Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TorC

#1
Helt siden bilen var bare noen mnd gammel har jeg sagt at det er noe grunnleggende galt med batteriet da jeg i løpet av bare noen få km mistet titalls km på gommen. Har aldri hatt mer enn ca 250 km reell rekkevidde uansett hvor forsiktig den er kjørt.

Nå er vi nede i reell rekkevidde på ca 150 km selv om gommen ved 100% SOC sier 340 km. Forhandler har hele tiden sagt at det ikke er noe galt med bilen selv om rekken med feil ved bilen nærmer seg 50 punkter. Alt fra rekkevidde, til ladeestimat til dørluke som tilfeldig åpner seg og skades til kamerar som lever sitt eget liv. Og en god del ting som kanskje er bare dårlig design og ikke feil, såsom at den låser seg fast i enhver CCS og må låses opp med masse trykking på fobben, selv om laderen ikke engang er koplet til strømnettet. Ingenting galt med bilen ifølge både forhandler OG importør. 

Det er heller ikke noe galt med at bilen lades fra 3% SOC til 100% på en 3,6 kW stolpe på 10 timer.
Hurtiglading på en 50 kW kan gi 25% SOC på 5 minutter.

Vedlegger bilder av fra bilen hadde SOC 100% og etter å ha satt bilen på lading etter en tur på 133 km. Dette er ca en måned gammelt, da hadde bilen ca 170 km reell rekkevidde. Raset i både % og km er betydelig høyere dess lavere SOC. Med SOC under 10% så forsvinner gjerne 25 km i løpet av et par km.  Ikke en haug med småturer, men 3 turer på ca 6 km og 2 turer på ca 57 km. Sistnevnte på samme dag.

#2
Leaf 2010-2017 / Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
torsdag 28. mai 2020, klokken 01:41
Noen har ødelagt LEAF seksjonen av forumet med haugevis med "sticky". Av haugevis med meningsløse stickies er "Norges mest nyttige bil...?" Hva i alle dager gjør at dette er veldig viktig, eller har noe som helst med diskusjon om LEAF å gjøre?

Den av adminnene som gjør dette bør slutte med det ASAP. Det du gjør medfører at forumet blir veldig mye vanskeligere å følge med på, og gjør at alle som er interessert i LEAF må bruke mer tid på å finne ting. SLUTT MED DET DU DRIVER MED!

Kan vi få tilbake slik det var før? Der de viktige sakene var sticky, og de andre sakene var dynamiske?





#3
Hyundai KONA / Ikke medfølgende verktøysett eller jekk?
søndag 12. januar 2020, klokken 19:27
Følger det ikke med verktøysett eller jekk til Kona? Har lett overalt men finner ingen av delenel, bare slepekroker og dekklappsett. Noen som vet?
#4
i-Pace / Plutselig tap av % ved lav SOC
torsdag 19. desember 2019, klokken 00:09
Opplevde idag at 5-6% av SOC forsvant i løpet av under 1 km.

Kjørte fra Sandefjord med 9%(og 35 km) og da jeg nærmet meg Stokke (en drøy 1 mil unna, men det litt stigning) var det 7% og rett i underkant av 20 km rest.  På en strekke som har svak nedstigning raste både rekkevidden og SOC nedover i løpet av bare et par km. Og ved avkjøringen til Stokke var det 1% og 5 km rest. Innen jeg kom meg til en QC ca 1 km unna var både rest km borte og den ene prosenten borte. Bilen ville ikke lade på noen av QC der, men etter noen minutter på AC-stolpe ville den lade DC.

Jeg har erfaring med både LEAF og Kona og har aldri opplevd slike plutselige tap, og jeg var i utgangspunktet virkelig ikke bekymret for å bare ha 9% igjen for en tur på ca 25 km siden det angivelig er ca 3 kWh i bunn etter rekkevidden viser 0.

Er et slikt plutselig dropp i SOC normalt?

Ifølge appen har jeg hatt en forbruk på 27,9 kwh per 100km, og reisen var 15,6 km.  Hvis mine regnekunskaper er korrekt så tilsvarer det et totalforbruk på 4,35 kWh. 9% på telleren tilsvarte altså bare 4,35 kWh.  (Forbruket er riktignok høyt, men er naturlig. De neste 13 km lå på 17,1 kWh/100km)

For meg fremstår dette veldig rart, og har bare opplevd slike plutselig drop i SOC i småpakker der det har vært dårlige celler. I LEAFen min som jeg vet at et par svake celler så opplever jeg aldri slike drop.

Er det andre som har opplevd tilsvarende? Eller har teorier om hvorfor dette skjedde?

#5
i-Pace / Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
onsdag 20. november 2019, klokken 00:22
Har nå flere ganger både på DC og AC fått ganske ekstreme anslag for rest-ladetid. Noen som vet årsaken til dette?

Idag ble bilen satt på lading ca 15:00 med ca 35% anslag i tid til ferdiglading var 39 timer.  Ca 24:00 var bilen fulladet og appen sendte melding. Altså et feilanslag på 30 timer. Det ble også sjekket da bilen var ca 70% og da var tiden redusert til ca 20 timer. Det er brukt tre ulike ladepunkter. En 3,6 kW Keba, en ukjent boks, og en boks med lastbalansering og fordeling som gir opp til 11 kW (men bilen kan jo bare ta til seg 7,2)

På DC er det samme greia. På en 50 kW lader mente bilen at det skulle ta nesten 4 timer å fullade, men den var ferdig etter halvannen time.

Den ekstreme ladetiden er både i appen og i bilen, så det er antakelig samme datakilde.


Noen som har noen ideer om hva dette kan komme av?
#6
i-Pace / Jaguar og dette med data og sånt. Hva betyr "Batterikjøli"?
søndag 17. november 2019, klokken 00:19
Mulig dette sutring fra min side, men siden jeg ikke har fått noe vettug fra Jaguar Land Rover Norge, så tillater jeg meg å spørre folk på forumet:

Hva i alle dager betyr "Batterikjøli" i appen deres?  (Se bilde) (Og sånn for sikkerhets skyld, veksler det mellom "Batterikjøl" og "Batterikjøli").

Og hvorfor kan jeg på Incontrol nettsiden invitere andre brukere, men disse må oppgi chassinummer, og dermed får en feilmelding om at dette er tilknyttet en annen kunde og derfor ikke får tilgang til den bilen jeg har invitert dem til å bli bruker av? [ You are not allowed to view this attachment ]
#7
Siste tiden, nå senest på NRK, klaget Elbilforeningen på lav utbyggingstakt på hurtiglagere. Dette gjør at det noen ganger er laaaaang ladekø. Denne kritikken er helt på sin plass. Her må det økes. Elbilforeningen er imidlertid helt fraværende når det kommer til tiltak som kan avhjelpe umiddelbart. Og det kan virke som at dagens elbilister har svært lav kunnskap om lading.

Så godt som hver eneste gang jeg har opplevd kø så er det en eller annen gjøk som skal lade til langt over 90%. Og jeg må da forklare vedkommende at det er ekstremt lite effektivt å lade over 80% på biler med batteri under 70 kWh. (Nå sist var det en jentunge som satt med 94% SOC på en eGolf som bare skulle 6 mil for å komme seg hjem).

Veldig mye av ladekøene kunne vært unngått hvis folk ladet mer effektivt. Operatørene derimot har ingen grunn til å opplyse om dette. De får bedre fortjeneste hvis folk står lenge på laderne fordi kundene får færre kWh per krone.

Elbilforeningen bør derfor være BETYDELIG mer aktive i å formidle hvordan man hurtiglader fornuftig. Det ER faktisk folk som tror at man må lade til 100%. Det er også folk som tror at hvis man står i kø så bruker man like mye strøm som om man kjører i 80 kmt. Det er VELDIG mange som tror at hurtiglading er like rask ved lav SOC som ved høy SOC.

