Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: [1] 2 3 ... 88
1
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Fredag 29. Oktober 2021, klokken 17:02 »

@TorC - Når fikk du nevnte brev og satt ned ladegrense? Ettersom du nå har fått byttet batteri ser jeg ikke bort fra at du med kr 1000,- i kompensasjon får en høyere kompensasjon per måned enn det andre ender opp med. Riktignok har Hyundai Norge sagt at vi vil kunne motta flere koder (kompensasjon) avhengig av når batteribytte vil finne sted, men det er jo høyst uvisst når og om dette skjer.

Basert på oppgitte opplysninger og at @TB fikk kr 1000,- ved bytte av batteri nå i oktober kan man jo gjette på en kompensasjon på kr 500,- per 3 mnd fra og med mai 2021. I så fall burde neste kompensasjonsrunde komme rett over nyåret. Datagrunnlaget her er riktignok ikke allverdens, men..

Jeg bekreftet ladegrensen rett etter jeg at jeg fikk brevet datert 14/4-21, men siden jeg fikk et nytt brev datert 8/7-21 så gikk jeg inn og bekreftet det på nytt rett etterpå. Jeg hadde jo ikke trodd i mine villeste fantasier at multi-billionbedriften Hyundai ikke hadde såpass kontroll på systemene sine  at de ville sende ut en slik påminnelse på nytt.

Når det gjelder størrelsen på kompensasjonen så har Hyundai skrevet følgende til meg:

"Beløpet du har fått tildelt nå gjelder fra du bekreftet at du satt
ned ladegrensen og frem til ca.  1.november."

Siden andre har fått samme brev som meg datert juli, så tipper jeg at Hyundai rett og slett har et så dårlig system at min siste bekreftelse overskrev den opprinnelige. Imidlertid stemmer det dårlig med det som TB har skrevet om at han først bekreftet i juli og har fått 1500,-

Hvis vi så ekstrapolere fra at disse 1500,- er gitt for perioden ca medio april til ca 1 november, så er dette rett over 6 mnd. Altså 250,- kroner per måned sånn circa.

Jeg har nå gnålt så mye på Hyundai, og sendt kopi til selger at de gir meg de 500,- kronene. Så nå er jeg bare veldig glad for å være ferdig med hele saken og at jeg igjen kan lade til 100%, noe som har vært et stort irritasjonsmoment for meg siden jeg ikke har lademulighet hjemme og derfor ønsker å lade helt opp når jeg først lader på offentlig plass eller når jeg snylter på venner og familie.

2
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 22:10 »
Til dere som har fått 1500,- i kompensasjon; når var dere inne på Hyundais hjemmeside og "bekreftet" at dere satte ned maks SOC?

Jeg bekreftet dette noen få dager etter at jeg fikk brevet, men har bare fått 1000,- og Hyundai gir meg bare svadasvar om at beløpet er basert på når SOC-begrensning er satt.

3
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 21:01 »
Da er mitt batteri byttet, og vil dele mine erfaringer så andre kan trekke sine egne slutninger.

Jeg satte igjen bilen min dagen før, og spurte verksmesteren om jeg skulle sette bilen til lading siden SOC var på ca 15% og dette er langt under det som er anbefalt lagrings-SOC. Fikk svar at det trengte jeg ikke.

Hentet bilen dagen etter og fikk endelig pakning på ladeluken, og fikk god service. Det som imidlertid kan være av interesse er kopien jeg fikk av faktura, se vedlegg. Her er det ting som gir mye info.


  [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  

4
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 20:14 »

Du skal finne 2 koder på den meldingen du kommer til, når du klikker linken i eposten. Den ene som du har funnet, er på 1000,- mens den andre er på 500,-. Gå i eposten du fikk, og klikk på denne igjen, så skal du få den frem mer eller mindre i samme setningen. En av de over, fant den heller ikke med en gang, så sjekk igjen.

Beløpet er ikke noe du blir rik av. Det skal i første omgang dekke de ekstraladestoppene du får som følge av at du ikke kan lade til 100 % før avreise. Dette er en initial kompensasjon, som dekker frem til en viss dato, som ikke er kommunisert. Så vil du kunne motta en eller flere slike verdikuponger fremover, avhengig av når du faktisk får byttet batteriet.

CMH er en ladeavtale tilsvarende det man gjør når man registrerer seg hos de forskjellige leverandørene. Forskjellen er at du skal kunne lade hos mange/de fleste ladeoperatørene uten å ha registrering hos hver enkelt operatør. Kjempeflott når man er ny kunde/ny elbilist, og ikke allerede har kontoer overalt allerede.

Du må derfor velge et av alternativene for CMH-abonnement/avtale, og de trenger kortinfo for å kunne belaste deg for de kostnadene som hører til det valget du har tatt om avtale, og for fremtidige ladinger. Men når du registrerer slike verdikoder, så får du da en slags pott å ta av, slik at det skal trekkes av disse midlene først, og så er det eventuelt det overskytende som du blir fakturert i ettertid (månedlig).

Dvs, du vil neppe få noen trekk fra kortet du knytter avtalen til, før du har brukt opp verdikodene. Og det er når du er registrert med avtale, at du ser hvor du kan legge inn koden for verdikupongene, en om gangen.

Det eneste jeg savner her, er at man kan knytte sin Hyundai-ladebrikke til kontoen. Det er litt paradoksalt.

Uansett, dette er jo ihvertfall en viss kompensasjon/plaster på såret for ubeleilighetene vi er påført, selv om ikke alle egentlig plages av det, siden man normalt sett klarer seg med bilens kapasitet selv med redusert topplading.


[/quote]

Jeg har ikke fått noen e-post. Bare SMS, men i teksten står det at det er snakk om 1000,- kroner.

Videre har jeg store vansker med å akseptere at jeg må betale for å få tilsendt et RFID-kort for å nyttegjøre meg av kompensasjonen, og i tillegg legge inn kredittkortinformasjon. Selv om jeg i utgangspunktet stoler på Hyundai, så er dette NØYAKTIG samme metode Nigerasvindlerne bruker. "Du må bare betale et lite gebyr for at vi skal sende deg bankkortet med 100 000 000 trilliarder dollar, og vi må ha kredittkortinformasjonen din for å verifisere at du er rett person".


5
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 22:19 »
Fikk før helgen en kupong på 1000,-

Hvorfor fikk dere andre 1500,-?

Og ikke minst hvordan innløste dere kupongen? Jeg har forsøkte å registrere meg på ChargeMyHyundai, men der krever de at jeg skal betale for å få et eller annet form for kort, og i tillegg krever at jeg legger inn kredittkortopplysninger.

Jeg har forsøkt å få svar fra Charge My Hyundai og Hyundai her i Norge om hvorfor de trenger mitt kredittkortnummer (inkl CVC nummer) for å gi meg kompensajon, men de unnlater å svare.

Selv om dette neppe er et forsøk på bedrageri, så bruker de jo nøyaktig samme triks som bedragere bruker.  De får ikke mitt kredittkortnummer med det første, og det føyer seg jo inn i rekken av inntrykkket av at Hyundai i Norge famler i blinde.

Jeg kunne dog gjerne høre spekulasjoner om hvorfor dere andre har fått 1500,- (noe som er hårreisende lavt), mens jeg bare har fått 1000,-

6
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 20:29 »
Dette stemmer bare for facelift versjonen. For den eldre versjonen omtales det ingenting om dette i manuelene, og erfaringene tilsier at dette ikke er riktig ifølge forumene.

7
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 21:32 »
I motsetning til en del andre biler så lader ikke bilen 12V ved behov annet enn ved faktisk bruk.
Men hva med parkert bil som blinker på midterste lys (eller noe sånt)? Trodde alltid det var signalet for lading av 12V ved avslått bil.

Har du en lenke til den videoen, eller er det noen regler om å ikke dele sånt her?

Det gjelder såvidt min kjennskap bare på nyere LEAF. Gamle LEAF hadde solcelle som skulle lade 12V. Og spørsmålet gjaldt såvidt jeg forstod en gammel LEAF.

8
i-Pace / Sv: 150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 21:26 »
Vdr. OBDII så skjønner jeg det er en del issues der, og jeg hadde ikke tid til å gå så veldig i dybden. Den BT OBDII jeg brukte har jeg med suksess brukt på LEAF i mange år og var parret med telefonen. Jeg tok det derfor som en selvfølge at PCC klarte å ta den inn. Men det funket ikke. Her er det nok bare en innstilling på selve telefonen det er snakk om, eller en "krangel" mellom LEAFspy Pro og PCC om hvem som får adgang.

Når det gjelder lånebil så vil fristene uansett løpe, og de er blitt oversittet. Det er lenge igjen før det løper noe kostnader her å snakke om foruten på selgers side.

9
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 22:29 »
I motsetning til en del andre biler så lader ikke bilen 12V ved behov annet enn ved faktisk bruk.

Imidlertid er 2 uker litt snaut. Da tipper jeg det er noe feil.

Det er noen klassiske feil her:

* 12V batteriet er gammelt og trengs bytte.

* Feil på venstre dørpanel (et rellee henger seg opp og suger strøm. Typisk på -11 og -12 LEAF) (Husker ikke delenummer men den som slutter med A har en feil. Du kan sjekke ved å jekke opp panelet og kjenne om kretskortet er varmt når bilen er slått av).

* Bilen står parker for nært der nøkkelen er oppbevart.



Når det gjelder mulighet nr 2 så har jeg lagt ut en video på youtube som demonstrerer problemet. Det er lett å jekke opp panelet siden det bare er festet med klips. Bare husk å bruke en gjenstand som ikke lager stygge merker.


10
i-Pace / Sv: 150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 22:19 »
Takk for mange god innspill i denne saken. Jeg klarte ikke å få koplet opp PCC via OBDII bluetooth før de kom og hentet bilen så jeg fikk ikke ut noe data.

Fristen for aksept for heving gikk ut på mandag, og de har fortsatt ikke svart på dette.

Stakkaren de sendte for å hente bilen klarte å presse ut ca 6 mil etter at bilen var fulladet (dog stående selvutladende til litt over 80% SOC i nesten to døgn).  Han brukte 2,5 timer på en tur som normalt ville tatt i underkant av en time pga. lading.

Nå erkjenner iallefall selger at det KAN være noe galt med bilen, men påstår at dette er noe helt nytt. På tross av at allerede 2 mnd etter kjøpet ble reklamert, og poengert at bilen viser alle tegn på en typisk cellefeil, og det har vært et titalls reklamasjoner på både rekkevidde og andre feil. Men dette er altså helt nytt for selger.

Og bilen har altså vært inn og ut av verksted 4 ganger uten at det er funnet feil, uten at de kan hoste opp dokumentasjon på cellene. På tross av at det ligger åpent på internett at forhandlere SKAL hente ut samme data hvis bilen blir stående usolgt, og det finnes eksempler på dette åpent på nett. Det er jo derfor helt usannsynlig at ikke selger kan gå inn å hente ut celle eller moduldata.

Nå er det imidlertid lånebil som gjelder, og pussig nok har den en helt annet rekkevidde. Den er rundt 400 km per nå, noe den "gamle" aldri har vært i nærheten av verken sommer eller vinter.  Pussig nok fungerer også de fleste funksjoner på denne såsom kamera etc.  I motsetning til den "gamle" hvor kameraer slo seg av og på tilfeldig, og tilfeldig i hvilket modus.

Samme dag som bilen ble hentet jobbet de antakeligvis på den siden dør og vindu var åpent og SOC sank som en stein uten at det var kjørt noen km, dagen etter var det ingenting, men dagen etter det fikk ikke serveren kontakt med bilen lenger. I mellomtiden var det noen "funky" data som gikk gjennom. Så min hypotese er at de har begynt å jobbe med HV-pakken og har tatt 12V batteriet, men har glemt TCU batteriet som ved total-utlading nå blir skadet.

Som kuriosa så kan nevnes at via WattCat (hvis man kan stole data derfra) så var tilgjengelig energi nede i rundt 20 kWh ved 100% SOC, men bilen viste en estimert rekkevidder på godt over 300 km. GOM hentes åpenbart fra bilen selv, mens tilgjengelig energi er en ekstrapolering av noe slag, men det er svakt av Jaguar at algoritmen ikke klarer å sammensette disse dataene slik at estimert rekkevidde blir ekstremt feil. Ikke bare "litt" feil, men type 500% feil. For meg som amatør virker det som at de har glemt å legge noe data i GOM-algoritmen som gjør at det kan bli spennende for I-pace eiere når bilene har hatt en del år på veien. Forutsatt at det er BMS som sender disse dataene til bilen for behandling så kan forhåpentligvis ikke dette gjøres med SOTA. Dette blir spennende!

