tvil. Har ikke tenkt så mye på det etter at vi bestilte for da vi prøvde bilen og så på alternativene var vi ikke i tvil, men når jeg nå ser på div bilder ser det veldig fake ut med Morbærtre, iallefall på noen bilder...

Hva er erfaringene til dere som har fått bil med dette, ser det fake ut, alternativet for oss ville vært matt Abachi-tre.
#275
Lading / Ladekluss med timer og hurtiglading?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:45
Jeg har hatt tre merkelige hendelser med lading i det siste.

1. Hurtiglading på Halhjem, stoppet på 90%. Men det er kanskje innlagt i laderen der? Det er første gang jeg går noe særlig over 80%, men denne gangen hadde jeg virkelig behov for 100%. Når jeg så starter opp har jeg bare 9 streker og SOC er altså under 80%... Nå viste det seg at jeg faktisk klarte meg med 9 streker, men dette var kjiipt, med mange folk i bilen etc...

Nå har jeg sett før også at hurtigladeren mener det er mer strøm på batteriet enn det er, men går det ikke ann å lade 12 streker på en hurtiglader? Ok, jeg vet det ikke er bra, men må du så må du...

2. Jeg hadde 100% lading på TIMER2, kommer ut og den har bare ladet til 11 streker. Ingen forvarming står på. Neste gang lader den som normalt 12 streker og SOC 96%. Denne gangen med 11 streker hadde jeg ikke strøm på SOC måleren

3. Jeg har TIMER1 med start/stopp 00:00, da lades bilen direkt til 80% så slipper jeg å tenke mer på det og bilen er klar om jeg f.eks kjører noen timer tidligere hjem en dag. I dag kommer jeg ut og det er bare 7 streker. Jeg startet ladingen kl. 2200, det har jeg ikke gjort før, normalt lader jeg kun på jobb kl. 0700 og utover. Kan det være at denne stopper kl. 00.00?

Når jeg så kom på jobb ville den ikke ta lading, det kom bare disse blå lysen som ruller bortover som når den sier at det skal lade, bare ikke akkurat nå... Jeg stoppet og startet bilen, tok ut laderen og så begynte den å lade...

Noen ideer, kjente problem med timer lading?
#276
Model S 2013 - 2022 / Tester av Standard Modell S?
mandag 14. oktober 2013, klokken 09:43
Det er lett å finne tester av TMS på nettet, men nesten uten unntak er det Performance 85 som er testet. Jeg kunne tenkt meg å lest tester av den bilen vi skal ha... 85S, noen som har linker til tester av denne?

Har funnet denne, men kunne tenkt meg å lest tester fra mer anerkjente publikasjoner... og gjerne sammenligningstester mellom denne og 85P eller 60S for den del...

http://www.bmwblog.com/2013/05/22/bmwblog-test-drive-tesla-model-s/
#277
Model S 2013 - 2022 / Investere i type 2 kontakt?
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 16:07
Er det noe fornuftig argument for å kjøpe en Type 2 boks, ser de ligger på 5-7.000 ex mva for å få type 2 uttak i en felles garasje vs å sette opp ett industriuttak? Det er vel ikke mulig å bare sette på en type 2 kontakt i istedenfor en industrikontakten (dette er ett 400 volt anlegg).

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår poenget med denne boksen her:
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Pt vil det være ett forsvinnende lite bruk av dette, da felles garasjen er på fjellet i tilknytning til ett leilighetskompleks. Jeg vet at type 2 er mer solid og at flere og flere biler vil kunne unngå adapter, men det er ikke noe poeng i denne fasen i mitt tilfelle. Andre poeng med disse boksene? Tryggere?

Er det forresten type 2 på Teslaen med adapter til Shuko? eller må en ha adapter til Type 2?
#278
Er det å tro på julenissen hvis en håper at det kan komme oppgraderinger som muligjør ettermotering av hengerfeste på dagens TMS? Har jo sett dette bilde av TMS som har en liten henger på... Men er det kontstruksjonen av bilen eller bare at TMS ikke har hatt fokus på dette... Noen som vet?
#279
Model S 2013 - 2022 / Søkte om å få lov å betale bompenger:)
mandag 30. september 2013, klokken 10:04
Hehe, ikke alle som kjøper Tesla for å spare penger, nei. Noen andre med samme planer? Jeg skal definitivt ikke sende inn en slik søknad!

http://www.sunnhordland.no/article/20130930/NYHENDE/130939975

#280
Model S 2013 - 2022 / Nord-Norge tur!
fredag 20. september 2013, klokken 14:35
Vi pleier alltid ta fly til Nord-Norge, men sommer 2014 planlegges det biltur nordover. Iflg Google Maps er det 1625 km. Andre som har samme planer? Jeg har delt opp som følger:

Dag 1: Stord-Trondheim 709 km
To ladestopp, Aurland og Dombås, første strekket blir 223 km og andre strekket blir 294 km. Videre til Trondheim og stopp for dag 1 er det 192 km. Totalt 709 km. Det er langt, men jeg tror nok vi kjører på første dagen med tidlig start.

Dag 2: Tronheim-Vega 369 km
Ingen ladestopp, til Brønnøysund, helst overnatting på Vega. Men her må en isåfall få lading eller i nærheten på turen videre. Evt om det er noe som kan gi litt Brønnøysund. Tips mottas i dette området.

Dag 3: Vega-Moskenes 472 km
Her må vi ha ladestopp underveis, kanskje er strekket i lengste laget, her må vi også rekke ferga fra Bodø til Moskenes. 563 km, men fergestrekket er 91 km. Uansett trenger vi noe påfyll underveis og vi trenger uansett stopp, så tips mottas på dette strekket.

Dag 4: Moskenes-Harstad 290 km
290 km går i ett strekk. Antakelig blir dette dag 4 eller 6 med div stopp i Lofoten.

I Harstad blir det stopp hos familie og lengre har vi ikke tenkt, 16 dg er satt av til turen! Så får vi se om det er tilrådelig med enda mer kjøring. Tror nok det blir fly eine veien på baksetepassasjerene, men vi får se. Hjem igjen blir det nok strakavegen og Saltfjellet. Har ikke sett på lademuligheter den veien, men vi kommer til å sikte oss inn mot hoteller/rorbuer der vi på forhånd har avtalt lading. Eneste er på veien fra Vega, der ser det ut til at vi må få ladet underveis...

Tips til steder fra Tr.heim og nordover med mer enn vanlig 13 A lading mottas, men jeg ser ikke på det som veldig utfordrende mtp at vi må ha div overnattinger uansett, men selvsagt vil det jo ta veldig lang tid med 16 amper så vi blir litt friere om vi sikrer oss at bilen er fult opp igjen morgene etter. En løsning kan jo være å ta lengre stopp underveis å fylle på så det ikke er "tomt" når vi kommer frem så tips til alle steder på ruten der det er kurant å lade mottas, nå har vi jo litt tid på oss.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA