Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Bjoris

Sider: 1 ... 17 18 [19]
271
USAleaf / US Leaf - noen som har fått Navi og/eller App til å fungere?
« på: Mandag 11. Mars 2013, klokken 15:02 »
Ja, det er vel å håpe på julenissen, men forstår det slik at det jobbes med å knekke koden for å få navien til å fungere i Norge, når det gjelder Appen så må en vel bytte noe i bilen for å få den til å koble seg opp mot nettet etter norsk system? Noen som har klart å fikse dette?

272
DRIFTSBATTERI / Batteribytte med lengre rekkevidde om noen år?
« på: Torsdag 07. Mars 2013, klokken 10:46 »
Verdifallet på en Leaf har vært stort, og vil vel fortsette å bli stort, siden dette er en bil der ny teknologi gir nye utgaver kvantesprang ifht tilsvarende ny modell av en fosilbil. Selv om Leaf 2014 ikke har veldig mye lengre rekkevidde, kommer den med lengre rekkevidde og bedre ladehastighet i kombinasjon med lavere pris. Ikke god medisin for oss med brukte Leafer...

Spørsmålet sikkert mange lurer på er hva skjer med batteriteknologien? Hvorfor har ikke den nye 2014 Leafen et kraftigere batteri enn den forrige som vel ble lansert for 3 år siden? Det er slik jeg forstår andre ting som gjør at den har litt lengre rekkevidde? Jeg har hørt snakk om 5 dobling av batterikapasiteten om 5 år, men det henger liksom ikke på greip med den utviklingen vi ser på Leaf, men det går kanskje stegvis?

Er det realistisk å tro at vi med første generasjon LEAF kan få byttet batteriene om noen år f.eks til ett med dobblekapasitet til en ikke helt håpløs pris? Jeg ser vel for meg at en EL bil har begynt å bli avgiftsbelagt om 5 år og slik sett vil det kanskje være mer aktuelt å oppgradere den du har enn å bytte i en ny...

Er det ønskestenkning kanskje?

273
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Mandal-Stord i Leaf
« på: Mandag 18. Februar 2013, klokken 00:09 »
Jeg har kjøpt US Leaf SL 2011 av Sør-Import og for moroskyld har jeg fundert på å kjøre den hjem:) Det er ikke noe å spare på det, frakt til Stord er bare 3000, men det kunne vært moro:)

Jeg har følgende ide om turen som kunne vært interesant å hørt om er realistisk. Dersom jeg reiser ned tidlig lørdag så kan jeg ta Leafen til feks Moi lørdag kveld, ca 9 mil. Der må jeg ha ordnet overnatting med lademulighet, videre morgenen etter bør vel batteriet være ladet igjen? Jeg har ikke noe portabel hurtiglader, men selger har ordnet kabelen til 220 volt.

Jeg håper å rekke Sandnes og hurtigladeren der om morgenen, det er nye 9 mil fra Moi til Sandnes. Videre bør jeg rekke hurtigladeren i Aksdal greit derfra, ca 7 mil, men noen saftige motbakker og 80% batteri gjør det kanskje litt spennende? Hvilken fart er mest "økonomisk" i kraftige motbakker. Er det bedre jo mindre fart eller finnes det en optimal hastighet?

Fra Aksdal er det 6 mil til der jeg bor, 5 mil til neste hurtiglader, men håper jeg rekker hjem da uten mer "mishandling" av batteriet;)

Vel råd og tips mottas, bilen kommer midt i mars så det kan jo bli kaldt også, men jeg er innstilt på øko kjøring med varme klær og min strømbruk underveis. Ser jeg er sårbar om laderen i Aksdal tar kvelden feks

Noen som forresten vet om det er to rødfarger på Leafen? Vår er Cayenne rød, men Force rød som den angis i Norge ser ut til å være burgunder. Jeg syns i såfall det er veldig kult å få en sjelden farge, det er jo nesten bare hvit, sort og lys blå der jeg bor iallefall...


Sider: 1 ... 17 18 [19]