Jeg er HELT enig i at utbygging går for tregt, men hvorfor Elbilforeningen ikke er mer aktiv for å løse DAGENS problemer ved å rett og slett opplyse bedre om hurtiglading er meg en svært stor gåte.

Et par andre historier som viser at Elbilforeningen ikke gjør jobben sin:
*En i3 med 3 unge menn stod ved en Delta-lader og ladet på mode3 istedenfor kombo. Opptar hele laderen, og får ut 7,2 kW istedenfor 50 kW.
*Min fetter-sønn kom på besøk med lav SOC med en eGolf for et par timers besøk. Gadd ikke hurtiglade før han kom til oss, ei heller lade hos oss fordi han kunne hurtiglade på veien. Jeg skammer meg over at han har fått så dårlig opplæring. Han skulle selvsagt hurtigladet 10 minutter før han kom til oss, og deretter plugget seg inn hos oss. Da ville han kommet seg hjem uten ny hurtiglading. Istedenfor endte det opp med at han kastet bort over 20 minutter på hurtiglading på veien. Han kunne sluppet unna med 10 minutter, men endte opp med å okkupere en hurtiglader i en halvtime.
*Ung kvinne satt med SOC på langt over 90% med flere biler i kø. Selv med forklaring om at hun får inn lite strøm med så høy SOC "måtte" hun ha 100% selv om det er titalls ladere langs den veien hun skulle.
* Bilforhandler (jeg har opplevd dette 2 ganger fra samme forhandler) satte sin demobil på hurtiglader og lot den stå der i mange timer. Med en vanlig ladestolpe 1 meter unna.... (fuck it. Name and shame: Det er Buskerud Bilsenter)

I alle disse tilfellene så er dette god butikk for operatørene, men gir veldig dårlig utnyttelse av kapasiteten.

Elbilforeningen bør foruten å fokusere på de langsiktige mål forsøke å løse de umiddelbare ladekøene ved å opplyse mer.

Hvis bare 20% av ladingene blir 20% kortere så tror jeg vi har kortet ned ladekøene til nær 0.

Operatørene kommer ikke til å gjøre noe med dette fordi de ikke har noe å tjene på det, men som elbilister har vi veldig mye å tjene på det. Spørsmålet er om Elbilforeningen er elbilisters talerør, eller operatørenes talerør. Det er noe man bør tenke på når man får den årlige faktura for medlemsskapet.


#8
Elektriske utfordringer / Defekt varmeapparat / PTC
søndag 28. juli 2019, klokken 01:53
Jeg vet det er flere tråder om dette problemet, men det er såpass uoversiktelig at jeg lager meg min egen... og håper med dette å gi noen tips og råd for andre.

Via-via endte jeg opp med å skulle se på en bil med defekt varme.

Han lastet ned LeafSpy pro og sendte meg skjermbilde som avdekket at det kun var feilmeldinger (DTC) på 2 av kretsene på den elektriske varmekjele (PTC). Det var ingen andre seriøse DTCer.

Full av forhåpninger om at kanskje ikke DC-DC junction box ikke hatt tatt en sikring ble PTC byttet med en lite brukt PTC. Og som en av solskinnshistoriene om PTC-problemer så fungerer nå varmen.

Brukt PTC kostet 1500,- og totale antall arbeidstimer som hobbymekaniker landet på ca 4 timer. Minst halvparten av disse timene ble brukt på å lese Workshop manual.

Vi visste at det var en mulighet for problemet også lå i DC-DC så var dette vel verdt jobben fordi hvis dette ikke funker så måtte jo uansett jobben gjøres.

Top tips som ikke direkte nevnes i Workshop manual:
* fjern venstre forhjul
* ta hovedsikringen (mellom fotbrønn i baksetet)
* legg begge kablene på en måte som gjør at de ikke blir dynket i kjølevæske når slangene fra PTC`n tas bort.