 

11
@Maxwell_400

Takk for forklarende og godt innlegg, men jeg oppfattet ikke helt hvilket verktøy du brukte. Jeg ser at de datanene som er sniffet er mer enn nok for meg. Forstår jeg deg rett  i at det er CarScanner?


Etter at hevingsbrev er sendt så har de nå sagt at de ønsker å ta en ny titt på bilen. Som noen har nevnt så er det ikke et stort problem at et produkt har en feil, problemet er hvordan de løser det. Denne gangen skrev de at man kan kontakte Jaguar Assistanse (som er det er Viking som utfører) så vil bilen hentes og lånebil leveres. Problemet er at Viking nekter å hente bilen siden den faktisk kan kjøres de ca 90 km til forhandler. Og Viking-mannen var gretten fordi dette ikke var første gang Jaguar har sagt dette, og ba Jaguar om å lese kontrakten.

Når det gjelder dokumentasjon så er dette oversendt forhandler gjentatte ganger gjennom logging av utkjørt distanse på SOC.

Det sier seg egentlig selv at Jaguar har mulighet til å lese ut data fra BMS. Imidlertid vil de ikke dele dette og kommer med mye rare forklaringer. Den ENESTE dokumentasjonen har kommer fra forhandler en et .doc hvor en ansatt har kjørt bilen og notert ned SOC, ODO og GOM.

Per nå så får vi bare vente å se.


12
Jeg er enig i alt det du skriver, men det er vanskelig å dokumentere noe når jeg ikke har noe sted jeg kan hente ut data som er troverdige. Da sitter vi igjen med å ekstrapolere basert på reell rekkvidde og antall kWh som dyttes inn i batteriet.

Forhandler aksepterer imidlertid ikke dette fordi de har testet, men vil ikke oppgi data. Det er skriftligjort gjentatte ganger at forhandler mener at det ikke er noe galt med bilen. (Heller ikke støv i baksetet er en feil. Det er angivelig feil bruk av dørene og mangelfull vask som er problemet).

Hevingsbrev er sendt, men det er et godt innspill fra deg om å få en uavhengig aktør til å kjøre rekkeviddetest og skrive en rapport om det.

13
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 18:27 »
Sendte en mail til dem igår. Svaret var:

"Til informasjon er ikke beløpet for kompensasjonsløsningen klart pr nå, men det jobbes med. Mer informasjon om dette kommer så fort det er klart."


Litt rart at Hyundai ikke klarer å snu dette til noe positivt ved å gi ut månedelige kompensasjoner fortløpende og dermed skape lojalitet til sitt eget ladenettverk.

For mitt vedkommende kunne jeg glatt blit avspist med et par hundrelapper i måneden jeg må redusere max SOC, men hvis jeg først får det om flere måneder (eller et år) så er mine forventninger veldig mye høyere. Da forventer jeg iallefall 10 000,- for det halvannet året jeg har ventet. Det er jo uansett ikke etter batteribyttet jeg trenger den ladekreditten.

Feil og og mangler er ikke et problem, graden av suksess avhenger av hvordan feil og mangler avhjelpes.

Hallelujah og amen!

Feil skjer. Folk kan få et møkkaprodukt, men hvis det bare fikses på en god måte så kan man være strålende fornøyd.

14

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.
Har du prøvd å koble til OBD2 adapter for å se hva den sier om kapasitet, cellespenninger m.m.?

Jeg har OBD2 med BT, men har ikke funnet noen apper som gir meg verifisert informasjon. WattCat stoler jeg ikke helt på utifra hva folk har skrevet om den siden det virker som om den ekstrapolerer data. Mulig jeg tar feil.  PCC har såvidt jeg har forstått blitt kraftig redusert etter Betaversjonen så den gir ikke nok informasjon.

..Edit: Så signaturen din nå...
Det virker som trådstarter har hatt uflaks med alle 3 elbil-forhandlerne ja...

