Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TorC

Sider: 1 [2] 3 4 5
16
Elektriske utfordringer / 2010-2012 LEAF: Bedre rekkevidde, slå av varmen! Nå enda bedre!
« på: Mandag 19. ſeptember 2016, klokken 20:46 »
2010-2012 LEAF: Bedre rekkevidde, slå av varmen! Nå enda bedre!
(Dette er egentlig reklame, men siden dette ikke er for å tjene penger så hører det hjemme her)

Siden mitt kabelkitt for å slå av varmen på Gen1 ble utsolgt på relativt kort tid (jeg nye på lager nå) har jeg turt å investere i en penere løsning.

Jeg kan nå tilby en AV/PÅ bryter som ser ut som den Nissan burde ha solgt bilen med.

Den nye bryteren har bakgrunnslys når den den av inaktiv, og sterkere lys når den er aktiv.

Og ikke minst: forvarming etc. vil fortsatt fungere selv om bryteren er aktiv (og dermed har slått av varmen).

I biler uten setevarme er monteringen enkel: Fjern blindpluggen. Sett inn den nye.

I biler med setevarme må man bruke blindpluggene til venstre for rattet. Det er enkelt å gjøre, men det er litt knoting.

Med den nye bryteren fungerer bilen slik den burde ha gjort. Og den ser ut som den burde ha gjort.


Den nye løsningen er kompatibel med tidligere kabelkit.


Bryteren vil være til salgs snarlig, men levering vil først være sent 2016.


17
I den senere tid har Toyota kjørt hardt på med en kampanje for Yaris Hybrid, hvor salgspitchene har vært at det ikke er plugin. Man kan ikke lade dem. Pitchen er at man ikke trenger å bruke kabel! Og at lavere batterivekt medfører lavere forbruk.

Er dette ekstremt misvisende, eller finnes det faktisk dokumentasjon på at en slik bil har et lavere forbruk enn en plugin? Jeg synes det virker helt usannsynlig, men er åpen for fakta.

Hvis Toyota er ute på bøffetur, bør ikke noen avsløre dem?

Er ikke dette litt sammenliknbart med å promotere en blyant som fabelaktig fordi den ikke trenger strøm? 

18
Zoe / Pause i lading ca 95%. Fact or fiction?
« på: Torsdag 28. Januar 2016, klokken 19:12 »
Zoe`n sliter med å fullade på tross av at står innendørs og kjøres ca 40 km på motorvei før lading. Dårligste tror jeg var på 88%.

Den har vært inne for test, men de finner ikke noe galt. Snakket med verkstedet igjen igår, og da sa han at han hadde fått beskjed fra Renault at Zoe stopper lading på ca 95% for å jevne ut cellene. Når de er jevnet ut starter lading igjen.

Er det noen som har hørt noe om noe slikt? Jeg var fristet til å si at det var bullshit, men hva vet vel jeg.

Jeg kan skjønne en slik funksjon med nikkelbatterier siden de selvbalanserer, men litium? Og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gjøres siden batteriene er i serie.

Noen som har greie på dette?

19
Ladeplasser og ladekabler / Arctic Roads forts.
« på: Fredag 22. Januar 2016, klokken 17:57 »
Jeg kan ikke annet enn å være imponert over Arctic Roads. Etter å ha ignorert spørsmål i egen tråd nå i et halvt års tid har de nå valgt en annen strategi: Stenge tråden.

Det som virkelig imponerer er tidspunktet. De velger å legge ut info om at de nå har åpnet en ny hurtiglader, og straks stenge tråden. Her hadde de faktisk mulighet til å få litt positive tilbakemeldinger og positiv omtale, men klarer altså å skusle den bort. Jeg lurer fælt på hvilken dass de fant mediastrategen sin (hvis de har noen).

20
Kjøp og salg av deler og utstyr / Defekt EVI ladekladd gis bort - GITT BORT
« på: ſøndag 13. Desember 2015, klokken 13:43 »
Kladden er DEFEKT. Jeg har åpnet den opp og fant først ut at den ikke fikk strøm så jeg testet med en 1,5mm2 kabel. Den fikk strøm, men det er fortsatt ikke liv.

Mulig er det en enkel fiks, muligens er det skrot. Kabelen fra boksen til J7112 pluggen bør imidlertid kunne brukes til noe.


Gis bort til noen som vil skru litt på den, eller trenger kabelen/pluggen til bilen.

Kan hentes i Sandefjord eller sendes mot dekning av frakt.

EDIT 30.12.15: Kladd og kabel er gitt bort.