Følges disse råd, og Workshop manual, så er dette en reparasjon enhver hobbymekaniker kan gjøre selv om det involverer kabler med høy og farlig spenning. Fjerner man hovedsikringen kan det ikke skje noe galt.


Og HVIS man har en bil med defekt DC-DC så finnes det håp. Det er en fyr i Oslo som nå averterer reparerte DC-DC til kun 1500,- . Et slik bytte er ganske arbeidskrevende, men langt fra umulig for en hobbymekaniker.







#9
Jippi! Nå kan vi få renset den skitne strømmen i elbilene med dette super-duper fuel-saver "Voltage Stabilizer" Det skal gi mer kraft og spare drivstoff på bla. Nissan LEAF, Frontier og Juke.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Kilde: https://www.aliexpress.com/item/32908711696.htm
#10
Hyundai KONA / Gassdempere til panser/frunk
mandag 01. juli 2019, klokken 15:49
I forbindelse med at jeg har planer om å få til en løsning for å oppbevare "nødlader" og annet tjafs et annet sted enn bagasjerommet, og dermed frigjøre denne plassen, har jeg montert gassdempere på panseret.

Siden det er såpass mye varierende priser på disse så tenkte jeg å tipse om denne: http://s.click.aliexpress.com/e/TBqDXXS

Jeg kjøpte den for en måned siden for 28 USD ink frakt. (Nå ser det ut til at den er på tilbud for ca 24 USD).

Den var enkel å montere, og fremstår som grei kvalitet, og ble levert ganske kjapt.

For å montere den må man løsne en av boltene på panserets henglse på hver side og sette på en brakett.

Eneste problemet jeg støtte på var at boltene på hengslene var veldig harde å få av. Det var vanskelig å få av med en skiftenøkkel. Med en vanlig pipe (stor variant) var det ikke noe problem. Man må imidlertid være forsiktig så man ikke dunker skralla ned i lakken når bolten plutselig løsner.

Verktøy som trengs er bare en stor skralle (eller fastnøkkel) på 12mm. Man må imidlertid ha to av dem for å montere "kulene" i skjermen siden disse skral strammes fra undersiden.

Jobben er gjort på 5 minutter.

Selv om panseret ikke skal åpnes så ofte, så er gassdempere veldig praktisk og er litt luksus. Og til 250,- spenn og 5 minutters arbeid er var det vel verdt investeringen!



#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kona - Grå-tekstil
tirsdag 02. april 2019, klokken 00:40
Vurderer å selge Kona som ble hentet ut 1. april.

Norsk bil, Galactic grey, stoffseter.

Jeg vurderer å selge den fordi jeg har blitt litt for knyttet til LEAF`n til å bare selge den, og er misfornøyd med forhandleren av Kona'en. Jeg kan ikke beholde begge, så en av dem må gå.

OBO: 360 000,-


#12
Hyundai KONA / Erfaringer med Kona-forhandlere
onsdag 27. mars 2019, klokken 22:50
Siden jeg har hatt ekstremt negativ erfaring med "min" forhandler tenkte jeg at det kan være nyttig å høre hva andre opplever.

Jeg er ekstremt misfornøyd og vil på det sterkeste anbefale andre å holde seg unna.

Jeg burde kanskje ha luktet lunten tidligere, men som tidligere ansatt i eierens onkels bilforretning i nabobyen trodde jeg faktisk at alt var på stell. I tillegg kjøpte jeg min første bil derfra for et halvt liv siden.

Sent våren 2017 ringte jeg firmaet for å sette meg på venteliste for Kona. Det var da ikke noen venteliste så de lovet å sette meg på liste, og jeg ville få en e-post når listene var klare. Høsten 2017 ringte jeg for å purre på e-post siden mange andre hadde fått. Da fikk jeg beskjed om at de  slettes ikke hadde registrert meg på noen liste, og det var ingenting de kunne gjøre. Det eneste jeg kunne gjøre var å sette meg på liste på nytt. Da med kønummer 32XX......