Da synes jeg du skal ta en ny titt på signaturen... For jeg er nemlig strålende fornøyd med den ene. Nissan som merke derimot er jeg mindre imponert over etter å ha skrudd en god del på dem... og ikke minst komiske utsagn som at "enhver tur skal ha en happy ending". Hyundaiforhandleren har jeg derimot mye å utsette på, blant annet at de glemte å bestille bilen min så fikk den et halvt år forsinket, til at jeg fysisk ser bilen min på parkeringsplassen og selger påstår den er i Nederland og han selv er på hjemmekontor i Sandefjord, men i virkeligheten er i Spania. Til oppfølging av recalls der de har bedt meg komme inn for bytte av ting, men sender meg hjem fordi de ikke har delen på lager. Jeg har ikke noe problem med at folk gjør feil, men hvordan man rydder opp i feil som er gjort. Mulig jeg har hatt maks uflaks... noe som er rart, for jeg pleier å ha mye flaks i livet.

Har sagt det før; vi må få på plass en standardisert testmetode for elbil batterier. Behandling av batteriet kan ha vel så mye å si som distanse så kjørelengde holder ikke her alene som bruks kriteria. Feil på batteri er en annen ting. Med en slik metode bør man kunne bruke en uavhengig tredje part som ikke kjenner bilen godt i slike "konflikter". Som flere sier er det ikke hokus pokus, tar dog gjerne litt tid, men må være standardisert slik at begge parter godtar det.

Det dukker og etter hvert opp flere spesialverksteder for elbil - hva med å få en av disse til å ta en uavhengig måling ?

F.eks denne: https://www.elbilmek.no/

Edit: Så signaturen din nå - ville ikke legge ut slike signaler her inne . Denne følger deg hele veien.

Enig i at det burde være en standardisering, men ligger ikke dette egentlig ikke i de fleste BMS nå til dags? I LEAFspy Pro får man ut SOH, og dette er samme datagrunnlag som bruker i Consult høyere enn versjon 4+. Så det er vel egentlig da bare snakk om en standardisering i hva man måler, og hvordan man henter det ut?

Har vurdert å ta kontakt med elbilmek siden jeg vet de er flinke på mye, men jeg er usikker på hva slags data de kan hente ut. Når ikke en Jaguarforhandler kan hente ut dataene, så er jeg usikker på om hva elbilmek kan hente ut annet enn å gjøre akkurat det samme som det vi gjør ved å notere forbruk, reell rekkevidde og faktisk ladetid og kWh inn. Da må de evt. ta ut batteriet og ta fysiske målinger.


Når det gjelder signatur så er dette noe jeg kan stå for, og vil også følge forhandler. Både det positive til den ene, og negative til det andre. Hvis den ene plutselig skulle gjøre forsøk på å rydde opp, så kan jeg endre signaturen, og da endres signaturen automatisk i alle mine innlegg.


Hadde prøvd en annen forhandler.

Vi hadde akkurat samme problem, rekkevidden var redusert med omtrent 50%. Bilen ble fulladet på kort tid med 3,6kW lader.

Insignia byttet ut en defekt battericelle, og bilen ble god som ny.  Nå klarer jeg 44 mil på sommeren.

Tenker at hvis ikke forhandler og importør kan forklare hvorfor oppgitt forbruk ikke stemmer med rekkevidde så tar de feil.

Hvis ikke en annen forhandler kan fikse, så hadde jeg begynt prosessen med å heve kjøpet (hvis du har kjøpt nybil).


Det var faktisk en veldig interessant opplysning. Vi har nok kommet såpass langt med også andre feil at det nok ender med heving, men det er interessant at du har hatt tilsvarende opplevelse.

Vet du om det bare var celler, eller moduler, eller hele batteripakken som ble byttet ut? Jeg mener å huske å ha lest et sted at Jaguar kjører "Tesla" på batterireparasjoner der de sender hele pakken til fabrikk, og setter inn en annen pakke.

15
Både forhandler og importør er forelagt dokumentasjonen, og har bilen inne gjentatte ganger.

Målinger fra forhandler kan de ikke gi siden det er på papir.

Jeg har siden 2019 sagt at det er noe galt med batteriet, og uten at jeg har fått innsyn i data, har noen celler i modulene sm er defekt.

Forhandler har hatt bilen inne flere ganger, og hatt en ekspert inne, som har konkludert med at det ikke er noe galt med bilen. Ei heller støv i baksetene er en feil. Det er bare eier av bilen som vasker bilen feil.

Krav om heving er sendt.

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.




Sider: [1] 2 3 ... 88