21
Nissan planlegger nå åpenbart å ansette en drøss massøser til å ha i bilene de selger...
"Nissan Veihjelp er laget for å sikre at alle reiser med Nissan får en "happy ending”. Over alt der vi har autoriserte Nissan-forhandlere i Europa, kan du nyte godt av 24/7-dekning, 365 dager i året, til og med på ditt eget språk! "

Dette er ikke noe jeg har funnet på. Det STÅR faktisk det i teksten på siden til Nissan.

http://www.nissan.no/NO/no/services-fleet/nissan-veihjelp.html

22
Kjøp og salg av deler og utstyr / Nissan LEAF 1.gen "cable kit" for å slå av varmeapparat
« på: Onsdag 30. ſeptember 2015, klokken 21:53 »
For de med 1. gen LEAF selges nå et fiks ferdig kabelkitt for å kunne slå av det elektriske varmeapparatet, og fortsatt kunne bruke viftene.

Se denne tråden for detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html

Og denne linken for kjøp:

http://betterev.tabetalt.no/

Fint om spørsmål rettes i førstnevnte tråd slik at andre kan få nytte av svaret.

Prisen er 100,- per kitt + frakt på 35,-
Dette er per nå "non-profit", og innkjøpsprisen er ganske høy på grunn av lavt volum. Det er kun 200 kit tilgjengelig for levering i november.

23
Jeg irriterer meg grenseløst over at LEAFen ofte kaster bort mye strøm på varme når jeg egentlig ikke trenger det, og har løst dette ved å laske meg inn med en ekstra motstand til vannsensoren koplet til en bryter. De få gangene jeg virkelig trenger litt ekstra rekkevidde høst/vinter/vår så slår jeg varmen av, og får gjerne 20% ekstra rekkevidde. (Jeg har riktignok også montert dieselvarmer som jeg bruker på de virkelig kalde dagene, men tidligere erfaring viser at det er bedre å fryse litt ekstra fremfor å måtte lade litt ekstra...)

Selv om jeg har løst problemet for mitt bruk tenkte jeg å høre med andre LEAF eiere om det er interesse for å få laget en løsning som selv bestemor kan kople opp. Jeg har kontakt med en produsent i Kina som kan lage løsningen, men de har et minsteantall de produserer hvis det skal være kostnadsforsvarlig.

Min løsning er en liten "skjøteledning" med en motstand og bryter under senterkonsollen. Man trenger bare å jekke opp konsollen og kople inn skjøteledningen.  Så kan man velge om man ønsker å lage et hull til bryter eller ikke (og hvor bryteren plasseres). Dette er gjort på godt under minuttet, eller 5 minutter hvis man ønsker bryter på utsiden av konsollen.

Siden produsenten krever et visst volum for at det skal være kostnadsforsvarlig trenger jeg litt tilbakemelding fra LEAF eiere om markedet. 

Er du som LEAF eier villig til å betale 200-300 kroner for en slikt kabelkit?

Jeg trenger en del positive tilbakemeldinger for å kunne gjennomføre dette, og jeg har ingen intensjoner om å tjene penger på dette.

Hvis du kunne være interssert å i kjøpe et slikt kit for 200-300 kroner så ville jeg satt pris på om du sender med en PM eller svarer på denne posten. No strings attached ennå.... jeg lodder bare stemningen.


PS: Og ja, det er mulig å kople inn et potmeter, og ja det er mulig å bruke dette i kombinasjon med dieselvarmer og andre varmere.

24
Ønsker å kjøpe felger med TPMS til ZOE, kan gjerne være med dekk. Spiller ingen rolle om det er vinter eller sommerdekk.

Send PM, eller ring 95757633.

MVH

Tor J. Carlstedt

25
Norsk Elbilforenings oppgaver / Skuffet over ladebrikken
« på: Torsdag 19. Mars 2015, klokken 19:45 »
Uff. Her kommer mye guffe, men jeg håper ledelsen kan ta med seg litt erfaring videre.

Jeg gledet meg faktisk til å få ladebrikken. Nå skulle det bli slutt på flere standarder slik at en brikke skal funke overalt.

Endelig skal man slippe å forholde seg til "ørten" ulike firmaer. Endelig skal det være mulig å lade uten å måtte gjøre avtaler med hvert enkelt av de "ørten" selskapene.

Etter å ha lest brevet fra elbilforeningen går det frem at det ikke er en felles stanard, men bare en felles teknisk løsning. Man må fortsatt inngå avtaler med hvert enkelt selskap for å få tilgang til alle.

Ladebrikken minner mest om tegneserien hvor man irriterer seg over ulike standarder, og ender opp med ytterligere en standard.

For å være helt ærlig synes jeg foreningen har gjort en dårlig jobb i forarbeidene til utsendelse. Jeg mener at minstekravene for å lage en ny standard bør være at det skal fungere på ALLE ladere med RFID uten å måtte etablere et nytt kundeforhold for hver enkelt.

Så til et par løsningsforslag:

* Avtal med ALLE som bruker RFID aksepterer en ladebrikke ved første gangs bruk hos operatøren. Hvis man "nødlader" må man ha tilgang, så får man heller ta regningen i etterkant. Enkel løsning er at "første lading er gratis", men etter dette må man tegne avtale.
* RFID ladebrikken er en form for betalingskort. Hvorfor i alle dager står det ikke en returadresse på brikken? Det er mer enn nok plass til å skrive returadresse slik at tapte nøkler blir samlet inn.
* Hvorfor er det ikke mulig med duplikater, eller muligheter til å kople flere brikker på samme avtale? For de med flere brukere på hver bil betyr det at ladebrikken må ligge fast i bilen istedenfor på nøkkelknippet. Kombinert med at man må tegne avtaler med hvert enkelt selskap for å lade er dette klønete for de fleste.

Hvor i alle dager var ledelsen da de fant på denne nye standarden?





26
Kjøp og salg av deler og utstyr / Nissan LEAF: kit til å modde HVAC til "Climate control"
« på: Lørdag 27. Desember 2014, klokken 00:10 »
Har flere sett med deler til "Easy Climate Control Fan-Only Solution" metode 3 http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412 hvor man bruker A/C knappen til å kontrollere varmeapparatet.

Fullt sett selges for kroner 100,- + porto.

Jeg har også et et panel til salgs på http://www.ebay.com/itm/291334675334?ssPageName=STRK:MESELX:IT&_trksid=p3984.m1555.l2649



27
Carwing / Constult III+ noen som kan litt om dette? Oppkopling
« på: Tirsdag 09. Desember 2014, klokken 20:11 »
Jeg har muligens fått tak i Consult III+.
Noen som vet hvordan man kopler den opp mot bilen? Må man ha en spesiell datalogger? Eller kan man bruke en USB-OBDII kabel? Eller OBDII bluetooth?


28
TLC / Mus i bilen
« på: ſøndag 30. November 2014, klokken 20:19 »
Jeg har nå oppdaget at jeg har mus i bilen. Jeg trodde dette var et problem i gamle biler, men jeg har nå to bevis på at det er mus.

Jeg oppdaget for en ukes tid siden at et fleeceteppe som er blitt tygget istykker på. Jeg trodde kanskje at teppet var begynt å gå i oppløsning grunnet dårlig kvalitet. Så idag oppdaget jeg 3 sjokoladeplater som er gnagd på.

Jeg skjønner ikke hvordan i alle dager det kan ha kommet seg inn mus siden jeg sjeldent lar dørene stå åpne. Og jeg er litt redd for at de skal begynne å gnage på ledninger.

Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg skal bli kvitt jævelskapet? Og er det andre som har opplevd det samme? I så fall må det jo være noen ganske store hull et eller annet sted i bilen.


29
Leaf 2010-2017 / Thule takstativ spare/gjenbruk
« på: Torsdag 23. Oktober 2014, klokken 21:21 »
Et nytt Thule takstativ til LEAF koster ikke all verden (ca 2000,- kroner tror jeg).

Det finnes imidlertid er rimeligere alternativ for de som ønsker å spare litt penger og samtidig drive litt gjenbruk.

Thule settet som selges til LEAF består av:
*kit 1633
* Squarebar 696 (evt. Wingbar 969 eller Slidebar 892, men disse er langt dyrere). Lengen er 127 cm.
* Rapid System 754

Det selges massevis av brukte Thule sett på nett for under 500,- kroner, og de fleste nyere har Rapid System 754.  Selv kjøpte jeg et sett fra en Golf (den passer fra 2004 til 2012) for 400,- (det var overpris, men den var i nærheten av der jeg bor) samt kit 1633 for ca 400,-. Totalt kostet det meg ca 800,-. Og i tillegg fikk jeg med stropper.  Så for 800,- kroner er dette veldig "kjekt å ha" selv om det gir betydelig økt luftmotstand når de er påmontert.


30
Andre Elbiler / Piaggio Porter: noen erfaringer, tips og triks?
« på: Tirsdag 02. ſeptember 2014, klokken 23:34 »
Som hobbysnekker med holdningen "alt går inn i min bil" er jeg på vei til å ødelegge interiøret i min tredje bil.

Jeg vurderer derfor å ta inn en Piaggio Porter som "jobbebil" hvor jeg kan stappe inn både plank, lecablokker, jord og annen drit uten å skade interiøret.

Er det noen som har noen erfaringer med Piaggio som elbilprodusent? De har jo holdt på med dette noen år, men hvis det er umulig å få tak i deler og kunnskap i Norge, så kan jo bilen bli skrap ved første feil.

Jeg vurderer å kjøpe en av disse:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/piaggio-porter-porter-kipper-elektro-wietmarschen-lohne/189628860.html?lang=de&pageNumber=9&__lp=87&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=ELECTRICITY&negativeFeatures=EXPORT&noec=1 

Denne må nok ha et fullt sett nye batterier.

Eller denne: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/piaggio-porter-evp-te600a-1900-orbassano-torino/194787470.html?lang=de&pageNumber=4&__lp=87&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=ELECTRICITY&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

Råd, innspill, tips, triks og anbefalinger mottas med takk! :-)

Sider: 1 [2] 3 4 5