Selger hadde så sitt livs enkleste salg. Jeg visste hva jeg skulle ha, og eneste kontakt han trengte å gjøre var å si ifra når kontrakten var klar.

Tiden går og han ringte meg i januar for å fortelle at bilen min var gått fra Ulsan. Normal reisetid derfra til Bremerhafen er 6 uker. 6. mars purrer jeg. Da er visstnok ETA Drammen 8. mars.

Mandag 25. mars kjører jeg forbi forhandler og ser at en bil med mine specs står der. Støvete og fæl. Altså nesten 2 uker etter ankomst Drammen.

Ringer selger 3 ganger daglig de 3 neste dagene uten at han svarer.

Da jeg endelig får kontakt med selger sier han at han er sykemeldt for en planlagt operasjon. Greit nok. Jeg spør om hvor det blir av bilen, og han sier den ikke har kommet ennå. Jeg sier at det er veldig snodig siden den har stått på utsiden en stund nå. Han påstår at det er en annen kundes bil. Han må sjekke litt, og innrømmer at det jo nok er min bil.

Ingenting er gjort, og dagene går. Dette på tross av at han vet at jeg skulle hatt bil for et halvt år siden. Nå er det avtalt utlevering på mandag.

Jeg er misfornøyd med bilen allerede før jeg har fått den fordi forhandler er så fordømt ubrukelig.

Selv om jeg tror at Konaen egentlig er en veldig god bil, så har hele denne prosessen irritert meg så grenseløst at jeg tror jeg kommer til å legge den ut til salgs bare for å bli kvitt irritasjonen.

Jeg kommer iallefall aldri kjøpe meg en bil fra Hyundai eller Gjermundsen Bilsenter i Sandefjord.


#13
En av seksjonene her på forumet heter "Alternativ Energi". Dette synes jeg er et ekstremt lite dekkende navn siden det:
1) bare handler om "grønn" energi
2) Ordet "alternativ" ofte brukes som synonym til "virker ikke" (såsom alternativ medisin.
3) Det handler stort sett bare om ulike former for energihøsting.

Jeg synes imidlertid assosiasjonene til "alternativ medisin" er det verste. "Alternativ energi" er jo ikke hokus pokus, sludder og vås i motsetning til alternativ medisin.
#14
Hyundai KONA / Dårlig effekt av ombordladeren?
torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43
I forbindelse med konfigurering av egen kurs for lading i nytt leilighetskompleks har elektriker valgt å tilby følgende (som eneste mulighet):

400v, 3fas 20A. Og skryter så av at dette kan gi opptil 13,5 kW.

Utregningen er jo helt korrekt, og det overstiger jo Konas 7,2 Kw ombordlader.

Skeptisk som jeg er tok jeg kontakt med min forhandler og etter veldig mye frem og tilbake mellom han, Hyundai Motor Norge, og meg viser det seg at Kona verken kan lade på 400v eller trefas.

På det anlegget som da monteres vil jeg kun kunne utnytte 230v 20A, altså ca 4,6 kW.

I praksis så øker dette ladetiden fra ca 8 timer på 7,2 kW til over 13 timer på 4,6 kW.

Det som kanskje er verre er at mange offentlige ladepunkter bruker 230v trefas. Og da er det kanskje mer irriterende at ladetiden øker med over 50% på stolper med bare 16A.
#15
Leaf 2010-2017 / DTC-reading NW-London
torsdag 08. februar 2018, klokken 00:55
Er det noen som er i North-west London, eller som skal dit som vil lese DTC?

Feilen er på PTC, men eieren vet ikke hvorfor. Enhver med en ELM og LEAFspy Pro kan lese av feilen, men han har ikke en ELM som fungerer.


#16
Ønsker å kjøpe en eller to modul fra en Nissan LEAF pakke til et prosjekt jeg har gående for å lage en bitteliten range extender til min LEAF for å ta unna all 12v last. 


Med setevarmer, lys og lyd tar 12v systemet gjerne 300-400 watt, noe som jeg heller vil ha til fremdrift. Med en CC DC-DC kan jeg tilføre dette fra et eksternt batteri istedenfor at bilens DC-DC stjeler fra fremdiftsbatteriet.

Så hvis noen har et par moduler liggende, så kjøper jeg dem gjerne hvis prisen er overkommelig.

Ta gjerne kontakt per PM, eller telefon 95757633.


Mvh


Tor J. Carlstedt
#17
2010-2012 LEAF: Bedre rekkevidde, slå av varmen! Nå enda bedre!
(Dette er egentlig reklame, men siden dette ikke er for å tjene penger så hører det hjemme her)

Siden mitt kabelkitt for å slå av varmen på Gen1 ble utsolgt på relativt kort tid (jeg nye på lager nå) har jeg turt å investere i en penere løsning.

Jeg kan nå tilby en AV/PÅ bryter som ser ut som den Nissan burde ha solgt bilen med.

Den nye bryteren har bakgrunnslys når den den av inaktiv, og sterkere lys når den er aktiv.

Og ikke minst: forvarming etc. vil fortsatt fungere selv om bryteren er aktiv (og dermed har slått av varmen).

I biler uten setevarme er monteringen enkel: Fjern blindpluggen. Sett inn den nye.

I biler med setevarme må man bruke blindpluggene til venstre for rattet. Det er enkelt å gjøre, men det er litt knoting.

Med den nye bryteren fungerer bilen slik den burde ha gjort. Og den ser ut som den burde ha gjort.


Den nye løsningen er kompatibel med tidligere kabelkit.


Bryteren vil være til salgs snarlig, men levering vil først være sent 2016.

#18
I den senere tid har Toyota kjørt hardt på med en kampanje for Yaris Hybrid, hvor salgspitchene har vært at det ikke er plugin. Man kan ikke lade dem. Pitchen er at man ikke trenger å bruke kabel! Og at lavere batterivekt medfører lavere forbruk.

Er dette ekstremt misvisende, eller finnes det faktisk dokumentasjon på at en slik bil har et lavere forbruk enn en plugin? Jeg synes det virker helt usannsynlig, men er åpen for fakta.

Hvis Toyota er ute på bøffetur, bør ikke noen avsløre dem?

Er ikke dette litt sammenliknbart med å promotere en blyant som fabelaktig fordi den ikke trenger strøm? 
#19
Zoe / Pause i lading ca 95%. Fact or fiction?
torsdag 28. januar 2016, klokken 19:12
Zoe`n sliter med å fullade på tross av at står innendørs og kjøres ca 40 km på motorvei før lading. Dårligste tror jeg var på 88%.

Den har vært inne for test, men de finner ikke noe galt. Snakket med verkstedet igjen igår, og da sa han at han hadde fått beskjed fra Renault at Zoe stopper lading på ca 95% for å jevne ut cellene. Når de er jevnet ut starter lading igjen.

Er det noen som har hørt noe om noe slikt? Jeg var fristet til å si at det var bullshit, men hva vet vel jeg.

Jeg kan skjønne en slik funksjon med nikkelbatterier siden de selvbalanserer, men litium? Og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gjøres siden batteriene er i serie.

Noen som har greie på dette?
#20
Ladeplasser og ladekabler / Arctic Roads forts.
fredag 22. januar 2016, klokken 17:57
Jeg kan ikke annet enn å være imponert over Arctic Roads. Etter å ha ignorert spørsmål i egen tråd nå i et halvt års tid har de nå valgt en annen strategi: Stenge tråden.

Det som virkelig imponerer er tidspunktet. De velger å legge ut info om at de nå har åpnet en ny hurtiglader, og straks stenge tråden. Her hadde de faktisk mulighet til å få litt positive tilbakemeldinger og positiv omtale, men klarer altså å skusle den bort. Jeg lurer fælt på hvilken dass de fant mediastrategen sin (hvis de har noen).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA